Najlepszy kierowca: Sébastien Ogier
Kolejny wspaniały występ Ogiera. Po pierwszym dniu był drugi zaledwie sekundę za liderem i to pomimo kłopotów z układem hybrydowym. W sobotę po błędzie swojego kolegi z zespołu wyszedł na prowadzenie, lecz nie na długo bo na OS 12 odebrał mu je Tänak. Pomimo tego Ogier zrewanżował się na OS 13 i j już do końca dnia nie dał sobie odebrać prowadzenia zgarniając komplet punktów za piątek i sobotę. W niedzielę był trochę wolniejszy od Estończyka, ale jego przewaga po sobocie wystarczyła aby utrzymać się na prowadzeniu i po raz szósty w karierze wygrać Rajd Portugalii.
Ott Tänak wreszcie zaliczył udany rajd w tym sezonie. Estończyk od samego początku miał dobre tempo i liczył się w walce o zwycięstwo do samego końca. W niedzielę był najszybszy i dodatkowo był drugi na Power Stage, lecz ostatecznie w klasyfikacji generalnej zabrakło mu do Ogiera zaledwie 7.9 s. Miejmy nadzieję, że od tego rajdu Tänak już odzyskał swoje tempo i włączy się jeszcze do walki o tytuł w tym sezonie.
Thierry Neuville nie miał perfekcyjnego weekendu, ale opuszcza Portugalię ze sporym zapasem punktowym nad swoim najgroźniejszym rywalem w mistrzostwach. Najwięcej stracił drugiego dnia, gdy uszkodził zderzak po obrocie i miał miał kłopoty ze zużyciem opon. Pomimo tego ostatecznie zajął 3. miejsce po piątku i sobocie oraz P2 w niedzielę i jeszcze wygrał Power Stage. To dało mu 3. miejsce w klasyfikacji generalnej i 18 punktów więcej niż u Evansa. Tym samym, pomimo braku zwycięstwa, Neuville może powiedzieć, że wyszedł z tego rajdu zwycięsko.
Top of the Portugal podium once more! 😍🍾#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #RallydePortugal 🇵🇹 pic.twitter.com/Yq2NXgUfaf
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) May 12, 2024
Najlepszy zespół: Hyundai Motorsport
Hyundai nie wygrał rajdu, ale wykorzystał błędy kierowców Toyoty dowożąc swoje 3 auta w top 5 rajdu. Mieli nawet szanse na wszystkie auta w top 4 gdyby nie problemy z tempem Sordo ostatniego dnia. Kierowcy nie mieli większych problemów ze swoimi autami. Nie popełniali dużych błędów i mieli dobre tempo co jest dobrym prognostykiem dla zespołu przed kolejnymi szutrowymi rajdami.
Największe zaskoczenie: Adrien Fourmaux
Francuz ponownie pozytywnie zaskoczył. Po pechu ostatniego dnia w Chorwacji tym razem nic takiego nie miało miejsca i to on wykorzystał pomyłki innych. Jego tempo w żadnym momencie nie nadawało się na walkę z czołówką ale utrzymał się na trasie i zmaksymalizował swój wynik na tyle ile mógł i skończył rajd tuż za podium. Kolejny bardzo dobry występ kierowcy M-Sportu.
Największe rozczarowanie: Toyota Gazoo Racing
Piątkowy etap nie ułożył się po myśli Evansa. Problemy zaczęły się od tego jak jego pilot Scott Martin zostawił zeszyt z notatkami odcinków na odprawie przed startem. Co prawda udało mu się dyktować notatki z telefonu, jednak załoga i tak straciła trochę czasu. Dodatkowo przebicie opony spowodowało, że po pierwszym dniu byli daleko za resztą stawki. W sobotę zyskali dwie pozycje po błędach swoich kolegów z zespołu, lecz nadal nie było tempa i zdarzały się błędy. W niedzielę na domiar złego dopadły go kłopoty z przegrzewającym się silnikiem, co pozbawiło ich kolejnych punktów. Evans nie może mieć takich słabych weekendów, ponieważ wtedy Neuville może mu bardzo szybko odjechać w walce o mistrzostwo.
Kalle Rovanperä był liderem po pierwszym dniu lecz w sobotę na OS 11 popełnił błąd i dachował swoją Toyotą. To już jego drugi poważny błąd na 3 rajdy, w których wystartował w tym roku. Oczywiście Kalle w tym roku nie walczy o tytuł wśród kierowców, ale jego punkty przydałyby się Toyocie w klasyfikacji zespołów.
Takamoto Katsuta miał bardzo dobry początek zostając liderem po pierwszej pętli i ostatecznie kończąc piątek na podium. Niestety w sobotę przytrafiały mu się błędy, a uszkodzenie auta pod koniec dnia wyeliminowało go z walki o czołowe pozycje.
Klasyfikacje generalne: Neuville powiększył prowadzenie, Hyundai wyprzedził Toyotę
Thierry Neuville znacząco powiększył swoją przewagę w klasyfikacji generalnej do 24 punktów nad Elfynem Evansem. Ott Tänak awansował na trzecie miejsce i traci tylko 7 punktów do zawodnika Toyoty.
W klasyfikacji producentów Hyundai wyprzedził Toyotę mając nad nią 4 punkty przewagi. M-Sport jest trzeci.
Inne klasy: Bardzo ciekawe WRC 2
Najlepszym zawodnikiem w aucie Rally 2 był Nikolay Gryazin w Citroenie C3 Rally 2. Ukończył rajd na 7. miejscu w klasyfikacji generalnej, lecz nie był tym razem zgłoszony do rywalizacji w WRC 2.
Najlepszy wśród zawodników rywalizujących w WRC 2 okazał się Jan Solans. Dla niego, jak i dla Toyoty Yaris Rally 2 była to pierwsza wygrana w WRC 2. Hiszpan w walce o zwycięstwo na przedostatnim odcinku wyprzedził Irlandczyka Josha McErleana w Skodzie, który był ostatecznie drugi z zaledwie 3.2s straty do zwycięzcy. Podium uzupełnił Fin Lauri Joona w kolejnej Skodzie.
Następny przystanek: Rajd Sardynii
Kolejną rundą będzie Rajd Sardynii, który odbędzie się w dniach 30 maja – 2 czerwca. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Toyota zrewanżuje się Hyundaiowi? O tym dowiemy się już za niecałe 3 tygodnie.