Connect with us

Czego szukasz?

WEC i 24h Le Mans

Ford odsłonił Mustanga GT3. Ambitne cele Amerykanów w WEC

Ford to kolejny amerykański producent zwiększający zaangażowanie w FIA WEC. Mustang GT3 to model, którym marka chce nawiązać do sukcesów Forda GT startującego tu przed laty.

Proton Competition wystawi Ford Mustang w WEC
Fot. Ford

Powrót na stare śmieci

Po latach przerwy i po programie GT w GTE Pro, Ford zaprezentował swój samochód publiczności zgromadzonej na Circuit de la Sarthe. Tym nowym autem będzie Mustang GT3, który będzie podstawą zaangażowania marki w wyścigi aut sportowych na świecie. „Blue oval” wiążę z nim ogromne nadzieje, bowiem celem jest rywalizacja na całym świecie. Mustang GT3 powinien pojawić się na takich torach, jak Daytona, Bathurst, Sebring, Spa, Nurburgring czy Le Mans.

Z kwestii formalnych warto wiedzieć, że pod maską znajdzie się silnik V8 o pojemności 5.4 litra. Zaś za przygotowanie pojazdu odpowiedzą Multimatic oraz M-Sport. Ten pierwszy zajmie się głównie kwestią podwozia oraz montażu. Natomiast ekipa Malcolma Wilsona skupi się na części silnikowej.

Znamy malowanie Ford Mustang GT3

Fot. Ford

ZOBACZ TAKŻE
Nowy Hypercar w stawce zaprezentowany. Oto Alpine A424_β

Jak ACO dopuści go do WEC mimo braku Hypercara?

Dziś na konferencji ACO potwierdzono kilka zmian w WEC. Oprócz nowego kalendarza czy odejścia LMP2 z Mistrzostw Świata, ogłoszono też przepisy sportowe dla LMGT3. Te mówią, że pierwszeństwo do pojawienia się w tej kategorii będą mieli producenci startujący w klasie Hypercar. Zaś liczbę pojazdów na markę ograniczono do dwóch. Przy czym to producent może decydować o tym, który zespół może ich „reprezentować”. Tu pojawia się pytanie o to, jak w takim razie Ford zamierza znaleźć się w tej kategorii? Otóż wszystko rozbija się o pozostałe miejsca.

Stawka WEC może w trakcie sezonu liczyć maksymalnie 37 do 38 załóg. Jeśli amerykańska marka chciałaby startować na pełny etat może zawalczyć o dwa miejsca w stawce. Jeśli Hypercary oraz producenci  LMGT3 obecni także w Hypercar nie wypełnią samodzielnie wszystkich miejsc to wówczas Ford ma szansę. Należy doprecyzować to, że chodzi o Proton Competition, które zostało ich pierwszym zespołem klienckim. Jeśli nie uda się „zmieścić” w pełnym sezonie to zostaje jeszcze szansa na start w samym 24h Le Mans.

Ford Mustang za rok w IMSA i WEC

Fot. Ford

ZOBACZ TAKŻE
Rekordowa historia Porsche w Le Mans | Historia motorsportu

Inne podejście do programu względem rywali

Mustanga GT3 napędzanego silnikiem V8 o pojemności 5.4 litra bez turbo powinniśmy zobaczyć w wielu seriach. Już teraz potwierdzono, że Multimatic wystawi dwa samochody w IMSA SportsCar Championship. Dodatkowo planowany jest udział w WEC. Nie wiemy ile dokładnie samochodów zobaczymy na przestrzeni wszystkich serii. Wiemy jednak, że dla porównania ograniczył łączną liczbę Corvette Z06 GT3.R do ośmiu na pierwszy rok. Ta powinna startować za rok w IMSA, gdzie pojawią się cztery sztuki w GTD Pro i GTD. Do tego jeszcze zobaczymy 2 auta w amerykańskich seriach promowanych przez SRO i dwa auta w WEC.

Ford zdaje się być bardziej otwarty w tym temacie otwarcie zapraszając zespoły do kontaktu w celu zakupu. Na stronie marki Ford umieszczono nawet formularz zgłoszeniowy, który jest dostępny tutaj.

Reklama