BoP na 6h Spa 2021 będzie pierwszym sprawdzianem nowej formuły balansowania
6h Spa 2021 będzie pierwszym wyścigiem WC, w którym do balansowania topowej klasy ACO użyje procesu BoP. Procedura stosowana od lat w klasach GTE Pro i GTE Am zastępuje od tego roku proces EoT znany z ery LMP1. W opublikowanej wczoraj tabeli poznaliśmy balans pomiędzy dwoma samochodami klasy Hypercar, jakie pojawią się w Spa. Ze względu na nieobecność Glickenhausa w pierwszej rundzie sezonu, jego 007 LMH nie został uwzględniony w tabeli dla Hypercarów.
6 Hours of Spa 2021 – Hypercar BoP (PDF)
Proces BoP dla Hypercarów opiera się, w odróżnieniu od GTE, o kontrolę mocy dostępnej przy danych obrotach silnika ICE. Wartości od 0,550 do 1,025 w kolumnie Power Level oznaczają wyrażony w formie ułamka dziesiętnego zakres obrotów silnika względem maksymalnych obrotów. Wartość maksymalną producent podaje w dokumentach homologacyjnych. BoP używa tego ułamka do określenia, ile kW mocy może produkować samochód przy danych obrotach.
Na przykład: Zakładając, że układ napędowy Toyoty GR010 może rozkręcić ICE do 10 tys. obr/min (to tylko przykład), to maksymalna moc układu napędowego przy 7750 obr/min wynosi 449kW (ułamek 0,775 dla wartości 1 równej 10000 obr/min). Niezależnie od tego, czy moc pochodzi wyłącznie z ICE, czy także z modułu MGU-K, ta wartość nie może zostać przekroczona.
Poza Toyotą, ACO zbalansowało także Alpine A480 (Rebellion R13 w tabeli). Względem poprzedniego roku, masa samochodu wzrosła o 56kg – do 930kg. Moc silnika Gibson GL458 spadła tymczasem do 450kW przy wartości 0,950 – równej silnikowi GK428 sprzed tegorocznych zmian w LMP2. Dodatkowo, Alpillion może zużyć 920MJ energii w każdym stincie, przy 964MJ dozwolonych w obu Toyotach.
Balans dla klas GTE: Jest lżej, a i samych zmian całkiem sporo
Względem 2020 roku zmieniła się struktura klasy GTE Pro. WEC straciło fabryczny zespół Aston Martina, ale w Spa i Portimao pojawi się jedna Corvette. Tabela BoP odzwierciedla sytuację, nie uwzględniając Astona w tabeli dla klasy Pro.
6 Hours of Spa 2021 – GTE BoP (PDF)
Największą zmianę w Pro stanowi waga. Ferrari i Porsche są lżejsze – o odpowiednio 20 i 18kg. Ponadto, oba samochody zabiorą po 2 i 3 litry więcej paliwa na pokład. Benefity rosną dla Ferrari w kwestii ciśnienia doładowania, zwiększonego w całym zakresie obrotów. Porsche tymczasem będzie sobie radzić z o 0,2mm większymi ogranicznikami przepływu powietrza. Corvette w swoim debiucie w Europie waży 1235kg, ma 103-litrowy bak, lambdę równą 0,88 (niższą od Porsche) i ograniczniki o średnicy 43,5mm.
W GTE Am tymczasem zadebiutuje Porsche 911 RSR19. Ten i pozostałe samochody zostały odelżone względem 2020 roku o 20kg. W swoim pierwszym wyścigu nowe 911tki otrzymały 96-litrowe ograniczenie baków, lambdę 0,89 i 30,3mm ograniczniki przepływu powietrza.
Aston Martin stracił jeden litr paliwa – tym razem zabierze ze sobą 93 litry. Zyskał za to 0,3 bara doładowania w całym zakresie obrotów. Ferrari tymczasem pojedzie z dziewięćdziesięcioma litrami paliwa, identyczną lambdą i zwiększonym o 0,8 bara ciśnieniem doładowania w niemal całym zakresie obrotów. Jedyny spadek – z 1,10 na 1,06 – występuje w okolicach 7100obr/min. Ferrari będą jednak najcięższe w stawce, z 1270kg wagi.
2021 WEC Prologue odbędzie się w dniach 26-27 kwietnia na Spa. Samo 6 Hours of Spa zaplanowano na weekend 29 kwietnia-1 maja.