Connect with us

Czego szukasz?

Porady

Opona radialna i opona diagonalna. Czym się różnią?

Pewnie słyszeliście już kiedyś takie określenia jak opona diagonalna czy opona radialna. Jednak co to znaczy? Czym różnią się typy ogumienia? Gdzie się je stosuje? Wyjaśniamy wszystkie niejasności w artykule.

opony diagonalne opony radialne różnice co to opona radialna opona diagonalna

Opona radialna. Czym jest? Skąd pochodzi?

Wiele osób nie wie jakiego typu opony używa. Obecnie dominują dwa rodzaje konstrukcji ogumienia w motoryzacji i przemyśle. Najpopularniejszy wariant to opona radialna. Co to znaczy?

Za tym określeniem kryją się opony najczęściej używane w samochodach osobowych. Zaczęły pojawiać się na świecie już na początku XX wieku. W latach 40. zostały wprowadzone na rynek przez francuską firmę Michelin.

Jak rozpoznać, czy opona, z której korzystamy jest radialna (promieniowa)? Najprostszym sposobem jest zerknięcie na oznaczenia na bocznej ścianie opony. Obok informacji o wymiarach znajdziesz tam także literę, mówiąca o rodzaju ogumienia. W przypadku oznaczenia „R” chodzi o opony radialne.

Właściwości opony radialnej. W czym przewyższa pozostałe?

Dlaczego miałbyś wybrać akurat ten rodzaj ogumienia do swojego auta? Konstrukcja promieniowa zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią, przez co powoduje większą przyczepność w mokrych warunkach. Poza przewagą w tym aspekcie popularny wariant ma niski opór toczenia oraz wysoką odporność na nagrzewanie. Inną zaletą jest dłuższa żywotność bieżnika.

Opony radialne – jakie mają wady? Niestety, ale na gorszej jakości drogach słabiej tłumią drgania i hałas. W innych aspektach codziennego użytku prezentują się lepiej niż chociażby opona diagonalna.

ZOBACZ TAKŻE
Opony w F1: Poznaj tajemnice czarnego złota

Opona radialna. Budowa

W oponach radialnych wszystkie nici kordu są ułożone pod kątem prostym w stosunku do osi szkieletu. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapobiega się ocieraniu warstw podczas zginania opony. W ten sposób zmniejsza się również tarcie toczne. Niesie to ze sobą takie benefity, jak mniejsze zużycie paliwa przez pojazd.

By wzmocnić obszar bieżnika i wspomóc rozwijanie większych prędkości, zastosowano także opasanie. Znajduje się w czole opony. Jest wykonane głównie ze stali, poliestru, czy włókien aramidowych.

Opona radialna a diagonalna. Jakie są różnice?

Promieniowy rodzaj ogumienia wykorzystywany jest w samochodach osobowych i ciężarowych. Jednak na rynku pozostały także opony diagonalne. Czym są? Z racji na swoje właściwości stosuje się je w przemyśle.

Opona krzyżowa zbudowana jest z przynajmniej dwóch warstw najczęściej nylonowego kordu. Włókna ułożone są ostrym kątem. Osnowa jest dzięki temu sztywniejsza. Twardość i zarazem wytrzymałość powodują, że dodatkowe opasanie nie jest konieczne. W przypadku tego rodzaju ogumienia, na boku opony występuje oznaczenie „D”.

Opona diagonalna. Właściwości zalety, wady, oznaczenie

Dzięki lepszej odporności na uszkodzenia konstrukcja krzyżowa jest stosowana w specjalistycznych pojazdach. Mowa tutaj na przykład o maszynach rolniczych.

Opona diagonalna zapewnia większą stabilność jazdy, a także lepsze tłumienie nierówności. Jednakże kierowca pojazdu z oponą diagonalną musi pogodzić się z mniejszym komfortem jazdy oraz zwiększonym oporem toczenia.

ZOBACZ TAKŻE
Wymiana termostatu w samochodzie - wszystko, co powinniście wiedzieć. Jak wymienić, objawy uszkodzonego termostatu, dlaczego ulega awarii

Opony diagonalne z opasaniem

Mimo że opasanie nie jest konieczne w konstrukcji diagonalnej, czasami stosuje się wersje ogumienia z takim rozwiązaniem. W ten sposób można otrzymać połączenie właściwości opony diagonalnej i radialnej.

Często takie zastosowanie można zaobserwować w oponach motocyklowych. Na boku ogumienia powinno znajdować się oznaczenie „B”, które oznacza oponę diagonalną z opasaniem.

Opona radialna a diagonalna. Co wybrać?

W zależności od zastosowania i zamierzonego efektu warto sprawdzić właściwości obu konstrukcji. Do codziennego użytku drogowego najczęściej nada się radialna.

Natomiast w przemyśle i rolnictwie najlepiej spisze się diagonalna. Jeśli jesteś fanem motocykli, skorzystaj z opony krzyżowej z opasaniem.

ZOBACZ TAKŻE
Kiedy powinno się zmienić opony na letnie, a kiedy zimowe?

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama