Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Znamy nowe regulacje techniczne w F1 od sezonu 2026. Najważniejsze zmiany

FIA zaprezentowała „zwinny, konkurencyjny, bezpieczniejszy i bardziej zrównoważony” zestaw przepisów, które będą definiować serię od 2026 roku. Zmienione przepisy aerodynamiczne będą współdziałać z nowymi zasadami dotyczącymi jednostek napędowych, które obejmują zwiększoną moc baterii i wykorzystanie w 100% zrównoważonych paliw. Co istotne, bolidy staną się mniejsze i lżejsze. Oto, co musicie wiedzieć na temat zmian.

nowe regulacje techniczne f1 2026
Grafika: F1

Nowe przepisy techniczne stały się faktem. Zmieniono wiele, a ratyfikacja niedługo

FIA ogłosiła zmienione przepisy techniczne na 2026 rok 6 czerwca, przed GP Kanady. Wydarzenie poprzedził szereg analiz i rozmów. Przepisy na rok 2026 zostaną zratyfikowane przez Światową Radę Sportów Motorowych 28 czerwca.

Wraz z tym zestawem przepisów FIA starała się opracować nową generację samochodów, które są w pełni w kontakcie z DNA Formuły 1 – samochodów, które są lekkie, niezwykle szybkie i zwinne, ale które również pozostają w czołówce technologii. Aby to osiągnąć, pracowaliśmy nad tym, co nazwaliśmy koncepcją „zwinnego samochodu” – powiedział dyrektor techniczny FIA ds. bolidów jednomiejscowych, Nikolas Tombazis.

Jednostki napędowe będą dostarczać więcej mocy z prądu

Podczas gdy moc jednostki hybrydowej spadła z 550-560 kW do 400 kW, moc dostarczana przez baterię znacznie wzrosła. To wartość, która zmieniła się z 120 kW do 350 kW. To prawie 300% wzrostu mocy elektrycznej. Ilość energii, którą można odzyskać podczas fazy hamowania została podwojona do 8,5 MJ na okrążenie.

Jednostki napędowe 2026 będą działać na w pełni zrównoważonych paliwach. W jednostkach napędowych na rok 2026 w większym stopniu wykorzystywana będzie energia elektryczna. Mają one iść w kierunku dystrybucji 50% energii elektrycznej i 50% energii cieplnej.

Bolidy w końcu będą mniejsze i lżejsze, ale różnica nie będzie duża

W celu stworzenia bardziej zwrotnej maszyny wyścigowej, maksymalny rozstaw osi został zmniejszony o 200 mm do 3400 mm. Za to szerokość zmalała o 100 mm do 1900 mm.

Zmniejszono również masę. Samochody z 2026 roku mają mieć minimalną masę 768 kg. Jest to o 30 kg mniej niż ich odpowiedniki z 2022 roku. FIA twierdzi również, że zmniejszyli siłę docisku o 30%, a opór powietrza o 55%.

18-calowe koła Pirelli wprowadzone w 2022 roku pozostaną. Jednakże FIA zmniejszyła szerokość przednich opon w specyfikacji 2026 o 25 mm. Natomiast tylnych o 30 mm w porównaniu do poprzedniej generacji samochodów.

Skupiono się także na poprawie bezpieczeństwa

FIA zmieniła zasady dotyczące struktury przedniego zderzenia, wprowadzając dwustopniową konstrukcję nosa, aby zmniejszyć ryzyko oderwania w początkowych uderzeniach.

Bardziej rygorystyczne są również zasady dotyczące uderzeń bocznych. Dział techniczny FIA poprawił ochronę wokół kierowcy i obszaru ogniw paliwowych.

 

Aktywna aerodynamika i rewolucyjne rozwiązania. Brak DRS, za to będzie system overdrive

FIA twierdzi, że bolidy na rok 2026 będzie można przełączać między dwiema konfiguracjami, aby zminimalizować zużycie paliwa lub zmaksymalizować osiągi na zakrętach. Wprowadzone zostaną całkowicie nowe systemy aktywnej aerodynamiki. Obejmują one ruchome przednie i tylne skrzydła. To ciekawe rozwiązania, bo wydaje się, że może to dać pokaźne pole do popisu dla inżynierów, którzy od lat starają się stworzyć ruchome skrzydła zgodne z przepisami.

Zmiany pozwolą na osiąganie większych prędkości na zakrętach przy ustawieniu jednego kąta skrzydła. Niższy opór powietrza i większa prędkość na prostej będą możliwe po ustawieniu drugiego kąta. Nowy system kierowcy będą prawdopodobnie stosować w strefach podobnych do tych, w których obecnie bolidy stosują system wspomagania wyprzedzania DRS.

ZOBACZ TAKŻE
Kto zajmie miejsce Ocona w Alpine? Oto najbardziej prawdopodobne opcje

Dyrektor techniczny zadowolony ze zmian

Dyrektor techniczny FIA opowiedział o nowych przepisach, skupiając się na najważniejszych reformach. – W centrum tej wizji znajduje się przeprojektowana jednostka napędowa, która charakteryzuje się bardziej równomiernym podziałem mocy pochodzącej z silnika spalinowego i elektrycznego. Po stronie podwozia udało nam się zmniejszyć rozmiar i wagę samochodu o 30 kg, dzięki czemu samochód jest znacznie bardziej dynamiczny. Ponadto wprowadzamy dwie ekscytujące nowe funkcje, które usprawnią wyścigi. Aktywną aerodynamikę, aby osiągnąć bardzo niski opór powietrza na prostych oraz system Manual Override, który zapewni kierowcom impuls mocy akumulatora na żądanie, gdy znajdą się wystarczająco blisko poprzedzającego ich samochodu.

– Lżejszy, mocniejszy i bardziej skoncentrowany na umiejętnościach kierowcy regulamin techniczny Formuły 1 na rok 2026 został zaprojektowany tak, aby zapewnić ściślejsze wyścigi między kierowcami, zwiększyć rywalizację między zespołami i poprawić widowisko. Ponadto zdecydowaliśmy się na wyższy komponent elektryczny jednostki napędowej, bardziej wydajny samochód i w pełni zrównoważone paliwa, jako część naszego dążenia do bardziej zrównoważonej przyszłości naszego sportu – podsumował nadchodzące zmiany Tombazis.

Prezes FIA o zmianach w regulaminie technicznych

Bardzo ważne zdanie należy do samego prezesa FIA. W swojej wypowiedzi skupił się głównie na jednostkach napędowych, bezpieczeństwie oraz zrównoważonym rozwoju.

– Dziś FIA definiuje ogromnie ekscytującą przyszłość dla szczytu sportów motorowych wraz z uruchomieniem kompleksowego nowego zestawu przepisów dla mistrzostw FIA Formuły 1 w 2026 roku i później – powiedział prezes FIA, Mohammed Ben Sulayem.

Po opublikowaniu przepisów dotyczących jednostek napędowych na rok 2026 dwa lata temu, skorzystaliśmy z okazji, aby przedefiniować przepisy dotyczące podwozia. Zrobiliśmy to, aby dopasować je do wymagań energetycznych nowych jednostek napędowych. Współpracując z naszymi partnerami z Formuły 1 oraz z pomocą 10 zespołów sportowych i wszystkich naszych interesariuszy, stanowi to wyjątkową rewizję, która zapewni, że nasze najważniejsze mistrzostwa będą jeszcze bardziej adekwatne do tego, co dzieje się na świecie.

Przepisy dotyczące jednostek napędowych sprawiły, że rekordowa liczba producentów jednostek napędowych zaangażowała się w ten sport. A teraz, w połączeniu z przepisami dotyczącymi podwozia, które przewidują lżejsze, bardziej zwrotne samochody z innowacyjnymi rozwiązaniami aerodynamicznymi, stworzyliśmy zestaw przepisów mających na celu nie tylko poprawę wyścigów, ale także uczynienie mistrzostw jeszcze bardziej atrakcyjnymi dla producentów poliuretanów, producentów OEM i obecnych konkurentów. Kluczowymi cechami regulaminu F1 2026 są zaawansowana technologia zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwo. Naszym celem, wraz z Formułą 1, było wyprodukowanie samochodu, który będzie odpowiedni dla przyszłości elitarnej kategorii sportowej. Wierzymy, że osiągnęliśmy ten cel – skwitował Ben Sulayem

ZOBACZ TAKŻE
David Coulthard po Red Bull Speed Ways. "Wyścigi stały się bardziej wyrównane"

Reklama