Od HWA Racelab do tytułów mistrzów świata
Przygoda Mercedesa zaczęła się od ekipy HWA Racelab w sezonie piątym. Owy zespół tworzył podwaliny pod wejście producenta do Formuły E. Celem było stworzenie zespołu wzorcowego na każdej płaszczyźnie. Po pierwszym zwycięstwie Stoffela Vandoorne’a w ostatniej rundzie sezonu szóstego nastąpił mocny skok. Udało się zdobyć oba mistrzowskie tytuły już w drugim sezonie. Wydarzenia o których mówił cały motorsportowy świat miał miejsce w miniony weekend w Berlinie. Wtedy to Nyck de Vries i Mercedes-EQ Formula E Team zostali pierwszymi w historii mistrzami świata. Pod koniec lipca producent ogłosił informację, że marka będzie gotowa do przejścia na całkowicie elektryczną gamę modelową już pod koniec obecnej dekady. Oczywiście jeśli pozwolą na to warunki.
Mercedes-Benz will conclude its involvement in the Mercedes-EQ Formula E Team at the end of Season 8 and refocus resource for electric-only vehicle development.
More Details: https://t.co/ENYEKTOiTF pic.twitter.com/uwftIidCaS
— Mercedes-EQ Formula E Team (@MercedesEQFE) August 18, 2021
W ramach nowego strategicznego kierunku marka świadomie zdecydowała się przesunąć zasoby na to przyspieszone przyspieszenie elektryfikacji, w tym opracowanie trzech architektur wyłącznie elektrycznych, które mają zostać uruchomione w 2025 roku. Dlatego Mercedes przeniesie zasoby z ABB Program Mistrzostw Świata Formuły E FIA oraz zastosowanie doświadczeń zdobytych podczas zawodów w opracowywaniu produktów seryjnych.
Niby rozwój aut elektrycznych, ale koniec z FE
Idąc dalej, firma skoncentruje swoje działania w sportach motorowych na Formule 1. Wzmacnia status tego sportu jako laboratorium do opracowywania i udowadniania zrównoważonych technologii przyszłości. Tutaj jest to sprawa mocno dyskusyjna, bo wielu producentów upatruje to w… Formule E jednak. Udało się opracować platformę dedykowaną dla samochodów elektrycznych o wysokich osiągach. Zostanie ona wprowadzona już w 2025 r. Mercedes-Benz odejdzie z Formuły E pod koniec nadchodzącego sezonu, a kierownictwo zaczęło badać możliwości kontynuowania rywalizacji w serii w erze Gen 3. W tym rozważana jest potencjalna sprzedaż nowym właścicielom.
Miejsce Mercedesa na sprzedaż?
Ian James, szef zespołu Mercedes-EQ Formula E zabrał głos w tej sprawie.
– Mieliśmy ogromne szczęście, że w ciągu ostatnich kilku sezonów. Mercedes-Benz wspierał nas w budowaniu wiodącej w swojej klasie ekipy Formuły E. Chciałbym podziękować firmie za jej zaufanie i wsparcie w naszej dotychczasowej rywalizacji. Mamy nadzieję, że zakończymy udanym sezonem 2021/22 z silną motywacją na mistrzostwo. Chociaż Mercedes-Benz zdecydował się odejść doceniamy wartość i moc Formuły E. Dlatego będziemy badać najlepsze opcje dla zespołu, aby kontynuować rywalizację – powiedział.
Toto Wolff, szef Mercedes-Benz Motorsport i dyrektor generalny zespołu Mercedes-EQ Formula E także powiedział o decyzji.
– Weszliśmy do Formuły E z otwartym umysłem na tę serię i jej innowacyjne podejście do sportów motorowych. Dużo ciężkiej pracy włożyliśmy w zbudowanie zespołu i uczynienie go konkurencyjnym. Widzieliśmy niesamowitą grupę utalentowanych kobiet i mężczyzn, którzy dostarczają sport na najwyższym poziomie. Możemy być dumni z naszych osiągnięć, a zwłaszcza z wygranych tytułów w miniony weekend w Berlinie. Damy z siebie wszystko, aby w sezonie 8 zakończyć naszą przygodę z Formułą E w dobrym stylu – podsumował Austriak.