Connect with us

Czego szukasz?

Inne

Kongres MOVE. Co będzie głównym tematem kolejnej edycji?

Zakaz rejestracji nowych aut spalinowych i nowa strategia inwestycyjna Polski i Europy będą tematami kolejnego kongresu MOVE, który odbędzie się 4 kwietnia na Międzynarodowych Targach Poznańskich podczas tegorocznego Poznań Motor Show, czyli najważniejszego wydarzenia motoryzacyjnego w tej części Europy, które odwiedzają dziesiątki tysięcy zwiedzających.

Kongres MOVE

Kongers MOVE – rozmowy na temat zrównoważonego transportu

Od pięciu lat grono złożone z kilkuset ekspertów i praktyków z sektora motoryzacyjnego wymienia wiedzę, doświadczenia i idee w obszarze zrównoważonego transportu. Tematem, który będzie rezonował najgłośniej, jest bez wątpienia zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej. Przepisy uchwalone w zeszłym roku stały się przyczynkiem do prawdopodobnie największej zmiany w historii przemysłu motoryzacyjnego.

Aby ta rewolucyjna zmiana mogła się dokonać, fabryki będą musiały całkowicie przestawić swoją produkcję. Bez wątpienia wymaga to wprowadzenia odpowiednich programów wsparcia ze strony rządu i specjalnych rozwiązań ekonomicznych, po to, by zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego – mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP, która jest organizatorem kongresu.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Enyaq Coupe 80 Maxx 204 KM - rozsądny elektryk?

Co zrobić, by Polska gospodarka przeszła zmiany w transporcie bez szwanku?

By rywalizować z potęgami gospodarczymi branża chce stworzenia nowej polityki przemysłowej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Sam przemysł motoryzacyjny stanowi 8 procent polskiego PKB i ponad 21 procent całego eksportu przemysłu, z wartością 15,1 mld dolarów, która co roku wzrasta. Nasz kraj jest nazywany zagłębiem części motoryzacyjnych.

Nowe przepisy zmuszają do strategicznych zmian.

Potrzebujemy więcej instrumentów proinwestycyjnych, które przyciągną do Polski wielkie inwestycje nowej ery – zastępujące fabryki komponentów i pojazdów spalinowych – miejscami pracy i podatkami z nowoczesnych, przyjaznych środowisku produkcji pojazdów bezemisyjnych – mówi Ilona Antoniszyn, była podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, a od 8 lat zajmująca się strategicznymi inwestycjami w Grupie Volkswagen w Polsce.

Transformacja energetyczna i cyfrowa w Polsce

Równolegle z rewolucją dotyczącą zeroemisyjnych napędów ma miejsce transformacja energetyczna i cyfrowa. Jeśli produkty i komponenty do niskoemisyjnych pojazdów będą powstawać w naszych fabrykach, które dodatkowo będą zasilane zieloną i tanią energią, to obronimy polskie miejsca pracy w przemyśle motoryzacyjnym. W samych fabrykach w Polsce pracuje ponad 250 tysięcy osób, a w całym sektorze motoryzacyjnym to jest łącznie ponad 1 milion – podkreśla prezes Tomasz Kobierski.

Producenci podkreślają, że do osiągnięcia sukcesu potrzeba współpracy administracji i wielu branż przemysłu. – Polska jest w stanie przyciągać nowych inwestorów chociażby poprzez swój ogromny potencjał w warunkach wytwarzania energii w sposób zeroemisyjny. Do tego potrzebne są odpowiednie regulacje. Ponadto potrzebujemy kompetentne kadry zielonej transformacji, znaczące na poziomie europejskim, które powinniśmy systemowo kształcić – zaznacza Ilona Antoniszyn.

Spora część paneli dyskusyjnych, odbywających się podczas Kongresu MOVE, zostanie poświęcona kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnej konkurencyjności i walki ze zmianami klimatu.

Polska powinna mieć warunki do rywalizowania ze światowymi gospodarkami, dlatego należy wspólnie stworzyć nową politykę przemysłową dla branży motoryzacyjnej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Przemysł chce przedstawić swoje oczekiwania i propozycje na kongresie MOVE, które będą stwarzały podwalinę do prac nad strategiami – podkreśla Ilona Antoniszyn.

Eksperci zgodnie podkreślają, że polski przemysł czekają największe od lat 90 – tych zmiany, najbardziej będą one widoczne właśnie w przemyśle motoryzacyjnym.

Przemysł samochodowy musi łączyć kompetencje nie tylko mechaniczne, energetyczne, cyfrowe, ale także chemiczne (choćby w bateriach). Będziemy dyskutować o takich działaniach wspólnie z administracją publiczną i biznesem. Kluczem do realizacji tego celu jest współpraca i dlatego zapraszamy wszystkie branże do rozmowy – dodaje Tomasz Kobierski.

Kto organizuje kongres? Kim są partnerzy?

Organizatorem Kongresu MOVE – International Mobility Congress jest Grupa MTP. Głównymi Partnerami Merytorycznymi są Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. Dodatkowe informacje znajdziesz na www.kongresmove.pl.

ZOBACZ TAKŻE
Mercedes-AMG SL łamie barierę 3 s. Ponad 800 KM w hybrydzie

Reklama