Opona radialna. Czym jest? Skąd pochodzi?
Wiele osób nie wie jakiego typu opony używa. Obecnie dominują dwa rodzaje konstrukcji ogumienia w motoryzacji i przemyśle. Najpopularniejszy wariant to opona radialna. Co to znaczy?
Za tym określeniem kryją się opony najczęściej używane w samochodach osobowych. Zaczęły pojawiać się na świecie już na początku XX wieku. W latach 40. zostały wprowadzone na rynek przez francuską firmę Michelin.
Jak rozpoznać, czy opona, z której korzystamy jest radialna (promieniowa)? Najprostszym sposobem jest zerknięcie na oznaczenia na bocznej ścianie opony. Obok informacji o wymiarach znajdziesz tam także literę, mówiąca o rodzaju ogumienia. W przypadku oznaczenia „R” chodzi o opony radialne.
Właściwości opony radialnej. W czym przewyższa pozostałe?
Dlaczego miałbyś wybrać akurat ten rodzaj ogumienia do swojego auta? Konstrukcja promieniowa zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią, przez co powoduje większą przyczepność w mokrych warunkach. Poza przewagą w tym aspekcie popularny wariant ma niski opór toczenia oraz wysoką odporność na nagrzewanie. Inną zaletą jest dłuższa żywotność bieżnika.
Opony radialne – jakie mają wady? Niestety, ale na gorszej jakości drogach słabiej tłumią drgania i hałas. W innych aspektach codziennego użytku prezentują się lepiej niż chociażby opona diagonalna.
Opona radialna. Budowa
W oponach radialnych wszystkie nici kordu są ułożone pod kątem prostym w stosunku do osi szkieletu. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapobiega się ocieraniu warstw podczas zginania opony. W ten sposób zmniejsza się również tarcie toczne. Niesie to ze sobą takie benefity, jak mniejsze zużycie paliwa przez pojazd.
By wzmocnić obszar bieżnika i wspomóc rozwijanie większych prędkości, zastosowano także opasanie. Znajduje się w czole opony. Jest wykonane głównie ze stali, poliestru, czy włókien aramidowych.
Opona radialna a diagonalna. Jakie są różnice?
Promieniowy rodzaj ogumienia wykorzystywany jest w samochodach osobowych i ciężarowych. Jednak na rynku pozostały także opony diagonalne. Czym są? Z racji na swoje właściwości stosuje się je w przemyśle.
Opona krzyżowa zbudowana jest z przynajmniej dwóch warstw najczęściej nylonowego kordu. Włókna ułożone są ostrym kątem. Osnowa jest dzięki temu sztywniejsza. Twardość i zarazem wytrzymałość powodują, że dodatkowe opasanie nie jest konieczne. W przypadku tego rodzaju ogumienia, na boku opony występuje oznaczenie „D”.
Opona diagonalna. Właściwości zalety, wady, oznaczenie
Dzięki lepszej odporności na uszkodzenia konstrukcja krzyżowa jest stosowana w specjalistycznych pojazdach. Mowa tutaj na przykład o maszynach rolniczych.
Opona diagonalna zapewnia większą stabilność jazdy, a także lepsze tłumienie nierówności. Jednakże kierowca pojazdu z oponą diagonalną musi pogodzić się z mniejszym komfortem jazdy oraz zwiększonym oporem toczenia.
Opony diagonalne z opasaniem
Mimo że opasanie nie jest konieczne w konstrukcji diagonalnej, czasami stosuje się wersje ogumienia z takim rozwiązaniem. W ten sposób można otrzymać połączenie właściwości opony diagonalnej i radialnej.
Często takie zastosowanie można zaobserwować w oponach motocyklowych. Na boku ogumienia powinno znajdować się oznaczenie „B”, które oznacza oponę diagonalną z opasaniem.
Opona radialna a diagonalna. Co wybrać?
W zależności od zastosowania i zamierzonego efektu warto sprawdzić właściwości obu konstrukcji. Do codziennego użytku drogowego najczęściej nada się radialna.
Natomiast w przemyśle i rolnictwie najlepiej spisze się diagonalna. Jeśli jesteś fanem motocykli, skorzystaj z opony krzyżowej z opasaniem.