Connect with us

Czego szukasz?

WRC

Rajd Akropolu: Neuville zwycięski, dominacja Hyundaia | Analiza

Thierry Neuville wygrał bardzo wymagający Rajd Akropolu. Dla Belga było to pierwsze zwycięstwo w tym sezonie. Podium uzupełnili jego koledzy z zespołu Ott Tänak i Dani Sordo. Dużo pecha miał zespół M-Sport oraz lider mistrzostw Kalle Rovanperä. Pora na analizę tego, co się działo w rajdzie.

Hyundai team podium
Fot: Hyundai Motorsport / Kierowcy zespołu Hyundai na podium w Akropolu

Najlepszy Kierowca: Thierry Neuville

Neuville zrehabilitował się po niepowodzeniu w Rajdzie Ypres wygrywając w Akropolu. Jest to pierwsze zwycięstwo dla Belga w tym roku. Już od samego początku prezentował on dobre tempo zaczynając od wygranej na odcinku stadionowym. Pierwszy dzień zakończył na czwartym miejscu ze stratą 16 sekund do lidera. Najlepiej mu poszło w sobotę, gdzie wygrał trzy odcinki i konsekwentnie wykorzystywał błędy rywali. Dzień ukończył na pozycji lidera ze przewagą prawie pół minuty nad Tänakiem. Ostatniego dnia pilnował swojej pozycji wygrywając cały rajd z przewagą 15 sekund. Neuville był tym razem bezbłędny i szybki. Miejmy nadzieję, że utrzyma taką dyspozycję do końca sezonu i powalczy o podium w klasyfikacji generalnej.

Należy pochwalić także bardzo dobrze jadących w tym rajdzie Tänaka oraz Daniego Sordo, dzięki którym zespół Hyundai sięgnął po historyczny wynik.

Najlepszy zespół: Hyundai Shell Mobis

To był najlepszy rajd w historii startów tego producenta. Kierowcy Koreańskiego zespołu zajęli całe podium nie dając szans rywalom. Do dobrze spisującego się Neuville’a i Tänaka dołączył jeszcze bardzo niezawodny w tym roku Dani Sordo, który ukończył na podium każdy rajd, w którym wystartował. Hyundai w ostatnim czasie prezentuje się coraz lepiej, o czym świadczą wygrane w trzech ostatnich rajdach. Wygląda na to, że Koreańczycy uporali się z problemami, które mieli na początku roku i chcą jeszcze rzucić wyzwanie Toyocie.

 

 


ZOBACZ TAKŻE
Rajd Ypres: Tänak pokonał Evansa w Belgii | Analiza

Największe zaskoczenia: Pierre-Louis Loubet

Bardzo dobry rajd w wykonaniu młodego Francuza. Pierwszego dnia wykorzystał swoją pozycję startową i walczył o prowadzenie w rajdzie z Sébastienem Loebem ostatecznie ulegając mu pod koniec dnia o zaledwie 1.7 s. Loubet wygrał w Akropolu także swoje pierwsze odcinki specjalne w karierze. Drugiego dnia miał trochę pecha, po tym jak przebił oponę. Pomimo tego postanowił jechać dalej, lecz spowodowało to spore uszkodzenia w jego Fordzie. Pod koniec drugiego etapu spadł na piąte miejsce ze sporą stratą do podium. Ostatniego dnia wykorzystał pech Evansa aby awansować na czwartą lokatę co jest wyrównaniem jego najlepszego wyniku w karierze. Loubet pokazuje, że ma potencjał na dobrego kierowcę i w tym roku prezentuje się znacznie lepiej niż kolega z zespołu Fourmaux.

Największe rozczarowania: M-Sport, Toyota

Obydwa wymienione zespoły zaliczyły przeciętne występy. W przypadku M-Sportu nie było takiej tragedii, ponieważ ostatecznie dwóch ich kierowców ukończyło rajd w Top 5, ale był apetyt na znacznie więcej szczególnie po piątku. Kolejny gościnny start zaliczył Sébastien Loeb, który dzięki odległej pozycji startowej wykorzystał czystszą trasę i zaczął notować najlepsze czasy. Francuz po piątku był liderem rajdu tuż przed swoim młodszym rodakiem z M-Sportu Loubetem. Niestety awaria alternatora na początku drugiego dnia wyeliminowała go z rywalizacji a Loubet spadł poza Top 3. Breen i Greensmith nie liczyli się w walce o podium przez co M-Sportowi uciekła dobra okazja na dublet.

Toyota zaliczyła swój najgorszy rajd od dłuższego czasu. Kalle Rovanperä dużo tracił na pierwszym etapie czyszcząc trasę. Drugiego dnia Fin uderzył w drzewo mocno uszkadzając swoją Toyotę w efekcie czego zakończył rajd poza Top 10. Esapekka Lappi i Elfyn Evans trzymali się w czołówce ale wyeliminowały ich problemy techniczne. Takamoto Katsuta popełniał dużo błędów ostatecznie dojeżdżając na 6. miejscu z ponad 6-minutową stratą. Tym samym nie był to udany rajd dla japońskiego producenta.

Klasyfikacje generalne: Rovanperä i Toyota utrzymują prowadzenie. Neuville awansuje.

Na prowadzeniu nadal znajduje się Kalle Rovanperä, który ma 53 punkty przewagi nad Tänakiem i  76 nad trzecim Neuvillem. Za to w klasyfikacji producentów Toyota ma 63 punkty przewagi nad Hyundaiem. Trzeci niezmiennie jest M-Sport.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2022. Jak obecnie wygląda?

Inne klasy

W kategorii WRC 2 najlepszy okazał się Emil Lindholm. Drugie miejsce zajął Nikolay Gryazin, a trzeci był Alexandros Tsouloftas. Nieudany start zaliczył lider cyklu Andreas Mikkelsen, który mocno uszkodził auto już na pierwszym odcinku na stadionie. Norweg ostatecznie zajął 7. miejsce w klasie i utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej.

 

 

ZOBACZ TAKŻE
WRC 2000. Grönholm i Peugeot atakują - cz. 2 | Historia rajdów

Następny przystanek: Rajd Nowej Zelandii

Kolejną rundą jest powracający do kalendarza po 10 latach przerwy Rajd Nowej Zelandii. Odbędzie się on w dniach 29 września – 2 października. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Hyundai ponownie pokona Toyotę? A może Rovanperä odegra się za ostatnie niepowodzenia? O tym przekonamy się już za 3 tygodnie.  

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2022. Poznaj rozkład jazdy na nowy sezon

Reklama