Connect with us

Czego szukasz?

Motorsport

KJS – czym jest i kto może w nim wystartować?

KJS to inaczej Konkursowa Jazda Samochodem. Jest to – mówiąc najprościej – jazda autem po trasie lub torze na czas. KJS jest wydarzeniem podobnym do rajdów, jednak to dyscyplina dla kierowców amatorów, którzy nie potrzebują licencji rajdowej ani też profesjonalnego samochodu. Co ważne, impreza tego typu nie wymaga dużych nakładów finansowych. W KJS może wystartować każdy, kto posiada prawo jazdy i auto.

kjs

Czym jest KJS?

KJS to amatorskie rajdy samochodowe, które są dedykowane każdemu kierowcy. Co istotne, startujący w Konkursowej Jeździe Samochodem nie musi być właścicielem samochodu, którym jedzie – wystarczy zgoda właściciela na udział w rajdzie przedłożona przy odbiorze dokumentów.

W KJS jeżdżą załogi, które składają się z kierowcy i pilota. Pilot jednak nie musi być pełnoletni – wystarczy ukończony 16. rok życia. Ponadto w rajdach prywatnych (których nie organizuje Automobilklub) nie zawsze wymagana jest obecność członka załogi na prawym fotelu.

Imprezy tego typu są organizowane na różnych terenach – zwykle asfaltowych, np. wiejskich drogach, parkingach, placach itp. Trasę wyznaczają odgórnie organizatorzy, którą często urozmaicać mogą np. szykany. 

ZOBACZ TAKŻE
Menedżer Inter Europol Competition o WEC dla motohigh.pl | WYWIAD

Konkursową Jazdę Samochodem można organizować dwojako. Po pierwsze, mogą być realizowane przez Automobilkluby. Wówczas można zdobywać punkty do licencji RII. Zwykle takie imprezy składają się z 10 do 15 prób (Odcinków Specjalnych). Niektóre KJS-y należą również do Mistrzostw Okręgu, w których rywalizuje się w ciągu całego sezonu. Drugim typem rajdów amatorskich są te organizowane przez osoby indywidualne albo prywatne firmy. Na nich nie zdobywa się punktów do licencji. Tego rodzaju imprezy nie trzymają się raczej przepisów dotyczących KJS-ów. Ich charakter zależy głównie od organizatorów. 

Przebieg KJS

Kiedy już załoga zna termin imprezy, harmonogram oraz miejsce rozgrywania odcinków, a także zapisała się na wydarzenie (wpisowe wynosi zwykle od około 50 do 150 złotych) i posiada samochód, to czas na odbiór dokumentów w dniu rajdu. Najczęściej tenże punkt rozpoczyna się około godziny 8:00 rano w biurze imprezy. Po dokonaniu wszelkich formalności załoga musi przejść Badanie Kontrolne (BK), podczas którego sprawdzane są m.in. gaśnica, apteczka, OC i dowód rejestracyjny auta, trójkąt, kaski, klakson oraz ogólny stan samochodu.

Następnie czas na zapoznanie z trasą – załogi mogą przejechać trasę wolnym tempem bez mierzonego czasu, by zapoznać się z odcinkami. Podczas zapoznania pilot powinien dokładnie opisać na kartce przebieg trasy, tak aby wiedzieć, co mówić kierowcy w trakcie jazdy. Pilot jest niejako jego „oczami”, dlatego istotne jest, by technika pilotowania była jak najlepsza.

Start OS

Najważniejszym punktem jest start, który ma miejsce po zapoznaniu. Godzina startu jest podana podczas komasacji na kartach, jakie załogi mają przy sobie przez cały czas imprezy. Pilot musi dokładnie wiedzieć, o której może wjechać na PKC (Punkt Kontroli Czasu) oraz wiedzieć, jaka jest godzina. Najlepiej jest zsynchronizować swój zegarek z tym, który posiadają sędziowie na starcie. Spóźnienie bowiem (jak również wcześniejszy wjazd) skutkuje karami czasowymi.

ZOBACZ TAKŻE
IEC z kolejnym kierowcą w ELMS. Ma zaledwie 16 lat

Załoga startuje dokładnie o wyznaczonej wcześniej godzinie. Sędzia na starcie wpisuje czas do karty drogowej, a na mecie wpisywany jest do niej czas przejazdu. Na strefę PKC najlepiej przyjechać wcześniej, jednak należy pamiętać, że często przed żółtą tablicą wyznaczającą tę strefę może ustawiać się duża kolejka innych załóg. Jeśli więc przyjdzie czas podania karty drogowej sędziemu, a przed strefą stoją inne auta, to pilot powinien wysiąść z samochodu i podejść do stolika sędziowskiego, by podać mu kartę w minucie wyznaczonej na komasacji. 

Kiedy załoga przejedzie już przez PKC, czas na ustawienie się do startu. Ponownie na linii wjazdu należy podać kartę drogową – tym razem starterowi. Wówczas sędzia wpisuje czas startu. 

Po minięciu mety lotnej, gdzie kończy się mierzenie czasu, zawodnicy udają się na metę stop, gdzie sędziowie wpisują czas uzyskany na odcinku. 

Przygotowanie do KJS

Przed samą imprezą załoga powinna się odpowiednio przygotować. Należy w tym miejscu wziąć kilka względów pod uwagę. Po pierwsze – ogumienie. W KJS nie wolno stosować profesjonalnych opon, a jedynie seryjne produkty. Po drugie, zawieszenie. Właściwe ogumienie w połączeniu z zawieszeniem może dać sporą przewagę nad konkurencją. 

Geometrię kół ustawia się dopiero po doborze zawieszenia. Stan silnika to kwestia, którą należy każdorazowo sprawdzać. Serce samochodu powinno dobrze pracować przez obciążającym go rajdem.

Nawierzchnia odcinka

Nawierzchnia na Konkursowej Jeździe Samochodem może być różnorodna. Wszystko zależy od odcinka, na którym odbywa się impreza oraz warunków pogodowych.

Suchy tor jazdy to przede wszystkim szybki start, przyczepność i ciasne zakręty. To najczęściej spotykany rodzaj nawierzchni. Można jednak spotkać się również z asfaltem mokrym. Wówczas kierowca musi pilnować, by dopuścić do zatrzymania się auta podczas nawrotów. Kręciołki są brane z mniejszym naciskiem hamulca. 

Szuter pokonuje się raczej z pełnym zastosowaniem hamulca ręcznego. Droga szutrowa to nawierzchnia, na której próżno szukać asfaltu. Ten rodzaj charakteryzuje się ostrymi zakrętami, jednak równocześnie jest to jeden z najbardziej ekscytujących torów jazdy zarówno dla załóg, jak i kibiców.

Śnieg wymaga zdecydowanie mniejszych prędkości niż szuter. Ze względu na mniejszą przyczepność, nawierzchnia ta wymaga dużej koncentracji i umiejętności jazdy. Jeśli jednak na odcinku jest również lód, wówczas jazda staje się bardzo trudna. Utrzymanie prawidłowego toru jazdy może okazać się wręcz niemożliwe. 

KJS a licencja kierowcy

Konkursowa Jazda Samochodem to również doskonały początek sportowej kariery. Wielu znamienitych kierowców rajdowych rozpoczynało w ten sposób przygodę ze sportami motorowymi. Co ciekawe, start w KJS-ach pozwala członkom automobilklubów zdobycie licencji kierowcy „RN”. Aby ją otrzymać, należy odbyć praktyczne szkolenie za pomocą jednego z czterech wariantów. Jednym z nich jest właśnie ukończenie przynajmniej 4 imprez KJS/SKJS, 2 imprez TIS lub 2 rund HRSMP. Wystarczy pojechać w nich bez pomiaru czasu w ciągu dwóch sezonów. 

Niezbędne do tego jest przedłożenie odpowiednich wniosków przewidzianych w regulaminie PZM.

5/5 (liczba głosów: 3)
Reklama