Connect with us

Czego szukasz?

ELMS i AsLMS

43 auta w ELMS w 2024 roku. Kubica i Inter Europol w LMP2

ELMS podało listę zespołów na sezon 2024. Zobaczymy tam aż dwa auta Inter Europol Competition w LMP2. Natomiast Robert Kubica został ostatecznie potwierdzony w AO by TF Sport.

Ponad dwadzieścia aut LMP2 w ELMS w 2024, w tym Inter Europol Competition, Robert Kubica i Mateusz Kaprzyk
Fot. European Le Mans Series

LMP2 ugości 22 auta i ma się dobrze

Po tym, jak klasa LMP2 straciła miejsce w WEC, część ekip przeniosło się do Mistrzostw Europy. Co więcej, ta zmiana dobrze wpłynęła na jej popularność. Do startów w ELMS zgłosiło się ponad dwadzieścia zespołów, co dało nam dwadzieścia pięć samochodów kandydujących do stawki ELMS. Ostatecznie dostały się dwadzieścia dwa auta. Przy czym czternaście z nich pojedzie w LMP2, a pozostałe osiem w LMP2 Pro-Am. I wbrew pozorom nie będzie zbyt wielu nowych zespołów. Będą stali bywalcy pokroju United Autosports, Algarve Pro, IDEC , Panis, Nielsen czy Cool Racing. Do tego w stawce zostaje też Duqueine czy DKR oraz TDS czy AF Corse.

Jednak do tego wszystkiego mamy też kilka nowości. Przede wszystkim TF Sport w przyszłym roku zgodnie z naszymi zapowiedziami nie będzie już operował pod brandem. Team Turkey. Zastąpi go Orlen Team AO by TF, ale nazwa Orlen Team nie figuruje na samej liście. Robert Kubica, który nie zna jeszcze nazwisk swoich partnerów zespołowych pojedzie z numerem #14.

Do tego pojawi się też Vector Sport, który tydzień temu zerwał współpracę z Isottą Franschini w klasie Hypercar w WEC. Kolejną nowością jest Racing Spirit of Leman, a także RLR MSport. Te dwie ekipy rywalizowały dotychczas w ELMS czy Le Mans Cup w ramach klasy LMP3. Natomiast za rok pojadą one w LMP2 Pro-Am. Z ciekawych rzeczy warto wspomnieć o dwóch brandach. W ostatnich latach Richard Mille Racing startowało w WEC w LMP2 przy wsparciu Signatech Alpine, a w tym roku zeszło ono do GTE Am, do AF Corse Ferrari. Za rok natomiast tę nazwę zobaczymy w ELMS, w LMP2 Pro-Am i wystawi je zespół TDS Racing.

Mamy trochę nowości w LMP2

Inną ciekawą nazwą jest Iron Lynx, który utrzyma współpracę w Proton Competition. Podczas, gdy włoska ekipa będzie samodzielnie obsługiwać fabryczny program Lamborghini w klasie Hypercar, w ELMS sprawy będą wyglądać inaczej. Tam będą oni funkcjonować jako brand dla niemieckiego Proton Competition. Niemiecki zespół już w tym roku wystawiał dla nich Porsche w GTE w ELMS i GTE Am w WEC. Tan jedno z aut nosiło nazwę Iron Dames.

ZOBACZ TAKŻE
ELMS: Kaprzyk imponuje podczas testów LMP2

Polacy poszerzą swoją prezencję i to bardzo wyraźnie

Zacznijmy od Inter Europol Competition. Polscy zwycięzcy 24h Le Mans w LMP2 pojawią się z autami #34 i #43. W tym pierwszym zasiądą Jakub Śmiechowski, Clement Novalak i Jonathan Aberdein. Zaś w drugim aucie pojawią się Sebastian Alvarez, Vladislav Lomko i Tom Dilmann. Z kolei w LMP3 w #88 pojadą Aleksander Bukhantsov, Kai Askey i Pedro Perino. Wspomnieliśmy już o Robercie Kubicy, ale na słowo uwagi zasługuje jeszcze Mateusz Kaprzyk. Katowiczanin testował i rozmawiał tej jesieni z Algarve Pro, ale niestety skład załogi #26 został już zajęty. Nadal jednak zostaje miejsce w #20 w klasie Pro-Am dla kierowcy z dowolną licencją. Nie wiemy jeszcze, czy zobaczymy Polaka w Algarve Pro czy jednak w innej ekipie.

ZOBACZ TAKŻE
ELMS pokazało kalendarz na 2024. Więcej ścigania we Włoszech

LMP3 utrzymała się z dziesięcioma autami

Mniejsza klasa prototypowa odczuła zmiany w strukturze klas w WEC. Pożegnanie LMP2 z pełnego cyklu Mistrzostw Świata oraz zastąpienie platformy GTE samochodami GT3 negatywnie wpłynęło na prezencję LMP3 w ELMS. Szczytowo mieliśmy tam nawet szesnaście załóg. Natomiast teraz będzie ich dziesięć, co i tak jest dobrą liczbą, ponieważ spodziewano się zmniejszenia klasy do ośmiu aut. Tam tytułu bronić po raz kolejny zamierza #17 Cool Racing. Oprócz tego, znalazło się też miejsce dla RLR MSport, Ultimate, Spirit of Leman, Virage, DKR czy EuroInternational. Dla nas ważne jest to, że jeden samochód wystawi tam Inter Europol Competition.

ZOBACZ TAKŻE
Czym są prototypy LMP2 i LMP3? Niższe klasy z bogatą obsadą

LMGT3 powiększyło się względem LMGTE o zaledwie jednego producenta

Tutaj musimy wyrazić swój zawód, ponieważ spodziewaliśmy się większej liczby producentów. Przypomnijmy, że w WEC za rok pojawią się Corvette, Ford, Lexus, McLaren, BMW czy Lamborghini. I podobne obsady producentów spodziewano się w ELMS. Tymczasem w stawce jedenastu samochodów zobaczymy aż sześć Ferrari 296 GT3, po dwa Astony Martiny i Porsche. Zaś jedyną nowością będzie Lamborghini zespołu Iron Lynx. Żeby było śmieszniej, to Iron Dames zostanie w klasie zawierającej auta GT, ale jako brand dla Proton Competition, które wystawi dla nich Porsche. Większość zespołów podała nazwisko tylko jednego kierowcy danego samochodu. Jednak już teraz możemy powiedzieć, że taka stawka nie wygląda najlepiej. Łącznie na starcie pojawi się jedenaście samochodów.

Lista załóg ELMS na sezon 2024

Robert Kubica i Jakub Smiechowski w ELMS 2024

Fot. ELMS

Reklama