Rok temu część zawodników mogła spać spokojnie
Od dekady w MotoGP trwa cykl, w którym lata nieparzyste nie przynoszą nam szczególnych zmian w składach. Większość najmocniejszych zawodników ma kontrakty minimum do 2024 roku, więc jakiekolwiek większe roszady spodziewane są za rok. I tak też Bagnaia oraz Bastianini zostają w fabrycznej ekipie Ducati. Zero zmian mamy też we fabrycznych ekipach Aprilii oraz KTM-a. Jednak nie oznacza to, że nie mamy żadnych zmian, bowiem takie znajdziemy chociażby w Pramac Racing czy LCR Honda. Z tej pierwszej ekipy do drugiej z wymienionych odszedł Johann Zarco, którego miejsce przejmie Franco Morbidelli. Natomiast Włoch w Yamasze oddał motocykl Alexowi Rinsowi, który opuści obóz Hondy po zaledwie jednym roku.
Jednak ktoś postanowił się wyłamać
W 2023 roku numerem jeden na rynku transferowym był Marc Marquez, który za wszelką cenę chciał znaleźć się z powrotem na konkurencyjnym motocyklu po tym, jak Honda straciła kontakt z czołówką. Po zakończeniu letniej przerwy rozkręciły się plotki sugerujące jego transfer na Ducati Gresini Racing i to się potwierdziło. Równolegle toczył się też zacięty bój o awans Pedro Acosty do MotoGP. Utalentowany Hiszpan związany z KTM’em chciał znaleźć się w stawce w 2024 roku po tym, jak austriacki producent dał mu takie zapewnienie w kontrakcie. Jednak po drodze pojawiły się problemy, jakimi były kontrakty Pola Espargaro i Augusto Fernandeza w ekipie Gas Gasa. Ostatecznie KTM rozwiązał to tak, że to starszy z Hiszpanów ustąpił miejsca Acoście. Sam Espargaro za rok będzie testował dla producenta, a w zamian dostanie on kilka dzikich kart.
Nadal jednak pozostała kwestia obsady miejsc, które zwolniły się w wyniku „muzykalnych krzeseł”, które uruchomił Marc Marquez. Przede wszystkim, ktoś musiał wypełnić miejsce po nim w Repsol Hondzie. W praktyce zastąpił go jego dotychczasowy partner zespołowy, Joan Mir, który przejął po nim mechaników i inżynierów. Jednak w teorii nowym zawodnikiem został Luca Marini, który walczył o to miejsce z Fabio di Giannantonio. Zaś ten drugi z wymienionych wylądował w VR46 Racing Team mimo, że nigdy nie należał on do akademii Valentino Rossiego. Inną zmianą, która nie dotyczyła już samych zawodników była kwestia ekipy RNF. Zespół, którym zarządzał Razlan Razali, stracił miejsce w MotoGP na rzecz Trackhouse Racing. Amerykańska ekipa wystawi dwa motocykle Aprilii w przyszłym roku, a jej zawodnikami będą Miguel Oliveira i Raul Fernandez, który w 2023 roku ścigali się dla RNF. Poniżej zamieściliśmy tabelkę prezentującą oficjalne składy zawodników na sezon 2024 w MotoGP.
Składy zespołów MotoGP na sezon 2024
Nr startowy | Zawodnik | Zespół | Konstruktor | Model motocykla |
---|---|---|---|---|
12 | Maverick Viñales | Aprilia Racing | Aprilia | RS-GP |
41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | Aprilia | RS-GP |
25 | Raúl Fernández | Trackhouse Racing | Aprilia | RS-GP |
88 | Miguel Oliveira | Trackhouse Racing | Aprilia | RS-GP |
23 | Enea Bastianini | Ducati Lenovo Team | Ducati | Desmosedici GP24 |
63 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | Ducati | Desmosedici GP24 |
21 | Franco Morbidelli | Prima Pramac Racing | Ducati | Desmosedici GP24 |
89 | Jorge Martín | Prima Pramac Racing | Ducati | Desmosedici GP24 |
93 | Marc Marquez | Gresini Racing | Ducati | Desmosedici GP23 |
73 | Alex Marquez | Gresini Racing | Ducati | Desmosedici GP23 |
49 | Fabio Di Giannantonio | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | Desmosedici GP23 |
72 | Marco Bezzecchi | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | Desmosedici GP23 |
36 | Joan Mir | Repsol Honda Team | Honda | RC213V |
10 | Luca Marini | Repsol Honda Team | Honda | RC213V |
30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda | Honda | RC213V |
5 | Johann Zarco | LCR Honda | Honda | RC213V |
33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | RC16 |
43 | Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | RC16 |
37 | Augusto Fernández | GasGas Factory Racing | KTM | RC16 |
31 | Pedro Acosta | GasGas Factory Racing | KTM | RC16 |
20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha | Yamaha | YZR-M1 |
42 | Alex Rins | Monster Energy Yamaha | Yamaha | YZR-M1 |