Fot. European Le Mans Series/Twitter
Po czterech wyścigach ELMS 2021 klasyfikacja generalna wyłania dość nieoczywisty rozkład sił. Dla polskich kibiców najbardziej istotne są rywalizacje w LMP2 i LMP3. W tej pierwszej klasyfikacji Team WRT z Robertem Kubicą w składzie przypieczętował już tytuł na jeden wyścig przed końcem, Zaś w tej drugiej znajdują się aż trzy polskie załogi. Jak wyglądają klasyfikacje generalne po 4-godzinnym wyścigu na Spa?
System punktacji w seriach ACO
Punktacja we wszystkich seriach ACO działa na dokładnie tych samych zasadach. ELMS nie jest oczywiście wyjątkiem. Punkty zarabia każdy samochód sklasyfikowany na mecie, przy czym pierwsza dziesiątka korzysta ze standardowego systemu FIA: od dwudziestu pięciu punktów za P1 do jednego punktu za P10. Pozycje od jedenastej w dół dostają po pół punktu. Należy pamiętać o tym, że aby zostać sklasyfikowanym na mecie, samochód musi:
- Przejechać linię start-meta na nitce toru po wywieszeniu szachownicy, z wyjątkiem jednostkowych decyzji sędziów wyścigu. Samochód nie może zatrzymać się na torze w oczekiwaniu na szachownicę;
- Przejechać co najmniej 70% dystansu przejechanego przez samochód sklasyfikowany na pierwszym miejscu w generalce wyścigu, przy czym dystans samochodu w okrążeniach jest zaokrąglany w dół do najbliższej liczby całkowitej;
- Warunek obowiązujący załogi zdobywające punkty: Samochód musi być zgłoszony do uczestnictwa w pełnym sezonie ELMS. Samochody ścigające się gościnnie są niewidoczne w klasyfikacji swoich klas. To oznacza, że w sytuacji, gdy wyścig w klasie wygrywa samochód gościnny, a samochody jeżdżące w pełnym sezonie ELMS zajmują miejsca od P3 w dół, to na podium stają P1, P2 i P3 w klasie. Ale tymczasem P3 jako najwyżej klasyfikowany uczestnik ELMS dostaje punkty jak za P1; P4 dostaje punkty jak za P2; i tak dalej.
Ponadto, samochód zdobywający pole position w swojej klasie dostaje jeden dodatkowy punkt. Dodatkowym czynnikiem mogą być mnożniki stosowane w zależności od długości wyścigu. Jednakże w tegorocznym ELMS z racji na jednolity kalendarz wyścigów czterogodzinnych każdą rundę punktuje się tak samo.
Jak zatem wygląda klasyfikacja w ELMS?
ACO dzieli tabele punktów dla każdej klasy. To oznacza, że każda klasa walczy o osobne mistrzostwo serii. I tak, każda klasa dostaje dwie tabele. Klasyfikacja kierowców ELMS zlicza punkty dla każdego kierowcy w danej załodze z osobna, przy czym punkt zdobyty za PP dostaje każdy kierowca w załodze. Klasyfikacja załóg ELMS (załóg, nie zespołów) tymczasem przyznaje punkty danemu samochodowi.
Na przykład: Po 4 Hours of Barcelona z załogi #25 wypadł Pietro Fittipaldi, zastąpiony przez Roberto Merhiego. Za P7 w generalce LMP2 zdobyte w Barcelonie Fittipaldi widnieje w klasyfikacji kierowców z sześcioma punktami, podobnie jak John Falb i Rui Andrade – i sam samochód #25 w klasyfikacji załóg. Jednak po 4 Hours of Red Bull Ring, jeśli samochód #25 zdobędzie punkty, to Falb i Andrade będą mieli inną ilość punktów na koncie niż Fittipaldi, i jeszcze inną względem Merhiego. Inną konsekwencją jest fakt, że jeśli #25 wyjeździ w niezmienionym składzie mistrzostwo, to #25 zdobędzie mistrzostwo załóg, ale mistrzami kierowców będą tylko Falb i Andrade.
Ponadto, podczas gdy LMP3 i GTE są jednolite, LMP2 dzieli się na podklasy. Oprócz generalki LMP2, w której o punkty walczą wszystkie bez wyjątku prototypy LMP2, istnieje podklasa LMP2 Pro/Am. Ta podklasa jest przeznaczona dla załóg z co najmniej jednym kierowcą sklasyfikowanym jako Bronze. Pro/Am posiada osobną klasyfikację, w której punkty są naliczane do osobnej, niezależnej względem generalki puli. Osiągnięcia w Pro/Am nie zapewniają zaproszenia do 24 Heures du Mans 2022, w odróżnieniu od pozostałych klas. Podklasa ma jednak dodatkowe, osobne względem reszty LMP2 podium po każdym wyścigu. Ma także nagrodę w postaci pucharu przyznawaną najlepszym kierowcom i najlepszej załodze na koniec sezonu.
Klasyfikacja generalna ELMS 2021 po 4 Hours of Spa
Klasyfikacja ELMS 2021 – Załogi LMP2
Pozycja | Załoga | Kraj | Punkty |
---|---|---|---|
1. | #41 Team WRT | 100 | |
2. | #26 G-Drive Racing | 64 | |
3. | #65 Panis Racing | 62.5 | |
4. | #22 United Autosports | 61 | |
5. | #30 Duqueine Team | 52 | |
6. | #25 G-Drive Racing | 38 | |
7. | #34 Racing Team Turkey | 29.5 | |
8. | #32 United Autosports | 27.5 | |
9. | #28 IDEC Sport | 26 | |
10. | #29 Ultimate | 22.5 | |
11. | #37 Cool Racing | 15 | |
12. | #24 Algarve Pro Racing | 12.5 | |
13. | #35 BHK Motorsport | 4 | |
13. | #17 IDEC Sport | 2 | |
15. | #39 Graff | 2 | |
16. | #21 Dragonspeed USA | 1 |
Załogi LMP2 Pro/Am
Pozycja | Załoga | Kraj | Punkty |
---|---|---|---|
1. | #25 G-Drive Racing | 86 | |
2. | #34 Racing Team Turkey | 70 | |
3. | #29 Ultimate | 67 | |
4. | #37 Cool Racing | 54 | |
5. | #17 IDEC Sport | 40 | |
6. | #39 Graff | 34 | |
7. | #21 Dragonspeed USA | 14 |
Klasyfikacja ELMS 2021 – Załogi LMP3
Pozycja | Załoga | Kraj | Punkty |
---|---|---|---|
1. | #19 Cool Racing | 98 | |
2. | #4 DKR Engineering | 92 | |
3. | #2 United Autosports | 56.5 | |
4. | #13 Inter Europol Competition | 42 | |
5. | #8 Graff | 36 | |
6. | #15 RLR MSport | 32 | |
7. | #14 Inter Europol Competition | 28 | |
8. | #20 Team Virage | 26 | |
9. | #18 1 AIM Villorba Corse | 24 | |
10. | #11 Eurointernational | 21.5 | |
11. | #5 MV2S Racing | 14.5 | |
12. | #7 Nielsen Racing | 13.5 | |
13. | #6 Nielsen Racing | 12 | |
14. | #9 Graff | 9.5 | |
15. | #3 United Autosports | 9.5 | |
16. | #12 Racing Experience | 5.5 |
Klasyfikacja ELMS 2021 – Załogi GTE
Pozycja | Załoga | Kraj | Punkty |
---|---|---|---|
1. | #80 Iron Lynx | 83 | |
2. | #55 Spirit of Race | 77 | |
3. | #88 AF Corse | 56 | |
4. | #77 Proton Competition | 41 | |
5. | #66 JMW Motorsport | 36 | |
6. | #60 Iron Lynx | 36 | |
7. | #93 Proton Competition | 30 | |
8. | #83 Iron Lynx | 20 | |
9. | #95 TF Sport | 19 |
Chcę się dowiedzieć czegoś więcej o ELMS. Gdzie szukać informacji?
Dodatkowych informacji możesz szukać w poniższym niezbędniku European Le Mans Series na sezon 2021.