Podczas weekendu o GP Belgii 2024 doszło do niespodziewanej sytuacji po wyścigu. Jego zwycięzca – George Russell – został zdyskwalifikowany za zbyt małą wagę bolidu. Jego samochód był za lekki o 1,5 kilograma. Tym samym triumf na Spa-Francorschamps zdobył jego kolega z zespołu,Lewis Hamilton. To oczywiście nie pierwsza tego typu sytuacja w królowej motorsportu. W tym artykule przytoczymy najgłośniejsze dyskwalifikacje w historii F1, które to dotyczyły zwycięzców Grand Prix.
Dyskwalifikacje w F1. Przypadek Jamesa Hunta. Wykluczenie po 2 miesiącach? Czemu nie!
Historia Grand Prix Wielkiej Brytanii 1976 jest naprawdę fascynująca. Podczas tego wyścigu doszło do dramatycznego wypadku na pierwszym zakręcie, w którym uczestniczył James Hunt. Wypadek spowodował wywieszenie czerwonej flagi. Hunt, zamiast ukończyć pełne okrążenie, wrócił uszkodzonym bolidem do boksu na skróty. Ponieważ nie znajdował się na torze w momencie wywieszenia czerwonej flagi, sędziowie początkowo zdecydowali, że nie będzie mógł ponownie wystartować. Jednak wściekły tłum brytyjskich kibiców wywarł presję na stewardów, którzy ostatecznie pozwolili Huntowi na ponowny start.
Hunt stawił się na ponownym starcie wyścigu i ostatecznie go wygrał. Jednak trzy zespoły – Ferrari, Tyrrell i Fittipaldi – natychmiast złożyły protest. Po dwóch miesiącach obrad Hunt otrzymał dyskwalifikację, a zwycięstwo przyznano jego rywalowi do tytułu, Nikiemu Laudzie.
James Hunt – McLaren M23 – Gran Bretaña – Silverstone – 18 de Julio – 1976 pic.twitter.com/ntDaGS3QR3
— F1 fotos (@LucasVenero44) July 16, 2019
Co ciekawe, nie był to jedyny wyścig w sezonie, w którym Hunt wygrał i został zdyskwalifikowany. Podczas Grand Prix Hiszpanii również odniósł zwycięstwo, ale niemal natychmiast został zdyskwalifikowany, ponieważ jego McLaren został uznany za zbyt szeroki. Zespół skutecznie argumentował, że dodatkowa szerokość była wynikiem rozszerzania się gorących opon, co doprowadziło do unieważnienia dyskwalifikacji i przywrócenia zwycięstwa Hunta.
Zamieszanie przez aferę zbiornikową. Piquet i Prost wykluczeni z GP Brazylii 1982
Chaotyczne Grand Prix Brazylii 1982 w Jacarepaguá zostało zapamiętane z dwóch powodów: upału i dyskwalifikacji bohatera z rodzinnego miasta, Nelsona Piqueta. Podczas wyścigu, jego kolega z Brabhama, Riccardo Patrese, musiał się wycofać z powodu wyczerpania upałem. Piquet jednak zdołał przekroczyć linię mety jako pierwszy. Niestety, zemdlał na podium podczas świętowania zwycięstwa. Nie to było jednak przyczyną jego wykluczenia z wyników wyścigu.
Zarówno pierwszy Piquet, jak i drugi Keke Rosberg, zostali zdyskwalifikowani z powodu niedowagi samochodów. Jej przyczyną była obecność w bolidzie tzw. “zbiornika balastowego”, który miał rzekomo chłodzić hamulce. W praktyce zespoły często uzupełniały pusty zbiornik po wyścigu, aby osiągnąć minimalną wagę wymaganą do przejścia kontroli technicznej.
Po wykryciu tego procederu, Piquet i Rosberg stracili swoje pierwsze i drugie miejsce. Trybunał Apelacyjny FIA podtrzymał dyskwalifikację, a zbiorniki balastowe zostały zakazane. W odpowiedzi na to, zespoły zrzeszone w Formula One Constructors Association, takie jak Brabham i Williams, zbojkotowały Grand Prix San Marino. To była część trwającej wojny FISA-FOCA.
Wygrał, bo dojechał do mety. Dyskwalifikacje w F1. GP San Marino 1985
Grand Prix San Marino 1985 na torze Imola było pełne emocji i zwrotów akcji. W kwalifikacjach Ayrton Senna zdobył pole position w swoim Lotusie-Renault, a obok niego na pierwszej linii startowej ustawił się Keke Rosberg w Williamsie-Honda. Jednak najważniejsze działo się pod koniec rywalizacji. Na ostatnich pięciu okrążeniach wyścigu trzech różnych kierowców znajdowało się na prowadzeniu, ale żaden z nich ostatecznie nie zdołał wygrać wyścigu. Aż 6 kierowców z całej stawki nie ukończyło zmagań przez problemy z paliwem na kilku ostatnich okrążeniach. Po prostu nie wystarczyło im go do końca rywalizacji. Co ciekawe, każdy z tych pechowców znalazł się ostatecznie w czołowej dziesiątce, a jeden z nich – Thierry Boutsen – zajął nawet drugie miejsce. To wszystko dzięki awariom innych zawodników.
Alain Prost
Another weight limit disqualification! After the compelling 1985 San Marino Grand Prix, Prost’s McLaren was found to be 2kg underwight.
Prost’s victory was stripped. pic.twitter.com/9KoISCK42m
— PlanetF1 (@Planet_F1) July 29, 2024
Alain Prost przekroczył linię mety jako pierwszy, jednak po zważeniu jego samochodu okazało się, że ważył o 2 kg za mało. Inżynier Prosta, Tim Wright, wyjaśnił później w wywiadzie dla Autosportu, że zespół McLarena zaprojektował samochód tak, aby był jak najlżejszy. Nie uwzględnili dodatkowego zużycia opon i płynów. Wright nazwał to zwykłym błędem w obliczeniach. W wyniku tego Prost otrzymał DSQ. Finalnie zwycięstwo przyznano Elio de Angelisowi, który jako jedyny (obok Prosta) przejechał pełny dystans wyścigu.
Dyskwalifikacje w F1. Kontrowersyjna rywalizacja o tytuł podczas GP Japonii 1989
Grand Prix Japonii 1989 to prawdopodobnie jeden z najbardziej kontrowersyjnych wyścigów w historii Formuły 1. Na 47. okrążeniu doszło do kolizji między kolegami z zespołu McLarena, Ayrtonem Senną i Alainem Prostem, na ostatniej szykanie toru Suzuka. Oba samochody utknęły, a Prost wysiadł ze swojego McLarena. Senna jednak nie zamierzał się poddać. Brazylijczyk poprosił sędziów o pomoc w zepchnięciu go na drogę ewakuacyjną, co pozwoliło mu ponownie uruchomić silnik. Następnie wrócił do boksu, gdzie wymieniono mu przednie skrzydło. Po powrocie na tor wyprzedził lidera wyścigu, Alessandro Nanniniego i zakończył wyścig na pierwszym miejscu.
Ayrton Senna
The 1989 Japanese GP lives on in infamy today thanks to teammates Alain Prost and Ayrton Senna making contact on Lap 47.
Prost retired, but Senna had marshals help him push his car back to life. pic.twitter.com/Zrbcld9wEE
— PlanetF1 (@Planet_F1) July 29, 2024
Jednak dyskwalifikacja Senny nastąpiła niemal natychmiast. Najpierw za ominięcie szykany po kolizji z Prostem, a następnie za otrzymanie zewnętrznej pomocy w ponownym uruchomieniu samochodu. McLaren próbował odwołać się od werdyktu, ale bezskutecznie. Zespół został ukarany grzywną w wysokości 100 000 USD, a Senna otrzymał 6-miesięczny zakaz startów w zawieszeniu. Debata na temat tego, kto był winny kolizji, trwa do dziś. Niemniej jednak, ta sytuacja wykluczyła Sennę z rywalizacji o mistrzostwo świata w 1989 roku.
DSQ przez deskę pod bolidem. George Russell niczym „Schumi”
Przed dyskwalifikacją George’a Russella, ostatnim zdyskwalifikowanym zwycięzcą wyścigu na torze Spa-Francorchamps w Belgii był Michael Schumacher. Dyskwalifikacja niemieckiego kierowcy miała miejsce w 1994 roku i była wynikiem nadmiernego zużycia drewnianej deski umieszczonej pod jego bolidem.
W tamtym sezonie „Schumi” toczył zaciętą walkę o tytuł mistrza świata z Damonem Hillem. Podczas Grand Prix Belgii Schumacher przekroczył linię mety z przewagą 13 sekund nad swoim rywalem, co wydawało się zapewniać mu pewne zwycięstwo. Jednak po wyścigu okazało się, że drewniana deska była nadmiernie zużyta. Co ciekawe wprowadzono ją w F1 jako regulaminowy wymóg zaledwie dwa wyścigi wcześniej. Miało to zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć ryzyko nadmiernego zużycia opon oraz uszkodzeń podwozia.
Ο τελευταίος οδηγός που έχασε νίκη λόγω παραβίασης τεχνικών κανονισμών ήταν ο Μίκαελ Σουμάχερ στο Βελγικό Γκραν Πρι του 1994! #f1 #BelgianGP #Russell #Lewis #Hamilton #Toto #Mercedes #George #Schumacher #Spa #Benetton pic.twitter.com/79z3xZoyc6
— mpaladofatses.gr (@mpaladofatses) July 28, 2024
Zużycie deski w bolidzie Schumachera było zbyt duże, co doprowadziło do jego dyskwalifikacji. W rezultacie Damon Hill odniósł zwycięstwo w wyścigu, co było dla niego ważnym krokiem w walce o tytuł mistrza świata. Pomimo tej dyskwalifikacji, Schumacher zdołał jednak utrzymać przewagę w klasyfikacji generalnej i na koniec sezonu zdobył swój pierwszy z 7 tytułów mistrza świata Formuły 1. Był to początek jego dominacji w sporcie, która trwała przez wiele lat.