Connect with us

Czego szukasz?

NASCAR

Skarb kibica NASCAR 2023. Co warto wiedzieć przed sezonem?

Oficjalny start sezonu 2023 w NASCAR jest tuż za rogiem. To dobra okazja aby przedstawić kilka przydatnych informacji przed sezonem 2023. Oto nasz skarb kibica NASCAR 2023, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o tegorocznym sezonie w amerykańskim racing show.

NASCAR 2023 Skarb kibica
Fot. NASCAR / Twitter

Skarb kibica NASCAR 2023. Krótko o tym… czym jest NASCAR?

Seria powstała w latach 50–tych dwudziestego wieku w ramach porozumienia między ówczesnymi właścicielami torów i zespołów, a organizacją, której założycielem był Bill France. Tą organizacją było National Association for Stock Car Auto Racing czyli NASCAR. Co ciekawe, na początku Cup Series było drugą serią w drabince NASCAR. Pierwsze miejsce piastowała seria „Late Model”, która w późniejszych latach straciła miano „klasy królewskiej”. To tak słowem wstępu odnośnie przewodnika pt. „Skarb kibica NASCAR 2023”.

Niezmienne jest to, że Cup Series od początku w pewnym stopniu opiera się o modele pojazdów drogowych. Na początku były one identyczne w odniesieniu do pojazdów, jakie można było nabyć w sklepie. Jednak na przestrzeni lat te pojazdy ulegały wielu zmianom, które sprawiły, że są one bezpieczniejsze i szybsze, ale jednocześnie już nie mają tak wiele wspólnego ze swoimi drogowymi odpowiednikami. Najwięcej takich zmian miało miejsce po 2001 roku po śmierci Dale’a Earnhardta i innych śmiertelnych wypadkach w latach 90-tych. W ostatnich dwóch dekadach samochody NASCAR (w tym dywizji Xfinity i Truck Series) należą do najbezpieczniejszych pojazdów wyścigowych na świecie. Od 22 lat w tej serii nie zginął żaden kierowca.

ZOBACZ TAKŻE
A historii tego swetra i tak byś nie zrozumiał – Chase Elliott i Kevin Harvick

Nie tylko w lewo

Pierwszym skojarzeniem dla początkującego kibica może być to, że w tej serii jeździ się tylko po owalach. Otóż jest to nieprawda, ponieważ w ostatnich latach rośnie udział torów „nieowalnych” (drogowych) w kalendarzu mistrzostw. W tym sezonie czeka nas sześć wyścigów na takich obiektach na trzydzieści sześć w całym sezonie. Wśród takich torów znajduje się Circuit of The Americas w Teksasie czy Sonoma Raceway w Kalifornii. Dodatkowo w tym NASCAR po raz pierwszy w swojej ponad 70-letniej historii zawita na tor uliczny. Pierwszy tego typu wyścig NASCAR zorganizuje miasto Chicago.

Tym samym można powiedzieć, że kalendarz tej serii jest najbardziej zróżnicowany pośród wszystkich serii wyścigowych na świecie. Znajdziemy tam małe, średnie i duże ovale, a także ovale pokryte luźną nawierzchnią. Oprócz tego mamy też tory uliczne, drogowe czy też tory drogowe wpisane w oval – tzw. „roval”. Łącznie mamy tu siedem rodzajów obiektów wyścigowych. W poniższym artykule dowiecie się więcej na temat tajników ścigania na pierwszych trzech wymienionych rodzajach torów.

ZOBACZ TAKŻE
Ściganie na owalach w IndyCar i NASCAR. Więcej niż jazda w lewo

Kontynuacja rewolucji

Sezon 2023 to przede wszystkim drugi rok nowych konstrukcji siódmej generacji, z którymi NASCAR wiąże dość spore nadzieje. Zeszłoroczny debiut wypadł raczej pozytywnie, ale nie obyło się bez kontrowersji. Największe z nich dotyczyły niestety bezpieczeństwa. Otóż okazało się, że wadliwie zaprojektowane struktury zderzeniowe nowych samochodów sprawiały, że uderzenie tyłem samochodu o zewnętrzną bandę toru prowadziło do wstrząśnienia mózgu. To przyczyniło się do przedwczesnego zakończenia kariery przez Kurta Buscha. Oprócz tego problemy sprawiała także niezawodność niektórych elementów związanych z jednostką napędową.

Mówiąc o samochodach siódmej generacji, warto jeszcze przypomnieć ich założenie. Przede wszystkim ich debiut oznacza, że zespoły już nie będą zajmować się produkcją części samochodów, ponieważ będą otrzymywać prefabrykaty od producentów. To w połączeniu ze zmodyfikowaną aerodynamiką i kilkoma unowocześnieniami sprawi, że koszty się obniżą, a walka ma stać się bardziej zacięta. Jednakże takie ekipy jak Team Penske, Hendrick Motorsports czy Joe Gibbs Racing nadal mogą zajmować się przygotowywaniem silników otrzymywanych od producentów. W ostatnich latach w tę serię zaangażowani pozostają tacy producenci jak Chevrolet, Ford i Toyota. W trakcie sezonu 2022 spekulowało się o powrocie Dodge’a, ale niestety ten temat ucichł.

Skarb kibica NASCAR 2023. Najważniejsze zasady

Zgodnie z tradycją wyścigi ruszają ze startu lotnego, a w momencie ogłoszenia neutralizacji sędziowie zamykają aleję serwisową. Ta zostaje otwarta okrążenie później dla bardziej zbitej stawki. W przypadku deszczu na torach drogowych i krótkich owalach to samochody bez problemu mogą się ścigać. Jednakże na średnich i dużych owalach należy przerwać wyścig i osuszyć tor ze względów bezpieczeństwa.

Jeśli chodzi o mistrzostwa to obowiązuje tu system tzw. Play Off. Po 26 wyścigach czołowa szesnastka wchodzi do fazy mistrzowskiej, z której co trzy wyścigi odpada po czterech zawodników z najmniejszym dorobkiem punktowym zebranym podczas fazy Play Off. Przed finałowym wyścigiem w walce o mistrzostwo liczy się czterech kierowców. Mistrzostwo wygrywa ten, który z tej czwórki na mecie zamelduje się jako pierwszy. Natomiast poniżej znajdziecie artykuł, w którym objaśniamy aktualny format kwalifikacji wprowadzony w sezonie 2022.

ZOBACZ TAKŻE
Wyjaśniamy nowy format kwalifikacji w NASCAR na sezon 2022

Skarb kibica NASCAR 2023. Słowo o faworytach

Każdy z trójki producentów ma swoich głównych zawodników, którzy teoretycznie mają największe szanse w walce o mistrzostwo. W obozie Chevroleta są to reprezentanci Hendrick Motorsports – Kyle Larson i Chase Eliott, którzy zdobywali swoje tytuły w latach 2020 i 2021. Oni dwaj mają największe szanse na walkę o mistrzostwo. Choć do nich w obozie General Motors dołączyło jeszcze kilka nazwisk. Przede wszystkim należy wymienić tu sensację sezonu 2022 z zespołu Trackhouse, której na imię Ross Chastain. Dodatkowo po ponad dekadzie z Joe Gibbs Racing pożegnał się Kyle Busch, który od tego roku ściga się dla Richard Childress Racing z numerem #8.

W przypadku Forda pretendentów jest trzech, ale już w obrębie dwóch ekip. Faworytami niebieskiego owala jest ubiegłoroczny mistrz sezonu 2022, Joey Logano. Jednakże nie należy wykluczać z walki tak doświadczonych zawodników, jak Kevin Harvick czy Ryan Blaney. Harvick ściga się dla Stewart Haas Racing. Zaś Blaney partneruje Logano w Team Penske, w którym jeździ jeszcze Austin Cindric, a więc zeszłoroczny zwycięzca wyścigu Daytona 500.

W Toyocie standardowo faworytami tej marki są kierowcy Joe Gibbs Racing, ale jest kilka ale. Przede wszystkim w ostatnich latach zespół nieco podupadł na konkurencyjności względem wspomnianego Hendricka czy Penske. Niemniej jednak to ten zespół dysponuje najlepszym przygotowaniem Toyoty Camry. Tu jednak trudno wskazać jednoznacznego faworyta tej marki. Z jednej strony bardzo równą formę prezentują nadal Denny Hamlin i Martin Truex Jr, którzy dysponują ogromnym doświadczeniem. Jednak z drugiej strony to Christopher Bell jako jedyny z JGR doszedł do finału sezonu 2022. Z kolei u progu swojego pierwszego pełnego sezonu w Cup Series stoi kontrowersyjny Ty Gibbs, a więc wnuk założyciela Joe Gibbs Racing. Spore oczekiwania przed sobą ma w tym roku Bubba Wallace ścigający się dla Toyoty, ale w barwach 23XI Racing.

Gdzie oglądać?

Od kilku lat wyłączne prawa do NASCAR Cup Series ma Motowizja, która transmituje wyścigi na żywo. Jeśli chodzi o dywizję XFinity, czyli drugą ligę NASCAR to pokazuje ją SportKlub. Skróty wyścigów wszystkich trzech dywizji można obejrzeć na oficjalnym kanale NASCAR na YouTube. Więcej informacji o tym, gdzie można oglądać NASCAR znajduje się poniżej.

ZOBACZ TAKŻE
Gdzie oglądać NASCAR 2023 w Polsce? [tranmisja, stream, online]

5/5 (liczba głosów: 3)
Reklama