Nasze profile w mediach społecznościowych

Testy nowych samochodów

TEST | Subaru XV e-Boxer 2.0 150 KM Platinum – nie tylko do miasta

Po większym modelu Forester pora na drugi model Subaru, który zagościł w naszej redakcji. Jest nim bardziej kompaktowy model Subaru XV. Auto bardzo dobrze sobie poradziło w warunkach drogowych, a jeszcze lepiej poza nimi, o czym w poniższym teście.

Opublikowano

w dniu

Subaru XV
Fot. Michał Nowak

Subaru XV: Pierwszy rzut oka

Jest to już druga generacja tego kompaktowego SUV-a. Mierzy on bowiem blisko 4,48 m długości, 1,80 m szerokości oraz 1,61 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,66 m. Obecny model względem swojego poprzednika zachował kompaktową i dosyć opływową bryłę, jednak przy okazji zyskał więcej charakteru. Linia nadwozia jest bardziej dynamiczna, z przodu widać duże podobieństwo do Imprezy. Zderzaki są masywne i podkreślają terenowe aspiracje tego modelu, podobnie jak plastikowe nakładki na nadkolach. Wszystko to podkreślono ciekawym wzorem felg o rozmiarze 18 cali oraz ładnym lakierem o żywym oliwkowym kolorze. Wizualnie Subaru XV prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Subaru XV

Subaru XV – wnętrze: bogato i przestronnie

Testowany egzemplarz to najbogatsza dostępna wersja. Auto ma częściowo skórzane fotele, które są dobrze wyprofilowane. Kierownica sprawia wrażenie masywnej i dobrze leży w dłoniach, dodatkowo jest podgrzewana. Na pierwszy rzut oka jest zbytnio przeładowana przyciskami, jednak wszystko działa intuicyjnie i można się do tego szybko przyzwyczaić. Konsola środkowa także jest dosyć szeroka. Mieszczą się na niej dwa wyświetlacze: główny od systemu infotainment o średnicy 8 cali oraz mniejszy na samej górze, gdzie możemy monitorować np. parametry auta czy pracę układu hybrydowego.

Wnętrze - Subaru XV

Pod głównym wyświetlaczem znajduje się panel klimatyzacji z fizycznymi pokrętłami i przyciskami. Na samym dole mamy miejsce na smartfona, USB czy gniazdo ładowania. Na mały minus należy zaliczyć dość archaiczne przyciski od podgrzewania foteli, które stylistycznie nie pasują do całej reszty. Bardzo ładnie za to wyglądają pomarańczowe przeszycia na fotelach, kierownicy, boczkach drzwi, desce rozdzielczej a nawet na mieszku skrzyni biegów. Materiały są dobrej jakości i w wielu miejscach są miękkie w dotyku.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Subaru Forester e-Boxer Platinum - SUV inny niż wszystkie

Funkcjonalność

Co do funkcjonalności to mamy podłokietnik, gdzie zmieścimy większość drobnych rzeczy. Tuż przed nim są cupholdery, ale boczne kieszenie w drzwiach także bez kłopotu zmieszczą butelkę z napojem. Schowek od strony pasażera jest średniej wielkości. Co do przestronności miejsca jest pod dostatkiem z przodu jak i z tyłu. Przy kierowcy o wzroście 180 cm pasażerowi tylnego rzędu zostanie dużo miejsca zarówno nad głową jak i na nogi. Z tyłu także do dyspozycji mamy dość funkcjonalny podłokietnik. Duża przestrzeń w kabinie odbiła się trochę na pojemności bagażnika, która wynosi tylko 340 litrów. Wpływ na to miał także zamontowany układ hybrydowy, a raczej bateria, która znajduje się pod podłogą. Plus za wygospodarowanie tam też małego schowka na drobne rzeczy.

XV - fotele

Obsługa multimediów

Wersja Platinium posiada większy, 8-calowy ekran. Można go obsługiwać dotykowo, ale też większość funkcji można obsłużyć z kierownicy. Grafika ekranu jest ładna i przejrzysta. Obsługa okazuje się bardzo prosta. Ilość opcji nie przytłacza użytkownika. Plusem są fizyczne pokrętła od np. podgłaśniania. Nawigacja działa dobrze i jest dokładna. Auto ma bardzo dobrą kamerę cofania w jakości HD. System audio gra dobrze i łatwo go sparować ze swoim smartfonem. Mały ekran na szczycie deski rozdzielczej pozwala monitorować funkcjonowanie auta. Możemy obserwować, kiedy auto jest w trybie elektrycznym a kiedy w spalinowym. Dodatkowo możemy monitorować poziom naładowania baterii. Na wspomnianym wyświetlaczu jesteśmy w stanie też wyświetlić obraz z kamery przedniej, która może przydać się w terenie i działa tylko przy małych prędkościach.

XV - detal

Subaru XV – napęd – hybryda jedyna w swoim rodzaju

Subaru jest napędzane wolnossącym silnikiem bokser o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM przy momencie obrotowym 194 Nm. Silnik ten jest połączony z jednostką elektryczną, która zapewnia dodatkowe 17 KM i 66 Nm. Całość została nazwana układem e-Boxer. Jest to tak zwana „miękka hybryda” gdzie główną rolę gra silnik spalinowy a „elektryk” go wspomaga. Takie rozwiązanie pozwala na znaczne obniżenie spalania w warunkach miejskich. Silnik elektryczny działa przy małych prędkościach, jak np. toczymy się w korku.

Działa ona także podczas spokojnej trasy przy delikatnym używaniu gazu, jak np. zjeżdżamy ze wzniesień. W mieście, przy łagodnym obchodzeniu się z gazem, jesteśmy w stanie zejść do poziomu 6,5 l/100 km. W trasie przy prędkościach autostradowych działamy już tylko na silniku spalinowym, ale ogólnie podczas całego testu średnia spalania wyniosła nieco ponad 8 l/100 km, co jest przyzwoitym wynikiem jak na auto typu SUV, które waży ponad półtorej tony.

XV - tył

Osiągi

Co do osiągów, sprint do “setki” trwa około 10,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Do jazdy codziennej czy dalszych wypadów poza miasto taki poziom dynamiki w zupełności wystarczy. Wszystko to jest połączone z bezstopniową skrzynią CVT, która zapewnia komfort w codziennym użytkowaniu. Mamy także możliwość manualnej zmiany biegów poprzez manetki przy kierownicy, wtedy skrzynia ma wirtualne 8 przełożeń.

ZOBACZ TAKŻE
Subaru Outback Wilderness Edition - kombi dla pasjonatów off-roadu

Właściwości jezdne

Jeżeli chodzi o zestrojenie zawieszenia, to w Subaru znaleziono złoty kompromis pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. Auto nie wychyla się zbytnio w zakrętach nawet jak pokonujemy je szybciej, co w przypadku SUV-ów wcale nie jest takie oczywiste. Przy okazji auto nie jest nazbyt twarde, więc wyboiste drogi czy zniszczony asfalt nie są dla niego problemem i wszystkie tego typu nierówności są dobrze tłumione. Najważniejszą rzeczą, która bardzo mocno wpływa na pozytywne wrażenia z prowadzenia, a zarazem jest dużym plusem, jest stały napęd 4×4. Auto przez cały czas przekazuje napęd na obie osie, co bardzo dobrze wpływa na pewność prowadzenia nawet na śliskiej nawierzchni. Napęd ten ma kilka trybów, które możemy dostosować w zależności od tego czy jedziemy po zwykłej drodze czy też zjeżdżamy z utwardzonej nawierzchni.

Subaru XV- tył

Subaru XV – ponadprzeciętny w terenie

To jest na pewno jedno z największych zaskoczeń. Pomimo, że to kompaktowy SUV, to bardzo dzielnie radzi sobie w terenie i potrafi pokonać spore przeszkody.  Auto ma 22 cm prześwitu, co wystarcza na to aby trochę dalej zboczyć z drogi. Stały napęd 4×4 radzi sobie bardzo dobrze i w dobry sposób gospodaruje mocą, która jest przekazywana na koła. Auto ma także kontrolę zjazdu ze wzniesień, co pozwala pokonywać nim spore zbocza. Przydatna jest także przednia kamera. Koła nawet na grząskich nawierzchniach ani razu nie zabuksowały. Także widać, że Subaru nie boi się żadnych wzniesień piachu czy błota, wręcz przeciwnie – radzi sobie w takich warunkach bardzo dobrze.  

XV w terenie

Subaru XV: Cennik

Ceny modelu XV zaczynają się od 112 tys. zł (24 500 euro) za podstawową wersję Trend z silnikiem 1.6, który nie ma napędu hybrydowego. Kwoty kończą się na 163 tys. zł (35 700 euro) za wersję Platinium z jednostką 2.0 połączoną z napędem hybrydowym. Taką też wersję mieliśmy bowiem do dyspozycji. Odmiana 1.6 ma trzy wersje wyposażenia i poza wspomnianą wersją Trend jest jeszcze Comfort i Exclusive. Odmiana 2.0i-S e-BOXER ma warianty Trend, Active, Comfort oraz Platinium.

Subaru XV e-Boxer 2.0 150 KM 4×4: Podsumowanie

Subaru Forester e-Boxer Platinum - podsumowanie
  • Wygląd zewnętrzny
  • Wnętrze
  • Przyjemność z jazdy
  • Multimedia
  • Wyposażenie
  • Jakość materiałów
  • Zawieszenie
  • Silnik
  • Spalanie
  • Cena w stosunku do jakości
4.3

Podsumowanie

Subaru XV to udany model i krok w dobrą stronę. Wizualnie auto znacznie zyskało względem poprzednika a układ hybrydowy wniósł powiew świeżości u japońskiego producenta. Przy okazji auto nie straciło swojego DNA i nadal dysponuje dobrym napędem 4×4, z którego Subaru zawsze słynęło. Wnętrze jest bogato wyposażone i posiada dobre multimedia. Bardzo dużym plusem okazały się właściwości terenowe. Do perfekcji zabrakło większego bagażnika oraz trochę mniejszego spalania. Ceny modelu podane w euro na stronie producenta także wprowadzają pewne zawahania, bo zależą od kursu waluty. Ogólnie to dobre auto warte polecenia zarówno do użytku na co dzień jak i sporadycznych wycieczek w teren.

Subaru XV

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama