Czego szukasz?

WRC

WRC 2021 – oceny kierowców | Podsumowanie

Sezon WRC 2021 już za nami, więc pora ocenić zawodników, których mogliśmy obserwować w tym roku na rajdowych trasach. Jak poradzili sobie poszczególni kierowcy? O tym w poniższym podsumowaniu, do którego zapraszam.

rajd portugalii 2021 wrc podium
Fot. Toyota Gazoo Racing WRT / Twitter

Toyota Gazoo Racing World Rally Team

WRC 2021 – oceny kierowców: Sébastien Ogier | Ocena: 10 (pełny sezon)

Wyśmienity rok w wykonaniu Francuza. Szczególnie dobra była pierwsza połowa sezonu, gdzie wygrał cztery z sześciu rajdów. W Monte Carlo odniósł zwycięstwo po walce z Evansem. Zaliczył potknięcie w Rajdzie Arktycznym, który był jedyną rundą, gdzie nie zdobył żadnych punktów. W Chorwacji wygrał rzutem na taśmę wyprzedzając Elfyna Evansa o zaledwie 0,6 s na mecie rajdu. W Portugalii pomimo niekorzystnej pozycji startowej udało mu się dojechać na najniższym stopniu podium. Sardynia to kolejne pewne zwycięstwo. W Kenii wygrał po raz czwarty w sezonie, po tym jak wyszedł na prowadzenie ostatniego dnia rajdu korzystając z pecha Neuville’a i wyprzedzając Katsutę.

Druga połowa sezonu była trochę gorsza, ale Seb po prostu dobrze kalkulował. Wiedział, że nie musi być w każdym rajdzie najszybszy i wygrywać ze wszystkimi. Wystarczyło kontrolować przewagę punktową nad Evansem, który był jedynym poważnym konkurentem w klasyfikacji. Tym samym w Estonii był czwarty, a w Belgii piąty. Na podium powrócił w Akropolu zajmując trzecie miejsce. Potem była piąta pozycja w Finlandii i czwarta w Hiszpanii. W zamykającym sezon Rajdzie Monzy. Ogier postanowił przypieczętować tytuł w odpowiednim stylu i po zaciętej walce z Evansem odniósł piąte zwycięstwo w sezonie, zapewniając sobie swój ósmy tytuł rajdowego mistrza świata. Francuz przez cały sezon był szybki i regularny, do tego popełniał najmniej błędów. Był to jego ostatni pełny sezon, ponieważ w kolejnym roku pojawi się już tylko w wybranych rundach. Wspaniała kariera wspaniałego zawodnika w WRC. Teraz być może podbój Endurance.

ZOBACZ TAKŻE
ACI Monza Rally: Ogier z ósmym tytułem. Kajto wicemistrzem | Analiza

Elfyn Evans | Ocena: 9.5 (pełny sezon)

Od momentu przejścia do Toyoty Evans jest na fali. Jest to jego drugi sezon z rzędu, w którym liczy się w walce o tytuł do ostatniej rundy. Niestety po raz kolejny nie udało się pokonać wielkiego Ogiera, ale poza Francuzem to właśnie on był najbardziej skutecznym kierowcą sezonu. Walijczyk ukończył wszystkie rajdy i w każdym punktował. Rozpoczął od drugiego miejsca w Monte Carlo, potem przyszła piąta lokata na Arktycznym, aby znowu być na drugim miejscu w Chorwacji. Pierwsze zwycięstwo przyszło w czwartej rundzie podczas Rajdu Portugalii. W Sardynii po raz kolejny w tym roku był drugi.

Później przyszły trochę gorsze wyniki, a najsłabszym z nich było dziesiąte miejsce w Kenii. Potem było już tylko lepiej: piąty w Estonii, czwarty w Belgii oraz szósty w Grecji. Końcówka sezonu była bardzo mocna: zwycięstwo w Finlandii oraz drugie miejsca w Katalonii i na Monzie. Ostatecznie wystarczyło to na wicemistrzostwo świata. To był bardzo dobry sezon w wykonaniu Evansa i w kolejnym roku po przejściu Ogiera na starty na „pół etatu” to właśnie Elfyn będzie wymieniany jako faworyt do tytułu.

WRC 2021 – oceny kierowców: Kalle Rovanperä | Ocena: 8.5 (pełny sezon)

To niesamowite w jak krótkim czasie ten zawodnik dołączył do czołówki WRC. Jest to zaledwie jego drugi sezon w najwyższej kategorii i pomimo młodego wieku jeździ bardzo dojrzale i robi szybkie postępy. Po czwartym miejscu w Monte Carlo i drugim w Arktycznym po raz pierwszy w swojej karierze został liderem klasyfikacji generalnej. Niestety w Chorwacji wypadł z trasy już na początku rajdu. W Portugalii i Sardynii był poza top10 i wywiózł stamtąd tylko punkty za power stage. W Rajdzie Safari po wielu problemach zajął szóste miejsce.

Przełomowym momentem okazał się dla niego Rajd Estonii, gdzie po odpadnięciu z walki o zwycięstwo lokalnego faworyta Otta Tänaka to właśnie Rovanperä okazał się najszybszy, wygrywając swój pierwszy rajd w karierze w wieku zaledwie 21 lat. Tym samym stał się najmłodszym zwycięzcą rajdu WRC w historii. W Rajdzie Ypres był trzeci. W Akropolu prowadził od samego początku odnosząc swoje drugie zwycięstwo w dominującym stylu. Niestety nie udało mu się ukończyć swojego domowego Rajdu Finlandii, za to w Katalonii zajął solidne piąte miejsce. Sezon zakończył dziewiątym miejscem na Monzie. Ostatecznie czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Był to nierówny sezon pod względem wyników, jednak patrząc na jego młody wiek i małe doświadczenie w WRC jego wyniki i szybkość potrafiły zaskoczyć. Wysoka ocena należy się właśnie za bardzo szybki progres jaki w tym sezonie dokonał. Jeśli utrzyma ten progres to już niedługo będzie kandydatem do walki o mistrzowski tytuł.

Takamoto Katsuta | Ocena 6.5 (11 rajdów)

Japończyk miał bardzo dobrą pierwszą połowę sezonu i słabą jego drugą część. Zaczął od szóstej pozycji w Monte Carlo. Tą samą lokatę zajął w kolejnych dwóch rajdach czyli Arktycznym i na Chorwacji. Później przyszły dwie czwarte pozycje w Portugalii i Włoszech. Największym błyskiem tego sezonu była dla niego druga pozycja w Rajdzie Safari, która jest jego życiowym wynikiem. Niestety to była ostatnia dobra wiadomość dla Japończyka w tym sezonie. Dwa nieukończone rajdy w Estonii i Belgii oraz brak punktów w Finlandii i Katalonii. Złą passę udało się przerwać podczas Rajdu Monzy, gdzie dojechał na siódmym miejscu. Taką samą pozycję zajął pod koniec sezonu. Dla Katsuty był to sezon pełny nauki i widać, że poczynił postępy o czym świadczy pierwsza połowa sezonu oraz jedno podium. W roku 2022 Samuraj ponownie zasiądzie za kierownicą Toyoty i pojedzie pełny sezon.

Hyundai Shell Mobis World Rally Team

WRC 2021 – oceny kierowców: Thierry Neuville | Ocena: 8.5 (pełny sezon)

Thierry zaliczył dobry sezon na miarę tego, do czego zdążył nas już przyzwyczaić przez lata. Pierwsze trzy rundy sezonu ukończył na trzecim miejscu. W Portugalii nie udało się zdobyć punktów, za to w Sardynii ponownie powrócił na najniższy stopień podium. Bardzo pechowo zakończył się dla niego Rajd Safari. Thierry prowadził po dwóch dniach, jednak na ostatnim etapie musiał się wycofać wskutek awarii zawieszenia. Estonia to kolejne trzecie miejsce w tym sezonie.

Pierwsze zwycięstwo przyszło w domowym dla niego Rajdzie Ypres. W Akropolu po problemach zajął ósme miejsce, a Finlandii nie ukończył. Drugie zwycięstwo w sezonie odniósł w Rajdzie Katalonii. W ostatnim rajdzie na Monzy dojechał na czwartym miejscu po tym jak uszkodził auto drugiego dnia przez co stracił szansę na kolejne podium. Ostatecznie trzecie miejsce pod koniec sezonu. To już szósty sezon Belga, który kończy w TOP 3, jednak podobnie jak w poprzednich latach zabrakło tej przysłowiowej kropki nad „i” aby zdobyć tytuł. Sezon 2022 przyniesie nowe rozdanie, które być może będzie kolejną szansą dla Belga na walkę o mistrzostwo.

Ott Tänak | Ocena: 6.5 (11 rajdów)

To zdecydowanie nie był sezon jakiego można było się spodziewać po Estończyku. Wszystko zaczęło się źle układać już od Rajdu Monte Carlo, z którego musiał się wycofać drugiego dnia. Później przyszedł największy błysk całego sezonu, czyli zwycięstwo w Rajdzie Arktycznym, po którym wydawało się, że wszystko wraca na właściwe tory. Czwarte miejsce w Chorwacji także było niezłym wynikiem. Niestety potem brak jakichkolwiek punktów w Portugalii i na Sardynii po własnych błędach, szczególnie bolesna była Portugalia, gdzie Estończyk był liderem rajdu zanim z niego odpadł.

Tänak wrócił na podium w Rajdzie Safari, gdzie stanął na jego najniższym stopniu, choć w tym przypadku pomocny okazał się pech rywali. W swoim domowym Rajdzie Estonii dwukrotnie wypadł z trasy pierwszego dnia, co pozbawiło go walki o jakiekolwiek punkty. Szóste miejsce w Rajdzie Ypres, choć gdyby nie przebita opona to byłaby szansa na podium. W Rajdzie Akropolu zajął bardzo dobre drugie miejsce i ten wynik powtórzył także w Finlandii. Niestety po wzlocie musiał nastąpić kolejny upadek i odpadnięcie z Rajdu Katalonii już pierwszego dnia. Na Rajd Monzy Tänak w ogóle się nie wybrał, tłumacząc to sytuacją rodzinną.

Na 11 rajdów, w których wystartował w tym sezonie wygrał jedną rundę i jeszcze trzykrotnie stawał na podium, jednak w pięciu z nich nie zdobył żadnych punktów i nie wziął udziału w ostatniej rundzie. Piąte miejsce pod koniec sezonu nie jest złym wynikiem, jednak po mistrzu świata z sezonu 2019 można było się spodziewać znacznie więcej. Całkiem możliwe, że Tänak nie dogaduje się tak dobrze z autem Hyundaia jak miało to miejsce w przypadku Toyoty.

Dani Sordo | Ocena: 7 (7 rajdów)

Dani Sordo zaliczył solidny sezon. Zaczął od piątego miejsca w Monte Carlo. Po 4-miesięcznej przerwie pojawił się ponownie podczas Rajdu Portugalii, który ukończył na wysokim drugim miejscu. Później przyszły gorsze występy. Siedemnaste miejsce w Sardynii po popełnieniu błędu oraz dwunasta lokata w Rajdzie Safari. W Akropolu dojechał do mety tuz za podium na czwartej pozycji. Bardzo dobrze poszła mu końcówka sezonu. W swoim domowym Rajdzie Katalonii po udanej pogoni ostatniego dnia udało mu się zakończyć rajd na trzecim miejscu. Taki sam wynik osiągnął podczas ostatniej rundy na Monzie. Na siedem rajdów, w których Sordo wystartował trzykrotnie meldował się na podium co ostatecznie zapewniło mu szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. Po kolejnym sezonie Sordo zapowiedział zakończenie swojej rajdowej kariery.

Craig Breen | Ocena: 8 (5 rajdów)

Breen zaliczył jak do tej pory swój życiowy sezon i to pomimo jazdy na pół etatu dzieląc auto z innym kierowcą. Craig wystartował w tym roku w pięciu rajdach i w każdym punktował, a trzykrotnie był na podium. Jego sezon rozpoczął się w Rajdzie Arktycznym, który ukończył na czwartym miejscu. W Chorwacji poszło mu trochę gorzej i był ósmy, jednak potem przyszły znacznie lepsze występy. Kolejnym rajdem, w którym się pojawił była Estonia gdzie zajął drugie miejsce podobnie jak rok wcześniej. W Rajdzie Ypres także pokazał się z dobrej strony wykorzystując znajomość tras z poprzednich swoich startów i po raz kolejny dojeżdżając na drugim miejscu. Ostatnim rajdem w jakim się pojawił w tym sezonie była Finlandia, którą ukończył na trzecim miejscu.

Pomimo startu w tylko pięciu rundach Craig Breen zajął dobrą ósmą pozycję w klasyfikacji generalnej. W kolejnym roku wystartuje w pełnym sezonie jako kierowca M-Sportu. Miejmy nadzieję, że auto, którym będzie dysponować pozwoli mu na pokazanie na co go stać.

ZOBACZ TAKŻE
Sezon WRC 1997 - druga połowa jeszcze bardziej zacięta | Historia rajdów

M-Sport Ford World Rally Team

WRC 2021 – oceny kierowców: Gus Greensmith | Ocena: 4.5 (pełny sezon)

Greensmith wraz z dołączeniem do M-Sportu przyniósł ze sobą także pokaźny budżet, który dla teamu Malcolma Wilsona okazał się niezbędny, a samemu zawodnikowi zapewnił start we wszystkich rundach sezonu. Co prawda nie był to piorunujący rok w wykonaniu Brytyjczyka, jednak regularnie dowoził małe, aczkolwiek zawsze jakieś punkty dla siebie i zespołu. Ósmy w „Monte”, dziewiąty w Arktycznym, siódmy w Chorwacji oraz dobra piąta pozycja w Portugalii. Nie ukończył Rajdu Sardynii za to w Safari otarł się o podium dojeżdżając na czwartym miejscu – najlepszym w całym sezonie. Estonia i Belgia bez punktów. W Akropolu ponownie piąty, a potem dwukrotnie szósty w Finlandii i Hiszpanii. Na zakończenie ósmy na Monzy. Ostatecznie dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Całkiem nieźle jak na „paydrivera”, lecz na bycie liderem zespołu to zdecydowanie za mało. Gus ma już podpisany nowy kontrakt z zespołem na kolejny sezon więc zobaczymy czy uda mu się jeszcze poprawić.

Adrien Fourmaux | Ocena: 5.5 (8 rajdów)

Fourmaux dzielił drugie auto M-Sportu razem z Teemu Suninenem. W sumie Francuz przejechał osiem rajdów w aucie WRC. Pozostałe rundy Adrien startował w aucie klasy R5 w WRC 2. Debiut w aucie WRC w tym sezonie zaliczył w Rajdzie Chorwacji, który zakończył na dobrym piątym miejscu. W Portugalii był szósty. Po zmianie kategorii we Włoszech powrócił do Fiesty WRC na Rajd Safari, w którym ponownie dojechał na piątym miejscu.

Od Rajdu Ypres, którego nie ukończył już do końca sezonu startował w klasie WRC. W Grecji był siódmy a w Finlandii powtórzył ten wynik. W Hiszpanii nie zdobył punktów podobnie jak na Monzie, gdzie wypadł z trasy już pierwszego dnia. Ostatecznie zajął dziesiąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Był to dla niego sezon pełen nauki. W tym momencie jeszcze nie znamy planów młodego Francuza na kolejny sezon. Całkiem możliwe, że nadal będzie dzielić auto w M-Sporcie z innym zawodnikiem.

Teemu Suninen | Ocena: 4 (5 rajdów)

To nie był dobry rok dla Fina. W Monte Carlo wypadł z trasy już na samym początku rajdu. W Rajdzie Arktycznym dojechał na ósmym miejscu. Na kolejne rundy został zdegradowany do klasy WRC 2 na rzecz Furmaux’a. Do auta WRC powrócił w Sardynii, gdzie nie zdobył żadnych punktów. Kolejna szansę dostał w Estonii, gdzie osiągnął swój najlepszy wynik w sezonie, czyli szóste miejsce. W Belgii i Grecji ponownie startował w WRC 2 po czym postanowił  rozwiązać kontrakt z M-Sportem. W Finlandii pojawił się za kierownicą Polo R5, gdzie wygrał klasę WRC 2. Później związał się z Hyundaiem, gdzie dostał szansę startu w aucie WRC na Monzie w zastępstwie za Tänaka i zakończył ten rajd na niezłym szóstym miejscu. Pod koniec sezonu zajął jedenaste miejsce w klasyfikacji generalnej. Przyszłość Fińskiego kierowcy obecnie stoi pod znakiem zapytania. Szansa na auto Rall1 jest raczej mała, bardziej prawdopodobne są starty w WRC 2.

2C Compétition

WRC 2021 – oceny kierowców: Olivier Solberg | Ocena: 6.5 (4 rajdów)

Solberg zaliczył w tym roku cztery starty w aucie WRC. Zadebiutował w Rajdzie Arktycznym, gdzie w swoim pierwszym starcie WRC wywalczył siódme miejsce. Kolejną szansą miał być dla niego Rajd Sardynii, jednak start nie doszedł do skutku. W zamian młody Szwed wystartował w Rajdzie Safari, którego nie ukończył. Do auta WRC powrócił jeszcze na dwie ostatnie rundy sezonu. W Katalonii zajął siódme miejsce a w Rajdzie Monzy zajął wysoką piątą lokatę. Ostatecznie został sklasyfikowany na trzynastej pozycji w klasyfikacji generalnej. Na kolejny rok Solberg dostanie więcej szans na pokazanie się w najwyższej kategorii. Będzie on dzielić trzecie auto Hyundaia razem z bardzo doświadczonym Danim Sordo.

Pierre-Louis Loubet | Ocena: 4  (8 rajdów)

Młody Francuz ma za sobą sezon nauki w aucie WRC. Startując w prywatnym zespole Hyundaia 2C Compétition wystartował w ośmiu rajdach w tym sezonie z czego pięć z nich ukończył. Niestety tylko w jednym zdobył punkty, i było to siódme miejsce w Estonii. Poza tym zabłysnął w Monte Carlo kilkoma dobrymi czasami na OES-ach, jednak to wszystko co jak na razie można o nim powiedzieć. Na pewno był to dla niego ciężki rok i zobaczymy co przyniesie dla niego przyszłość.

Nil Solans | Ocena: 4 (1 rajd)

Hiszpański zawodnik na co dzień startujący w mistrzostwach Europy zastąpił w Rajdzie Katalonii kontuzjowanego Pierre-Louis Loubeta. Szansę tą wykorzystał dość dobrze, zajmując ósme miejsce w klasyfikacji generalnej w całkiem nowym dla siebie aucie. Być może w przyszłości otrzyma kolejne szanse na starty w WRC.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2022. Poznaj rozkład jazdy na nowy sezon

RTE-Motorsport

WRC 2021 – oceny kierowców: Esapekka Lappi | Ocena: 7 (1 rajd)

Lappi w tym roku wystartował tylko w trzech rajdach: dwóch w kategorii WRC2 oraz jednym w WRC. W WRC2 Fin wygrał Rajd Arktyczny I Rajd Portugalii, przy okazji kończąc te rajdy w klasyfikacji generalnej na dziesiątym i siódmym miejscu. W Finlandii wystartował gościnnie Yarisem WRC, zajmując czwarte miejsce pomimo sporej przerwy w aucie tej kategorii pokazał, że nadal potrafi być konkurencyjny. Na kolejny sezon Lappi powróci do Toyoty i będzie dzielić trzecie auto z Sébastienem Ogierem.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama