Connect with us

Czego szukasz?

IMSA SportsCar

12 Hours of Sebring: Cadillac najlepszy w chaotycznych kwalifikacjach. IEC z P4 w LMP2 | Analiza

Kwalifikacje do 12 Hours of Sebring 2024 okazały się powtórką z 2023 roku – Porsche zakończyło je w barierze, a Cadillac na pole positon. Wiele niespodzianek zobaczyliśmy również w pozostałych kategoriach.

Derani z pole position na Sebring
Fot,. Jack Aitken (Twitter)

Końcówka pełna zamieszania

Dokładnie tak jak przed rokiem sesja kwalifikacyjna GTP na Sebring została zatrzymana przez wypadek Porsche w zakręcie nr 1. Tym razem w barierach znalazł się Mathieu Jaminet, który dotknął pobocza, a następnie powędrował prosto w ścianę. 

Wypadek ten miał miejsce niemalże na półmetku sesji, czyli w najgorszym możliwym momencie dla zespołów. Nikt nie zdążył jeszcze dogrzać opon, a zatem czasy okrążeń nie były reprezentatywne. Kiedy wrak Porsche 963 został sprzątnięty, sędziowie IMSA dali kierowcom niecałe 5 minut, aby poprawić swoje rezultaty – czyli zdecydowanie za mało na ponowne rozgrzanie opon.

Zgodnie z oczekiwaniami poskutkowało to kompletnym chaosem. Flaga w szachownicę opadła wtedy, gdy większość ekip kończyła dopiero swoje pierwsze okrążenie pomiarowe po restarcie. Drugie kółko zdążyli zacząć wyłącznie zawodnicy Porsche #7, Wayne Taylor #40 oraz Action Express #31. Jechali oni tak blisko siebie, że Pipo Derani został przyblokowany przez Louisa Deletraza i niemalże go uderzył na hamowaniu.

ZOBACZ TAKŻE
Saga w Red Bullu. Gra o wielką stawkę

Choć Brazylijczyk ostatecznie porzucił swoją finałową próbę kwalifikacyjną, to i tak zdobył on pole position. Czas 1:48.152 ustanowiony zaraz po restarcie wystarczył do triumfu w tejże czasówce. Dla kontekstu Derani również wygrał kwalifikacje na Sebring rok temu, ale z okrążeniem o aż 3 sekundy lepszym. Idealnie prezentuje to skalę chaosu w dzisiejszej sesji.

Na przekór niefortunnemu Balance of Performance, Cadillac zarezerwował sobie pierwszy rząd na starcie jutrzejszego wyścigu. Za nimi ustawią się WTR #40, BMW #24, a następnie tryplet Porsche. Lamborghini rozpocznie natomiast swój debiut w GTP od startu z ósmej pozycji.

Ostatnie pole startowe należy, co ciekawe, do najszybszego samochodu w tej sesji. Teoretycznie to Wayne Taylor Racing zdobyło dziś pole position, lecz mechanicy pracowali nad swoją Acurą w trakcie czerwonej flagi. Coś takiego jest niezgodne z regulaminem technicznym IMSA, a zatem sędziowie byli zmuszeni usunąć wszystkie czasy okrążeń samochodu #10. 

WTR #10 na Sebring

Fot. Wayne Taylor Racing (Twitter)

Imponujący wynik Inter Europolu

Polska ekipa nie wyróżniała się w treningach, ale kiedy przyszło co do czego, zajęła ona czwartą pozycję. Na parę minut do końca kwalifikacji Nick Boulle ustanowił czas 1:51.765, który okazał się 0.6 sekundy wolniejszy od zdobywcy pole position LMP2. Tak jak w Daytonie 24, Polacy powinni powalczyć jutro o podium.

Inter Europol, Sebring 2024

Fot. Inter Europol Competition (Twitter)

Co ciekawe triumfatorem tej sesji wcale nie okazał się Ben Keating. Jeden z najlepszych kierowców z brązową licencją FIA na świecie wyjątkowo popełnił błąd. Amerykanin wpadł w duży poślizg na wejściu w zakręt nr 2. Kierowca United Autosports miał sporo szczęścia, że nie znalazł się w barierach. Z racji, że incydent ten miał miejsce na początku sesji, Keating przejechał resztę kwalifikacji na kompletnie zrujnowanym zestawie opon. Mimo to 52-latek zdobył bardzo imponujące przy tych okolicznościach trzecie miejsce.

W pierwszym polu startowym „zastąpi” go natomiast PJ Hyett. Szef zespołu AO Racing zwyciężył w czasówce LMP2, mimo że doświadczenia za kierownicą Oreci 07 nie posiada wiele. Pomiędzy Hyettem oraz Keatingiem znalazł się Dan Goldburg z Uniteda #22. 

ZOBACZ TAKŻE
Jan Przyrowski o występach w FWS. "Nie jestem zadowolony, ale dużo się nauczyłem"

Złoty medal dla złotego Lexusa

W bardzo spokojnej czasówce klas GT triumfował Jack Hawksworth oraz ekipa Vasser Sullivan Racing #14. Nie jest to żadne zaskoczenie, gdyż kierowcy Lexusów zdobyli dublet w pierwszym oraz drugim treningu. Wynik kwalifikacji wyłącznie potwierdza wspaniałą formę RC F GT3 na torze Sebring. Ekipa GTD spisała się minimalnie gorzej niż GTD Pro, gdyż przystąpią oni do wyścigu z drugiej pozycji w klasie oraz trzeciej w łączonej klasyfikacji GT. 

Lexus #14 na torze Sebring

Fot. Ben Barnicoat

Pole position kategorii GTD oryginalnie zdobył Philip Ellis z Winward Racing. Jego ekipa została jednak zdyskwalifikowana. Inspekcja techniczna ujawniła, że w samochodzie #57 zamontowane były czujniki, na które zespół nie miał pozwolenia. Na pierwszej pozycji w klasie przesuwa się zatem Cetilar Racing.

Na ten moment wielkim rozczarowaniem weekendu jest Ford. Problemy najnowszych Mustangów niestety nie zostały rozwiązanie po Daytonie. Samochody #64 oraz #65 nie wzięły wczoraj udziału w FP2, a z kolei dzisiaj zajęły ostatnie dwie pozycje w klasyfikacji GTD Pro. „Niebieski Owal” czeka jutro bardzo długie 12 godzin…

Tytuł pechowczyń dnia bez dwóch zdań przysługuje paniom z zespołu Iron Dames. Sarah Bovy wyjechała z alei serwisowej na kwalifikacje, po czym od razu wróciła do swoich mechaników. Podczas okrążenia wyjazdowego opona Lamborghini #83 uległa przebiciu, a z racji, że zmiana kół w trakcie czasówki jest zakazana, „Żelazne Damy” zostały zmuszone do zakończenia swojego udziału w sesji. Czeka je jutro start z ostatniej pozycji.

ZOBACZ TAKŻE
Dawid Nowakowski o pracy z kierowcami. "Ścieżka, którą podążamy, jest kręta i wyboista" | WYWIAD

Gdzie oglądać?

IMSA wypróbuje jutro coś nowego. Po raz pierwszy w historii wyścig WeatherTech SportsCar Championship będzie transmitowany na żywo za pomocą YouTube. Tak jak w przypadku strony internetowej IMSA TV dostęp dla międzynarodowych widzów – w tym Polaków – będzie darmowy. Wystarczy jedynie wyszukać oficjalny kanał IMSA, aby znaleźć transmisję. Tych, którzy nie będą w stanie śledzić zmagań na żywo, zapraszamy jutro do przeczytania naszej relacji oraz analizy z 12 Hours of Sebring. 

Uwaga: Poniższe wyniki wciąż zawierają Winward Racing na pole position GTD. Ze względu na dyskwalifikację, wystartują oni z ostatniego miejsca.

Wyniki kwalifikacji IMSA 12 Hours of Sebring 2024 (1)

Wyniki kwalifikacji IMSA 12 Hours of Sebring 2024 (2)

Wyniki kwalifikacji IMSA 12 Hours of Sebring 2024 (3)

Fot. IMSA (Alkamel Results)

Reklama