Connect with us

Czego szukasz?

Kierowcy WRC 2021 – wszystko, co powinieneś wiedzieć

kierowcy wrc 2021

Trójka najlepszych kierowców WRC w 2020 roku: Sébastien Ogier, Elfyn Evans oraz Ott Tänak. Ci sami kierowcy powinni walczyć o triumfy w WRC w sezonie 2021

Przed sezonem 2021 nie doszło do zbyt wielu zmian w zespołach startujących w WRC. M-Sport Ford wystawia w tym roku tylko dwa samochody, w związku z czym Esapekka Lappi został bez pracy na ten sezon. Hyundai pożegnał się natomiast z Sebastienem Loebem. Trzeci samochód koreańskiej marki dzielić będą w tym sezonie Dani Sordo oraz Craig Breen.

Toyota Gazoo Racing World Rally Team

Sébastien Ogier

Francuz w zeszłym roku przedłużył kontrakt z japońskim zespołem na jeszcze jeden sezon i zawalczy o swój ósmy tytuł mistrzowski. Ogier już od jakiegoś czasu planuje zakończyć karierę i sezon 2020 miał być jego ostatnim. Ze względu na dziwny sezon wywołany pandemią oraz brakiem pewności zdobycia tytułu w 2020 roku w momencie podpisywania kontraktu zdecydował się pozostać jeszcze rok dłużej. Ogierowi zależało bowiem, aby zostać mistrzem świata z trzema różnymi producentami.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Sébastien Ogier (@sebogier)

Pierwsze cztery tytuły zdobył w zespole Volkswagena, który wtedy zdominował serię. Po odejściu niemieckiego producenta Ogier podpisał kontrakt z M-Sportem, z którym zdobył kolejne dwa tytuły, aby potem powrócić do Citroena, z którym to zaczynał swoją karierę w WRC. Niestety C3 WRC pozostawiał wiele do życzenia i Francuzowi pomimo wszelkich starań nie udało zdobyć się kolejnego tytułu.

Na sezon 2020 przeniósł się do Toyoty gdzie miejsce dla niego zwolnił ówczesny mistrz Ott Tänak, który przeniósł się do Hyundaia. Pomimo bardzo krótkiego i nieprzewidywalnego sezonu Ogier zdołał odebrać prowadzenie w klasyfikacji generalnej swojemu koledze z zespołu Elfynowi Evansowi w ostatniej rundzie, dzięki czemu wywalczył swój siódmy tytuł w karierze. W tym roku będzie chciał powtórzyć ten wyczyn.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2021. Poznaj pełen rozkład jazdy Rajdowych MŚ

Kierowcy WRC 2021. Elfyn Evans

Brytyjczyk otarł się o zdobycie tytułu mistrza świata w zeszłym roku, który wymknął się z jego rąk w ostatniej rundzie na Monzy. Evans większość swojej kariery spędził za kierownicą Fiesty WRC, którą startował regularnie od 2014 roku. Sezony nie należały do wybitnych, choć z roku na rok można było zauważyć coraz większy postęp u Brytyjczyka.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Elfyn Evans (@elfynevans)

Bardzo ważnym dla niego był rok 2017, kiedy do obiegu weszły nowe samochody WRC, a Evans jeździł wtedy dla zespołu DMACK. Właśnie wtedy odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w domowym Rajdzie Wielkiej Brytanii. W kolejnych sezonach wrócił do M-Sportu, gdzie w 2018 partnerował Ogierowi. W sezonie 2019 po odejście Francuza został liderem zespołu i zaliczył bardzo solidny sezon. Otarł się o zwycięstwo w Rajdzie Korsyki, gdzie stracił prowadzenie na ostatnim odcinku przez przebitą oponę. Później Evans doznał kontuzji, przez co musiał opuścić trzy rundy. Pomimo tego ukończył sezon na solidnym 5. miejscu.

Sezon 2020 był przełomowy w jego karierze. Podpisanie kontraktu z zespołem Toyoty bardzo dobrze wpłynęło na wyniki Brytyjczyka. W zeszłym roku wygrał dwa rajdy i do końca liczył się w walce o tytuł. Niestety odpadnięcie w Rajdzie Monzy pozbawiło go tego osiągnięcia i musiał zadowolić się tytułem wicemistrza. W nadchodzącym sezonie Evans na pewno będzie chciał się zrewanżować.

Kalle Rovanperä

Młody Fin z racji swojego pochodzenia od dziecka interesował się rajdami. Jest synem byłego kierowcy WRC Harriego Rovanpery, który był bardzo solidnym kierowcą i notował niezłe wyniki. Jego syn ma dopiero 20 lat, ale już jest typowany na przyszłego mistrza świata. Młody Fin prezentuje już bardzo dobre tempo, ale brakuje mu doświadczenia.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez K a l l e R o v a n p e r ä (@kallerovanpera)

Przez 3 sezony starował w autach klasy R5 w WRC 2 oraz WRC 2 Pro, gdzie był nawet fabrycznym kierowcą Skody. Na sezon 2020 Tommi Mäkinen postanowił zakontraktować młodego kierowcę do zespołu Toyoty. Rovanperä już w swoim drugim starcie WRC stanął na podium w Rajdzie Szwecji, gdzie do samego końca walczył z Sebastianem Ogierem i wyszedł z tej walki zwycięsko. Powtórzył ten wynik w Rajdzie Sardynii, gdzie także stanął na najniższym stopniu podium.

Sezon 2020 zakończył na 5 miejscu, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na debiutanta. W sezonie 2021 na pewno będzie chciał wykonać kolejny krok.

Kierowcy WRC 2021. Takamoto Katsuta

Japończyk jest protegowanym Toyoty, która chciała mieć kierowcę z kraju reprezentującego jej zespół. Katsuta w poprzednich latach startował w WRC 2 za kierownicą Fiesty R5 w zespole Tommiego Mäkinena. Udało mu się nawet wygrać rajd Szwecji w swojej klasyfikacji.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez 🇯🇵Takamoto Katsuta 勝田 貴元 (@takamotokatsuta)

Od 2019 młody Japończyk zaczął startować Yarisem WRC, a w zeszłym sezonie zaliczył pełny sezon. Jogo najlepszym wynikiem było 7. miejsce w Rajdzie Monte Carlo, poza tym punkty zdobył jeszcze w Szwecji za 9. miejsce. Ostatecznie zakończył sezon na 13. miejscu. W nadchodzącym sezonie Katsuta na pewno będzie chciał poprawić ten wynik i takie same oczekiwania będzie miał od niego zespół.

Hyundai Shell Mobis World Rally Team

Thierry Neuville

Dla Belga to kolejny sezon, w którym będzie chciał powalczyć o tytuł mistrza świata. Neuville już 5 razy w swojej karierze zostawał wicemistrzem świata. Po raz pierwszy wywalczył je w sezonie 2013 jeszcze jako kierowca M-Sportu. 

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Thierry Neuville (@thierryneuville)

Od sezonu 2014 dołączył do zespołu Hyundaia, który wrócił wtedy do rajdów. Już w pierwszym sezonie w barwach koreańskiego zespołu udało mu się odnieść pierwsze zwycięstwo – zarówno dla siebie, jak i dla Hyundaia. Od tamtej pory Neuville wygrał jeszcze 12 rajdów, kończąc na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej sezony w latach 2016-19. Belg należy do światowej czołówki w rajdach, jednak brakuje mu postawienia „kropki nad i”, dającej mu tytuł mistrza świata. Na pewno dużą przeszkodą w osiągnięciu tego celu jest świetnie jeżdżący Sebastian Ogier. Neuville miewa także problemy z utrzymaniem stabilnej formy przez cały sezon.

Czasami przydarzają mu się błędy, których mógłby uniknąć, a które często decydują o końcowym wyniku. Sezon 2020 nie potoczył się po jego myśli. Pomimo wygrania pierwszej rundy w Monte Carlo, sezon zakończył dopiero na 4. miejscu w klasyfikacji generalnej. Neuville ma szybkość, odpowiednie auto oraz bardzo dobrze zna zespół. Pora aby w nadchodzącym sezonie w pełni to wykorzystał.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2021. Poznaj pełen rozkład jazdy Rajdowych MŚ

Ott Tänak

Estończyk jest uznawany ja jednego z najlepszych kierowców w stawce. Większość kariery spędził w M-Sporcie, w którym wiodło mu się różnie. W swoim czasie zespół nawet z niego zrezygnował i Tänak był bliski zakończenia kariery. Na szczęście się nie poddał i zaczął poprawiać się z sezonu na sezon. W sezonie 2017 wraz z Sebastienem Ogierem zapewnili M-Sportowi tytuł mistrzowski wśród konstruktorów. 

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Ott Tänak (@otttanak)

Przed sezonem 2018 podpisał kontrakt z Toyotą, w której z miejsca został liderem zespołu. W końcu udało mu się przerwać mistrzowską passę Ogiera, zdobywając swój upragniony mistrzowski tytuł w sezonie 2019.

Po mistrzowskim sezonie Tänak zdecydował przenieść się do Hyundaia, co nie było do końca zrozumiałą decyzją. Tym samym zwolnił miejsce w bardzo konkurencyjnym zespole co wykorzystał jego najgroźniejszy rywal. Pierwszy sezon w Hyundaiu nie należał do udanych. Zaczęło się od bardzo groźnego wypadku w Monte Carlo, w którym doszczętnie rozbił swoje I20 Coupe WRC. Późniejsze zwycięstwo w domowym Rajdzie Estonii i trzy drugie miejsca wystarczyły na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.  Nadchodzący sezon to dla Tanaka szansa powrotu na rajdowy szczyt.

Kierowcy WRC 2021. Dani Sordo

Jest jednym z najbardziej doświadczonych kierowców w stawce. W WRC zadebiutował w 2006 roku w prywatnym zespole Kronos za kierownicą Citroena Xsary WRC. Już w swoim pierwszym sezonie zaczął stawać na podium. W ciągu pierwszych pięciu sezonów za każdym razem meldował się w czołowej piątce klasyfikacji generalnej, ale nie wygrał żadnego rajdu.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Dani Sordo (@danisordorallye)

W latach 2011-12 był fabrycznym kierowcą zespołu Mini, który wystawiał model Countryman WRC przygotowany przez zespół Prodrive. Po upadku tego projektu powrócił do Citroena na sezon 2013, w którym w Niemczech udało mu się wygrać swój pierwszy rajd w karierze.

Od 2014 roku podobnie jak Neuville dołączył do projektu Hyundaia, w którym jest do dzisiaj. Od sezonu 2018 Sordo zalicza okrojony program startów dzieląc się autem z innym kierowcą. Sordo jest uznawany za specjalistę od asfaltów, ale dobrze radzi sobie także w pewnych rajdach szutrowych (Meksyk czy Sardynia). W sezonie 2020 Hiszpan wystartował tylko w trzech rundach. Nie ukończył Rajdu Meksyku, jednak w pozostałych dwóch występach poszło znacznie lepiej. Wygrał bowiem Rajd Sardynii, a w Rajdzie Monzy uplasował się na trzecim miejscu. W sezonie Sordo będzie pełnić tą samą role i zespół wystawi go w rundach, w których teoretycznie może zdobyć dużo punktów.

Craig Breen

Irlandczyk w 2012 roku zdobył tytuł mistrza SWRC za kierownicą Fiesty S2000, a w 2014 roku zdobył swoje pierwsze punkty w aucie WRC. Nigdy nie zaliczył jednak pełnego sezonu WRC. Przełomem był dla niego sezon 2016, kiedy to startował w wybranych rundach dla Citroena. W tym sezonie wywalczył swoje pierwsze podium, zajmując trzecie miejsce w rajdzie Finlandii.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Craig Breen (@craigbreen__)

W sezonie 2017 zaliczył jedenaście rund za kierownicą C3 WRC, jednak nie pokazał niczego szczególnego i ukończył zmagania na 11. miejscu klasyfikacji generalnej. Podobnie było w kolejnym sezonie, jednak wtedy udało mu się odnotować swój życiowy wynik, kończąc Rajd Szwecji na drugim miejscu. Po tym sezonie Citroen zrezygnował z Breena i ten przeniósł się do Hyundaia, w którym w ostatnich dwóch sezonach zaliczył po dwa starty. W zeszłym sezonie bardzo dobrze zaprezentował się w Rajdzie Estonii, który ukończył na drugim miejscu. W sezonie 2021 Breen będzie dzielił trzecie auto razem z Sordo.

M-Sport Ford World Rally Team

Kierowcy WRC 2021. Teemu Suninen

Fin w 2016 roku zdobył wicemistrzostwo w kategorii WRC 2 jeżdżąc Skodą Fabią R5. W kolejnym sezonie dołączył do M-Sportu i jest w nim do dziś. Sezon 2017 WRC2 za kierownicą Fiesty R5 ukończył na trzecim miejscu. W 2018 roku od Rajdu Szwecji przesiadł się do Fiesty WRC, a jego najlepszym wynikiem w tym sezonie było trzecie miejsce w Portugalii. Następny sezon zakończył na 9. miejscu w klasyfikacji generalnej, ponownie zdobywając jedno podium w trakcie sezonu. Tym razem było to drugie miejsce w rajdzie Sardynii.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Teemu Suninen (@suninenwrc)

Fin nie ma za sobą zbyt udanego poprzedniego sezonu i poza podium w Meksyku brakowało mu tempa lub narzekał na awarie swojego auta. Cały sezon zakończył na siódmym miejscu za swoim kolegą z zespołu. Nie jest też żadną tajemnicą, że obecna Fiesta WRC trochę odbiega osiągami od konstrukcji Toyoty czy Hyundaia, co na pewno nie pomaga w osiąganiu dobrych wyników. W nadchodzącym sezonie będzie liderem M-Sportu i na pewno będzie chciał spisać się dobrze w tej roli.

Gus Greensmith

Brytyjczyk dysponuje sporym wsparciem finansowym, co w tym przypadku miało spore znaczenie. Ma jednak też doświadczenie w aucie WRC oraz całkiem dobre starty w WRC 2 Pro, gdzie w sezonie 2019 zajął trzecie miejsce na koniec sezonu. W tym samym roku zadebiutował za kierownicą auta WRC. Sezon 2020 to starty wyłącznie w WRC. Greensmith rozpoczął sezon od nieukończenia Rajdu Monte Carlo, a także nie pojawił się w Szwecji. Powrócił do rywalizacji od Meksyku i punktował w trzech kolejnych rundach.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Valeria Garbin (@valeriagarbin90)

Najlepszym jego wynikiem było 5. miejsce w Rajdzie Turcji, gdzie wiele załóg nie dojechało do mety. Ostatnie dwa rajdy we Włoszech zakończył bez punktów. Ostatecznie zajął 11. miejsce w klasyfikacji generalnej. W nowym sezonie Brytyczyk startuje z większym bagażem doświadczenia, co powinno być pomocne w poprawie wyników.

Kierowcy WRC 2021. Adrien Fourmaux

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez ADRIENFOURMAUX (@adrienfourmaux)

Młody Francuz będzie reprezentować zespół M-Sport w kategorii WRC 2. Poprzedni sezon ukończył na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. W tym roku z pewnością będzie chciał powalczyć o zwycięstwo. Być może w trakcie sezonu dostanie szansę na występ w aucie WRC.

2c Competition

Kierowcy WRC 2021. Pierre-Louis Loubet

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Pierre-Louis Loubet (@pierrelouisloubet)

Mistrz WRC2 z 2019 roku (za kierownicą Skody Fabii) miał zadebiutować w aucie WRC w sezonie 2020, niestety pandemia pokrzyżowała mu plany. W tym sezonie 23-letni Francuz dostanie taką szansę w satelickim zespole Hyundaia.

Oceń nasz artykuł!
Reklama