Kalendarz ELMS 2021 zawiera sześć rund na torach zachodniej Europy
Osiemnasty sezon European Le Mans Series stanowi powrót do formatu sprzed pandemii. Ponownie zobaczymy łącznie dwadzieścia cztery godziny ścigania, podzielone na sześć rund. Względem poprzednich sezonów nie zmieniła się co prawda pula torów, na jakich pojawi się w tym roku ELMS, ale ich kolejność w kalendarzu już tak. Sezon zostanie poprzedzony dwudniowym testem. Odbędzie się on 12-13 kwietnia na torze Circuit de Barcelona-Catalunya.
Daty podane w tym artykule są pierwotnymi datami wyścigów zaplanowanymi przez ACO. Mogą one ulec zmianie w zależności od rozwoju pandemii w Europie. O ewentualnych wszelkich zmianach będziemy na oczywiście informować na bieżąco.
Runda 1: 4 Hours of Barcelona (Hiszpania); 17-18 kwietnia 2021
Tor położony nieopodal Barcelony nie ma szczególnie głębokich tradycji w dyscyplinie. Mimo że na Circuit de Barcelona-Catalunya odbywają się okazyjnie wyścigi sportscarów, to jednak obiekt umyka uwadze największych serii. Jak dotąd WEC gościło tu tylko raz, w trakcie Prologue przed sezoniem 2019-20. ELMS tymczasem w 2021 roku zaliczy w Hiszpanii swoją czwartą wizytę. Pierwsze dwie przyszły w latach 2008-2009, w 1000km of Catalunya w ramach Le Mans Series – jeszcze z prototypami LMP1 w stawce. ELMS powróciło do Hiszpanii w 2019 roku, gdy 4 Hours of Barcelona zastąpiło w kalendarzu serii austriacki Red Bull Ring.
ELMS używa motocyklowej konfiguracji toru, pozbawionej szykany RACC. Tor w tej wersji ma 4657 metrów długości, i zapewnia dość spore wyzwanie dla szybszych samochodów. Przez nieprzyjazne warunki wyprzedzania omijanie wolniejszych klas stanowi potencjalne zagrożenie. To powoduje, ż mimo niepozornego wyglądu tor w Barcelonie stanowi ciekawą część kalendarza ELMS.
Kalendarz ELMS 2021. Runda 2: 4 Hours of Red Bull Ring (Austria); 15-16 maja 2021
Red Bull Ring w swojej obecnej inkarnacji gości sportscary przez większość swojego istnienia. Przed 2013 rokiem serie jeżdżące na tym obiekcie były głównie imprezami regionalnymi. Jednak właśnie w 2013 roku ELMS dołączyło tor do swojego kalendarza w ramach 3 Hours of Red Bull Ring, aby załatać dziurę powstałą w wyniku utworzenia WEC. Od tego czasu ELMS jeździ na RBR niemalże bez przerwy, z wyjątkiem lat 2019 i 2020. W sezonie 2021 RBR zalicza zatem triumfalny powrót do terminarza.
Konfiguracja używana przez ELMS jest dobrze znana fanom F1WC. To właśnie na nitce Grand Prix będą się ścigać prototypy i grand tourery z ELMS. Nitka ma dokładnie 4318 metrów długości. Charakteryzuje się specyficznym, kanciastym wyglądem i zawiera w sobie kilka trudnych dziewięćdziesięciostopniowych zakrętów. Jedyną „płynną” sekcję stanowią dwa lewe zakręty w samym środku okrążenia – Rauch i Würth, w pewnym stopniu nawiązujące do starej nitki Zeltweg.
Runda 3: 4 Hours of Le Castellet (Francja); 5-6 czerwca 2021
Francuski tor położony niedaleko Tulon opiera swoje istnienie o sportscary już od swojego pierwszego sezonu. Już w 1970 roku nowy wtedy obiekt gościł mistrzostwa Europy, aby cztery lata później zorganizować 1000km Le Castellet w ramach WSC. Po kilkuletniej przerwie po śmiertelnym wypadku Elio de Angelisa w 1986 roku obiekt powrócił do kalendarzy w latach 90-tych, a do serii ACO w XXI wieku. W LMS, a później w ELMS, Le Castellet jest obecne już od kilkunastu lat jako obiekt testowy i wyścigowy.
ELMS używa nitki 1A-V2, pozbawionej szykany na prostej Mistral. Tor w tej konfiguracji ma 5770 metrów długości i zmusza kierowców do pełnej koncentracji. Wysokie średnie prędkości osiągane na okrążeniu ułatwiają wyprzedzanie trafiku, ale jednocześnie utrudniają odrabianie strat. Przez to 4 Hours of Le Castellet wygrywa się nawet niekoniecznie na torze, a dzięki strategii. Przekonało się o tym United Autosports, ratując swoje Le Castellet 240 w 2020 roku nagłą zmianą strategii w ostatniej godzinie.
Kalendarz ELMS 2021. Runda 3: 4 Hours of Monza (Włochy); 10-11 lipca 2021
Monza także gości bardzo głęboko zakorzeniony wyścig sportscarów. Sportscary jeżdżą po tym torze już od zakończenia II wojny światowej. 1000km of Monza było przez kilkadziesiąt lat istnienia częścią World Sportscar Champonship, BPR Global GT, a w końcu European Le Mans Series. Obecnie to właśnie ELMS organizuje wyścig, za którego wygranie jest przyznawane prestiżowe Trofeo Filippo Caracciolo. Choć dystans jest już znacznie krótszy niż w klasyku pamiętającym czasy WSC, to waga 4 Hours of Monza w kalendarzu ELMS pozostaje wysoka.
Monza w konfiguracji, której użyje ELMS, liczy sobie 5793 metry. To ta sama nitka, na której odbywa się Grand Prix Włoch. Charakteryzuje się niezwykle wysokimi prędkościami i wymaga od kierowcy operowania na najwyższych obrotach przez całe okrążenie. W seriach multiklasowych, jak ELMS, oznacza to kluczową rolę zarządzania trafikiem. Zmniejszone ze względu na wejście LMH do WEC osiągi LMP2 połączone z LMP3 i GTE zapewnią jedyne w swoim rodzaju widowisko.
Kalendarz ELMS 2021. Runda 5: 4 Hours of Spa-Franorchamps (Belgia); 18-19 września 2021
4 Hours of Spa jest jednym z najważniejszych wyścigów kalendarza ELMS. Impreza z długoletnią tradycją była przez większość swojego istnienia organizowana jako wyścig na dystansie 1000km. Zmiana na format sześciogodzinny przyszła wraz z włączeniem belgijskiego obiektu do World Endurance Championship w 2012 roku. ELMS straciło wtedy klasyczną rundę kalendarza, co ACO zrekompensowało utworzeniem w sezonie 2016 krótszego, czterogodzinnego wyścigu.
Spa-Francorchamps ma 7004 metrów długości. Nitka używana w ELMS jest dokładnie taka sama jak w innych seriach, ze względu na brak innych konfiguracji. Start odbywa się jednak w innym miejscu niż w trakcie 24 Hours of Spa – pomiędzy Bus Stop a La Source. Długie proste i ogólna charakterystyka nitki przypomina w ograniczonym stopniu warunki panujące w Le Mans. Tor był świadkiem jednego z najbardziej zwariowanych wyścigów w historii sportscarów, kiedy w 2019 roku w trakcie WEC 6 Hours of Spa na torze padał śnieg.
Kalendarz ELMS 2021. Runda 6: 4 Hours of Portimão – Autodromo de Algarve (Portugalia); 23-24 października 2021
Portugalski tor jest jednym z nowszych obiektów wyścigowych w Europie. Życie zaczął w 2008 roku, i od tego czasu stał się nieodłączną częścią europejskiego motorsportu. Tor ma 4699 metrów długości i piętnaście zakrętów. Charakteryzuje się wysoką średnią prędkością na okrążeniu połączoną z ciekawą topografią, która zmusza aerodynamików do zwiększania wydajności pakietów aero. Niedawno wymieniona nawierzchnia oferuje ogromną przyczepność.
Prototypy na Autodromo de Algarve można oglądać od 2017 roku, kiedy zastąpił w kalendarzu ELMS inny portugalski tor – Estoril. Od tego czasu Portimão nieprzerwanie gości finał sezonu ELMS, bedąc jedną z ulubionych rund wśród zawodników i fanów. Jednocześnie producenci często wykorzystują dogodną lokalizację w ciepłym klimacie do organizacji zimowych testów.
Kalendarz European Le Mans Series 2021
Runda | Wyścig | Data |
---|---|---|
Test | Barcelona Test | 12-13 kwietnia 2021 |
1/6 | 4 Hours of Barcelona | 17-18 kwietnia 2021 |
2/6 | 4 Hours of Red Bull Ring | 15-16 maja 2021 |
3/6 | 4 Hours of Le Castellet | 5-6 czerwca 2021 |
4/6 | 4 Hours of Monza | 10-11 lipca 2021 |
5/6 | 4 Hours of Spa-Francorchamps | 18-19 września 2021 |
6/6 | 4 Hours of Portimão | 23-24 października 2021 |