Najlepszy kierowca: Sébastien Ogier
Po pierwszym dniu Francuz znajdował się na drugim miejscu, zaciekle walcząc z Esapekką Lappim, do którego tracił 5 sekund. W sobotę, po tym jak Fin odpadł z rywalizacji, Seb zaczął odjeżdżać swoim rywalom. Przez resztę rajdu nikt mu nie mógł zagrozić i kontrolował sytuację. Ostatecznie wygrał z przewagą 27 sekund zdobywając także 5 punktów za najlepszy czas na Power Stage. Jest to jego siódme zwycięstwo w Meksyku tym samym stał się samodzielnym rekordzistą tego rajdu w liczbie zwycięstw. Dzięki drugiej wygranej w sezonie, pomimo braku startu w Szwecji Ogier objął prowadzenie w mistrzostwach. Gdyby brał udział w pełnym sezonie na pewno miałby duże szanse na walkę o kolejny tytuł.
Thierry Neuville nie miał najlepszego startu kończąc pierwszy dzień na czwartym miejscu. W sobotę po błędzie Lappiego awansował na podium systematycznie zmniejszając stratę do drugiego Evansa. W niedzielę udało mu się dopaść zawodnika Toyoty na Power Stage ostatecznie pokonując go w klasyfikacji generalnej o zaledwie 0.4s. Patrząc na to, że Ogier nie jedzie pełnego sezonu to właśnie Belg zdobył w tym rajdzie najwięcej punktów ze wszystkich pretendentów do walki o tytuł.
Elfyn Evans zaliczył solidny występ po dłuższym czasie powracając na podium. Niestety nie miał wystarczającego tempa, aby obronić się przed Nuevillem, lecz trzecie miejsce to nadal spory zastrzyk punktów dla kierowcy i zespołu.
Seventh heaven for @SebOgier in Mexico! 🏆
And another great job by @vinzzlandais on his debut here! 👏#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC pic.twitter.com/qInRmQ7SoG
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) March 19, 2023
Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing
Toyota nie miała większych problemów podczas rajdu i dowiozła wszystkie swoje auta w Top 5. Ogier wygrał, Evans był trzeci, a Rovanperä czwarty po tym jak stracił dużo czasu na czyszczeniu trasy pierwszego dnia. Tym samym Japończycy zdobyli najwięcej punktów i umocnili się na pozycji liderów mistrzostw.
Największe zaskoczenie: Esapekka Lappi
Fin był sporym zaskoczeniem pierwszego dnia rajdu. Kierowca Hyundaia wykorzystał trochę lepszą pozycję startową narzucając szybkie tempo i obejmując prowadzenie w rajdzie minimalnie wyprzedzając Ogiera. Co ciekawe nawet na drugiej pętli, gdy droga była już czysta Lappi nadal trzymał dobre tempo. Pięć wygranych odcinków zapewniło mu prowadzenie po pierwszym etapie z przewagą nieco ponad 5 sekund nad Ogierem co zapowiadało ciekawą walkę o zwycięstwo. Niestety już na pierwszym odcinku drugiego dnia za bardzo wyjechał poza optymalną linię po czym odbiło go w drugą stronę drogi i uderzył w słup energetyczny. To oznaczało dla niego koniec walki o zwycięstwo oraz dalszej jazdy, ponieważ Hyundai oznajmił, że nie zdoła naprawić auta na ostatni etap. Fin miał bardzo dobre tempo szkoda, że ostatecznie nie przełożyło się to na solidny wynik.
Największe rozczarowania: M-Sport
Po zwycięstwie w Szwecji przyszła pora, aby zejść na ziemię. Zespół zaliczył fatalny rajd przekreślając szanse na dobry wynik już na samym początku rajdu. Ott Tänak na OS1 miał problemy z turbo, przez co stracił ponad 7 minut i nie liczył się w walce. Estończyk nie poddał się odrabiając straty w kolejnych dniach ostatecznie kończąc rajd na 9 pozycji dodatkowo zdobywając 4 punkty za drugie miejsce na Power Stage.
Na tym samym odcinku Pierre-Louis Loubet uszkodził zawieszenie po zbyt głębokim cięciu zakrętu. Podobny błąd popełnił także drugiego dnia, więc nie było nawet mowy o jakichkolwiek punktach. Pierwszy start w Meksyku był bardzo trudną lekcją dla młodego Francuza.
Na dodatek trzecie auto, którym jechał Jourdan Serderdis także miało problemy na pierwszym odcinku piątkowego etapu.
M-Sport po tym rajdzie ma nad czym pracować, aby podobne problemy techniczne nie miały miejsca w kolejnych rajdach.
Klasyfikacje generalne: Ogier wraca na prowadzenie
Po rundzie w Meksyku, Sébastien Ogier powrócił na fotel lidera mistrzostw z dorobkiem 56 punktów. Na drugie miejsce awansował Neuville mając 53 punkty. Trzeci jest Rovanperä (52 punkty), a Ott Tänak spadł na 4 miejsce (47 punktów).
W klasyfikacji producentów na czele umocniła się Toyota wyprzedzając Hyundaia i M-Sport.
Inne klasy i starty Polaków
W klasie WRC 2 zwyciężył Gus Greensmith w Skodzie. Były kierowca M-Sportu wyprzedził ubiegłorocznego mistrza Emila Lindholma i Oliviera Solberga. Tym samym zespół Toksport WRT zajął całe podium w klasie. Zajęli oni także miejsca od 6 do 8 w klasyfikacji generalnej rajdu.
Kajetan Kajetanowicz rozpoczął swoja tegoroczną kampanię od czwartego miejsca w klasie WRC 2 i 10 w „generalce” rajdu.
W Meksyku wystartował także Daniel Chwist, który zajął 8 miejsce w WRC 2.
🥇🥈🥉 Magic Mexico weekend 🇲🇽 #RallyMexico #ToksportWRT #SkodaFabiaRSRally2 #SkodaMotorsport #EvolutionOfSuccess #WRC pic.twitter.com/pQmE9OS4CF
— Toksport WRT (@toksportwrt) March 19, 2023
Podsumowanie
Rajd Meksyku był dość ciekawy i spowodował, że w czołówce zrobiło się bardzo ciasno. Ogier pokazał, że nadal jest bardzo konkurencyjny, a M-Sport po dobrych występach w pierwszych dwóch rajdach tym razem musiał przełknąć gorzką pigułkę. Bardzo dobre tempo zaprezentował Hyundai jedynie szkoda błędu Lappiego, przez który zbyt wcześnie rozstrzygnęła się walka o zwycięstwo bo był jedynym zawodnikiem, który mógł zagrozić Ogierowi. Kolejnym przystankiem będzie asfaltowy Rajd Chorwacji, który odbędzie się w dniach 20-23 kwietnia. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Rovanperä w końcu wróci na szczyt podium? Czy Tänak odbije sobie niepowodzenie w Meksyku? A może Hyundai ponownie okaże się najlepszy na asfalcie? O tym dowiemy się już za miesiąc, 20-23 kwietnia.
Pełne wyniki Rajdu Meksyku znajdziecie tutaj.