Connect with us

Czego szukasz?

WRC

Rajd Portugalii: Pewne zwycięstwo Rovanpery | Analiza

Kalle Rovanperä w przekonujący sposób wygrał Rajd Portugalii. Fin nie pozostawił żadnych szans rywalom. Podium uzupełnili Dani Sordo i Esapekka Lappi z Hyundaia. Wielu kierowców popełniało błędy lub miało awarie. Jak przebiegał cały rajd? Analizujemy.

Kalle Rovanperä, Toyota RAJD Portugalii 2023 WRC
Fot. TGR_WRC / Kalle Rovanperä, Toyota, Rajd Portugalii

Najlepszy kierowca: Kalle Rovanperä

Fin do tej pory nie miał zbyt imponującego sezonu w porównaniu do ubiegłego roku. Poza drugim miejscem w Monte Carlo zawsze kończył poza podium, co nasuwało wnioski, że obecny mistrz nie ma aż tak dobrej formy. W Portugalii Kalle rozwiał te wątpliwości. Ponownie oglądaliśmy bardzo szybkiego kierowcę, który swoim tempem znacznie wyprzedza konkurencję. Już pierwszego dnia pomimo startu jako drugi został liderem z przewagą 10 sekund. W sobotę w lepszych warunkach powiększył swoją przewagę do prawie minuty, aby dziś na spokojnie dowieźć swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie do mety. Rovanperä uniknął błędów i awarii, a do tego był najszybszy na większości odcinków. Ten występ zagwarantował mu powrót na pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw.

Z bardzo dobrej strony w tym rajdzie pokazał się Dani Sordo, który przewyższył oczekiwania, jakie wobec niego były stawiane. Doświadczony Hiszpan nie błyszczał szybkością w poprzednich dwóch startach w tym roku, jednak tym razem zdecydowanie podkręcił tempo. Przez większość odcinków notował czasy w pierwszej trójce i okazał się znacznie lepszy niż jego koledzy z zespołu jeżdżący na pełny etat. Zasłużona druga pozycja. Kolejną rundą będzie Rajd Sardynii, który Hiszpan wygrał dwukrotnie, więc można się spodziewać, że tam także powinien być mocny.

Esapekka Lappi drugi rajd z rzędu dojechał na trzecim miejscu. Jest to na pewno znaczna zwyżka jego formy względem początku sezonu. Przede wszystkim Fin nie popełnił żadnych błędów, które często kosztowały go stratę wielu punktów. Tym razem tego nie było i to zaprocentowało kolejnym podium. Oczywiście było w tym trochę szczęścia, bo gdyby nie awaria Neuville’a to prawdopodobnie byłby czwarty, jednak w rajdach wszystko może się zdarzyć i trzeba wykorzystywać swoje szanse. Lappi w tym rajdzie to zrobił i może cieszyć się z kolejnego dobrego wyniku w tym roku.

 

 

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Chorwacji: Evans zwyciężył po długiej przerwie | Analiza

Najlepszy zespół: Hyundai Motorsport

Koreańczycy dowieźli wszystkie swoje auta w czołowej piątce. Sordo i Lappi ukończyli na podium, a Neuville był piąty. Jedynym minusem jest awaria jednostki napędowej u Belga, który musiał przejechać cały niedzielny etap uszkodzonym autem. Gdyby nie to, na pewno zakończyłby rajd co najmniej przed Tänakiem lub wyżej. Patrząc jednak na to, że Toyota dowiozła tylko jedno auto w punktach to Hyundai i tak wypadł od nich zdecydowanie lepiej.

Największe zaskoczenia: Dani Sordo i Pierre-Louis Loubet

Hiszpan pojechał bardzo dobry rajd wyprzedzając wielu wyżej stawianych kierowców. Pomimo wieku Sordo nadal jest bardzo szybki i stanowi mocny punkt w ekipie Hyundaia.

Mały plusik należy się także Pierre Louis Loubetowi. Co prawda młody Francuz nie ukończył rajdu z powodu własnego błędu drugiego dnia, który spowodował utratę układu kierowniczego. Do tego momentu prezentował naprawdę dobre tempo, którego nie widzieliśmy u niego w poprzednich rajdach. Dość sensacyjnie był najszybszy na pierwszym odcinku, gdzie dobrze wykorzystał swoją pozycję startową. Przez resztę dnia notował czasy w Top 5 i ukończył pierwszy etap na wysokim czwartym miejscu. To może być światełko w tunelu dla Francuza do tego aby zacząć częściej nawiązywać walkę z czołówką. Musi jeszcze tylko uporać się z popełnianiem błędów, które dużo go kosztują. Jeżeli mu się to uda i utrzyma dobre tempo to będzie miał szansę aby regularnie wywozić duże punkty.

Największe rozczarowanie: Elfyn Evans

Po wygranej w Chorwacji i zrównaniu się punktami z liderującym Ogierem wszystko wskazywało na to, że sezon Evansa wreszcie wszedł na odpowiednie tory. Niestety występ w Portugalii nie był udany. Elfyn zakończył rywalizację już pierwszego dnia, po tym jak miał wypadek. Załoga Yarisa wypadła z trasy na OS 7 i z dużą prędkością uderzyli w drzewa. Auto było kompletnie rozbite i nawet się zapaliło. Rozmiar uszkodzeń uniemożliwił naprawienie auta na kolejny dzień, przez co Evans musiał się wycofać z rajdu. Kosztowny błąd, który spowodował sporą stratę punktów w klasyfikacji generalnej. Przy tym jak ciasno jest do tej pory w mistrzostwach te punkty mogą mieć spore znacznie pod koniec sezonu, gdy będzie się rozstrzygać walka o tytuł.

Klasyfikacje generalne: Rovanperä objął prowadzenie, Hyundai goni Toyotę

Kalle Rovanperä po wygranej w Portugalii został nowym liderem mistrzostw. Ott Tänak, który zajął czwarte miejsce w rajdzie awansował na drugą pozycję w mistrzostwach. Nieobecny w Portugalii Ogier jest trzeci. Evans mający tyle samo punktów spadł na czwarte miejsce (przegrywa z Francuzem ilością zwycięstw 1:2).

W klasyfikacji producentów prowadzi Toyota, lecz Hyundai zmniejszył stratę do Japończyków. M-Sport tradycyjnie na trzecim miejscu.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2023. Aktualne zestawienie

Inne klasy: Greensmith powstrzymał Solberga

W klasie WRC2 zdecydowanym liderem po drugim dniu był Olivier Solberg. Niestety Szwed dostał karę 1 minuty za to, że kręcił „bączki” na odcinku trasy zjazdowej po przekroczeniu mety odcinka. To spowodowało, że spadł na drugie miejsce ze stratą 24 sekund do Gusa Greensmitha. W niedzielę Solberg bardzo starał się odrobić straty, lecz do zwycięstwa ostatecznie zabrakło mu tylko 1.2 s. Tym samym Greensmith wygrał w klasie WRC 2, a Solberg był drugi. Podium uzupełnił Mikkelsen.

W Portugalii wystartowała także Polska załoga Miko Marczyk / Szymon Gospodarczyk. Polacy ukończyli rywalizację na 9. miejscu w klasie WRC2 i 4. w klasyfikacji WRC2 Challeger.

 

 

ZOBACZ TAKŻE
WRC 2004. Loeb odjechał konkurentom - cz. 1 | Historia rajdów

Kiedy kolejna runda?

Portugalia była bardzo ciekawym rajdem w tym roku. Wielu kierowców popełniało błędy lub miało awarie, co powodowało częste przetasowania. Rovanperä powrócił na szczyt, a Hyundai pokazał, że będzie walczyć z Toyotą.

Kolejnym przystankiem jest Rajd Sardynii, który odbędzie się w dniach 1-4 czerwca. We Włoszech ponownie zobaczymy Sebastiena Ogiera. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Rovanperä utrzyma się na szczycie? Czy może Ogier ponownie powalczy o zwycięstwo? A może Hyundai i M-Sport pokrzyżują plany Toyoty? O tym dowiemy się już za 3 tygodnie.

Pełne wyniki Rajdu Portugalii 2023 znajdziecie tutaj.

Reklama