Connect with us

Czego szukasz?

WEC i 24h Le Mans

ACO opublikowało tabele BoP na Prologue i 6h Spa 2021

W piątkowy wieczór poznaliśmy tabele BoP, jakich ACO użyje do balansowania stawki w trakcie 6h Spa 2021. W pierwszej rundzie WEC w klasie Hypercar zadebiutują nowe Toyoty GR010 LMH.

6h spa 2021 bop
Fot. Toyota Gazoo Racing

BoP na 6h Spa 2021 będzie pierwszym sprawdzianem nowej formuły balansowania

6h Spa 2021 będzie pierwszym wyścigiem WC, w którym do balansowania topowej klasy ACO użyje procesu BoP. Procedura stosowana od lat w klasach GTE Pro i GTE Am zastępuje od tego roku proces EoT znany z ery LMP1. W opublikowanej wczoraj tabeli poznaliśmy balans pomiędzy dwoma samochodami klasy Hypercar, jakie pojawią się w Spa. Ze względu na nieobecność Glickenhausa w pierwszej rundzie sezonu, jego 007 LMH nie został uwzględniony w tabeli dla Hypercarów.

6 Hours of Spa 2021 – Hypercar BoP (PDF)

Proces BoP dla Hypercarów opiera się, w odróżnieniu od GTE, o kontrolę mocy dostępnej przy danych obrotach silnika ICE. Wartości od 0,550 do 1,025 w kolumnie Power Level oznaczają wyrażony w formie ułamka dziesiętnego zakres obrotów silnika względem maksymalnych obrotów. Wartość maksymalną producent podaje w  dokumentach homologacyjnych. BoP używa tego ułamka do określenia, ile kW mocy może produkować samochód przy danych obrotach.

Na przykład: Zakładając, że układ napędowy Toyoty GR010 może rozkręcić ICE do 10 tys. obr/min (to tylko przykład), to maksymalna moc układu napędowego przy 7750 obr/min wynosi 449kW (ułamek 0,775 dla wartości 1 równej 10000 obr/min). Niezależnie od tego, czy moc pochodzi wyłącznie z ICE, czy także z modułu MGU-K, ta wartość nie może zostać przekroczona.

ZOBACZ TAKŻE
Kolejni producenci bliżej wejścia do klasy Hypercar

Poza Toyotą, ACO zbalansowało także Alpine A480 (Rebellion R13 w tabeli). Względem poprzedniego roku, masa samochodu wzrosła o 56kg – do 930kg. Moc silnika Gibson GL458 spadła tymczasem do 450kW przy wartości 0,950 – równej silnikowi GK428 sprzed tegorocznych zmian w LMP2. Dodatkowo, Alpillion może zużyć 920MJ energii w każdym stincie, przy 964MJ dozwolonych w obu Toyotach.

Balans dla klas GTE: Jest lżej, a i samych zmian całkiem sporo

Względem 2020 roku zmieniła się struktura klasy GTE Pro. WEC straciło fabryczny zespół Aston Martina, ale w Spa i Portimao pojawi się jedna Corvette. Tabela BoP odzwierciedla sytuację, nie uwzględniając Astona w tabeli dla klasy Pro.

6 Hours of Spa 2021 – GTE BoP (PDF)

Największą zmianę w Pro stanowi waga. Ferrari i Porsche są lżejsze – o odpowiednio 20 i 18kg. Ponadto, oba samochody zabiorą po 2 i 3 litry więcej paliwa na pokład. Benefity rosną dla Ferrari w kwestii ciśnienia doładowania, zwiększonego w całym zakresie obrotów. Porsche tymczasem będzie sobie radzić z o 0,2mm większymi ogranicznikami przepływu powietrza. Corvette w swoim debiucie w Europie waży 1235kg, ma 103-litrowy bak, lambdę równą 0,88 (niższą od Porsche) i ograniczniki o średnicy 43,5mm.

W GTE Am tymczasem zadebiutuje Porsche 911 RSR19. Ten i pozostałe samochody zostały odelżone względem 2020 roku o 20kg. W swoim pierwszym wyścigu nowe 911tki otrzymały 96-litrowe ograniczenie baków, lambdę 0,89 i 30,3mm ograniczniki przepływu powietrza.

ZOBACZ TAKŻE
Balance of Performance: Szatan czy zbawca świata sportscarów?

Aston Martin stracił jeden litr paliwa – tym razem zabierze ze sobą 93 litry. Zyskał za to 0,3 bara doładowania w całym zakresie obrotów. Ferrari tymczasem pojedzie z dziewięćdziesięcioma litrami paliwa, identyczną lambdą i zwiększonym o 0,8 bara ciśnieniem doładowania w niemal całym zakresie obrotów. Jedyny spadek – z 1,10 na 1,06 – występuje w okolicach 7100obr/min. Ferrari będą jednak najcięższe w stawce, z 1270kg wagi.

2021 WEC Prologue odbędzie się w dniach 26-27 kwietnia na Spa. Samo 6 Hours of Spa zaplanowano na weekend 29 kwietnia-1 maja.

Oceń nasz artykuł!
Reklama