Klasa Hypercar doliczy się dziewiętnastu aut
Chyba więcej się nie dało! Aż dziewiętnaście samochodów będzie liczyć topowa kategoria w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Większość stawki będą stanowić producenci oraz zespoły, które już startowały tu w tym sezonie oraz w latach poprzednich. Pośród tych ekip nie doszło jednak do drastycznych zmian. Fabryczny skład Ferrari AF Corse nie zmienił się w ogóle, podobnie jak Porsche Team Penske. Natomiast w Toyocie Jose Maria Lopez oddał fotel w #7, który przejął Nyck de Vries. Holender w przeszłości rozwijał ten samochód, a teraz zasłużenie awansował do roli kierowcy wyścigowego.
Z kolei Cadillac ogłosił, że dla niego pojadą Earl Bamber i Alex Lynn. Nie wiemy jeszcze, czy i kto zastąpi Richarda Westbrooka. Natomiast Peugeot pożegnał się w tym roku z Gustavo Menezesem, którego zastąpi Stoffel Vandoorne. Jednak tu też nie wiemy, czy ktoś inny jeszcze nie dołączy do tego zespołu. Wiadomo tylko, że sam prototyp 9X8 ma się radykalnie zmienić do startu sezonu 2024.
Robert Kubica z Ferrari i Mick Schumacher z Alpine to tylko część „nowości”
Mamy też kilka nowych załóg. Dla nas najważniejsze jest to, że w klasie Hypercar za sterami trzeciego Ferrari 499P AF Corse zadebiutuje Robert Kubica. Nie znamy jeszcze jego zmienników, ale wiadomo już, że ten samochód będzie nosił numer #83. Jednak z zupełnie nowych projektów mamy też jedno Lamborghini SC63. Dwa prototypy we współpracy z WRT wystawi BMW. Tam zobaczymy takie nazwiska, jak Raffaele Marciello, Robin Frijns czy Rene Rast. Choć na razie ogłoszono tylko Driesa Vanthoora i Sheldona van der Linde.
Z kolei swój powrót do kategorii Hypercar zaliczy Alpine, które wreszcie pojawi się z samochodem swojej konstrukcji. Tam połowę składu przeniesiono z #35 i #36 z LMP2. Natomiast drugą połowę uzupełnią Ferdinand Habsburg, Paul-Loop Chatin i Mick Schumacher. Niemiec zdecydował się połączyć obowiązki kierowcy rezerwowego w F1 ze startami w WEC.
Na koniec warto nadmienić, że do stawki nie dostał się Vanwall ByKolles. Jednak nie oznacza to, że nie zobaczymy tam żadnego prywatnego konstruktora, bowiem tę lukę wypełni Isotta Franschini, ale nie z Vector Sport, a z Duqueine Team. Vector zerwał współpracę z włoskim partnerem przez niemożność ingerencji w przygotowania programu. Najwyraźniej marka spod Mediolanu nie dogadała się z Vectorem i zdecydowała się ona na zmianę. Co ciekawe, „dzięki” wyrzuceniu zespołu Kollesa, cała stawka klasy Hypercar będzie składała się z samochodów z napędem hybrydowym.
Poniżej znajduje się tabelka zawierająca listę zespołów, a także nazwiska kierowców poszczególnych załóg. Miejsca podpisane jako „Nie podano” zostaną uzupełnione przez zespoły najpóźniej w połowie stycznia. W klasie Hypercar mogą startować kierowcy z licencją platynową i złotą. Dopuszcza się też obecność zawodników z kategorią srebrną.
Lista załóg i składy kierowców klasy Hypercar na sezon 2024 w FIA WEC
Numer załogi | Zespół | Samochód | Kierowca 1 | Kierowca 2 | Kierowca 3 |
---|---|---|---|---|---|
2 | CADILLAC RACING | Cadillac V-Series.R | Earl Bamber | Alex Lynn | Sebastien Bourdais |
5 | PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | Porsche 963 | Matt Campbell | Michael Christensen | Frédéric Makowiecki |
6 | PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | Porsche 963 | Kévin Estre | André Lotterer | Laurens Vanthoor |
7 | TOYOTA GAZOO RACING | Toyota GR010 - Hybrid | Mike Conway | Kamui Kobayashi | Nyck de Vries |
8 | TOYOTA GAZOO RACING | Toyota GR010 - Hybrid | Sébastien Buemi | Brendon Hartley | Ryo Hirakawa |
11 | ISOTTA FRASCHINI | Isotta Fraschini Tipo6-C | Carl Wattana Bennett | Antonio Serravalle | Jean-Karl Vernay |
12 | HERTZ TEAM JOTA | Porsche 963 | Calllum Ilott | Norman Nato | William Stevens |
38 | HERTZ TEAM JOTA | Porsche 963 | Jenson Button | Phil Hanson | Oliver Rasmussen |
15 | BMW M TEAM WRT | BMW M Hybrid V8 | Raffaele Marciello | Dries Vanthoor | Marco Wittmann |
20 | BMW M TEAM WRT | BMW M Hybrid V8 | Robin Frijns | Rene Rast | Sheldon Van Der Linde |
35 | ALPINE ENDURANCE TEAM | Alpine A424β | Paul-Loup Chatin | Ferdinand Habsburg-Lothringen | Charles Milesi |
36 | ALPINE ENDURANCE TEAM | Alpine A424β | Nicolas Lapierre | Mick Schumacher | Matthieu Vaxiviere |
50 | FERRARI AF CORSE | Ferrari 499P | Antonio Fuoco | Miguel Molina | Nicklas Nielsen |
51 | FERRARI AF CORSE | Ferrari 499P | James Calado | Antonio Giovinazzi | Alessandro Pier Guidi |
83 | AF CORSE | Ferrari 499P | Robert Kubica | Robert Shwartzman | Ye Yifei |
63 | LAMBORGHINI IRON LYNX | Lamborghini SC63 | Mirko Bortolotti | Danił Kwiat | Edoardo Mortara |
93 | PEUGEOT TOTALENERGIES | Peugeot 9X8 | Mikkel Jensen | Nico Muller | Jean-Eric Vergne |
94 | PEUGEOT TOTALENERGIES | Peugeot 9X8 | Paul di Resta | Loic Duval | Stoffel Vandoorne |
99 | PROTON COMPETITION | Porsche 963 | Gianmaria Bruni | Neel Jani | Harry Tincknell |
LMGT3 Z mocną obsadą w debiucie
Stawka WEC z racji ograniczonych możliwości niektórych torów została ograniczona do trzydziestu ośmiu aut. Dlatego klasie LMGT3 zostało osiemnaście miejsc. Tutaj priorytet dostali producenci, którzy są obecni w klasie Hypercar. Tym samym w stawce utrzymało się Ferrari wraz z Corvette i Porsche. Przy czym za operację u tych pierwszych nadal odpowiadać będzie AF Corse. Zaś u drugiego producenta Pratt Miller zamieniono na TF Sport. Zaś operację Porsche przejął uznany w wyścigach GT3 Manthey, który dawniej odpowiadał za ich starty w GTE Pro. Każdy z tej trójki już wprowadził, bądź wprowadzi po nowym roku do rywalizacji nowe auto.
Natomiast ta klasa wzbogaci się nam też o kilku nowych producentów, których nie było w WEC w ostatnich latach. Chociażby Lexus skorzystał tu na obecności Toyoty i on wystawi już wysłużony, ale odświeżony model RCF. Natomiast drugą ewolucję Huracana we współpracy z Iron Lynx wystawi Lamborghini. Zaś BMW wracając do Mistrzostw Świata wystawi także dwuletnie już M4 GT3. Jednak oprócz nich, do stawki dostało się kilku producentów nieposiadających reprezentacji w klasie Hypercar. Jednym z nich jest Aston Martin, który za rok pojedzie ze ewolucją modelu Vantage GT3, a w 2025 roku zadebiutuje w klasie Hypercar z Valkyrie.
Natomiast pozostałe dwa miejsca trafiły w ręce Forda Mustanga z Proton Competition i McLarena 720P z United Autosports. Te dwa zespoły są obecne w WEC od lat i otrzymały miejsca w stawce w podziękowaniu za lojalność oraz w oparciu o osiągnięcia w tej serii. Tym samym z aktywnych producentów GT3 do WEC nie dostało się Audi, Mercedes i Honda.
Trochę nowych nazwisk w stawce
Spośród kierowców wiemy już, że pojawi się Valentino Rossi. Z kolei z F3do McLarena w United Autosports przejdzie Gregoire Saucy, któego partnerem będzie Marino Sato z ELMS i F2. Natomiast z Toyoty do Lexusa w GT3 przeszedł Jose Maria Lopez. Zaś w drugim takim aucie zasiądzie Kelvin van der Linde. Natomiast w McLarenie United Autosports pojawią się Gregoire Saucy czy Marino Sato. Będzie jednak też sporo kierowców, których już znamy z WEC. Przykładowo są to Francesco Castellacci, Claudio Schiavoni, Simon Mann czy Ryan Hardwick.
Poniżej znajduje się tabelka zawierająca listę zespołów, a także nazwiska kierowców poszczególnych załóg. Puste miejsca zostaną uzupełnione przez zespoły najpóźniej w połowie stycznia. W GT3 każda załoga musi zawierać jednego kierowcę z licencją brązową. Drugi zawodnik musi posiadać brązową, lub srebrną kategorię. Zaś trzeci kierowca może posiadać dowolną licencję.
Lista załóg i składy kierowców LMGT3 na sezon 2023 w FIA WEC
Numer załogi | Zespół | Samochód | Kierowca brązowy | Kierowca srebrny | Kierowca 3 |
---|---|---|---|---|---|
27 | HEART OF RACING TEAM | Aston Martin Vantage GT3 Evo | Ian James | Daniel Mancinelli | Alex Riberas |
31 | TEAM WRT | BMW M4 GT3 | Darren Leung | Sean Gelael | Augusto Farfus |
46 | TEAM WRT | BMW M4 GT3 | Ahmad Al Harthy | Valentino Rossi | Maxime Martin |
54 | VISTA AF CORSE | Ferrari 296 GT3 | Thomas Flohr | Francesco Castellacci | Davide Rigon |
55 | VISTA AF CORSE | Ferrari 296 GT3 | François Heriau | Simon Mann | Alessio Rovera |
59 | UNITED AUTOSPORTS | McLaren 720S GT3 Evo | James Cottingham | Nicolas Costa | Grégoire Saucy |
60 | IRON LYNX | Lamborghini Huracan GT3 EVO2 | Claudio Schiavoni | Matteo Cressoni | Franck Perera |
77 | PROTON COMPETITION | Ford Mustang GT3 | Ryan Hardwick | Zacharie Robichon | Ben Barker |
78 | AKKODIS ASP TEAM | Lexus RC F GT3 | Arnold Robin | Timur Boguslavskiy | Kelvin van der Linde |
81 | TF SPORT | Corvette Z06 GT3.R | Tom van Rompuy | Rui Andrade | Charlie Eastwood |
82 | TF SPORT | Corvette Z06 GT3.R | Hiroshi Koizumi | Sébastien Baud | Daniel Juncadella |
85 | IRON DAMES | Lamborghini Huracan GT3 EVO2 | Sarah Bovy | Doriane Pin | Michelle Gatting |
87 | AKKODIS ASP TEAM | Lexus RC F GT3 | Takeshi Kimura | Esteban Masson | Jose Maria Lopez |
88 | PROTON COMPETITION | Ford Mustang GT3 | Giorgio Roda | Mikkel Pedersen | Dennis Olsen |
91 | MANTHEY EMA | Porsche 911 GT3 R | Yasser Shahin | Morris Schuring | Richard Lietz |
92 | MANTHEY PURERXCING | Porsche 911 GT3 R | Aliaksandr Malykhin | Joel Sturm | Klaus Bachler |
95 | UNITED AUTOSPORTS | McLaren 720S GT3 Evo | Joshua Caygill | Nicolás Pino | Marino Sato |
777 | D'STATION RACING | Aston Martin Vantage GT3 Evo | Clément Mateu | Erwan Bastard | Marco Sorensen |