Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

WRC

Rajd Finlandii: Ott Tänak utarł nosa lokalnym faworytom | Analiza

Ott Tänak zwyciężył w tegorocznym Rajdzie Finlandii odpierając ataki lokalnych zawodników. Kierowca Hyundaia odniósł drugie zwycięstwo w tym sezonie. Podium uzupełnili dwaj Finowie – lider mistrzostw Kalle Rovanperä oraz Esapekka Lappi. Pora na naszą analizę tych zmagań.

Ott Tänak Finlandia 2022
Fot. HMSGOfficial / twitter / Ott Tänak Hyundai i20N Rally 1, Rajd Finlandii 2022

Najlepsi kierowcy: Ott Tänak i Kalle Rovanperä

Ott Tänak zaprezentował dobrą dyspozycję w Finlandii. Estończyk nie popełnił żadnego dużego błędu i trzymał dobre tempo, wygrywając 7 odcinków podczas rajdu. Pomimo tego drugie zwycięstwo w sezonie nie przyszło mu łatwo. Po pierwszym dniu miał zaledwie 3,8 s przewagi nad Esapekką Lappim, który pod koniec dnia zaczął doganiać lidera. Drugiego dnia do walki włączył się lider mistrzostw Kalle Rovanperä, który nie musiał już czyścić trasy. Tänak po sobocie utrzymał nad nim przewagę 8,4 s. Ostatni dzień Estończyk zaczął od wygrania pierwszych dwóch odcinków (drugi ex aequo z Rovanperą). Na przedostatniej próbie stracił do Fina zaledwie 0,3 s a na Power Stage 3,2 s. To wystarczyło aby utrzymać się na pierwszym miejscu i wygrać rajd z przewagą 6,8 s. Jest to drugie zwycięstwo dla Tänaka w tym sezonie dzięki czemu powrócił do Top 3 w klasyfikacji generalnej.

Kalle Rovanperä ponownie zabłysnął wyśmienitą formą. Niestety tym razem trochę zabrakło do odniesienia kolejnego zwycięstwa. Pierwszego dnia Fin musiał czyścić trasę, przez co stracił trochę czasu kończąc dzień na piątym miejscu ze stratą 21 sekund do lidera. W sobotę Kalle zaczął odrabiać straty. Bardzo dobrze sobie radził w deszczowych warunkach wygrywając 5 odcinków tego dnia i awansując na drugie miejsce. Ostatniego dnia Tänakowi udało się odeprzeć ataki Fina ale na pocieszenie Rovanperä dopisał sobie dodatkowe 5 punktów za wygranie Power Stage, dzięki czemu wywozi z Finlandii 23 punkty.

 

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Estonii: Kalle Rovanperä z 5. zwycięstwem w sezonie | Analiza

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing

Toyota ponownie wywiozła najwięcej punktów spośród wszystkich zespołów. Poza Rovanperą i Lappim, którzy znaleźli się na podium na czwartym miejscu rajd ukończył Elfyn Evans, a Takamoto Katsuta był szósty. Jedynym problemem jaki dotknął zawodników Toyoty było uszkodzone zawieszenie u Elfyna Evansa drugiego dnia, przez co stracił on szansę na podium. Poza tym był to bardzo dobry rajd w wykonaniu japońskiego producenta.

Największe zaskoczenia: Esapekka Lappi

Z dobrej strony zaprezentował się także Esapekka Lappi. Fin podczas piątkowego etapu stanowił realne zagrożenie dla Tänaka pod koniec dnia będąc najszybszym kierowcą w rajdzie. Bardzo mocno pomogła mu w tym także odległa pozycja startowa. W sobotę, gdy zaczęło padać Fin zaczął tracić dystans do lidera przez chwilę spadając nawet poza podium. Nie pomogła w tym także uszkodzona szyba, w którą uderzył kamień. Dzięki pechowi Evansa udało mu się jednak wrócić na trzecie miejsce. Ostatniego dnia dotknęły go problemy z układem chłodzenia w jego Yarisie, po tym jak dachował, ale udało mu się pozostać w rywalizacji i dojechać do mety na trzecim miejscu. Dla Fina jest to drugie podium w tym sezonie.

Największe rozczarowania: Craig Breen, Olivier Solberg

Craig Breen lubi szybkie rajdy, o czym świadczą jego podia w Finlandii i Estonii w poprzednich latach. W tym roku jednak niestety coś poszło nie tak. Po kosztownym błędzie w Estonii to samo się stało także w Finlandii. Rajd rozpoczął dobrze zajmując piąte miejsce po pierwszym dniu. W sobotę jednak już na drugim odcinku popełnił błąd wyjeżdżając lekko poza optymalną linię. Efektem tego było uderzenie w kamień tylnym kołem, które zostało wyrwane razem z zawieszeniem co przekreśliło jego szanse na dobry wynik. Breen wrócił do rywalizacji ostatniego dnia zajmując drugie miejsce na Power Stage, jednak jest to dla niego marne pocieszenie.

Irlandczyk jest w tym sezonie liderem zespołu M-Sport, a jak do tej pory zdobył tylko dwa podia co jest wynikiem zdecydowanie poniżej oczekiwań. Popełnia on dużo błędów, które mu się nie zdarzały w poprzednich latach, gdy jeździł tylko w wybranych rundach. W tym momencie Breen musi się mocno poprawić jeżeli chce wynieść jeszcze jakieś pozytywy z tego sezonu.

Olivier Solberg w tym roku debiutował w Rajdzie Finlandii. Niestety był to bardzo krótki i nieudany debiut. Już na pierwszym piątkowym odcinku Szwed wypadł z trasy zaledwie 300 metrów po starcie. Na wejściu w pierwszy zakręt uciekł mu tył, co skończyło się rozbiciem auta. Syn mistrza WRC z 2003 roku popełnia dużo błędów w tym roku. Oczywiście jest jeszcze młody i dopiero zbiera doświadczenie, jednak już niedługo należałoby oczekiwać od niego lepszych wyników.

Klasyfikacje generalne: Rovanperä przed duetem Hyundaia. Toyota niezagrożonym liderem

Kalle Rovanperä pozostał liderem z komfortową przewagą 94 punktów. Na drugie miejsce awansował Ott Tänak, który wyprzedza o punkt swojego kolegę z zespołu Thierrego Neuville’a.  

W klasyfikacji producentów prowadzi Toyota przed Hyundaiem i M-Sportem.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2022. Jak obecnie wygląda?

Inne klasy i starty Polaków: Marczyk z punktami

Klasa WRC 2 została zdominowana przez lokalnych kierowców. Najlepszy okazał się Teemu Suninen, który pokonał Emila Lindholma po zaciętej walce o zaledwie 7,7 sekundy. Podium uzupełnił Estończyk Egon Kaur.

W rajdzie zadebiutowała polska załoga Mikołaj Marczyk / Szymon Gospodarczyk. Polacy wygrali nawet jeden odcinek w klasie WRC 2, a ostatecznie ukończyli rajd na 15. miejscu w klasyfikacji generalnej i 7. w klasie WRC 2 zdobywając kolejne cenne punkty do klasyfikacji.

 

ZOBACZ TAKŻE
WRC 2000. Grönholm i Peugeot atakują - cz. 2 | Historia rajdów

Pełne wyniki Rajdu Finlandii znajdziecie tutaj.

Następny przystanek: Rajd Ypres

Kolejną rundą będzie asfaltowy Rajd Belgii zwany także Rajdem Ypres. Odbędzie się on w dniach 18-21 sierpnia. W zeszłym roku zwyciężył w nim Thierry Neuville, który tym razem także znajduje się w gronie faworytów. Kto tym razem okaże się najlepszy? O tym dowiemy się już za dwa tygodnie.  

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama