Hypercar w WEC rośnie w siłę
Dziewiętnaście samochodów weźmie udział w pełnym sezonie WEC w 2024 w klasie Hypercar. W zeszłym roku do Toyoty, Glickenhausa i Peugeota dołączyli Cadillac, Porsche wraz z ekipami klienckimi, Ferrari i Vanwallem. Natomiast w tym roku na starcie zabrakło miejsca dla Glickenhausa i Vanwalla. Ich w roli „underdogów” zastąpi Isotta Franschini. Natomiast z poważniejszych producentów do stawki dołączy BMW i Lamborghini. Natomiast po roku przerwy, do klasy Hypercar wróci Alpine. Jednak ono wystawi tym razem prawdziwy prototyp oparty o regulacje LMDh zamiast spowalnianego auta LMP1.
Lista załóg klasy Hypercar w FIA WEC 2024
Numer załogi | Zespół | Samochód | Kierowca 1 | Kierowca 2 | Kierowca 3 |
---|---|---|---|---|---|
2 | CADILLAC RACING | Cadillac V-Series.R | Earl Bamber | Alex Lynn | Sebastien Bourdais |
5 | PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | Porsche 963 | Matt Campbell | Michael Christensen | Frédéric Makowiecki |
6 | PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | Porsche 963 | Kévin Estre | André Lotterer | Laurens Vanthoor |
7 | TOYOTA GAZOO RACING | Toyota GR010 - Hybrid | Mike Conway | Kamui Kobayashi | Nyck de Vries |
8 | TOYOTA GAZOO RACING | Toyota GR010 - Hybrid | Sébastien Buemi | Brendon Hartley | Ryo Hirakawa |
11 | ISOTTA FRASCHINI | Isotta Fraschini Tipo6-C | Carl Wattana Bennett | Antonio Serravalle | Jean-Karl Vernay |
12 | HERTZ TEAM JOTA | Porsche 963 | Calllum Ilott | Norman Nato | William Stevens |
38 | HERTZ TEAM JOTA | Porsche 963 | Jenson Button | Phil Hanson | Oliver Rasmussen |
15 | BMW M TEAM WRT | BMW M Hybrid V8 | Raffaele Marciello | Dries Vanthoor | Marco Wittmann |
20 | BMW M TEAM WRT | BMW M Hybrid V8 | Robin Frijns | Rene Rast | Sheldon Van Der Linde |
35 | ALPINE ENDURANCE TEAM | Alpine A424β | Paul-Loup Chatin | Ferdinand Habsburg-Lothringen | Charles Milesi |
36 | ALPINE ENDURANCE TEAM | Alpine A424β | Nicolas Lapierre | Mick Schumacher | Matthieu Vaxiviere |
50 | FERRARI AF CORSE | Ferrari 499P | Antonio Fuoco | Miguel Molina | Nicklas Nielsen |
51 | FERRARI AF CORSE | Ferrari 499P | James Calado | Antonio Giovinazzi | Alessandro Pier Guidi |
83 | AF CORSE | Ferrari 499P | Robert Kubica | Robert Shwartzman | Ye Yifei |
63 | LAMBORGHINI IRON LYNX | Lamborghini SC63 | Mirko Bortolotti | Danił Kwiat | Edoardo Mortara |
93 | PEUGEOT TOTALENERGIES | Peugeot 9X8 | Mikkel Jensen | Nico Muller | Jean-Eric Vergne |
94 | PEUGEOT TOTALENERGIES | Peugeot 9X8 | Paul di Resta | Loic Duval | Stoffel Vandoorne |
99 | PROTON COMPETITION | Porsche 963 | Gianmaria Bruni | Neel Jani | Harry Tincknell |
IMSA. W GTP nadal tylko LMDh
Drugi sezon klasy GTP w IWSC ponownie odbędzie się wyłącznie z udziałem prototypów LMDh. Producenci LMH tacy jak Ferrari czy Peugeot nie wykluczają wystawienia fabrycznych lub klienckich zespołów, ale to nastąpi najwcześniej w 2025 roku. Najpierw ci chcą ustabilizować swoje programy w WEC w klasie Hypercar w sezonie 2024, gdzie czeka ich sporo wyzwań. Jednakże inne plany ma Aston Martin. Brytyjski producent ogłosił jesienią ubiegłego roku swój powrót do programu Valkyrie. Ten przerwano w 2020 roku i teraz oficjalnie już wiemy, że Valkyrie wskrzeszono. Ich prototyp LMH zadebiutuje w WEC w 2025 roku. Zaś równolegle jeden ich samochód wystartuje także w GTP w IMSA. I na razie jest to jedyne auto LMH w amerykańskiej serii, jakie zobaczymy.
Na razie w amerykańskim odpowiedniku klasy Hypercar w FIA WEC w sezonie 2024 zobaczymy dziesięć aut. Program Porsche obsłuży niezmiennie Team Penske. Zaś oprócz tego zobaczymy też prywatne egzemplarze 963 wystawione przez JDC Miller i Proton Competition. Zmian też nie ujrzymy w BMW, które utrzymało współpracę z Team Rahal Latterman Laningan Racing. Z kolei po jednym prototypie marki Cadillac wystawią broniące tytułu z 2023 roku Action Express oraz zespół Chip Ganassi Racing. Do zeszłego roku podobny układ obowiązywał też w Acurze. Tam w ostatnich latach Wayne Taylor Racing i Meyer Shank Racing miały w stawce po jednym prototypie. Teraz jednak doszło do zmiany i WTR przy współpracy z Andrettim przejął drugie auto. Tym samym ze stawki GTP wypadł MSR. Ten planuje powrót na 2025 rok przy współpracy z Alpine.
Jedynym dodatkiem do stawki GTP w sezonie 2024 będzie Lamborghini. Te we współpracy z Iron Lynx wystawi model SC63, ale nie zobaczymy go we wszystkich rundach, tylko podczas Endurance Cup i to z pominięciem 24h Daytona 2024. Na sezon 2025 planowany jest udział w pełnym cyklu.
Lista załóg klasy GTP w IMSA SportsCar Championship 2024
Numer załogi | Nazwa zespołu | Nazwa samochodu i silnika | Kierowca #1 | Kierowca #2 | Kierowcy dodatkowi na rundy Endurance Cup |
---|---|---|---|---|---|
01 | Cadillac Racing Chip Ganassi | Cadillac V- LMDh, Cadillac 5.5 L V8 | Sebastien Bourdais | Renger van der Zande | Scott Dixon i Alex Palou |
5 | Proton Competition | Porsche 963, Porsche 4.6 L Turbo V8 | Gianmaria Bruni | Neel Jani | Romain Dumas i Alessio Picariello |
6 | Porsche Penske Motorsport | Porsche 963, Porsche 4.6 L Turbo V8 | Mathieu Jaminet | Nick Tandy | Kevin Estre i Laurens Vanthoor |
7 | Porsche Penske Motorsport | Porsche 963, Porsche 4.6 L Turbo V8 | Dane Cameron | Felipe Nasr | Matt Campbell i Josef Newgarden |
10 | Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport (Konica Minolta) | Acura ARX-06, Acura AR24e 2.4 L Twin-Turbo | Ricky Taylor | Filipe Albuquerque | Marcus Ericsson i Brendon Hartley |
40 | Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport (Dex) | Acura ARX-06, Acura AR24e 2.4 L Twin-Turbo | Louis Deletraz | Jordan Taylor | JensonButton i Colton Herta |
24 | BMW M Team RLL | BMW M Hybrid V8, BMW P66/3 4.0 L Twin-Turbo V8 | Philipp Eng | Jesse Krohn | Dries Vanthoor i Augusto Farfus |
25 | BMW M Team RLL | BMW M Hybrid V8, BMW P66/3 4.0 L Twin-Turbo V8 | Conor de Philippi | Nick Yelloly | Maxime Martin i Rene Rast |
31 | Action Express Whelen Engineering Racing | Cadillac V- LMDh, Cadillac 5.5 L V8 | Pipo Derani | Alexander Sims | Jack Aitken |
63 | Lamborghini Iron Lynx | Lamborghini SC63, Lamborghini 3.8 L V8T | Matteo Cairoli | Andrea Caldarelli | Romain Grosjean |
85 | JDC Miller Racing | Porsche 963, Porsche 4.6 L V8T | Tijmen van der Helm | Richard Westbrook | Phil Hanson i Ben Keating |