Nasze profile w mediach społecznościowych

FIA WEC

Więcej wagi i mniej mocy w BoP dla Hypercarów na 8h Portimão 2021

Tablica BoP na 8h Portimão 2021 wprowadziła zmiany w balansie pomiędzy Hypercarami. W drugiej rundzie WEC w topowej klasie wystartują cztery prototypy.

Opublikowano

w dniu

BoP 8h Portimão 2021
Fot. FIA WEC / Twitter

O co właściwie chodzi w procesie BoP?

Sezon 2021 jest pierwszym w historii WEC, w którym do balansowania topowej klasy ACO używa procesu BoP. Procedura stosowana od lat w klasach GTE Pro i GTE Am zastępuje od tego roku proces EoT znany z ery LMP1. Opiera się on, w odróżnieniu od GTE, o kontrolę mocy dostępnej przy danych obrotach silnika ICE.

ZOBACZ TAKŻE
Balance of Performance: Szatan czy zbawca świata sportscarów?

Dla samochodów LMH, wartości od 0,550 do 1,025 w kolumnie Power Level oznaczają wyrażony w formie ułamka dziesiętnego zakres obrotów silnika względem maksymalnych obrotów. Wartość maksymalną producent podaje w dokumentach homologacyjnych. BoP zaś używa tego ułamka do określenia, ile kW mocy może produkować samochód przy danych obrotach.

Dla jedynego samochodu LMP1 w stawce klasy tymczasem, po korektach wprowadzonych jeszcze przed Spa, BoP nie określa maksymalnej mocy w taki sam sposób. Zamiast tego określa wyraźnie, ile mocy silnik może produkować przy danych obrotach – bez owijania całości w ułamek dziesiętny.

BoP na 8h Portimão 2021 ogranicza moc Hypercarów

Względem Spa zaszły zmiany zarówno w Toyocie GR010, jak i w Alpine A480. Toyota jako jedyny samochód z MGU-K na pokładzie zaliczyła spory wzrost wagi – z 1040 do 1066kg. Ponadto, maksymalna ilość energii zużywanej przez silnik na stincie spadła z 964MJ do 962. Krzywa mocy także uległa zmianie – teraz będzie jej od 2 do 5 kW mniej, w zależności od obrotów.

Alpine zabierze w Portimão na pokład dodatkowe 22 kg balastu i zużyje 2 MJ mniej energii na pojedynczym stincie. Krzywa mocy została, podobnie jak w Toyocie, zmieniona. Mamy tu do czynienia ze zmianą o 3 kW mniej w dolnej połowie zakresu obrotów, i 4kW w górnej połowie.

ZOBACZ TAKŻE
ACO opublikowało tabele BoP na Prologue i 6h Spa 2021

Nowym modelem wymienionym w tabeli jest debiutujący Glickenhaus 007 LMH. W swoim pierwszym wyścigu WEC nowy prototyp będzie ważył regulaminowe 1030kg, jako samochód niehybrydowy. Zużyje do 965MJ energii na każdym stincie, i będzie korzystał z krzywej mocy opracowanej dla Toyoty na Spa. Oznacza to, że BoP dopuszcza dla Glickenhausa w trakcie 8h Portimão 2021 nawet 5 kW mocy więcej.

ACO nie przewidziało na drugi wyścig sezonu mistrzostw świata żadnych zmian dla klas GTE. Wartości opracowane na Spa pozostają zatem w mocy. Tabele BoP są dostępne tutaj: Hypercar, GTE Pro/GTE Am. WEC 8 Hours of Portimão 2021 odbędzie się w weekend 11-13 czerwca.

Oceń nasz artykuł!

The requested resource was not found on this server.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama