Connect with us

Czego szukasz?

Endurance

Porsche dokonuje zmiany na szczycie działu sportowego

Z końcem tego miesiąca z funkcją szefa działu sportowego Porsche pożegna się Fritz Enzinger. Porsche AG już wyznaczyło jego następcę.

porsche enzinger laudenbach
Fot. Porsche Newsroom

Fritz Enzinger opuści stanowisko wiceprezesa Porsche Motorsport z końcem września bieżącego roku. Austriak prawdopodobnie uda się po tym roku na emeryturę. Zastąpi go Thomas Laudenbach.

Co osiągnęło Porsche Motorsport za czasów Enzingera?

Porsche to marka, która przez wiele lat kojarzyła się z wyścigami endurance. Przede wszystkim Niemiec odpowiadał za program Porsche w klasie LMP1. Tam wraz z prototypem 919 trzykrotnie wygrali 24h Le Mans w latach 2015 – 2017 dwukrotnie korzystając na awariach Toyoty. Tym samym niemiecki producent dzierży rekord 19 triumfów w tym wyścigu. Dodatkowo w tych samych latach Porsche zdobyło po trzy tytuły mistrzów świata producentów i kierowców z takimi kierowcami jak Brendon Hartley, Mark Webber, Timo Bernhard czy Earl Bamber. Do tego dochodzi też pięć zwycięstw w Le Mans w klasach GTE Pro oraz Am. W tym czasie Porsche zdobyło także cztery wygrane w Nurburgring 24h, dwa zwycięstwa w 24h Spa i jeden triumf w Bathurst 12h. Należy także wspomnieć o sukcesach w klasach GTLM i GTD w mistrzostwach IMSA SportsCar Championship.

ZOBACZ TAKŻE
Porsche lub Audi w F1? Volkswagen rozmawia z Red Bullem o 2025 roku

Ekologia także ma znaczenie

Oprócz tego Porsche jako pierwsze wprowadziło do użytku samochód wyścigowy, w którym można zastosować paliwa syntetyczne. Tym samochodem jest 911 GT3 Cup, który możemy zobaczyć między innymi w seriach pucharowych producenta ze Stuttgartu. Oprócz tego rok temu Porsche się zaangażowało w rozwój paliw neutralnych węglowo.

Dodatkowo marka należąca do grupy VAG dołączyła w ostatnich latach do Formuły E, w której zdobyli podium  w swoim pierwszym wyścigu. Porsche ma rozważać pozostanie w mistrzostwach świata samochodów elektrycznych na kolejne lata, gdy w tej serii pojawi się bolid trzeciej generacji.

Obecnie producent ze Stuttgartu przygotowuje się do powrotu do FIA WEC na sezon 2023. Wówczas razem z Team Penske wystawią samochód LMDh, który będzie rywalizował w klasie Hypercar. Dodatkowo w tym samym roku ma zadebiutować nowa konstrukcja GT3 oparta o generację 992 modelu 911.

Steiner: Enzinger miał ogromny wpływ na obecne sukcesy Porsche Motorsport

– Nie wiemy jak mamy mu dziękować – powiedział Michael Steiner, członek wykonawczego działu badań i rozwoju Porsche AG.

– Motorsport zawsze odgrywał ważną rolę w strategii rozwojowej Porsche. Zawsze używaliśmy sportów motorowych jako platformy do testowania naszych rozwiązań i technologii. Thomas Laudenbach ma wszystko czego potrzeba do dalszej realizacji tej strategii – dodał.

ZOBACZ TAKŻE
Nowe silniki F1 w 2026 roku? Rezygnacja z MGU-H

Enzinger: Patrzę z dumą na to co osiągnęliśmy

– To był niezwykle intensywny okres. Rozwój programu LMP1 i trzy triumfy w Le Mans i mistrzostwach świata WEC, wygrane z 911 RSR, wejście do Formuły E i zaangażowanie w Hypercary w najbliższych latach. Takie sukcesy zawsze są wynikiem pracy zespołowej. Darzę ogromnym szacunkiem każdego, kto przyłożył rękę do tych osiągnięć na torze jak i poza nim. Dziękuję także zespołom klienckim, którym zawdzięczamy zwycięstwa w Nurburgring 24h i 24h Spa – dodał Austriak.

Kim jest Thomas Laudenbach?

Chilijczyk w przeszłości pracował w dziale silnikowym Porsche, gdzie odpowiadał zarówno za pojazdy drogowe jak i wyścigowe. W tych drugich pracował między innymi nad modelami 911 RSR czy RS Spyder LMP2. W 2013 roku przeniósł się do do Audi, w którym zarządzał działem technologii elektrycznych samochodów sportowych.

ZOBACZ TAKŻE
Porsche Mission R - elektryczna wyścigówka przyszłości. Znajome kształty

– Jestem podekscytowany tym, jakie wyzwania czekają mnie w najbliższym czasie. Celem jest kontynuacja tego co osiągnął Enzinger. Musimy zaadaptować nasz dział sportowy do wyzwań jakie stawia przed nami branża motoryzacyjna. Koncentrujemy się na dwudziestym zwycięstwie w Le Mans i triumfach w mistrzostwach świata zarówno w endurance jak i w Formule E. Dodatkowo chcemy też rozwinąć nasz program kliencki – powiedział w informacji prasowej Laudenbach, który przejmie obowiązki Enzingera w październiku bieżącego roku.

Należy dodać, że w ostatnich miesiącach Porsche razem z Audi zaangażowało się w rozmowy z FIA i Liberty media w sprawie następnej generacji silników. Ta miałaby wejść do F1 najwcześniej w sezonie 2025. Nie wiemy jak przyjście Laudenbacha wpłynie na zainteresowanie Formułą 1 ze strony niemieckiej marki.

Oceń nasz artykuł!
Reklama