Benzyna E5 i E10. Czym się różnią?
Jeśli kiedykolwiek w życiu odwiedziłeś stacje benzynową, to pewnie zauważyłeś, że oferują one różne rodzaje paliw. Są one sklasyfikowane poprzez odpowiednie oznaczenia, takie jak Pb95, które oznacza benzynę bezołowiową, 95-oktanową lub ON, czyli olej napędowy, a także Pb98 czy LPG. Jednak poza tymi głównymi oznaczeniami, na dystrybutorze bądź pistolecie możesz dojrzeć także naklejkę E5. Oznacza ona, że w paliwie znajduje się 5% biokomponentów. No i właśnie o to rozchodzi się całe zamieszenie. Od stycznia 2024 roku na niektórych stacjach benzynowych w Polsce pod popularną „95-tką” pojawi się oznaczenie E10. Z założenia jest bardziej przyjazne środowisku, gdyż ma w składzie do 10% biokomponentów. Warto zwrócić uwagę na słowo „do”, gdyż niekoniecznie będzie ono miało taką samą wartość. E10 będzie powoli wypychać paliwa E5 z naszego rynku.
Paliwo E10. Co to jest? Jakie są skutki korzystania z niej?
Polska będzie 18. krajem w UE, który wprowadzi benzynę E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii oraz Norwegii. Zmiana mieszanki wpłynie negatywnie na wielkość spalania. Wzrost ma wynosić od 1 do 3%.
Pytania kierowców
Istnieje także wiele palących pytań od kierowców, między innymi, czy nową, bardziej ekologiczną mieszankę będzie można mieszać z Pb98? Z oficjalnego komunikatu gov.pl można wywnioskować, że będą mogły znajdować się oba rodzaje mieszanki w jednym baku. Niektórzy zastanawiają się także nad tym, jak rozpoznać paliwo E10. Żeby tego dokonać wystarczy zwrócić uwagę na naklejkę, która znajduje się na wszystkich pistoletach wydawczych oraz dystrybutorach.
Jakie samochody mogą jeździć na nowym paliwie E10?
Jednak jak się okazuje nie wszystkie samochody będą mogły jeździć na nowej mieszance. Zdecydowana większość samochodów, a raczej ich silniki, które zostały wyprodukowane po listopadzie 2010 roku nie są przystosowane do tego typu benzyny. Korzystanie z niej może spowodować uszkodzenia jednostki napędowej. Najgorzej nadchodzącą zmianę mogą znieść napędy w wariancie FSI, które często występują w pojazdach z grupy Volkswagena. Poniżej przedstawiamy listę popularnych modeli aut, które mogą nie najlepiej znosić stosowanie paliwa E10. Z racji na duże zainteresowanie tematem uruchomiono rządową wyszukiwarkę modeli, które mogą jeździć na nowym typie paliwa. Znajdziecie ją na stronie www.e10.klimat.gov.pl.
Pamiętajmy, że nowy standard paliwa E10 dotyczy wyłącznie benzyny. Miłośnicy Diesla nie muszą zaprzątać sobie tym problemem głowy. Natomiast kierowcom tych modeli, które zostały wyżej wymienione, polecamy sięgnąć głębiej do portfela i przerzucić się na droższą odmianę benzyny, jaką jest 98-mka.
Benzyna E20 w Polsce. Kiedy zostanie wprowadzona?
W Niemczech obecnie trwają testy benzyny E20. Jednak obecnie nie ma planów wprowadzenia paliwa z 20% bioetanolu w Polsce.