Nasze profile w mediach społecznościowych

Klasyfikacja generalna ELMS. Jak wygląda sytuacja w tabeli?

klasyfikacja ELMS

Fot. European Le Mans Series/Twitter

Po czterech wyścigach ELMS 2021 klasyfikacja generalna wyłania dość nieoczywisty rozkład sił. Dla polskich kibiców najbardziej istotne są rywalizacje w LMP2 i LMP3. W tej pierwszej klasyfikacji Team WRT z Robertem Kubicą w składzie przypieczętował już tytuł na jeden wyścig przed końcem, Zaś w tej drugiej znajdują się aż trzy polskie załogi. Jak wyglądają klasyfikacje generalne po 4-godzinnym wyścigu na Spa?

System punktacji w seriach ACO

Punktacja we wszystkich seriach ACO działa na dokładnie tych samych zasadach. ELMS nie jest oczywiście wyjątkiem. Punkty zarabia każdy samochód sklasyfikowany na mecie, przy czym pierwsza dziesiątka korzysta ze standardowego systemu FIA: od dwudziestu pięciu punktów za P1 do jednego punktu za P10. Pozycje od jedenastej w dół dostają po pół punktu. Należy pamiętać o tym, że aby zostać sklasyfikowanym na mecie, samochód musi:

  • Przejechać linię start-meta na nitce toru po wywieszeniu szachownicy, z wyjątkiem jednostkowych decyzji sędziów wyścigu. Samochód nie może zatrzymać się na torze w oczekiwaniu na szachownicę;
  • Przejechać co najmniej 70% dystansu przejechanego przez samochód sklasyfikowany na pierwszym miejscu w generalce wyścigu, przy czym dystans samochodu w okrążeniach jest zaokrąglany w dół do najbliższej liczby całkowitej;
  • Warunek obowiązujący załogi zdobywające punkty: Samochód musi być zgłoszony do uczestnictwa w pełnym sezonie ELMS. Samochody ścigające się gościnnie są niewidoczne w klasyfikacji swoich klas. To oznacza, że w sytuacji, gdy wyścig w klasie wygrywa samochód gościnny, a samochody jeżdżące w pełnym sezonie ELMS zajmują miejsca od P3 w dół, to na podium stają P1, P2 i P3 w klasie. Ale tymczasem P3 jako najwyżej klasyfikowany uczestnik ELMS dostaje punkty jak za P1; P4 dostaje punkty jak za P2; i tak dalej.

Ponadto, samochód zdobywający pole position w swojej klasie dostaje jeden dodatkowy punkt. Dodatkowym czynnikiem mogą być mnożniki stosowane w zależności od długości wyścigu. Jednakże w tegorocznym ELMS z racji na jednolity kalendarz wyścigów czterogodzinnych każdą rundę punktuje się tak samo.

ZOBACZ TAKŻE
Transmisja ELMS 2021 z 4h Portimao - gdzie oglądać live? [online, stream]

Jak zatem wygląda klasyfikacja w ELMS?

ACO dzieli tabele punktów dla każdej klasy. To oznacza, że każda klasa walczy o osobne mistrzostwo serii. I tak, każda klasa dostaje dwie tabele. Klasyfikacja kierowców ELMS zlicza punkty dla każdego kierowcy w danej załodze z osobna, przy czym punkt zdobyty za PP dostaje każdy kierowca w załodze. Klasyfikacja załóg ELMS (załóg, nie zespołów) tymczasem przyznaje punkty danemu samochodowi.

Na przykład: Po 4 Hours of Barcelona z załogi #25 wypadł Pietro Fittipaldi, zastąpiony przez Roberto Merhiego. Za P7 w generalce LMP2 zdobyte w Barcelonie Fittipaldi widnieje w klasyfikacji kierowców z sześcioma punktami, podobnie jak John Falb i Rui Andrade – i sam samochód #25 w klasyfikacji załóg. Jednak po 4 Hours of Red Bull Ring, jeśli samochód #25 zdobędzie punkty, to Falb i Andrade będą mieli inną ilość punktów na koncie niż Fittipaldi, i jeszcze inną względem Merhiego. Inną konsekwencją jest fakt, że jeśli #25 wyjeździ w niezmienionym składzie mistrzostwo, to #25 zdobędzie mistrzostwo załóg, ale mistrzami kierowców będą tylko Falb i Andrade.

Ponadto, podczas gdy LMP3 i GTE są jednolite, LMP2 dzieli się na podklasy. Oprócz generalki LMP2, w której o punkty walczą wszystkie bez wyjątku prototypy LMP2, istnieje podklasa LMP2 Pro/Am. Ta podklasa jest przeznaczona dla załóg z co najmniej jednym kierowcą sklasyfikowanym jako Bronze. Pro/Am posiada osobną klasyfikację, w której punkty są naliczane do osobnej, niezależnej względem generalki puli. Osiągnięcia w Pro/Am nie zapewniają zaproszenia do 24 Heures du Mans 2022, w odróżnieniu od pozostałych klas. Podklasa ma jednak dodatkowe, osobne względem reszty LMP2 podium po każdym wyścigu. Ma także nagrodę w postaci pucharu przyznawaną najlepszym kierowcom i najlepszej załodze na koniec sezonu.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz ELMS 2021. Sportscary w wydaniu europejskim

Klasyfikacja generalna ELMS 2021 po 4 Hours of Spa

Klasyfikacja ELMS 2021 – Załogi LMP2

PozycjaZałogaKrajPunkty
1.#41 Team WRT100
2.#26 G-Drive Racing64
3.#65 Panis Racing62.5
4.#22 United Autosports61
5.#30 Duqueine Team52
6.#25 G-Drive Racing38
7.#34 Racing Team Turkey29.5
8.#32 United Autosports27.5
9.#28 IDEC Sport26
10.#29 Ultimate22.5
11.#37 Cool Racing15
12.#24 Algarve Pro Racing12.5
13.#35 BHK Motorsport4
13.#17 IDEC Sport2
15.#39 Graff2
16.#21 Dragonspeed USA1

Załogi LMP2 Pro/Am

PozycjaZałogaKrajPunkty
1.#25 G-Drive Racing86
2.#34 Racing Team Turkey70
3.#29 Ultimate67
4.#37 Cool Racing54
5.#17 IDEC Sport40
6.#39 Graff34
7.#21 Dragonspeed USA14

Klasyfikacja ELMS 2021 – Załogi LMP3

PozycjaZałogaKrajPunkty
1.#19 Cool Racing98
2.#4 DKR Engineering92
3.#2 United Autosports56.5
4.#13 Inter Europol Competition42
5.#8 Graff36
6.#15 RLR MSport32
7.#14 Inter Europol Competition28
8.#20 Team Virage26
9.#18 1 AIM Villorba Corse24
10.#11 Eurointernational21.5
11.#5 MV2S Racing14.5
12.#7 Nielsen Racing13.5
13.#6 Nielsen Racing12
14.#9 Graff9.5
15.#3 United Autosports9.5
16.#12 Racing Experience5.5

Klasyfikacja ELMS 2021 – Załogi GTE

PozycjaZałogaKrajPunkty
1.#80 Iron Lynx83
2.#55 Spirit of Race77
3.#88 AF Corse56
4.#77 Proton Competition41
5.#66 JMW Motorsport36
6.#60 Iron Lynx36
7.#93 Proton Competition30
8.#83 Iron Lynx20
9.#95 TF Sport19

Chcę się dowiedzieć czegoś więcej o ELMS. Gdzie szukać informacji?

Dodatkowych informacji możesz szukać w poniższym niezbędniku European Le Mans Series na sezon 2021.

ZOBACZ TAKŻE
Niezbędnik ELMS: Wszystko, co musisz wiedzieć o sezonie 2021

5/5 (liczba głosów: 4)
Reklama
Reklama