Nasze profile w mediach społecznościowych

Formuła 1

GP San Marino 1982, czyli eskalacja konfliktów w Formule 1

W 1982 roku doszło do bojkotu GP San Marino. W wyścigu po wycofaniu się większości zespołów zrzeszonych w FOCA, na starcie stanęło tylko 14 zawodników. Co dokładnie wydarzyło się wtedy na torze Imola? Zdradzamy!

Opublikowano

w dniu

GP San Marino 1982 walka Ferrari
Fot. Classic Formula 1 / Walka dwóch bolidów Ferrari o P1 podczas GP San Marino 1982

GP San Marino 1982 odbywało się w dobie licznych afer

GP San Marino było czwartą rundą sezonu 1982. Wcześniejsze wyścigi obfitowało w wiele skandali. W czasie wyścigu w Rio de Janeiro, doszło do afery zbiornikowej. Część zespołów, bowiem zastosowało rozwiązanie znane jako “hamulce chłodzone wodą”. W regulaminie widniał zapis, iż przed zawodami bolid należy zważyć wraz ze wszystkimi płynami. Jednak nie było zakazu dolewania ich pomiędzy końcem wyścigu a późniejszym ważeniem. Dzięki temu opracowano strategię, by w zbiornikach znajdowała się woda, która rzekomo miała chłodzić hamulce. W rzeczywistości tuż po starcie była ona rozpryskiwana i co za tym idzie bolid stawał się znacznie lżejszy. Po wyścigu można było bez żadnych konsekwencji z przepisami dolać wody. Był więc to z pewnością plan idealny, z którego skorzystały m.in McLaren, Williams oraz Brabham.

ZOBACZ TAKŻE
Afera zbiornikowa w F1, czyli błahe zamieszanie z fatalnymi skutkami

Jak się okazało, doprowadziło to do afery zbiornikowej. Renault bowiem oprotestowało bolidy Keke Rosberga i Nelsona Piqueta i obaj zawodnicy zostali zdyskwalifikowani. Od decyzji próbowano się odwołać, lecz wykluczenie z wyników wyścigów zostało podtrzymane. Dodatkowo tylko oni zostali ukarani, mimo iż większość zespołów zastosowała ten sam manewr. 

Organizacja bojkotu GP San Marino 1982

Biorąc pod uwagę te wydarzenia, w świecie Formuły 1 zapanował wielki chaos. Przypuszczano, iż bojkot zorganizują wszystkie zespoły trzymające stronę FOCA, chcąc w ten sposób wyrazić solidarność. Mieli oni chcieć zaprotestować przeciwko manipulowaniu regulacjami i domagać się rekompensat finansowych. Ekipy te postawiły twarde warunki. Przede wszystkim chciano, aby Jean-Marie Balestre przestał być prezydentem FISA. W innym wypadku wszystkie zespoły z przeciwnego obozu zbojkotowałyby wyścig na torze Imola.

Żądania ekip nie zostały spełnione, więc zgodnie ze swoimi słowami, wycofały się ze startu. Ostatecznie jednak 3 zespoły zrzeszone w FOCA – Tyrrell, Toleman i ATS zdecydowały się wystartować. Stało się tak, z powodu zobowiązań wobec sponsorów. Na liście startowej znalazło się zaledwie 7 zespołów oraz 14 kierowców. To była farsa.

Renault nie miało sobie równych w kwalifikacjach

Włoscy kibice liczyli, iż pod nieobecność Brabhama i Williamsa brylować będzie Ferrari. Jednak w sesji kwalifikacyjnej to Renault dyktowało warunki. Rene Arnoux był w nich najszybszy, a Alain Prost wykręcił czas dający mu drugą pozycję. Gilles Villeneuve i Didier Pironi z kolei zajęli odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Tifosi mieli nadzieję, iż ich ulubieńcy zdołają pokonać Francuzów.

Start do GP San Marino 1982 i pierwsze okrążenia

Rene Arnoux wystartował niczym rakieta i natychmiast odjechał swoim rywalom. Gilles Villeneuve z kolei wykorzystał początkowe problemy Alaina Prosta i wskoczył na drugie miejsce. Wielki pech nie ominął Derecka Warwicka. Brytyjczyk bowiem tuż po starcie musiał wycofać się z powodu problemów z elektroniką. Jego rodak Brian Henton również musiał zjechać z toru, lecz tym razem z powodu problemu z przekładnią. Na szóstym okrążeniu problemy dopadły Prosta. Zawodnicy zaczęli się rozjeżdżać i jedynie obaj kierowcy Ferrari jakoś się trzymali blisko siebie.

ZOBACZ TAKŻE
Monza 1979, czyli wspaniała walka kierowców Scuderii Ferrari o tytuł

Ferrari atakuje i niesamowita końcówka

Na początku 25. okrążenia Villeneuve śmiałym manewrem wyprzedził Arnouxa w Piratelli. Kierowca z Kanady zaczął powoli odjeżdżać jemu oraz Pironiemu. Jego tempo zaczęło jednak spadać i kilka okrążeń później, tuż po wyjściu z Tamburello minął go Arnoux. Następnie zrobił to Pironi. Po 35 “kółkach” czołowa trójka mieściła się w 0,5 sekundzie. Kanadyjczyk jednak wziął się do roboty i w trzecim zakręcie wyprzedził swojego kolegę z zespołu. Na 44. okrążeniu na prostej startowej wziął się za kierowcę Renault i kiedy minął Arnouxa, w bolidzie Francuza doszło do awarii silnika. Ferrari tym samym wyszło na 1-2.

 

Kierowcy zostali poproszeni oto, aby zachowali pozycję i zwolnili, aby nie nadwyrężyć maszyn. Villeneuve zastosował się do polecenia, lecz nie Pironi. Obaj zawodnicy w końcówce tasowali się kilkukrotnie. Na ostatnim okrążeniu w drugim zakręcie Francuz minął Kanadyjczyka i pognał do mety. Kierowca z Kraju Klonowego Liścia był wściekły, a także poczuł się zdradzony. Było widać co dosadnie myśli o samowolce partnera z zespołu. Podium uzupełnił Michele Alboreto, dla którego była to pierwsza wizyta w czołowej trójce. Warto odnotować piąte miejsce Chilijczyka Eliseo Salazara. Co ciekawe zajął on ostatnie miejsce wśród sklasyfikowanych kierowców. Aż 9 zawodników odpadło z powodu różnych usterek, a w dodatku Winkelhock oprócz problemów został zdyskwalifikowany z wyścigu. Zawody te były nieśmiesznym żartem, a w dodatku ze względu na małą ilość walki na torze, pokazywano w zasadzie tylko i wyłącznie czołówkę. Szefowie FOCA utrzymywali, iż wyścig został zbojkotowany tylko i wyłącznie z powodu dyskwalifikacji Piqueta i Rosberga.

Po GP San Marino 1982

Po wyścigu na torze Imola działo się sporo złego  za kulisami w garażu Ferrari. Villeneuve bowiem postanowił już nigdy nie odzywać się do swojego partnera z zespołu. I faktycznie tak się stało, gdyż Kanadyjczyk kilka tygodni później zginął w wypadku na torze Zolder. FIA postanowiła z kolei zmienić przepisy. Od tej pory minimalna waga bolidu miała wynosić 585 kilogramów, co miało na celu ograniczenie kombinowania przez zespoły. Dzięki chociażby temu, udało się opanować nastroje w Formule 1. Dzięki temu sezon 1982 choć dziwny i tragiczny, nie został zapamiętany jako ten, w którym upadła Formuła 1. 

 

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama