Główny wyścig F2 Monza 2021: Inny start niż zwykle
W sprintach zwykle pierwsze pole startowe nie pomagało w dobrym starcie. Tym razem Oscar Piastri nie podzielił losu Davida Beckmanna i obronił pierwsze miejsce na dojeździe do pierwszej szykany. Gorzej ruszył Daruvala, który spadł z drugiego pola na czwarte. Na tym zyskali Zhou i Liam Lawson.
Tradycji stało się zadość
W ten weekend dość często samochód bezpieczeństwa wyjeżdża na tor już na pierwszych okrążeniach i w F1 i w F2. W niedzielnym wyścigu F2 do neutralizacji przyczynił się obrót samochodu Samai za drugim zakrętem Lesmo. Tym samym Brazylijczyk zakończył udział w wyścigu już na pierwszym okrążeniu.
Wznawiamy rywalizację
Na piątym okrążeniu samochód bezpieczeństwa zameldował się w alei serwisowej i tym samym zawodnicy wrócili do ścigania. W pierwszej dwunastce w pierwszych zakrętach nie doszło do zmian pozycji. Zhou próbował zaatakować Oscara Piastri, ale ta sztuka mu się nie udała. Jakby tego było mało to Chińczyk gorzej wyszedł z pierwszej szykany toru Monza i na tym skorzystał Lawson. Junior Red Bulla zaatakował wicelidera punktacji F2 do Variante della Roggia i przejął drugie miejsce w wyścigu.
Mayländer wraca na tor
Na ósmym okrążeniu ponownie na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Do tego przyczyniła się awaria samochodu Juriego Vipsa, która wyeliminowała go z wyścigu. To zachęciło większość stawki do odbycia obowiązkowego pit stopu. Większość zawodników do wyścigu startowała na miękkich oponach. Tym samym na ósmym z trzydziestu okrążeń większość zawodników zjechała do alei serwisowej po opony twarde.
Na torze pozostał Dan Ticktum, który ruszał właśnie na oponach twardych. On na swój postój zjechał potem w drugiej połowie wyścigu. Po drodze na torze zatrzymał się samochód Marino Sato. Jednakże porządkowi zdołali go szybko uprzątnąć z toru i na dziesiątym okrążeniu mieliśmy wznowienie rywalizacji.
Na czele wyścigu znaleźli się Ticktum przed Lundgaardem, Armstrongiem i Deleddą. W dalszej części stawki Zhou i Daruvala toczyli ostry bój o szóstą pozycję. Na jednym okrążeniu Zhou zostawił mało miejsca w szykanie la Roggia i przez to Daruvala ściął szykanę i zyskał pozycję. Żeby było ciekawiej to na następnym okrążeniu sytuacja się powtórzyła, ale tym razem to Zhou znalazł się poza torem. Na czternastym okrążeniu Alessio Deledda zablokował przednią prawą oponę co doprowadziło do kilku kontaktów z innymi rywalami. Włoch prawdopodobnie uszkodził zawieszenie w swoim samochodzie i zakończył swój udział w wyścigu w alei serwisowej.
Tymczasem Piastri i Zhou po swoich postojach szybko wrócili do czołówki i na siedemnastym okrążeniu oboje znaleźli się z powrotem w pierwszej trójce. Natomiast piąty w tym momencie był Jehan Daruvala. Pierwsze i czwarte miejsce zajmowali Ticktum i Christian Lundgaard, którzy w tym momencie jeszcze nie wykonali swoich obowiązkowych postojów.
Główny wyścig F2 na torze Monza 2021: Problemy z gaśnicą u Lawsona
Kolejny junior Red Bulla przedwcześnie zakończył rywalizację. Liam Lawson musiał się zatrzymać na torze po tym jak awaryjnie aktywowała się gaśnica. To sprawiło, że w końcu w pit lane zameldował się Dan Ticktum. Były podopieczny Williamsa założył miękkie opony wedle wymogów regulaminowych. Brytyjczyk wyjechał na jedenastym miejscu – cztery miejsca przed Lundgaardem, który zjechał po swoje opony okrążenia przed neutralizacją.
Sprint do mety… albo do kolejnej neutralizacji
Na dwudziestym czwartym okrążeniu samochód bezpieczeństwa zjechał po raz trzeci i po raz trzeci wznowiono rywalizację. Znowu doszło do pojedynku Piastriego i Zhou. Junior Alpine popełnił błąd w pierwszej szykanie i dał tym samym szansę Zhou na atak. Jednakże Chińczyk nie zdołał wykorzystać tej okazji.
Ticktum idzie jak burza
Na problemy natrafił natomiast Dan Ticktum, który w środku stawki zaliczył kontakt zainicjowany przez Boschunga i kilku innych rywali. W efekcie Brytyjczyk wypadł poza tor i zyskał kilka pozycji w kontrowersyjny sposób.
Jednakże to nie powstrzymało Brytyjczyka przed wskoczeniem przed Shwartzmana na piąte miejsce na cztery okrążenia przed metą. Zaraz potem wyprzedził swojego partnera zespołowego z ekipy Carlin – Jehan Daruvala.
Główny wyścig F2 Monza 2021: Od samochodu bezpieczeństwa zaczęto i za samochodem bezpieczeństwa wyścig zakończono
Dan Ticktum zdołał doszosować do trzeciej pozycji, ale wspomniane zamieszanie z jego udziałem po trzecim restarcie znalazło się pod lupą sędziów. Jednakże sędziowie chwilę potem uznali, że nie doszło do żadnego naruszenia przepisów sportowych.
„Not bad for a rookie!” 😉@AussieGrit congratulates his protégé @OscarPiastri on his very first Feature Race victory!#ItalianGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/yrZjwQUDbV
— Formula 2 (@Formula2) September 12, 2021
Natomiast na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa po kolizji Davida Beckmanna i Benta Viscala. Wyścig zakończył się za samochodem bezpieczeństwa. Ostatecznie wygrał Oscar Piastri przed Gyauyu Zhou i Danem Ticktumemem. Czwarty zameldował się Theo Pourchaire przed Pourchairem, Daruvalą i Shwartzmanem.
Wyniki wyścigu głównego na Monzy są tutaj.
Jak teraz wygląda sytuacja w punktacji?
Dan Ticktum zbliżył się w punktacji do trzeciego w tabeli Shwartzmana. Natomiast Piastri powiększył prowadzenie nad Zhou. Tym samym dobiega końca piąta runda Formuły 2. Przed nami jeszcze trzy weekendy z F2. Najbliższy z nich to ruda w Soczi za dwa tygodnie. Wtedy oprócz F1 i F2 na rosyjskim torze zobaczymy także stawkę F3.
Pełna klasyfikacja sezonu 2021 jest dostępna tutaj.