Czego szukasz?

WRC

Rajd Katalonii: Dominacja Ogiera. Toyota z tytułem | Analiza

Sébastien Ogier odniósł pewne zwycięstwo w Rajdzie Katalonii. Francuz kontrolował rajd od samego początku aż do mety. Podium uzupełnili Thierry Neuville i Kalle Rovanperä. W klasyfikacji producentów Toyota przypieczętowała tytuł.

Sébastien Ogier, Katalonia 2022
Fot. Toyota Gazoo Racing WRT / Sébastien Ogier, Toyota Yaris, Katalonia 2022

Najlepszy kierowca: Sébastien Ogier 

Francuz powrócił na najwyższy stopień podium. Po raz pierwszy objął prowadzenie w rajdzie po SS3, jednak na kolejnym odcinku odebrał mu je Neuville. Ogier odegrał się na drugiej pętli pierwszego dnia powracając na prowadzenie na SS5 i nie oddał go już do samego końca. Francuz wygrał 8 odcinków, łącznie z Power Stage. Po pierwszym dniu miał zaledwie 4.8 s przewagi nad Rovanperą, lecz w sobotę zaczął odjeżdżać rywalom kończąc dzień z 20-sekundową przewagą nad Neuvillem. W niedzielę Belg próbował jeszcze atakować pozycję lidera, jednak Ogier nie dał sobie zabrać swojego pierwszego zwycięstwa w tym sezonie. Była to także pierwsza wygrana dla Ogiera w nowej erze samochodów hybrydowych oraz pierwsze zwycięstwo w karierze dla jego nowego pilota Benjamina Veillasa.

Bardzo dobry rajd w wykonaniu Thierry Neuville’a. Belg z Hyundaia wygrał cztery odcinki i jako jedyny był w stanie trzymać tempo Ogiera w drugiej połowie rajdu. Nie miał on łatwego zadania, ponieważ przez cały rajd walczył z ustawieniami balansu swojego auta. Pomimo tego wykorzystał drobne problemy Rovanpery, wyprzedzając go w sobotę. W niedzielę zmniejszył dystans do Ogiera, lecz ostatecznie zabrakło mu 16 sekund do zwycięzcy rajdu. Zasłużona druga pozycja.

Świeżo upieczony mistrz świata Kalle Rovanperä nie miał łatwego rajdu. Fin narzekał na podsterowność swojego auta i miał kłopoty z mapą silnika, przez co tracił czas. Po piątku trzymał się bardzo blisko lidera, ale w sobotę zaczął tracić tempo i wyprzedził go Neuville. Ostatecznie solidna trzecia pozycja i dużo punktów dla zespołu.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Nowej Zelandii: Rovanperä mistrzem WRC | Analiza

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing

Dzięki zwycięstwu Ogiera i podium Rovanpery Toyota sięgnęła po kolejny tytuł w klasyfikacji zespołów. Jest to już szósty tytuł dla japońskiego producenta odkąd pojawił się w rajdach. Wszyscy czterej kierowcy zespołu osiągnęli metę w Hiszpanii w punktowanej dziesiątce. Poza wymienionym podium Elfyn Evans był szósty, a Takamoto Katsuta siódmy, po tym jak obydwaj mieli problemy z przebitymi oponami.  

 

 

Największe zaskoczenie: Dani Sordo

Hiszpan w tym roku prezentuje bardzo dobrą formę. W swoim domowym rajdzie nie zaczął najlepiej przebijając oponę na SS7, przez co nie liczył się tym razem w walce o podium. Pomimo tego Hiszpan zaimponował kilkoma bardzo dobrymi czasami dzięki czemu zakończył rajd na piątym miejscu po raz kolejny udowadniając, że zespół zawsze może na niego liczyć.

Największe rozczarowanie: M-Sport

Kolejny fatalny występ w wykonaniu tego zespołu. Ogólnie wszyscy kierowcy Forda borykali się z brakiem tempa lub popełniali błędy. Trzech z nich znalazło się w punktach, lecz był to koniec dziesiątki z dużą stratą do czołówki.

Adrien Fourmaux okazał się być najlepszym kierowcą M-Sportu w tym rajdzie. Często rozbijający się w tym roku Francuz tym razem dojechał do mety bez większych problemów na 8. miejscu. Oczywiście jak reszta jego kolegów nie był w stanie nawiązać walki z czołówką, jednak i tak miał najlepszy weekend ze wszystkich zawodników zespołu.

Craig Breen przez cały rajd nie miał tempa. Ostatniego dnia dodatkowo popełnił błąd po tym jak w jego aucie doszło do usterki zawieszenia. Efektem tego był zniszczony przód auta oraz przebita opona. Ostatecznie dziewiąte miejsce pod koniec rajdu. Od kolejnej rundy Breen będzie miał nowego pilota. Jego dotychczasowy partner na prawym fotelu Paul Nagle kończy karierę. Irlandczyk wziął udział w 100 rajdach WRC. Jego największymi sukcesami było pięć wygranych rajdów w czasach, gdy pilotował Krisa Meeke.

Pierre-Louis Loubet miał kłopoty pierwszego dnia z usterką swojego auta, a także dostał 10 sekund kary za źle pokonany fragment trasy. Ostatecznie zajął 10. miejsce.

Gus Greensmith miał poważny wypadek w sobotę na SS101, gzie rozbił swoją Pumę rally1 o barierki blokując cały odcinek. Jest to druga bardzo poważna kraksa z rzędu w wykonaniu Brytyjczyka. Gus nie posiada prędkości na miarę czołowych kierowców, a do tego często się rozbija w bardzo kosztowny sposób. Zespół powinien bardzo poważnie przemyśleć dalszą współpracę z tym zawodnikiem.

Klasyfikacje generalne: Toyota z szóstym tytułem

W klasyfikacji generalnej nie doszło do większych zmian. Pierwszy jest Rovanperä, a za nim walkę o tytuł wicemistrza stoczą Tänak i Neuville. Sébastien Ogier awansował na szóste miejsce, a Dani Sordo na ósme.

W klasyfikacji zespołów Toyota przypieczętowała swoje zwycięstwo wyprzedzając Hyundaia i M-Sport. Ta kolejność już się nie zmieni do końca sezonu.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2022. Jak obecnie wygląda?

Inne klasy i starty Polaków: Walka o tytuł w WRC 2 nadal otwarta

W kategorii WRC 2 zwyciężył Teemu Suninen wyprzedzając Yohana Rossela i Nikolaia Gryazina. Sporo problemów mieli faworyci walczący o tytuł. Emil Lindholm przebił oponę i wyleciał z trasy pierwszego dnia tracąc dużo czasu. Pomimo tego, Fin zaczął odrabiać straty kończąc rajd na czwartym miejscu i wygrywając Power Stage. Kajetan Kajetanowicz także miał kłopoty pierwszego dnia i wycieczkę poza trasę. Ostatecznie Polak ukończył rajd na szóstym miejscu w klasie.

Liderem WRC 2 pozostał Andreas Mikkelsen mający na swoim koncie 109 punktów. Na drugim miejscu jest Kajetanowicz i Lindholm, którzy po tym rajdzie zrównali się punktami i maja ich po 104.

Mikkelsen przejechał w tym roku już 7 rajdów i nie może poprawić swojego dorobku punktowego. Kajetanowicz i Lindholm mają przejechane po 6 rajdów i to między nimi rozstrzygnie się walka o tytuł w Japonii.

 

 

Następny przystanek: Rajd Japonii

Ostatnią rundą tegorocznego sezonu będzie asfaltowy Rajd Japonii, który odbędzie się w dniach 10-13 listopada. Japonia wraca do kalendarza WRC po długiej przerwie. Ostatnio kraj ten gościł mistrzostwa świata w 2010 roku i zwyciężył go wtedy Sébastien Ogier. Czy Francuz powtórzy swój sukces w tym roku? A może Hyundai wygra na zakończenie sezonu? Kto sięgnie po tytuł w WRC 2? O tym wszystkim dowiemy się za 3 tygodnie.

ZOBACZ TAKŻE
Sezon WRC 2001. Emocje do samego końca - część 2 | Historia rajdów

Pełne wyniki Rajdu Katalonii 2022 znajdziecie tutaj.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama