Connect with us

Czego szukasz?

WRC

WRC 2024: Co należy wiedzieć przed nowym sezonem?

Już niedługo startuje Rajd Monte Carlo, który otworzy nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Z tej okazji warto sprawdzić jakie zmiany zaszły w WRC przed nowym sezonem.

WRC 2024: Co należy wiedzieć przed nowym sezonem? M-Sport Ford Puma Rally1
Fot. M-Sport / Ford Puma Rally1 2024

WRC 2024. Rally 1 już nie musi mieć hybrydy

Na sezon 2024 FIA umożliwiła wystawianie pojazdów Rally 1 bez układu hybrydowego. W jego miejsce zostanie wsadzony balast 100 kg. Ma to na celu zrównoważenie rozkład mas z obecnymi autami. Układ hybrydowy waży 90 kg, więc samochody bez hybrydy dostaną dodatkowe 10 kg. Przepis ten ma ułatwić możliwość wystawienia takiego auta mniejszymi kosztami. Dzięki temu istnieje szansa na zwiększenie stawki klasy Rally 1, która obecnie niestety jest dość uboga (tylko 8 zgłoszeń do Rajdu Monte Carlo). Auto Rally 1 w WRC 2024 bez hybrydy nie będzie mogło punktować w klasyfikacji producentów. Takie rozwiązanie i niższy próg wejścia mogą dać szansę na pojawienie się jakiegoś prywatnego zespołu w przyszłości.

W tym roku będzie dozwolona wymiana silnika pomiędzy odcinkiem testowym, a startem rajdu (pod warunkiem, że mieści się on w puli). Każdy kierowca ma pulę 2 silników i 3 układów hybrydowych na sezon.

W strefie serwisowej zakazane będzie zasłanianie prac nad autami. Jest to ukłon w stronę kibiców, aby mogli widzieć o wiele więcej.

ZOBACZ TAKŻE
WRC 2023: Oceny kierowców | Podsumowanie sezonu

Nowy system punktacji

FIA zmodernizowała system punktacji dzieląc go na dwie części. Pierwsza to punkty za piątek i sobotę, a druga za niedzielny etap. Ma to spowodować, że zawodnicy będą bardziej rywalizować do końca rajdu i uatrakcyjni to ostatni dzień. Oczywiście pozostał także niedzielny Power Stage, gdzie nagradza się punktami 5 najlepszych kierowców.

Punktacja WRC 2024

Etap do soboty: P1 – 18 punktów, P2 – 15, P3 – 13, P4 – 10, P5 – 8, P6 – 6, P7 – 4, P8 – 3, P9 – 2, P10 – 1

Etap niedzielny: P1 – 7 punktów, P2 – 6, P3 – 5, P4 – 4, P5 – 3, P6 – 2, P7 – 1

Power Stage: P1 – 5 punktów, P2 – 4 , P3 – 3 , P4 – 2, P5 – 1

Tym samym maksymalna pula za rajd pozostanie taka sama zmieni się jedynie sposób w jaki będzie przyznawana. W nowym systemie może też dochodzić do takich sytuacji, że niekoniecznie zwycięzca rajdu zdobędzie największą ilość punktów ale jak to wyjdzie w praktyce przekonamy się dopiero jak ruszy sezon.

WRC 2024. Zmiany w zespołach

Kalle Rovanperä pod koniec zeszłego sezonu ogłosił, że w roku 2024 nie wystartuje we wszystkich rajdach, a jedynie w wybranych. Będzie dzielił trzecie auto z Sebastienem Ogierem, choć zespół nie wyklucza wystawienia czwartego auta w niektórych rundach. Tym samym głównym kierowcą w barwach Toyoty, który będzie walczył o tytuł został Elfyn Evans. Takamoto Katsuta awansował do zespołu fabrycznego i będzie drugim kierowcą, który zaliczy pełny sezon. Ogier, podobnie jak w poprzednich sezonach, przejedzie około połowę rund. Tak samo będzie to wyglądało u Rovanpery, który jednak nie wykluczył rozszerzenia programu startów, jeśli w trakcie sezonu dostrzeże szanse na walkę o kolejny tytuł.

Co do auta GR Yaris Rally 1 na rok 2024 nie przejdzie znaczących zmian. Szef zespołu Jari-Matti Latvala powiedział, że zmiany będą niewielkie, ponieważ auto nie ma bardzo słabych stron i spisuje się dobrze w każdych warunkach. Nowe jest za to malowanie, w którym tym razem postawiono na czerń. Takie same barwy Toyota będzie miała także w innych seriach jak WEC czy W2RC.

 

 

Mocny Hyundai i odświeżony M-Sport

Bardzo bojowe nastroje na ten sezon panują za to w Hyundaiu. Do składu powrócił Ott Tänak i to on razem z Thierrym Neuville’m zaliczą pełny sezon startów. Trzecie auto będzie dzielone pomiędzy trzech zawodników. Do Esapekki Lappiego i Daniego Sordo dołączył Andreas Mikkelsen. Dla Norwega to powrót do najwyższej kategorii po 4 latach przerwy. W tym czasie zdobył dwa tytuły w klasie WRC 2. Jego pierwszym startem w Hyundaiu w tym roku będzie otwierający sezon Rajd Monte Carlo.

Koreański zespół także odświeżył swoje barwy na nowy sezon.

 

 

 

M-Sport zaprezentował całkiem nowy skład na obecny sezon. Ich kierowcami będą Adrien Fourmaux i Grégoire Munster. Dla Francuza to powrót do auta Rally 1 po rocznej przerwie. W tym czasie zdobył rajdowy tytuł mistrza Wielkiej Brytanii i zaliczył kilka startów w WRC w Fieście Rally 2.

Grégoire Munster zadebiutuje w pełnym cyklu WRC w aucie Rally 1. Do tej pory zaliczył w tym aucie dwa starty w tamtym roku punktując w Rajdzie Europy Centralnej, gdzie był siódmy.

Puma Rally 1 otrzymała na ten sezon także nowe malowanie, w którym pojawiło się dużo koloru białego, co nawiązuje do malowań z sezonów 2020 czy 2015.

 

 

Bogata stawka WRC 2

Będzie to najlepiej obsadzona kategoria, jeżeli chodzi o ilość aut. Już do samego Monte Carlo zgłosiło się ponad 20 załóg.

Nadal będzie można zgłosić się do 7 rajdów w ramach WRC 2 i 6 najlepszych wyników będzie liczone do klasyfikacji generalnej.

Na trasach będziemy mogli oglądać zespoły takie jak Citroen Racing, Toksport WRT wystawiający Skody, M-Sport czy Hyundai. Do tego jeszcze dochodzi mnóstwo prywatnych kierowców. Polscy kibice też będą mieli swoich reprezentantów i podobnie jak w poprzednich latach na trasach zobaczymy Kajetana Kajetanowicza i Miko Marczyka, którzy na ten moment jeszcze nie opublikowali swoich programów startów.

Do stawki w tym roku dołącza Toyota, która otrzymała homologację na swojego GR Yarisa Rally 2. Pierwsze egzemplarze pojawią się już w Monte Carlo, a za ich kierownicą zasiądą m.in. Fin Sami Pajari czy znany Polskim kibicom Francuz Bryan Bouffier.

W WRC 2 w tym roku zlikwidowano Power Stage.

Załogi WRC 2 będą mogły wysyłać na odcinki swoje załogi szpiegowskie czego w poprzednich latach nie było. Kierowcy załóg szpiegowskich muszą mieć licencję kierowcy wyczynowego.

Toyota GR Yaris Rally2

Fot. rallye-sport.fr / Toyota GR Yaris Rally2

Kalendarz WRC 2024: Powrót Polski, debiut Łotwy

W tegorocznym kalendarzu aż 10 z 13 rajdów odbędzie w Europie. Jedynymi wyjazdami poza stary kontynent będą Safari, Chile i Japonia. Afrykański klasyk powrócił do wiosennej daty i będzie trzecią rundą w tym roku. Z kalendarza wypadły Meksyk i Estonia.

W ich miejsce pojawia się Rajd Polski, który powraca po 6 latach przerwy do WRC i rozegra się pod koniec czerwca. Nowością natomiast jest Rajd Łotwy, który zadebiutuje w kalendarzu WRC i kierowcy pojawią się tam w lipcu.

ZOBACZ TAKŻE
WRC 2006. Nowe rozdanie – cz. 1 | Historia rajdów

Podsumowanie

Pomimo skromnej stawki Rally 1 ten sezon zapowiada się całkiem ciekawie. Brak Rovanpery w pełnym sezonie oraz wzmocniony skład Hyundaia sprawia, że walka o mistrzostwo w obu klasyfikacjach może być bardzo zacięta. Na uwagę zasługuje także mocna stawka WRC 2, gdzie również będzie się sporo działo. Sezon startuje już w tym miesiącu zaczynającym go Rajdem Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 25-28 stycznia.

Oceń nasz artykuł!
Reklama