Najlepszy kierowca: Thierry Neuville
Belg nie zaczął tego rajdu idealnie. Już na pierwszych odcinkach miał kłopoty ze swoim Hyundaiem. W piątek popełnił też błąd obracając się na jednym z odcinków i tracił 16 sekund do prowadzącego w rajdzie Evansa. Wszystko zaczęło się zmieniać w sobotę. Neuville złapał dobre tempo, a jego auto nie sprawiało już żadnych problemów w efekcie czego wyszedł na prowadzenie i zgarnął komplet punktów za pierwsze 2 etapy. Jego przewaga nad Ogierem wynosiła nieco ponad 3 sekundy, więc w niedzielę nadal musiał mocno naciskać i tak zrobił. Był najlepszy na wszystkich odcinkach zgarnął komplet 30 punktów. Jest to dla niego druga wygrana w Monte Carlo. Perfekcyjny start sezonu.
Sébastien Ogier chciał wyśrubować swój rekord i wygrać w „Monte” po raz 10-ty, ale w tym roku na jego drodze stanął mu Neuville. Ogier na początku walczył z Evansen, którego systematycznie doganiał, ale potem do walki włączył się Belg. Francuz się nie poddawał i po OS 13 objął nawet prowadzenie, ale już na kolejnym odcinku je stracił. W niedzielę nie udało mu się dogonić swojego rywala i tym razem musiał zadowolić się drugim miejsce co i tak jest bardzo dobrym wynikiem.
Elfyn Evans bardzo dobrze rozpoczął rajd obejmując prowadzenie po czwartkowych nocnych odcinkach. W piątek także utrzymał się na prowadzeniu, lecz w sobotę już nie dał rady i spadł na 3. miejsce. Evans miał problemy z układem hybrydowym w swojej Toyocie, co na pewno spowodowało spora stratę czasu przez co nie mógł walczyć o wygraną. Trzecie miejsce na początku sezonu to dobry wynik, choć na pewno był apetyt na więcej.
A RALLYE MONTE CARLO WINNER ONCE AGAIN 🥇🤩 pic.twitter.com/qca2pwI9sA
— Hyundai Motorsport (@HMSGOfficial) January 28, 2024
Najlepszy zespół: Hyundai Motorsport
Zarówno Toyota, jak i Hyundai mieli problemy techniczne podczas rajdu, ale Koreańczycy przygotowali szybsze auto. Gdy już udało im się uporać z kłopotami w sobotę Neuville był nie do zatrzymania wygrywając rajd. Ott Tänak także prezentował niezłe tempo, lecz błąd z pierwszego dnia, gdzie wypadł z trasy nie pozwolił mu na walkę o podium. Punkty zdobył także Mikkelsen, lecz on tak naprawdę dopiero uczył się auta i jego strata do najlepszych zawodników była dość duża. Mocny początek sezonu dla Hyundaia pokazuje, że walka o tytuł wśród konstruktorów w tym roku może być bardziej zacięta.
Największe zaskoczenie: Adrien Fourmaux
Młody Francuz zaskoczył tym razem zdecydowanie na plus. Większość się spodziewała, że zakończy ten rajd poza trasą. Tym czasem Fourmaux zabłysnął szybką i przemyślaną jazdą, która dała mu piąte miejsce w rajdzie. Francuz wyciągnął wnioski ze swojego poprzedniego sezonu w WRC i tym razem słuchał się zespołu trzymając dobre i bezpieczne tempo. Udało mu się pokonać Katsutę i Mikkelsena w teoretycznie lepszych autach. To dobry początek sezonu, który może dodać mu pewności siebie i być może ten sezon będzie znacznie lepszy w jego wykonaniu niż się tego oczekiwało.
Największe rozczarowanie: Takamoto Katsuta
Japończyk już w piętek popełnił błąd, który kosztował go dużo czasu i wykluczył z walki o czołowe pozycje. Na OS 3 wpadł w poślizg i wypadł z trasy tracąc na tym jakieś 5 minut. Przez kolejne dni odrabiał straty i ostatecznie ukończył rajd na siódmym miejscu, zgarniając też dodatkowe punkty na Power Stage. Japończyk w tym sezonie jest podstawowym kierowcą Toyoty obok Evansa, więc musi unikać błędów tego typu bo może to potem zaważyć na tytule wśród zespołów. Poza tym Katsuta to już bardzo doświadczony zawodnik więc można od niego oczekiwać więcej.
Klasyfikacje generalne: Toyota i Neuville na czele
W klasyfikacji kierowców liderem jest Neuville, który zgarnął w Monte Carlo komplet 30 punktów. Za nim jest Ogier i Evans.
W klasyfikacji zespołów na prowadzeniu jest Toyota, która ma jeden punkt przewagi nad Hyundaiem. M-Sport na trzecim miejscu.
Inne klasy: Zacięta walka w WRC 2
Yohan Rossel okazał się najlepszy w klasie WRC 2. Zawodnik Citroen Racing musiał walczyć o zwycięstwo do samego końca z sensacją tego rajdu, czyli Pepe Lopezem. Ostatecznie Francuz wyprzedził go na ostatnim odcinku dnia wygrywając klasę WRC 2 różnicą zaledwie 4 sekund nad Hiszpanem. Podium uzupełnił drugi kierowca Citroena czyli Nikolay Gryazin.
Just epic!! 🤩
Yohan Rossel and Arnaud Dunand win the 92nd WRC – FIA World Rally Championship Rallye Monte-Carlo in the last stage!
With an incredible performance throughout the rally, Nikolay Gryazin and Konstantin Aleksandrov also on the podium with P3! 🥳 pic.twitter.com/eHQ2LLN0vl— Citroën Racing (@CitroenRacing) January 28, 2024
Następny przystanek: Rajd Szwecji
Kolejną rundą będzie jedyny zimowy rajd w kalendarzy czyli Szwecja. Na trasach pojawi się Kalle Rovanperä, który w tym roku zalicza okrojony program startów. Rajd odbędzie się w dniach 15-18 lutego. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Hyundai utrzyma się na czele? A może to Toyota tym razem się odegra? O tym dowiemy się już za niecałe 3 tygodnie.