Connect with us

Czego szukasz?

WRC

WRC Rajd Safari: Dominacja Rovanpery. Kłopoty Hyundaia | Analiza

Kalle Rovanperä w dominujący sposób wygrał tegoroczny Rajd Safari. Podium uzupełnili Takamoto Katsuta i Adrien Fourmaux. Bardzo dużo kłopotów głównie natury technicznej napotkał zespół Hyundaia. Kajetanowicz wygrał swoją klasę i był na podium w WRC 2.

Kalle Rovanperä, Toyota
Fot. toyotagazooracing.com / Kalle Rovanperä, Toyota, Safari 2024

Najlepszy kierowca: Kalle Rovanperä

Fin zdominował rywalizację w tegorocznym Safari. Pierwszego dnia wygrał 6 z 7 rozegranych odcinków i miał prawie minutę przewagi. Drugiego dnia nadal jechał czysto i bezbłędnie podwajając swoją przewagę przed ostatnim dniem. W niedzielę zdobył jedynie 2 punkty za Power Stage, ale przewaga z poprzednich etapów wystarczyła aby Fin po raz drugi w swojej karierze wygrał Safari i zdobył 20 punktów w całym rajdzie.

Takamoto Katsuta po raz kolejny pokazał, że Rajd Safari mu „leży”, zdobywając w nim swoje kolejne podium. Japończyk od początku miał dobre tempo i tak naprawdę jedynym momentem który go spowolnił była przebita opona drugiego dnia. Ostatecznie jednak nie przeszkodziło mu to aby powtórzyć swój wynik z 2021 roku i ponownie zając drugie miejsce w Afrykańskim klasyku i zdobyć 18 punktów w całym rajdzie.

Adrien Fourmaux uzupełnił podium po raz kolejny pokazując swoją dobra formę. Francuz pojechał mądry rajd unikając błędów przetrwał cały dystans, co ostatecznie dało mu drugie podium w tym sezonie i 17 punktów do klasyfikacji generalnej.

 


ZOBACZ TAKŻE
Rajd Szwecji: Lappi z drugim zwycięstwem w karierze | Analiza

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing

Toyota ponownie pokazała, że jest bezkonkurencyjna w Afryce tym razem dowożąc dublet za sprawą Rovanpery i Katsuty. Na czwartym miejscu zameldowała się trzecia Toyota Elfyna Evansa, który miał sporo problemów w tym rajdzie z przebitymi oponami. Tym samym Toyota wreszcie wygrała rajd w tym sezonie i wyszła na prowadzenie w klasyfikacji producentów.

Największe zaskoczenie: Adrien Fourmaux

Nikt się nie spodziewał tak udanego początku sezonu w wykonaniu Francuza. Po piątym miejscu w Monte Carlo i trzecim w Szwecji Fourmax nadal trzyma wysoką formę zdobywając kolejne podium w Safari. Francuz jechał przede wszystkim czysto i unikał większych błędów, co zaprocentowało, gdy stawka zaczęła się wykruszać. Jedynym większym problemem jaki napotkał było przebicie przedniej opony pod koniec drugiego dnia. Fourmaux nareszcie przestał popełniać aż tak dużo błędów z czego był kojarzony w poprzednich latach. Co ciekawe jeżeli podliczylibyśmy tylko punkty za piątek i sobotę to Francuz zdobył ich tyle samo w pierwszych 3 rajdach co Neuville i Evans. To pokazuje, że Fourmaux wreszcie dojrzał jako kierowca rajdowy i jak tak dalej będzie sobie radził to w przyszłości ma szanse zawitać do czołówki na stałe.

Największe rozczarowanie: Hyundai Motorsport

Hyundai miał bardzo dużo problemów podczas tego rajdu, głównie z niezawodnością. Już w piątek odpadł Lappi z powodu kłopotów ze skrzynią biegów. Fin powrócił do rywalizacji, ale w niedzielę ponownie miał te same problemy. W sobotę Neuville zmagał się z problemami z pompą paliwa i dużo dystansu musiał pokonać na samym napędzie elektrycznym. W niedzielę uszkodził natomiast tylne zawieszenie. Dodatkowo Tänak pierwszego dnia zniszczył przednie zawieszenie o kamień i także nie liczył się w walce o najwyższe pozycje. Koreański zespół musi przede wszystkim popracować nad niezawodnością napędu aby w kolejnych rundach nie dopuścić do takich sytuacji bo w innym przypadku Toyota znowu im ucieknie.

Klasyfikacje generalne: Neuville nadal liderem, Toyota wyprzedziła Hyundaia

Thierry Neuville dzięki 11 punktom zdobytym w niedzielę łącznie w całym rajdzie uzbierał ich 19, czyli o 3 więcej niż Evans. To umocniło go na pozycji lidera w klasyfikacji generalnej. Adrien Fourmaux utrzymał się na trzeciej pozycji.

Toyota wyprzedziła Hyundaia w klasyfikacji producentów. M-Sport jest trzeci.

Inne klasy i występy Polaków

Gus Greensmith udanie rozpoczął swój sezon w WRC 2 w przekonujący sposób wygrywając swoją klasę w Safari. Drugi był Olivier Solberg, który stracił do swojego kolegi z Toksportu ponad półtorej minuty. Szwed pierwszego dnia przebił oponę i musiał się zatrzymać na odcinku aby wymienić koło. Podium uzupełnił Kajetan Kajetanowicz, który stracił prawie 8 minut do zwycięzcy. Wygrał także rywalizację w klasie WRC 2 Challenger.

Do mety dojechał też nasz drugi Polak Daniel Chwist, który był szósty w klasie WRC 2 i czwarty w WRC 2 Challenger.

ZOBACZ TAKŻE
WRC 2007. Grönholm i Ford na czele - cz. 1 | Historia rajdów

Następny przystanek: Rajd Chorwacji

Kolejną rundą będzie asfaltowy Rajd Chorwacji, który odbędzie się w dniach 18-21 kwietnia. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Toyota ponownie zwycięży? A może Hyundai zrewanżuje się za nieudane Safari? O tym dowiemy się już za 3 tygodnie.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama