Rajd Dakar 2022: Kilka słów o trasie
Tegoroczna edycja najtrudniejszego rajdu świata ponownie odbyła się na pustyni w Arabii Saudyjskiej w ramach pięcioletniego kontraktu ASO z Arabią Saudyjską. Rajd Dakar 2022 – jego trasa składała się z 12 etapów liczących łącznie 4000 km. Start i meta rajdu znajdowały się w tym samym mieście – Dżuddzie. Przerwa mająca miejsce w niedzielę 9 stycznia była w Rijadzie. Ze względu na powódź na biwaku w Al Artawiyah, odwołano etap maratoński. Metę 3. etapu przeniesiono do Al Qaisumah. Na etapach 5. i 6. przygotowano dwie osobne trasy. Jedną dla motocykli i quadów, drugą dla samochodów, prototypów lekkich pojazdów SSV i ciężarówek. Próby różniły się długością – dłuższa miała 421 km, a krótsza 345 km. Piąty etap motocykle i quady jechały krótszą trasą, a na szóstym etapie się zamienili się nitką z samochodami. prototypami lekkimi, pojazdami SSV i ciężarówkami.
Motocykle
Rywalizacja motocyklistów rzadko kiedy była aż tak wyrównana jak w tym roku. O zwycięstwo do samego końca biło się 5 zawodników. Ostatecznie zwyciężył Sam Sunderland, dla którego jest to druga wygrana w Dakarze. Sunderland dał pierwszy triumf w najtrudniejszym rajdzie świata hiszpańskiej marce GASGAS, lepiej znanej kibicom dwóch kółek z wyścigów Moto3. Całe podium zmieściło się w różnicy poniżej 10 minut, co świadczy o tym jak bardzo wyrównana była walka o końcowy sukces.
Final Podium – 🏍
🥇 @Sundersam
🥈 @quintanilla102
🥉 @MatthiasWalkner#Dakar2022 pic.twitter.com/nDsnxeBBHN— DAKAR RALLY (@dakar) January 14, 2022
Trzeba wspomnieć o problemach faworytów. Toby Price i Ricky Brabec dość szybko pożegnali się z walką o triumf, po problemach na pierwszych etapach. Nieco później z marzeniami o zwycięstwie pożegnał się Argentyńczyk Kevin Benavides – triumfator Rajdu Dakar 2021. Swojego rodzaju niespodzianką na Dakarze był start byłego już zawodnika MotoGP – Danilo Petrucciego. Włoch pomimo swoich dużych problemów był w stanie wygrać nawet 1 etap.
Polscy motocykliści jakoś przesadnie się nie wyróżniali. Koniec końców mogą cieszyć polskich kibiców przyzwoite wyniki. Maciej Giemza (Orlen Team Husqvarna) powtórzył swój najlepszy wynik w Dakarze zajmując 18. miejsce w klasyfikacji generalnej. Giemza kilka razy zameldował się w TOP10 na etapach. Konrad Dąbrowski (Duust Rally Husqvarna) dojechał na 27. miejscu ze stratą niecałych 4h do zwycięzcy rajdu.
Quady
Jak co roku, quady to najmniej obsadzona kategoria. Widać to dosadnie na mecie, gdyż rajd ukończyło zaledwie 7 zawodników. Alexandre Giroud (Drag’On SMX Yamaha) wygrał Dakar w kategorii quadów. Francuz można powiedzieć miał spore szczęście, bo gdyby nie awaria i problemy Pablo Copettiego, to właśnie Amerykanin argentyńskiego pochodzenia wygrałby rajd. Za plecami Giroud uplasowali się Argentyńczyk Francisco Moreno (Drag’On Yamaha) i nasz rodak Kamil Wiśniewski (Orlen Team Yamaha), dla którego było to pierwsze podium w Rajdzie Dakar. Wiśniewski mógł być nawet drugi na mecie, gdyby nie kara +15 minut za profilaktyczną wymianę silnika na 2 etapy przed końcem.
Rajd Dakar 2022: Samochody
Najbardziej popularna kategoria w 2022 roku zyskała kolejnego producenta – Audi. Marka z Ingolstadt jednak nie może zaliczyć swojego powrotu do Dakaru jako sukces. Owszem auta z innowacyjnym napędem hybrydowym były w stanie wygrać 4 etapy, ale poza tym mieli sporo problemów. Słuchając wypowiedzi szefa projektu dakarowego Audi Juliusa Seebacha, niemiecki zespół ma ambitne plany na przyszłość w Dakarze. Najwięcej etapów dla Audi wygrał Carlos Sainz Sr., lecz to Mattias Ekstrom debiutujący w rajdzie został sklasyfikowany najwyżej z kierowców Audi (10. miejsce).
Nasser Al-Attiyah (Toyota Gazoo Racing) po raz czwarty w karierze sięgnął po zwycięstwo w Rajdzie Dakar. Katarczyk wraz z Mathieu Baumelem triumfował drugi raz w barwach Toyoty, prowadząc rajd od startu do mety. Za plecami Nassera podium uzupełnili Sebastien Loeb w buggy Prodrive’a zespołu BRX oraz reprezentant gospodarzy Yazeed Al-Rahji (Overdrive Toyota). Dla Al-Rahjiego było to pierwsze podium w Dakarze.
Final Podium – 🚗
🥇 @AlAttiyahN – @matthieubaumel
🥈 @SebastienLoeb – Fabian Lurquin
🥉 @YazeedRacing – @OrrMichael#Dakar2022 pic.twitter.com/VvytxalLFP— DAKAR RALLY (@dakar) January 14, 2022
Jakub Przygoński i Timo Gottschalk w barwach X-Raid Mini JCW Orlen Team zajęli 6. miejsce, po wielu perypetiach w trakcie rywalizacji. Warto dodać, że Przygoński był najlepszym kierowcą aut z napędem na jedną oś. Polak także był najszybszym samochodem Mini. Gdyby nie problemy w drugim tygodniu zmagań załoga Orlen Teamu mogła ukończyć rajd na podium.
Rajd Dakar 2022: Prototypy lekkie
Jest to dość świeża kategoria w dakarowej rodzinie. Trzeba dodać, że w tym roku była to dziwna kategoria. 12 z 13 etapów wygrał Amerykanin Seth Quintero (Red Bull Off-Road Junior OT3), który rajd skończył…niesklasyfikowany! Wszystko to z powodu awarii na 2. etapie. Kuriozalna sytuacja, ale jeszcze większym kuriozum jest, że zwycięzca Dakaru 2022 w kategorii prototypów lekkich Francisco Lopez Contardo (EKS Can-Am South Racing) nie wygrał ani jednego etapu. Na uznanie zasługuje występ dobrze znanej kibicom motorsportu z Extreme E Cristiny Gutierrez (Red Bull Off-Road Junior OT3). Hiszpanka zajęła 3. miejsce w klasyfikacji generalnej.
SSV
Kategorię SSV można śmiało nazwać „polską” kategorią. 9 z 13 etapów padło łupem polskich załóg. Najwięcej etapowych zwycięstw zgarnął Marek Goczał (Cobant-Energylandia Can-Am) – aż 6. Do tego 2 wygrane Michała Goczała (Cobant-Energylandia Can-Am) oraz 1 zwycięstwo trapionego infekcją oka Arona Domżały (Can-Am South Racing). Niestety w kontrowersyjnych okolicznościach bracia Goczałowie zakończyli rajd na pozycjach 4. i 5. po byciu zblokowanym na ostatnim etapie przez Litwina Rokasa Baciuskę.
W kategorii SSV zwyciężył Amerykanin Austin Jones (Can-Am South Racing). Podium uzupełnili Gerard Farres Guell i Rokas Baciuska (obaj Can-Am South Racing). Dla Jonesa było to pierwsze zwycięstwo w Dakarze. Warto dodać, że TOP5 zmieściło się w różnicy poniżej pół godziny, czyniąc SSV po motocyklach drugą najbardziej wyrównaną kategorię w tegorocznym Rajdzie Dakar.
Rajd Dakar 2022: Ciężarówki
Kamazy po raz kolejny zdominowały rywalizację ciężarówek. Rosyjska marka obstawiła pierwszą czwórkę. Rajd wygrał Dmitrij Sotnikov. Podium uzupełnili Eduard Nikolaev i Anton Shibalov. Dla Sotnikova jest to drugie zwycięstwo z rzędu w Dakarze. Jeżeli chodzi o polskie akcenty w kategorii ciężarówek to Darek Rodewald, mechanik Janusa van Kasterena (Petronas De Rooy Iveco) ukończył rajd na 5. miejscu. Natomiast pilot czeskiego kierowcy Tomasa Vratnego (Fesh Fesh Ford) – Bartłomiej Boba i jego załoga byli zmuszeni się wycofać z rajdu na ostatnim etapie.
Co dalej? W2RC!
Po raz pierwszy w historii Rajd Dakar był inauguracyjną rundą Mistrzostw Świata Rajdów Terenowych sankcjonowanych przez FIA i FIM. Pierwszy sezon W2RC składa się z 5 rund. Uczestnicy otrzymują tzw. małe punkty za podia etapowe i normalne punkty za każdą rundę. Zwycięzcy etapów dostają nagrody w postaci medali, co jest ciekawą odmianą od tradycyjnych pucharów. Następna runda W2RC to Rajd „Abu Dhabi Desert Challenge” w dniach 5-10 marca.