Samochód wyróżniał się na tle konkurencji nie tylko przestronnością, ale także nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Producent zadbał o wysoki poziom bezpieczeństwa, co potwierdziły testy Euro NCAP, w których model uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek. Warto zauważyć, że Grand Scenic II generacji powstał na tej samej płycie podłogowej co Megane III, co przełożyło się na dobre właściwości jezdne.
Francuscy inżynierowie postawili na praktyczność i ergonomię wnętrza. System Easy-Flex pozwalał na łatwe składanie foteli, a liczne schowki rozmieszczone w kabinie ułatwiały przechowywanie drobiazgów. Bagażnik o pojemności od 208 do nawet 2063 litrów po złożeniu wszystkich siedzeń dawał ogromne możliwości transportowe.
Renault Grand Scenic II. Gama silnikowa – każdy znajdzie coś dla siebie
Pod maskę Grand Scenica II trafiły zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. Wśród silników benzynowych na szczególną uwagę zasługuje podstawowy 1.4 TCe o mocy 130 KM, który mimo niewielkiej pojemności zapewniał przyzwoite osiągi przy umiarkowanym spalaniu. Mocniejszą alternatywą był silnik 2.0 16V generujący 140 KM, choć ten wariant rzadziej spotykany jest na rynku wtórnym.
W gamie jednostek wysokoprężnych prym wiódł niezawodny 1.5 dCi, dostępny w wariantach o mocy od 90 do 110 KM. Ten silnik, mimo pewnych wad typowych dla konstrukcji z tamtego okresu, jak problem z dwumasowym kołem zamachowym, ceniony jest za ekonomiczność i trwałość. Bardziej wymagający kierowcy mogli zdecydować się na 1.6 dCi (130 KM) lub topowy 2.0 dCi (160 KM).
Wszystkie jednostki napędowe współpracowały standardowo z manualną skrzynią biegów, choć dostępna była również automatyczna przekładnia. Warto zaznaczyć, że automaty w tych modelach nie należały do najbardziej udanych konstrukcji i często wymagały kosztownych napraw.
Komfort i wyposażenie na pierwszym miejscu
Renault zadbało o wysoki poziom wyposażenia standardowego już w podstawowych wersjach. Klimatyzacja automatyczna, system audio z możliwością podłączenia zewnętrznych urządzeń, elektryczne szyby i lusterka to elementy, które znajdziemy w większości egzemplarzy.
Wyższe wersje wyposażenia oferowały dodatkowo nawigację satelitarną, panoramiczny dach, czujniki parkowania czy system bezkluczykowy.
Fotele przednie zapewniały dobry komfort jazdy nawet na dłuższych trasach, a drugi rząd siedzeń oferował sporo miejsca dla dorosłych pasażerów. Trzeci rząd, choć nieco ciasny, sprawdzał się dobrze w przypadku przewożenia dzieci. System regulacji foteli pozwalał na dostosowanie przestrzeni do aktualnych potrzeb, co docenią zwłaszcza rodziny z małymi dziećmi.
Producent postawił także na nowoczesne systemy bezpieczeństwa. ABS, ESP, sześć poduszek powietrznych i system kontroli trakcji to standard, który w tamtym czasie wyróżniał Grand Scenica na tle konkurencji. Opcjonalnie dostępne były również systemy monitorowania martwego pola czy automatycznego hamowania awaryjnego.
Typowe usterki i koszty eksploatacji
Jak każdy samochód, Grand Scenic II ma swoje słabe punkty. Do najczęstszych problemów należą awarie elektroniki, szczególnie dotyczące modułu komfortu i centralnego wyświetlacza. Użytkownicy zgłaszają również problemy z elektrycznie sterowanym hamulcem postojowym oraz zawodnymi czujnikami parkowania.
Zawieszenie, mimo że komfortowe, wymaga regularnej kontroli i wymiany elementów. Szczególną uwagę należy zwrócić na łożyska kół, wahacze oraz amortyzatory, które w warunkach miejskiej eksploatacji potrafią zużywać się stosunkowo szybko. Koszt kompleksowej regeneracji zawieszenia może sięgnąć kilku tysięcy złotych.
Pod względem kosztów eksploatacji Grand Scenic plasuje się w średniej klasie. Części zamienne są dostępne, choć nie należą do najtańszych. Ekonomiczne silniki, szczególnie wysokoprężne, pozwalają jednak na oszczędną jazdę. Średnie spalanie w cyklu mieszanym waha się od 6 do 8 litrów na 100 kilometrów, w zależności od wersji silnikowej.
Praktyczne aspekty użytkowania
Grand Scenic 2. generacji sprawdza się znakomicie w codziennym użytkowaniu. System modulowania przestrzeni bagażowej pozwala na szybkie dostosowanie wnętrza do aktualnych potrzeb. Fotele drugiego rzędu można przesuwać indywidualnie, co zwiększa elastyczność aranżacji kabiny.
Dodatkowym atutem jest wysoka pozycja za kierownicą, zapewniająca dobrą widoczność. Duże powierzchnie przeszkleń i niewielkie słupki A ułatwiają manewrowanie w mieście. System czujników parkowania, dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, znacząco ułatwia parkowanie tego sporego minivana.
Warto wspomnieć o przemyślanych rozwiązaniach praktycznych, jak liczne schowki w podłodze czy składane stoliki w oparciach przednich foteli. System mocowania fotelików dziecięcych Isofix na trzech miejscach w drugim rzędzie to kolejny argument przemawiający za tym autem jako rodzinnym środkiem transportu.
Na tle konkurencji
W segmencie rodzinnych minvanów Grand Scenic II musiał rywalizować z takimi modelami jak Volkswagen Touran czy Citroën C4 Grand Picasso. Na tle niemieckiego konkurenta francuski model wyróżniał się bardziej awangardową stylistyką i bogatszym wyposażeniem standardowym przy niższej cenie zakupu.
W porównaniu do innych francuskich producentów, Renault postawiło na bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne. Elektroniczny hamulec postojowy czy karta hands-free to elementy, których próżno było szukać u niektórych konkurentów w tej klasie cenowej.
Istotnym argumentem był również fakt, że Grand Scenic oferował więcej przestrzeni niż standardowy Scenic, zachowując przy tym względnie kompaktowe wymiary zewnętrzne. To czyniło go bardziej praktycznym wyborem dla dużych rodzin, które nie chciały decydować się na jeszcze większego vana.
Używany Grand Scenic II – opinie. Czy warto kupić?
Renault Grand Scenic II generacji to udana konstrukcja, która mimo upływu lat nadal może być atrakcyjną propozycją dla rodzin. Przestronne wnętrze, bogate wyposażenie i względnie niskie koszty eksploatacji to jego główne atuty. Potencjalny nabywca musi jednak liczyć się z typowymi dla francuskich aut problemami z elektroniką.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na historię serwisową pojazdu i stan techniczny najważniejszych podzespołów. Dobrze utrzymany egzemplarz potrafi służyć przez wiele lat, zapewniając komfortowe warunki podróżowania nawet siedmioosobowej załodze. Ceny używanych Grand Sceniców II są obecnie atrakcyjne, co w połączeniu z ich zaletami czyni je wartymi rozważenia.
Na rynku wtórnym można znaleźć egzemplarze w cenach od kilkunastu do około trzydziestu tysięcy złotych, w zależności od roku produkcji, przebiegu i stanu technicznego. Najbardziej opłacalne wydają się być wersje z silnikiem 1.5 dCi, które łączą przyzwoite osiągi z rozsądnymi kosztami eksploatacji.