Connect with us

Czego szukasz?

Kalendarz Formuły E 2023. Aktualny rozkład 9. sezonu

McLaren Gen3 Formuła E Walencja kalendarz formuły e 2023

Kalendarz Formuły E 2023 | Fot. Formula E

Zwolniona na dobre z pandemicznych restrykcji, Formuła E kontynuuje propagowanie swej szczytnej misji transformowania obrazu sportów motorowych oraz zapewniania najnowszych rozwiązań dla dynamicznie rozwijającego się rynku samochodów elektrycznych. W sezonie 2023 (nazewnictwo 2022/2023 to pokłosie pierwszych sezonów, gdy pierwsze rundy rozgrywano jeszcze w poprzednim roku) kierowcy zasiądą w maszynach trzeciej generacji podczas 16 rund – wyrównując rekord z poprzedniej kampanii.

Maraton, nie sprint

Słowa Lewisa Hamiltona z GP Azerbejdżanu 2021 można z pełną świadomością dopasować do elektrycznych mistrzostw. Alejandro Agag, Jamie Reigle, Alberto Longo oraz ich współpracownicy zadbali o pełne spektrum wyścigowych doświadczeń. Bolidy zawitają do 10 wielkich miast rozsianych na 5 kontynentach, w tym po raz pierwszy do Hyderabadu, Kapsztadu oraz Sao Paulo. Czwarty debiutant – Portland – zalicza się do tej listy pośrednio. Wyścig odbędzie się na położonym nieopodal metropolii torze Portland International Raceway.

Na amerykański akcent (zastępujący Nowy Jork) przyjdzie nam poczekać do czerwca. Terminarz Formuły E 2023 otworzy bowiem słynny Autodromo Hermanos Rodriguez w Meksyku, już 14 stycznia. Dwa tygodnie przerwy oddzielają go od nocnego ścigania pod światłami Ad-Dirijji, gdzie rozegrane zostaną dwie rundy. 

ZOBACZ TAKŻE
Gdzie oglądać Formułę E w Polsce w 2024 roku? [transmisja, stream, live]

Po wizycie w Arabii Saudyjskiej przyjdzie czas na czwarte najbardziej zaludnione miasto Indii – Hyderabad. Sportowe emocje rozgrzeją tamtejszych kibiców 11 lutego, ale to nie koniec ścigania w najkrótszym miesiącu roku. Po kolejnych dwóch tygodniach FE pojawi się w Kapsztadzie (jednej ze stolic RPA), powoli zbliżając się do Europy.

Powoli, albowiem 25 marca kierowcy poznają obiekt w Sao Paulo. To największe miasto Ameryki Południowej, a nie Rio de Janeiro (nad czym pracował niegdyś Nelson Piquet Jr.), zainauguruje zmagania serii w Brazylii. Ogromny i chłonny rynek reklamować będą Lucas di Grassi i Sergio Sette Camara. Europejscy sympatycy czempionatu poczekają na wizytę swych ulubieńców do 22 i 23 kwietnia.

Wówczas dźwięk bolidów rozbrzmi na ikonicznym już lotnisku Tempelhof w Berlinie. 6 maja ta sama przygoda czeka Monako (na trzy tygodnie przed GP F1), a następnie samochody ponownie spakowane zostaną na pokład samolotów. 3 i 4 czerwca czekają nas E-Prix Dżakarty, a 24 dnia tegoż miesiąca – E-Prix Portland. Kalendarz Formuły E 2023 zamknie się na Starym Kontynencie, a zaszczytu tego dostąpią Rzym i Londyn.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna Formuły E 2023. Sprawdźcie, jak wygląda

Czas zmian

Po wielokroć opisywaliśmy już bolidy Gen3 oraz wszelkie perypetie związane z ich uruchomieniem i testowaniem. Na kalendarz E-Prix 2023 kłopoty te szczęśliwie nie wpłynęły – w przeciwieństwie do poprzedniego roku nie wydaje się, by jakakolwiek runda mogła wypaść z terminarza. Najdłużej czekaliśmy na potwierdzenie rundy w Stanach Zjednoczonych – informacja pojawiła się 7 grudnia.

Debiuty i inne ważne zmiany włodarze zadeklarowali już wcześniej. Rozgrywane od 2016 roku E-Prix Meksyku po raz pierwszy rozpocznie sezon, zastępując na tej pozycji oczywiście ściganie na Półwyspie Arabskim. Dżakarta doczekała się podwójnej rundy, natomiast po pięciu latach od pierwszego i zakończonego fiaskiem projektu zespoły oficjalnie przywita Sao Paulo.

Nie oznacza to, że wszystkie cele zrealizowano. E-Prix Seulu, pomyślane jako stały dodatek do kalendarza, wypadło z gry. W stolicy Korei, w związku z przebudową stadionu Jamsil (partii toru), planowano zmienić układ nitki, ale ogrom wymaganych prac i komercyjna porażka doprowadziła do rewizji założeń. Aktualny kalendarz Formuły E opuścił też Marrakesz (służący jako zastępstwo za Vancouver).

ZOBACZ TAKŻE
Narodziny afrykańskiego marzenia? RPA i E-Prix Kapsztadu

Pierwotnie do rozgrywek miał powrócić też Paryż, którego z sezonu 2021/2022 wykluczyła pandemia. Niepewnego statusu francuskiego wyścigu nie podzielają rundy kultowe – w Monako zawody odbędą się po raz 5., a w Rzymie – po raz 4. Berlin także świętować będzie bez przeszkód; niemiecki wyścig to ewenement w kalendarzu. Tylko na starym lotnisku zawody odbywają się rokrocznie, od początku historii mistrzostw.

Kalendarz Formuły E na sezon 2023

RundaNazwa wyściguKrajData
1.E-Prix Meksyku 14.01.2023
2.E-Prix Ad-Dirijji27.01.2023
3.E-Prix Ad-Dirijii28.01.2023
4.E-Prix Hyderabadu11.02.2023
5.E-Prix Kapsztadu25.02.2023
6.E-Prix Sao Paulo25.03.2023
7.E-Prix Berlina22.04.2023
8.E-Prix Berlina23.04.2023
9.E-Prix Monako6.05.2023
10.E-Prix Dżakarty3.06.2023
11.E-Prix Dżakarty4.06.2023
12.E-Prix Portland24.06.2023
13.E-Prix Rzymu15.07.2023
14.E-Prix Rzymu16.07.2023
15.E-Prix Londynu29.07.2023
16.E-Prix Londynu30.07.2023
5/5 (liczba głosów: 9)
Reklama