Nasze profile w mediach społecznościowych

Formuła 1

Caesars Palace, czyli GP Las Vegas na parkingu luksusowego hotelu

Wyścig F1 w Miami, który zaplanowano już na 2022 rok, zostanie zorganizowany na parkingu stadionu Hard Rock Stadium. Nie jest to pierwsza taka sytuacja w historii sportu oraz Stanów Zjednoczonych. W latach 1981-1982 wyścigi bowiem królowa sportów motorowych rywalizowała na parkingu… luksusowego hotelu w Las Vegas.

Opublikowano

w dniu

Caesars Palace Stuart Dent GP Las Vegas F1 1982
Fot. Stuart Dent / Start wyścigu F1 przy Caesars Palace w Las Vegas w 1982 roku

Caesars Palace na ratunek Ameryce

W latach 80. XX wieku, a szczególnie na ich początku, F1 była bardzo popularna w USA. Organizowane były tam dwa wyścigi w ciągu jednego sezonu – w Long Beach oraz w Watkins Glen. Obie rundy były lubiane zarówno przez kibiców, jak i kierowców. Niestety po wielu perturbacjach wyścig w Watkins Glen wraz z końcem 1980 r. wypadł z kalendarza. Na szczęście władze F1 wcześniej znalazły pewną alternatywę. Był nią wyścig w królestwie hazardu – Las Vegas. Niestety ktoś wymyślił, że zawodnicy nie będą ścigać się ulicami. Zamiast tego wytyczono tor… na parkingu hotelu Caesars Palace. Trasa miała długość 3,7 km i posiadał 14 zakrętów, z czego aż dziesięć było w lewo. Właśnie tak powstał dość specyficzny obiekt, który był gospodarzem GP Las Vegas.

Organizatorzy, aby nie zrobić z toru “lotniska”, dowieźli z okolicy żwir. Dodatkowo żałosną sytuację pogorszyło położenie toru, który znajdował się niedaleko pustyni – olbrzymie temperatury oraz silne podmuchy wiatru to niezbyt dobre połączenie dla bolidów F1 oraz samych kierowców.

ZOBACZ TAKŻE
Grand Prix Miami dojdzie do skutku. Już w przyszłym roku zawita tam F1

GP Las Vegas 1981: Historia trzech muszkieterów walczących o tytuł MŚ?

Była to ostatnia runda sezonu 1981, a o końcowy laur walczyli Carlos Reutemann, Nelson Piquet oraz Jacques Laffite. Można było więc spodziewać się ciekawej walki o końcowy triumf w “generalce”. Kwalifikacje padły łupem kierowców Williamsa – z pole position startował Reutemann, a tuż obok niego  Jones. Piquet startował z P4, a Laffite w zasadzie pogrzebał swoje szanse na mistrzostwo, gdyż kwalifikacje zakończył na odległej 12. pozycji.

Caesars Palace 1981 start

Fot. Las Vegas Locally

Nastał dzień wyścigu. Start okazał się tragedią dla Reutemanna. W ciągu jednego okrążenia spadł z pierwszego na piąte miejsce, a potem nie było wcale lepiej. Na szczęście dla niego, w tamtym momencie Piquet i Laffite jechali za nim. Argentyńczyk w coraz bardziej sprawiającym problemy Williamsie bronił się jak lew przez kolejne 17 okrążeń przed atakami Piqueta. Dopiero później Brazylijczyk wykorzystał chwilowe poważne problemy Argentyńczyka i wyprzedził go po zewnętrznej, ledwie unikając kontaktu zarówno z rywalem, jak i bandą. Kilka okrążeń później z rywalizacji odpadli Villeneuve oraz Andretti, przez co Piquet awansował na czwarte miejsce. W końcówce wyprzedził go Mansell, ale dwa oczka za piąte miejsce dawały mu na tamtą chwilę pierwszy tytuł mistrza świata.

Wyścig wygrał Jones, przed Prostem oraz Giacommellim z Alfy Romeo, dla którego było to jedyne podium w karierze. Czwarty na metę wpadł Mansell, a za nim wręcz półprzytomny Piquet oraz Laffite. Z racji tego, iż Reutemann ukończył wyścig poza punktowaną szóstką, kierowca pochodzący z Rio de Janeiro został mistrzem świata. Warto dodać, iż wygrana Jonesa przy słabym miejscu Laffite’a spowodowała, że to Australijczyk wskoczył na trzecią pozycję. 

Drugi i ostatni wyścig F1. Czas na nowy układ toru

Rok później w wyścigu już o nie tak wysoką stawkę triumfował Michele Alboreto, przed Johnem Watsonem i bohaterem Amerykanów – Eddie Cheeverem. Była to dla Włocha pierwsza wygrana w królowej sportów motorowych. Z racji tego, iż oba wyścigi okazały się klęską pod względem widowni i przychodów, postanowiono więcej nie ścigać się na tym nietypowym torze. W latach 1983-1984 ściągnięto tu jednak serię CART. Zmodyfikowano jednak pętlę, bowiem zawodnicy ścigali się na torze o charakterystyce podobnej do owalu.

Mapa toru Las Vegas 1983

Praca własna jednego z użytkowników Reddita / Mapa toru używana w latach 1983-1984

ZOBACZ TAKŻE
Historia IndyCar - Akt III - CART

W 1983 roku spodziewano się sporej walki pomiędzy Mario Andrettim a Al Unserem. Czarnym koniem miał być Włoch Teo Fabi. Pole Position zdobył  John Paul jr, a wyścig padł  łupem właśnie Mario Andrettiego.  Obaj zawodnicy rywalizowali niemal do samego końca. Drugi wówczas Paul tak wypowiadał się o torze:

Naprawdę uważam, iż jest to tor uliczny. Za każdym razem, gdy musisz zredukować bieg, czuć, że to droga szosowa. Tor jest bardzo trudny, nie widać zakrętów, a one wszystko są ślepe i płaskie. Nie ma na to żadnej reguły. To bardzo trudne. To dobre miejsce do jazdy, ale trzeba być bardzo precyzyjnym.

Ostatnie tango, czyli jak GP Las Vegas pożegnało się również z CART

Rok później odbył się ostatni w historii wyścig na Caesars Palace. Był to przy okazji finał sezonu CART. Tom Sneva i Mario Andretti walczyli o tytuł mistrza serii. W końcowej części toru dokonano małych korekt i tym samym prędkość przejazdu minimalnie spadła. W wyścigu triumfował Sneva, lecz Andretii miał taka przewagę, iż spokojnie został mistrzem serii.

 

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama