Eurocup-3. Co to za seria?
Eurocup-3 to seria pośrednia pomiędzy poziomem F4 a F3, która swój inauguracyjny sezon miała w 2023 roku. Są to mistrzostwa regionalne, które odbywają się wyłącznie na europejskich torach, ulokowanych głównie w Europie Zachodniej. Przez wielu kierowców Eurocup-3 jest traktowane jako alternatywa dla FRECA, FROC, FRAC czy GB3 Championship. Sezon zasadniczy serii poprzedza zimowa Eurocup-3 Spanish Winter Championship, która ma miejsce na początku lutego.
Z jakich bolidów korzysta się w Eurocup-3?
Chyba jedną z najbardziej interesujących kwestii dla nowych kibiców tej serii wyścigowej jest to, czym Maciej Gładysz będzie się ścigał w sezonie 2025. W Eurocup-3 rywalizują jednakowe maszyny Tatuus F3 T-318-EC3 oparte na nadwoziu Tatuus F3 T-318 używanym we FRECA. Jednak bolidy Eurocup-3 mają inny intercooler, zaktualizowany zestaw nadwozia oraz zestaw akumulatorów. Stosowany w tej serii Tatuus jest o 25 kg lżejszy od konstrukcji stosowanych w konkurencyjnych mistrzostwach FRECA. Bolidy napędza 270-konny silnik produkcji Alfy Romeo, a opony dla serii przygotowuje firma Hankook. W Eurocup-3 stosowany jest system push-to-pass, który zwiększa moc o 25 KM.
Znani kierowcy z poprzednich lat
Mimo że seria jest stosunkowo młoda, to zdążyło się przewinąć przez nią kilka większych nazwisk w juniorskim ściganiu. W 2023 roku wicemistrzem Eurocup-3 został Mari Boya, czyli późniejszy kierowca FIA F3. Na przestrzeni dwóch poprzednich sezonów w Eurocup-3 występował utalentowany podopieczny Fernando Alonso – Nikola Tsolov – który 3-krotnie stawał tam na podium pojedynczych wyścigów. Z obecnych zawodników FIA F3 możemy wymienić także Tasanapola Inthraphuvasaka, który w sezonie 2023 zajął 6. miejsce w omawianej w tym tekście serii.
Zespoły 2025
W Eurocup-3 startują znane ekipy juniorskie, takie jak holenderski MP Motorsport, hiszpański Campos Racing lub Drivex. W stawce znajduje się także francuski Saintéloc Racing i kilka mniejszych zespołów, w tym team Alexa Palou, 3-krotnego mistrza IndyCar z Hiszpanii. Obecnie po jednym tytule mistrzowskim w klasyfikacji zespołowej ma Campos Racing (2023) oraz MP Motorsport (2024). To właśnie ta holenderska ekipa zakontraktowała Macieja Gładysza na nadchodzącą kampanię.
Co działo się w poprzednim sezonie?
W ubiegłym roku do samego końca toczyła się zażarta rywalizacja o mistrzowski tytuł pomiędzy Christianem Ho reprezentującym Singapur a Javierem Sagrera z Hiszpanii. Przed ostatnim weekendem kampanii obaj kierowcy mieli po 4 zwycięstwa, ale przewagę miał Hiszpan. Na torze Catalunya Ho zajął najpierw 2. miejsce, a później wygrał ostatni wyścig sezonu. Sagrera natomiast w obu sesjach dojechał jako 6. Dzięki temu utrzymał przewagę 2 punktów i wygrał całe mistrzostwa. Zaważyła regularność i brak większych problemów przez cały rok. Dzięki zdobytemu tytułowi Javier Sagrera otrzymał angaż w FIA F3 w barwach AIX Racing na sezon 2025. Oby Maciej Gładysz przeszedł podobną drogę, która skończyłaby się wymarzonym awansem.
Kalendarz Eurocup-3 2025
Edycja mistrzostw w 2025 roku będzie składała się z 8 rund. Podczas każdej z nich odbędą się dwa wyścigi. Sezon rozpocznie się 16 maja na torze Spielberg, w Austrii. Później seria przeniesie się na słynne tory, które gościły lub goszczą Formułę 1, mowa tu o Algarve, Circuit Paul Ricard, czy Monzie. Następnie kierowcy ruszą na TT Circuit Assen w Holandii, który obecnie znany jest głównie z organizowania wyścigów motocyklowych.
Kolejnym wyzwaniem dla stawki Eurocup-3 w 2025 roku będzie wyjazd do Belgii na legendarne już Spa-Francorschamps. Na koniec sezonu przeniesiemy się do Hiszpanii. W Jerez odbędzie się przedostatnia runda mistrzostw, a po prawie dwóch miesiącach oczekiwania kampanię klamrą zamknie ponownie listopadowy weekend na Circuit de Barcelona-Catalunya.
Punktacja Eurocup-3
W serii, w której od nowego sezonu będzie występował Maciej Gładysz, występuje standardowy system punktowy, który jest stosowany w większości serii wyścigowych w Europie. Poniżej przedstawiamy, jak dokładnie się on prezentuje.
- miejsce – 25 punktów
- miejsce – 18 punktów
- miejsce – 15 punktów
- miejsce – 12 punktów
- miejsce – 10 punktów
- miejsce – 8 punktów
- miejsce – 6 punktów
- miejsce – 4 punkty
- miejsce – 2 punkty
- miejsce – 1 punkt
Ponadto w puli do zdobycia są także 2 punkty za wywalczenie pole position oraz 1 oczko za najszybsze okrążenie wyścigu.
Gdzie oglądać Eurocup-3 w Polsce?
Serię z udziałem Macieja Gładysza najprawdopodobniej będzie można oglądać za darmo z angielskim komentarzem na platformie YouTube. Jednak być może angaż polskiego kierowcy skusi jakąś z tradycyjnych telewizji do wykupienia praw. Ewentualne zmiany dotyczące transmisji serii w Polsce będziemy aktualizować w tym artykule.