Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Testy nowych samochodów

TEST | Seat Arona Outdoor Edition 1.0 TSI 115 KM DSG – miejski lifestyle

Po raz kolejny gościł w naszej redakcji Seat Arona. Tym razem była to wersja Excellence z silnikiem 1.0 TSI, skrzynią DSG oraz pakietem Outdoor Edition. Hiszpański crossover okazał się być świetnie przystosowany do podboju miejskiej dżungli…

Seat Arona Outdoor Edition

Do tygodniowego testu od warszawskiego salonu Seata otrzymałem Aronę w wersji Xcellence z pakietem Outdoor Edition. Model z napędem przednim zbudowany został na tej samej platformie co Ibiza, ale jest ciekawym przykładem elastyczności, jaką oferuje platforma MQB grupy VAG. W porównaniu z Ibizą Seat Arona jest o prawie 8 cm dłuższy i około 10 cm wyższy. Jednakże większy prześwit podwozia pomaga sprawnie pokonywać krawężniki i przeszkody, zarówno w mieście jak i na bezdrożach. Zawieszenie dobrze radzi sobie na nierównościach, ale wyczuwalna jest jego twardość. 

Nadwozie

Bryła modelu jest ciekawa dla oka. Dobrym rozwiązaniem jest dwukolorowe nadwozie ze srebrnymi detalami, zabieg ten z pewnością jest skierowany do młodszych użytkowników jak i tych lubiących się wyróżniać. Agresywne linie karoserii oraz zewnętrzne oświetlenie LED dodają Aronie dynamizmu i idealnie wpisują się w design Seata.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Seat Arona Xcellence 1.0 TSI 115 KM - z punktu A do B

Outdoor Edition

Pakiet Outdoor Edition obejmuje m.in. 18-calowe felgi aluminiowe Machined Sport Black, ozdobne nakładki na światła przeciwmgielne w kolorze Reflex Silver Matt. element dekoracyjny przedniego i tylnego zderzaka w kolorze Reflex Silver Matt, listwa dekoracyjna przedniego zderzaka w kolorze Piano Black, listwy boczne w kolorze Reflex Silver Matt, podświetlane listwy progowe oraz ozdobna listwa na pokrywie bagażnika w srebrnym kolorze.

Wygląd 

Seat Arona Exellence różni się od zwykłej wersji detalami stylistycznymi zwłaszcza na zewnątrz pojazdu. Pierwszym, co się zrzuca w oczy, jest element ozdobny słupka C w kolorze chromu z napisem X. Producent w dość subtelny sposób informuje o danej wersji. Dodatkowo pakiet ten daje nam klamki lakierowane w kolorze nadwozia, relingi dachowe i listwy okien w kolorze chromu, lusterka lakierowane w kolorze dachu.

Owalne elementy w kolorze srebrnym znajdujące się w zderzaku przednim oraz tylnym w świetny sposób komponują się w bryłę, którą ożywiają. Zwraca ona na siebie uwagę i może się podobać. Niesmak pozostawiają podwójne atrapy wydechu. W rzeczywistości wspaniałe dla oka wydechy są bowiem tylko zaślepkami, a prawdziwa rura wydechowa jest ukryta.

Seat Arona Excellence Outdoor Edition

Wnętrze

Po zajęciu fotela kierowcy odczuwalna jest wysoka pozycja siedzenia, co zapewnia komfort i dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Wnętrze zdominowane jest zdecydowanie przez plastik twardszej odmiany, na czym Arona nieco traci przy odbiorze. Solidnie zmontowany kokpit nie pozwala jednak na obecność żadnych niepożądanych odgłosów.

Estetycznie wkomponowano w deskę rozdzielczą panel klimatyzacji oraz 8-calowy dotykowy ekran multimediów. Dobrym rozwiązaniem jest miękki pas tworzyw, który poprowadzony przez deskę rozdzielczą, uatrakcyjnia jej design i przełamuje twardość. Kokpit jest finalnie schludny i przemyślany. Przekonuje logicznym i intuicyjnym rozmieszczeniem elementów sterujących oraz wyświetlaczy.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Seat Arona 1.5 TSI FR - ze sportem mu do twarzy

Obecnie pojawiające się już powszechnie elektryczne zegary, możemy spotkać również w Seacie, gdzie za pomocą jednego przycisku z kierownicy można skonfigurować ich wygląd, wybierając jeden z 3 możliwych trybów. Zgodnie z panującą tendencją, Seat instaluje również liczne systemy wspomagające i informacyjno-rozrywkowe w małych crossoverach, od asystenta awaryjnego hamowania po indukcyjną stację szybkiego ładowania smartfona. Ładowarka sprawnie i szybko uzupełnia stan naładowania baterii.

Wyposażenie

Dobrze wykonane fotele z ekoskóry i Alcantary zapewniają odpowiednią wygodę i dobre trzymanie na zakrętach. W rozwiązaniach oświetleniowych wnętrza odnajdujemy standardową lampkę LED umieszczoną na podsufitce, a także przy stopach kierowcy oraz pasażera. Pozytywne wrażenie robi także subtelne oświetlenie ambientowe w przednich drzwiach. Do wyboru producent przewidział kolor czerwony oraz biały. Szkoda, że nie zastosowano większej gamy kolorów jak np. w Volkswagenie.

Niestety nie przewidziano oświetlenia górnego i ambientowego dla pasażerów w strefie tylnej.  Bywa to bowiem uciążliwe np. podczas wsiadania i wysiadania wieczorem. Dodatkowo przyciemnione szyby odcinają w części tylnej zasadnicze źródło światła, czyniąc przestrzeń bardziej zamkniętą i ograniczoną.

Seat Arona Excellence Outdoor Edition

W dobry nastrój wprowadza użytkowników Arony słuchanie muzyki. W tej wersji samochodu codzienną jazdę uprzyjemnia nagłośnienie Beats. Może nie jest to dźwięk  o najwyższej wirtuozerii akustycznej, ale z pewnością warto docenić jego czystość, barwę i przyjemne pulsowanie w tej cenie.

Układ napędowy

W testowanym pojeździe zainstalowano trzycylindrową litrową jednostkę TSI, znaną już z poprzednich modeli VW. Rozwija ona 85 kW (115 KM) i legitymuje się momentem obrotowym o wartości 200 Nm przy 2000 obr/min. Silnik pracuje cicho przy niewielkich wibracjach w dolnym i środkowym zakresie prędkości. Natomiast w górnych zakresach staje się intensywny i momentami irytujący, sprawiając wrażenie braku mocy, co wyraźnie daje się odczuć w kabinie.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Excellence 4Drive - potrafi zaskoczyć...

Trafionym akcentem jest pulsujący przycisk START w rytmie bicia serca. Automat DSG przełącza biegi szybko i dokładnie, choć w trybie NORMAL skrzynia jest nastawiona na jak najmniejsze zużycie paliwa i jeśli kierowca chce dynamicznie przyśpieszyć lub wyprzedzić pojazd, musi przełączyć skrzynię w tryb SPORT. Dzięki temu trybowi pojawia się wrażenie całkowitej zmiany oblicza modelu.

Zużycie paliwa

Średnie spalanie, biorąc pod uwagę jazdę po mieście oraz w terenie niezabudowanym, oscylowało podczas testu pomiędzy 6 a 6,5 litra przy przeciętnej prędkości. Niestety silnik 1.0 nie sprawia szczególnej satysfakcji podczas pokonywania autostrad i dróg ekspresowych. Spalanie wzrasta do 9-10 litrów przy prędkości 140 km/h, a dźwięk jednostki bywa uciążliwy dla użytkowników. Wyraźnie czuje się bowiem, że silnikowi przydałby się jeszcze czwarty cylinder.

Podsumowanie – Seat Arona Excellence Outdoor Edition 1.0 TSI 115 KM DSG 

Seat Arona 1.0 TSI Excellence Outdoor Edition DSG
  • Wygląd zewnętrzny
  • Wnętrze
  • Przyjemność z jazdy
  • Multimedia
  • Wyposażenie
  • Zawieszenie
  • Silnik
  • Spalanie
  • Cena w stosunku do jakości
4.1

Podsumowanie

Arona stanowczo może się podobać z zewnątrz i ma potencjał, by sprawiać radość z użytkowania. Środek nieco rozczarowuje nadmiarem twardego plastiku i niedoświetleniem tyłu. Kompaktowe wymiary połączono ze skrzynią DSG, co z pewnością usprawni jazdę po mieście. Dynamika modelu będzie również wystarczająca wystarczająca, jeśli chcemy wyjechać za miasto np. w góry. Problem pojawia się, jeśli musimy pokonać trasę drogami szybkiego ruchu. Wtedy będzie doskwierać kierowcy i pasażerom duże spalanie oraz słyszalny silnik 3-cylindrowy. Naturalnym i optymalnym środowiskiem Arony pozostaje miasto, jeśli użytkownik chce większej mocy, dobrym wyborem będzie silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM. Testowana wersja kosztowała ok. 102 000 zł. Jest to co prawda wysoka cena, jednak konkurencja wcale nie jest tańsza.

Galeria – Seat Arona Excellence Outdoor Edition 1.0 TSI 115 KM DSG

4.6/5 (liczba głosów: 5)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama