Connect with us

Czego szukasz?

Serie juniorskie F1

Eurocup-3. Co musisz wiedzieć o serii, w której startuje Maciej Gładysz?

Eurocup-3 to regionalna seria wyścigowa, która jest pośrednikiem pomiędzy szczeblem F4 a F3. Od sezonu 2025 będzie w niej startował Maciej Gładysz. W tym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje na temat tych mistrzostw.

maciej gładysz eurocup-3 2025 plany kalendarz transmisja niezbędnik kibica
Fot. Maciej Gładysz Racing Driver | Informacja prasowa

Eurocup-3. Co to za seria?

Eurocup-3 to seria pośrednia pomiędzy poziomem F4 a F3, która swój inauguracyjny sezon miała w 2023 roku. Są to mistrzostwa regionalne, które odbywają się wyłącznie na europejskich torach, ulokowanych głównie w Europie Zachodniej. Przez wielu kierowców Eurocup-3 jest traktowane jako alternatywa dla FRECA, FROC, FRAC czy GB3 Championship. Sezon zasadniczy serii poprzedza zimowa Eurocup-3 Spanish Winter Championship, która ma miejsce na początku lutego. 

ZOBACZ TAKŻE
Oficjalnie: Maciej Gładysz przechodzi do Eurocup-3. Szykuje się emocjonujący sezon 2025

Z jakich bolidów korzysta się w Eurocup-3?

Chyba jedną z najbardziej interesujących kwestii dla nowych kibiców tej serii wyścigowej jest to, czym Maciej Gładysz będzie się ścigał w sezonie 2025. W Eurocup-3 rywalizują jednakowe maszyny Tatuus F3 T-318-EC3 oparte na nadwoziu Tatuus F3 T-318  używanym we FRECA. Jednak bolidy Eurocup-3 mają inny intercooler, zaktualizowany zestaw nadwozia oraz zestaw akumulatorów. Stosowany w tej serii Tatuus jest o 25 kg lżejszy od konstrukcji stosowanych w konkurencyjnych mistrzostwach FRECA. Bolidy napędza 270-konny silnik produkcji Alfy Romeo, a opony dla serii przygotowuje firma Hankook. W Eurocup-3 stosowany jest system push-to-pass, który zwiększa moc o 25 KM. 

Znani kierowcy z poprzednich lat

Mimo że seria jest stosunkowo młoda, to zdążyło się przewinąć przez nią kilka większych nazwisk w juniorskim ściganiu. W 2023 roku wicemistrzem Eurocup-3 został Mari Boya, czyli późniejszy kierowca FIA F3. Na przestrzeni dwóch poprzednich sezonów w Eurocup-3 występował utalentowany podopieczny Fernando Alonso – Nikola Tsolov – który 3-krotnie stawał tam na podium pojedynczych wyścigów. Z obecnych zawodników FIA F3 możemy wymienić także Tasanapola Inthraphuvasaka, który w sezonie 2023 zajął 6. miejsce w omawianej w tym tekście serii.

ZOBACZ TAKŻE
Nikola Tsolov o F1. "Chcę być pierwszym Bułgarem, który wystartuje w wyścigu " | WYWIAD

Zespoły 2025

W Eurocup-3 startują znane ekipy juniorskie, takie jak holenderski MP Motorsport, hiszpański Campos Racing lub Drivex. W stawce znajduje się także francuski Saintéloc Racing i kilka mniejszych zespołów, w tym team Alexa Palou, 3-krotnego mistrza IndyCar z Hiszpanii. Obecnie po jednym tytule mistrzowskim w klasyfikacji zespołowej ma Campos Racing (2023) oraz MP Motorsport (2024). To właśnie ta holenderska ekipa zakontraktowała Macieja Gładysza na nadchodzącą kampanię.

Co działo się w poprzednim sezonie?

W ubiegłym roku do samego końca toczyła się zażarta rywalizacja o mistrzowski tytuł pomiędzy Christianem Ho reprezentującym Singapur a Javierem Sagrera z Hiszpanii. Przed ostatnim weekendem kampanii obaj kierowcy mieli po 4 zwycięstwa, ale przewagę miał Hiszpan. Na torze Catalunya Ho zajął najpierw 2. miejsce, a później wygrał ostatni wyścig sezonu. Sagrera natomiast w obu sesjach dojechał jako 6. Dzięki temu utrzymał przewagę 2 punktów i wygrał całe mistrzostwa. Zaważyła regularność i brak większych problemów przez cały rok. Dzięki zdobytemu tytułowi Javier Sagrera otrzymał angaż w FIA F3 w barwach AIX Racing na sezon 2025. Oby Maciej Gładysz przeszedł podobną drogę, która skończyłaby się wymarzonym awansem. 

ZOBACZ TAKŻE
Maciej Gładysz po udanym debiutanckim roku w F4. "Czuję się dużo lepszym i bardziej doświadczonym kierowcą" | WYWIAD

Kalendarz Eurocup-3 2025

Edycja mistrzostw w 2025 roku będzie składała się z 8 rund. Podczas każdej z nich odbędą się dwa wyścigi. Sezon rozpocznie się 16 maja na torze Spielberg, w Austrii. Później seria przeniesie się na słynne tory, które gościły lub goszczą Formułę 1, mowa tu o Algarve, Circuit Paul Ricard, czy Monzie. Następnie kierowcy ruszą na TT Circuit Assen w Holandii, który obecnie znany jest głównie z organizowania wyścigów motocyklowych.

Kolejnym wyzwaniem dla stawki Eurocup-3 w 2025 roku będzie wyjazd do Belgii na legendarne już Spa-Francorschamps. Na koniec sezonu przeniesiemy się do Hiszpanii. W Jerez odbędzie się przedostatnia runda mistrzostw, a po prawie dwóch miesiącach oczekiwania kampanię klamrą zamknie ponownie listopadowy weekend na Circuit de Barcelona-Catalunya.

Punktacja Eurocup-3

W serii, w której od nowego sezonu będzie występował Maciej Gładysz, występuje standardowy system punktowy, który jest stosowany w większości serii wyścigowych w Europie. Poniżej przedstawiamy, jak dokładnie się on prezentuje.

  1. miejsce – 25 punktów
  2. miejsce – 18 punktów
  3. miejsce – 15 punktów
  4. miejsce – 12 punktów
  5. miejsce – 10 punktów
  6. miejsce – 8 punktów
  7. miejsce – 6 punktów
  8. miejsce – 4 punkty
  9. miejsce – 2 punkty
  10. miejsce – 1 punkt

Ponadto w puli do zdobycia są także 2 punkty za wywalczenie pole position oraz 1 oczko za najszybsze okrążenie wyścigu. 

Gdzie oglądać Eurocup-3 w Polsce?

Serię z udziałem Macieja Gładysza najprawdopodobniej będzie można oglądać za darmo z angielskim komentarzem na platformie YouTube. Jednak być może angaż polskiego kierowcy skusi jakąś z tradycyjnych telewizji do wykupienia praw. Ewentualne zmiany dotyczące transmisji serii w Polsce będziemy aktualizować w tym artykule.

Oceń nasz artykuł!
Reklama