Porsche LMDh będzie kolejnym etapem wieloletniej współpracy z Penske
Program LMDh jest kolejną okazją, przy której Porsche i zespół Rogera Penske łączą siły. Poprzednia zdarzyła się kilkanaście lat temu, w ramach programu Porsche RS Spyder w American Le Mans Series. Nachodzący w 2023 roku globalny program nowej kategorii prototypów połączy obie firmy w wieloletnim aliansie.
– Porsche i Penske mają bogatą historię współpracy i sukcesów w motorsporcie – powiedział Fritz Enzinger, dyrektor Porsche Motorsport. – Nasze partnerstwo odcisnęło duże piętno na American Le Mans Series w latach 2006-2008. Penske ma na koncie zwycięstwa na całym świecie i wielu dyscyplinach, odniesione przez lata. Jednak jednego zwycięstwa nadal brakuje – Le Mans. Mamy nadzieję nareszcie załatać tę dziurę już w 2023 roku, jako Porsche Penske Motorsport. Byłoby to zresztą dwudzieste zwycięstwo Porsche na Circuit de la Sarthe. Ot, spełnienie marzeń – dodał.
Porsche zamierza wystawiać fabryczne samochody w WEC i IMSA Sportscar
Program Porsche i Penske, oparty o prototyp LMDh, będzie brał udział w obu seriach dopuszczających tą klasę do startów. Fabryczne samochody Porsche zobaczymy zatem w World Endurance Championship i IMSA Sportscar Championship już w 2023 roku. Prototypy będą zbudowane na podstawie nowej generacji samochodów LMP2, szykowanych na debiut w najbliższej przyszłości. Dzisiejsze oświadczenie nie wskazało konkretnie, który z czterech producentów przygotuje wanny dla Porsche. Są jednak mocne przesłanki wskazujące na to, że programy grupy VW będą korzystały z jednego dostawcy.
– Po raz pierwszy historii Porsche Motorsport będzie rywalizować w dwóch największych seriach wyścigów długodystansowych na świecie z fabrycznymi programami. Przygotujemy się do tego przedsięwzięcia, budując bazy operacyjne po obu stronach Atlantyku. Dzięki temu chcemy osiągnąć optymalne warunki, które poprowadzą nas do zwycięstwa w Daytonie, Sebring i Le Mans – powiedział Oliver Blume, członek rady nadzorczej Porsche AG.
Oprócz czterech fabrycznych prototypów LMDh – dwóch dla WEC i dwóch dla IMSA Sportscar – Porsche i Penske przygotują samochody klienckie. Plan zakłada rozpoczęcie sprzedaży i wsparcie klientów już w sezonie 2023. Takie podejście ma zapewnić Porsche dodatkową amortyzację kosztów i zwiększenie liczebności sportscarów firmy ze Stuttgartu w szeregach topowych klas.
Tymczasem, LMDh formalnie zadebiutuje w WEC już w 2022 roku, kiedy zastąpi w przepisach klasy Hypercar odchodzące LMP1. Oprócz Porsche, na 2023 rok programy w LMDh szykują Audi i Acura, a także inni niepotwierdzeni jeszcze producenci.