Connect with us

Czego szukasz?

WRC

Rajd Nowej Zelandii: Rovanperä mistrzem WRC | Analiza

Kalle Rovanperä zwyciężył w – powracającym po 10 latach przerwy do kalendarza WRC – Rajdzie Nowej Zelandii, tym samym pieczętując swój pierwszy tytuł mistrza świata w karierze. Podium uzupełnił powracający na ostatnie trzy rundy sezonu Sébastien Ogier. Podium uzupełnił Ott Tänak, który stracił szanse na końcowy triumf. Kajetan Kajetanowicz zajął 2. miejsce w WRC 2. Pora na analizę.

toyota kalle rovanpera najmłodszy mistrz wrc 2022 rajd nowej zelandii
Fot. Toyota Gazoo Racing WRT / Twitter

Najlepszy kierowca: Kalle Rovanperä 

Zdecydowanie bezkonkurencyjny kierowca w tym sezonie i fenomen, którego dawno nie widzieliśmy w rajdach. Kalle Rovanperä dopiero co w sobotę obchodził swoje 22. urodziny, a już dziś świętował swój pierwszy tytuł mistrza świata. To niesamowite jak w tak młodym wieku Fin potrafi prezentować bardzo dojrzałą jazdę. W Nowej Zelandii po pierwszym dniu zajmował czwarte miejsce ze stratą zaledwie 7 sekund do lidera, pomimo że musiał otwierać trasę. W sobotę, korzystając z kary dla Tänaka oraz błędów Evansa i Ogiera, wyszedł na prowadzenie na OS 9 i nie oddając go do mety i wygrywając Rajd Nowej Zelandii. Na zakończenie zwyciężył jeszcze na Power Stage. Tym samym Rovanperä zdobył tytuł na dwa rajdy przed końcem i dzięki niemu po 20 latach przerwy znów mamy fińskiego kierowcę na szczycie. Z racji młodego wieku możemy się spodziewać, że nie będzie to jego ostatni sukces w karierze i jeszcze wiele przed nim.

Miejsca 2-3

Sébastien Ogier zaliczył bardzo udany powrót. Francuz trzymał bardzo dobre tempo i przez chwilę nawet był liderem rajdu. Niestety urwanie tylnego skrzydła w sobotę spowodowało sporą utratę docisku w jego aucie i stratę czasową. Pomimo tego, Ogier utrzymał się na drugim miejscu skutecznie broniąc swojej pozycji przed Tänakiem i dowożąc dublet dla zespołu. Pomoc Ogiera w ostatnich rundach może przechylić szalę zwycięstwa w klasyfikacji producentów na korzyść dla Toyoty. 

Ott Tänak miał dobry początek rajdu i był liderem po pierwszym dniu, dopóki nie nałożono na niego kary 5 sekund za zbyt duże doładowanie w jego Hyundaiu na pierwszym odcinku. W sobotę Estończyk stracił swoje dobre tempo, tłumacząc że nie czuje się dobrze za kierownicą swojego auta. Dodatkowo doszła kolejna kara 10 sekund za takie samo przewinienie co wcześniej popełnione po raz kolejny. W efekcie tego Ott zakończył rajd na trzecim miejscu tracąc szansę na mistrzostwo. Tänakowi pozostała jeszcze jedynie walka o utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Akropolu: Neuville zwycięski, dominacja Hyundaia | Analiza

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing

Toyota zgarnęła dublet, więc jest to kolejny duży krok w kierunku kolejnego tytułu w klasyfikacji producentów. Oczywiście nie był to bezproblemowy rajd dla japońskiego zespołu. Elfyn Evans, który był liderem po piątku dachował drugiego dnia uszkadzając chłodnicę oraz klatkę bezpieczeństwa, przez którą musiał wycofać się z rajdu. Takamoto Katsuta wypadł z trasy, znajdując się w tamtym czasie na 5 pozycji. Na szczęście na wysokości zadania stanęli Rovanperä i Ogier, którzy zapewnili zespołowi najlepszy możliwy wynik.

 

 

 

 

Największe zaskoczenia: Lorenzo Bertelli

Włoch, który startuje gościnnie w WRC i traktuje to bardziej jako hobby, po raz pierwszy miał okazję sprawdzić się za kierownicą nowej Pumy Rally1. Pomimo, że nie liczył się on w walce o najlepsze czasy na odcinkach, to poradził sobie całkiem nieźle. W porównaniu do wielu lepszych i bardziej doświadczonych zawodników Włoch osiągnął metę, a dzięki pechowi rywali było to wysokie 7 miejsce. Co ciekawe był najlepszym zawodnikiem M-Sportu, co tym bardziej daje do myślenia nad obecnym głównym składem. Oczywiście Bertelli nie jest żadnym kandydatem na pełnoetatowego kierowcę, jednak warto pochwalić go za ten występ.

Największe rozczarowanie: M-Sport

Już tradycyjnie w tym roku po raz kolejny bardzo zły występ zaliczył zespół M-Sport. Craig Breen dobrze rozpoczął rajd wychodząc na prowadzenie po pierwszych odcinkach. Niestety na OS 5 zahaczył o bramę i wypadł z trasy, tracąc jakiekolwiek szanse na punkty. Irlandczyk powrócił drugiego dnia do rywalizacji ale był daleko z tyłu. Nie zdobył też żadnych punktów na Power Stage. Breen jest szybkim kierowcą, ale popełnia za dużo błędów, przez co jego pozycja w zespole jest coraz mniej pewna.

Gus Greensmith także dobrze zaczął rajd wygrywając nawet pierwszy piątkowy odcinek i kończąc dzień na 5. miejscu. Niestety w sobotę na OS 10 wyjechał za szeroko z jednego z zakrętów i wyjechał tylnym kołem o pobocze. Efektem tego było dachowanie i poważne rozbicie auta, po którym zatrzymano odcinek. Jeżeli M-Sport chce włączyć się do walki z Hyundaiem i Toyotą w przyszłym roku to musi poważnie przemyśleć zmiany w swoim składzie kierowców.

ZOBACZ TAKŻE
WRC 2001 - wojna totalna. Część 1 | Historia rajdów

Klasyfikacje generalne: Rovanperä i Toyota na czele

Kalle Rovanperä został nowym mistrzem i już nikt mu nie odbierze pierwszego miejsca. Podium uzupełniają kierowcy Hyundaia Ott Tänak i Thierry Neuville, którzy prawdopodobnie między sobą rozstrzygną walkę o wicemistrzostwo. W klasyfikacji producentów Toyota ma sporą przewagę nad Hyundaiem i mogą sobie zapewnić tytuł już w Hiszpanii. Daleko za nimi M-Sport.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2022. Jak obecnie wygląda?

Inne klasy i starty Polaków: Paddon zdominował WRC 2, Kajetanowicz drugi

Wieloletni kierowca Hyundaia Hayden Paddon zdecydowanie wygrał klasę WRC 2. Nowozelandczyk, który kiedyś był zawodnikiem Hyundaia w WRC nie dał szans rywalom na swoim podwórku. Przy okazji zdobył wysokie 6. miejsce w klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce ze stratą ponad dwóch minut zajął Kajetan Kajetanowicz. Polak miał kłopoty na pierwszym czwartkowym odcinku, gdzie miał awarię półosi, lecz nie stracił dużo czasu i reszta rajdu ułożyła się dla niego znacznie lepiej. Tym samym Polak awansował na drugie miejsce w mistrzostwach WRC 2 mając realne szanse na walkę o tytuł. „Kajto” był także 8. w klasyfikacji generalnej rajdu. Trzecie miejsce w Nowej Zelandii zajął kolejny lokalny zawodnik Shane van Gisbergen.

 

 

 

Następny przystanek: Rajd Hiszpanii

Kolejną rundą będzie asfaltowy Rajd Hiszpanii, który odbędzie się w dniach 20-23 października. Czy Toyota przypieczętuje tam swój kolejny tytuł konstruktorów? A może to Hyundai ponownie pokaże swoją siłę na asfalcie? Jak będzie wyglądała walka o 2. miejsce wśród kierowców? O tym dowiemy się już za 3 tygodnie.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2022. Poznaj rozkład jazdy na nowy sezon

Pełne wyniki Rajdu Nowej Zelandii znajdziecie tutaj.

Reklama