Najlepszy kierowca: Thierry Neuville
Już przed rajdem Belg mówił, że będzie chciał popsuć święto Toyocie na jej własnym terenie i jak się okazało słowa dotrzymał. Neuville od samego początku plasował się w ścisłej czołówce. Pierwszego dnia brakowało mu jeszcze trochę znajomości tras, ale i tak zakończył dzień 3 sekundy za liderem. W sobotę było jeszcze lepiej i w czystej walce wyprzedził Elfyna Evansa zostając liderem. Ostatniego dnia po tym jak Evans przebił oponę, Neuville zyskał komfortową przewagę i nie miał bez obaw o swoją pozycję. Nawet deszczowe warunki na ostatnich próbach nie pokrzyżowały mu planu w odniesieniu przekonującego zwycięstwa. Tym samym zawodnik Hyundaia na sam koniec sezonu pokazał swoją szybkość i zgłosił chęć do walki o tytuł w kolejnym roku.
It’s a victory at #RallyJapan! 🏆🎌
It’s also a one-two for the @HMSGOfficial team! 🥇🥈
Really happy to end the season on a high on this very special rally! This one is for you Bruno! #WRC #HMSGOfficial #Uhoda #RedBullMotorsports #HyundaiBelgium #BaumaStone #HeliandCo pic.twitter.com/0QGI5iy6C9
— Thierry Neuville (@thierryneuville) November 13, 2022
Najlepszy zespół: Hyundai Shell Mobis
Hyundai skradł show Toyocie na jej własnym terenie dowożąc dublet. Neuville wykorzystał błędy rywali i zdominował rajd odnosząc drugie zwycięstwo w sezonie. Dobrze zaprezentował się także Ott Tänak, który w swoim ostatnim starcie w barwach koreańskiego zespołu zajął drugie miejsce. Estończyk nie miał tak łatwego rajdu, jak jego kolega z zespołu, ponieważ zmagał się z problemami technicznymi swojego auta, ale wykorzystał błędy Evansa, Rovanpery czy Ogiera dowożąc świetny wynik dla zespołu.
Jedynym kierowcom zespołu, któremu ten weekend nie ułożył się po myśli był Dani Sordo, którego auto doszczętnie spłonęło na drugiej próbie. Gdyby nie to, wówczas Hyundai mógłby powalczyć nawet o całe podium w rajdzie.
Największe zaskoczenie: Takamoto Katsuta
Oczywistym było, że Japończyk bardzo chciał stanąć na podium w swojej domowej rundzie, lecz mało kto przypuszczał, że mu się to uda. Jako jedyny ze wszystkich kierowców Toyoty nie popełnił żadnego dużego błędu i nie przebijał opon. W sobotę miał małą przygodę, gdzie na skrzyżowaniu, które przestrzelił, lecz na szczęście dla niego obyło się bez uszkodzeń. Czwarty przez większość rajdu w niedzielę wykorzystał przebicie opony u Evansa aby awansować na podium. Na ostatnich odcinkach w zmiennych warunkach pogodowych obronił się przed doganiającym go Sebastienem Ogierem. Zasłużone trzecie miejsce wieńczące bardzo dobry sezon w wykonaniu Japończyka.
Największe rozczarowanie: Craig Breen
Breen chciał zakończyć sezon w dobrym stylu, a niestety wyszło jak zwykle. Wypadnięcie z trasy na czwartym odcinku i uderzenie w barierkę pozbawiło go szansy na walkę o jakikolwiek wynik. Irlandczyk w tym roku popełnił dużo błędów i to był kolejny z nich. Miał także sporo kłopotów technicznych. Na pocieszenie udało mu się wygrać dodatkowo punktowany Power Stage, na który jako jeden z niewielu kierowców miał deszczowe opony, po tym jak przewidywano opady pod koniec dnia. W obecnej chwili jego pozostanie w M-Sporcie stoi pod dużym znakiem zapytania.
Klasyfikacje generalne: Tänak wicemistrzem, Neuville trzeci
Po tym jak Kalle Rovanperä zapewnił sobie tytuł już wcześniej walka toczyła się o to, kto zajmie drugie miejsce. Finalnie kierowcy Hyundaia uzupełnili podium w klasyfikacji generalnej. Ott Tänak został wicemistrzem, a Thierry Neuville ukończył sezon na trzeciej pozycji. W klasyfikacji producentów najlepsza w tym roku okazała się Toyota, która nie dała szans Hyundaiowi i M-Sportowi.
Inne klasy i starty Polaków: Lindholm z tytułem, wypadek Kajetanowicza
W klasie WRC 2 najlepszy okazał się Holender Grégoire Munster. Podium uzupełnili Finowie Teemu Suninen i Emil Lindholm, któremu ten wynik wystarczył do zdobycia tytułu w WRC 2. Fin wyprzedził w klasyfikacji generalnej swojego kolegę z zespołu Andreasa Mikkelsena.
Kajetan Kajetanowicz, który także liczył się w walce o tytuł zaliczył swój najgorszy rajd w sezonie. Polak rozbił się już na drugim odcinku specjalnym, tuż po wyjeździe z tunelu. Uszkodzenie klatki bezpieczeństwa podczas uderzenia nie pozwoliło na powrót do rywalizacji. Ostatecznie załoga Kajetanowicz/Szczepaniak zakończyła sezon na trzecim miejscu w klasie WRC 2. Warto wspomnieć, że Polska załoga już czwarty rok z rzędu zakończyła rywalizację w klasie WRC 2/ WRC 3 na podium.
WE DID IT! 🏆 WRC2 CHAMPIONS 2022! 🏆 #WRC #ŠKODAMotorsport #GRX #ŠKODA #ToksportWRT pic.twitter.com/7MCOrlcncK
— Emil Lindholm (@Emil_Lindholm) November 13, 2022
Podsumowanie
To już koniec tegorocznego sezonu. Toyota po raz kolejny wygrała klasyfikacje producentów, a ich kierowca Kalle Rovanperä został nowym mistrzem wśród kierowców. W kolejnym roku czeka nas sporo zmian w składach zespołów, co na pewno może nieco zmienić układ sił. W tym momencie czeka nas ponad dwumiesięczna przerwa przed startem kolejnego sezonu. Na ten moment nie znamy jeszcze pełnego kalendarza na rok 2023, lecz na pewno rozpocznie go Rajd Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 19-22 stycznia.
Pełne wyniki Rajdu Japonii 2022 znajdziecie tutaj.