Nasze profile w mediach społecznościowych

WEC

WEC odświeża kwalifikacje na sezon 2021. Jak będą wyglądały?

Pierwszy sezon klasy Hypercar w World Endurance Championship przyniesie spore zmiany w formacie weekendu. ACO przygotowało nowy format kwalifikacji, a także inne mniejsze zmiany mające uatrakcyjnić widowisko w trudnych dla motorsportu czasach.

Opublikowano

w dniu

Kwalifikacje WEC 2021
Fot. Gulf Racing

Kwalifikacje w WEC 2021 nie będą już oparte o średni czas okrążenia

Po siedmiu sezonach ACO uznało, że na sezon WEC 2021 należy odświeżyć kwalifikacje. Dotychczas próby czasowe serii opierały się na dwóch dwudziestominutowych sesjach, dla prototypów i GTE. Każdy samochód musiał zanotować dwa czasy z dwoma nominowanymi kierowcami. Oba czasy były uśredniane, a wynik stanowił czas kwalifikacyjny.

Od sezonu 2021 WEC upodobni swoje kwalifikacje do tych znanych z serii kontynentalnych. Nadal będą dwie dedykowane sesje dla prototypów i GTE. Teraz jednak samochód kwalifikować będzie wyłącznie jeden kierowca, w dziesięcio- a nie dwudziestominutowej sesji. W GTE Am samochody będą obowiązkowo kwalifikowane przez brązów. Jeśli samochód nie zanotuje ani jednego ważnego czasu, to – niezależnie od klasy – wystartuje do wyścigu z samego ogona stawki.

ZOBACZ TAKŻE
Hyperpole w Le Mans: Toyota na czele, rekordy pobite w większości klas

Zmiana formatu jest wynikiem doświadczeń ACO z odświeżonymi kwalifikacjami, które po raz pierwszy widzieliśmy w tym roku w trakcie 24h Le Mans. Środowisko stosunkowo ciepło przyjęło format oparty o krótkie kwalifikacje i Hyperpole dla czołowej szóstki w każdej klasie.

LMP2 dla brązów, ale nie do końca

Po dyskusjach z zespołami zaangażowanymi w klasie LMP2 WEC pozostanie w przyszłym roku ze starymi ograniczeniami składów załóg. Niższą klasę prototypów nadal obsadzą składy z co najmniej jednym kierowcą ze srebrem lub brązem. W ramach uwydatnienia roli brązów w klasie seria stworzy osobną klasyfikację dla brązów. FIA Endurance Trophy for LMP2 Pro/Am Teams’ i Drivers’ będzie mieć własną klasyfikację, puchar i podium.

Nabór do WEC 2021 i 24h Le Mans 2021 uważamy za otwarty.
I dajemy liczby, mnóstwo liczb!

W piątek 4 grudnia otworzyły się zapisy do WEC 2021 i 24h Le Mans 2021. Proces potrwa dwa miesiące; obie listy zostaną zamknięte 14 stycznia 2021 roku, i potwierdzone niedługo później.

Dużą nowością względem poprzednich lat będą numery startowe – a raczej ich forma. Według notki prasowej wydanej przez serię od sezonu 2021 dozwolone będą w WEC numery od 1 do 999. Seria rozda numery startowe na zasadzie pierwszeństwa; nie jest jasne, czy oznacza to odejście od tradycyjnego podziału ACO na klasy. Dotychczas numery 1-25 były zarezerwowane dla LMP1 (LMP3 w seriach kontynentalnych); 26-50 dla LMP2; 51-99 dla obu klas GTE. Wyjątkiem jest oczywiście sam numer 1, zarezerwowany dla urzędującego Mistrza Świata Zespołów LMP – w 2021 roku to Toyota Gazoo Racing.

Zespoły dobiorą także wygląd swoich numerów startowych. Zespoły wystawiające więcej niż jeden samochód będą musiały używać jednego wzoru dla wszystkich samochodów.

Cięcie kosztów w WEC ma miejsce nie tylko w kalendarzu

Oprócz ograniczenia sezonu do sześciu wyścigów (względem pierwotnych ośmiu) WEC wprowadzi procedury mające zwiększyć wydajność finansową i operacyjną serii.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zespoły startujące w klasie Hypercar będą ograniczone liczebnie do 40 osób na samochód (43 dla hybryd). Ponadto seria przemieści się pomiędzy rundami wyłącznie drogą morską, dla zmniejszenia kosztów podróży. Większe koszty wygenerują jedynie dodatkowe godziny testów dla Hypercar, LMP2 i GTE Am – ważne zwłaszcza dla debiutującej topowej klasy. GTE Pro dostanie do dyspozycji taką samą liczbę godzin jak w poprzednich latach. Ponadto wszystkie testy w serii będą musiały być wcześniej deklarowane.

ACO zajęło się także kwestią przepisów, zwłaszcza tych dotyczących pit stopów. Przepisy w miarę potrzeb uproszczono i rozjaśniono, dla ułatwienia pracy zespołom i pracownikom toru.

Krótsze i bardziej upakowane 24h Le Mans

ACO ostatecznie potwierdziło skompresowanie weekendu 24h Le Mans. Zamiast tradycyjnych dwóch tygodni cała impreza zamknie się w dziesięciu dniach, i rozpocznie się od scrutineeringu w pierwszy piątek i sobotę. Dzień testowy odbędzie się zatem w niedzielę na tydzień przez finiszem wyścigu.

ZOBACZ TAKŻE
High Class Racing zostaje w WEC na sezon 2021

Począwszy od 2021 roku ACO przyzna w Le Mans nową nagrodę. Competitors’ Commitment to Corporate Social and Environmental Responsibility (CSR) będzie przyznawane za postęp zespołów w dziedzinie mobilności i przyjaznemu podejściu do środowiska. Charakter nagrody będzie ochotniczy; ACO poda więcej szczegółów bliżej weekendu Le Mans.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama