Rajd Katalonii: Thierry Neuville najlepszym kierowcą
Thierry Neuville przejechał bezbłędny rajd. Już od samego początku trzymał się w czołówce. Pod koniec piątkowego etapu na ostatnim odcinku wyprzedził Evansa i zakończył dzień z przewagą 0,7 s nad Walijczykiem. W sobotę prowadził zaciętą walkę z Evansem, któremu bardzo zależało na zwycięstwie aby podtrzymać swoje szanse na tytuł. Belg jednak okazał się szybszy systematycznie budując przewagę i kończąc sobotni etap z przewagą 16,4 s. W niedzielę utrzymał wysokie tempo i jedynie Dani Sordo okazał się być od niego szybszy. Ostatecznie Neuville wygrał Rajd Katalonii z przewagą 24 sekund nad Evansem wygrywając po drodze 9 odcinków specjalnych oraz zdobywając dodatkowe 4 punkty za Power Stage. Neuville jest pewnym kandydatem do zajęcia 3 miejsca w klasyfikacji generalnej pod koniec sezonu.
🇪🇸 V I C T O R Y 🇪🇸
🏆🥇
A big thank you to @MWydaeghe and the @HMSGOfficial team! 🙏🏼
En hora buena Dani Sordo and Cándido Carrera for taking P3! 💪🏼#WRC #RallyRACC #HMSGOfficial #Victory #TeamWork #VivaEspaña pic.twitter.com/v6uFwEjAC1
— Thierry Neuville (@thierryneuville) October 17, 2021
Najlepszy zespół: Hyundai WRT
Hyundai ponownie pokazał, że jest znacznie szybszy na asfalcie od Toyoty. Po trzecim zwycięstwie w tym sezonie oraz podwójnym podium matematyczne szanse na tytuł w klasyfikacji konstruktorów wciąż istnieją. Aby jednak go wywalczyć Hyundai musi zaliczyć perfekcyjną rundę na Monzie, a także liczyć na błąd lub pecha w Toyocie. Rożne rzeczy w rajdach już miały miejsce, więc szansa zawsze istnieje.
Rajd Katalonii: Dani Sordo zaskoczył najbardziej
Doświadczony Hiszpan po raz kolejny pokazał się z bardzo dobrej strony. Po pierwszym dniu zajmował 4. miejsce ze stratą nieco ponad 5 sekund do Sébastiena Ogiera. Po odpadnięciu Tänaka zespół potrzebował aby Sordo powalczył o podium. Pod koniec sobotniego etapu zbliżył się do Ogiera na 1,2 sekundy po tym jak Francuz zgasił swoje auto na ostatnim odcinku pokazowym dnia. W niedzielę Sordo ”odpalił” i wygrał wszystkie 4 odcinki łącznie z Power Stage wyprzedzając Ogiera i zajmując 3. miejsce w rajdzie. Dani jak zwykle pokazał, że jest niezawodnym kierowcą, na którym zespół może polegać. Szkoda, że pod koniec sezonu 2022 Hiszpan planuje zakończyć swoją karierę.
Największe rozczarowanie: Ott Tänak
To nie był udany rajd dla Estońskiego kierowcy. Już na OS2 wykręcił potężnego ”spina” cudem ratując auto. Na OS4 uślizg tylnej osi spowodował, że tym razem zakończyło się uderzeniem w drzewo i odpadnięciem z rajdu. Tänak skarżył się na dużą podsterowność auta i nie był w stanie znaleźć optymalnych ustawień dla siebie. Pomimo tego zespół nadal liczył na solidne punkty w walce konstruktorów a Ott ich nie dowiózł. Na szczęście zastąpił go Sordo, jednak to nie świadczy dobrze o Estończyku. Od momentu przejścia do Hyundaia Tänak prezentuje znacznie niższą formę, o czym mogą świadczyć jedynie dwa wygrane rajdy w ciągu ostatnich dwóch lat. Dla porównania w mistrzowskim sezonie 2019 wygrał ich aż sześć. Ta statystyka daje dużo do myślenia czy zmiana zespołu w przypadku Tänaka była dobrą decyzją.
Klasyfikacje generalne: Ogier liderem, Evans podtrzymuje swoje szanse na tytuł
Elfyn Evans zachował matematyczne szanse na tytuł po wywalczeniu 2. miejsca i zdobyciu 7 punktów więcej od Ogiera. Pomimo tego Francuz ma 17 punktów przewagi w klasyfikacji generalnej na jedną rundę przed końcem sezonu. Musiałby się wydarzyć jakiś wielki pech aby Ogier wypuścił tytuł z rąk, choć nigdy nie wiadomo, bo w rajdach wszystko jest możliwe. Na trzecim miejscu umocnił się zwycięzca rajdu Thierry Neuville, który znajduje się 45 punktów za Ogierem.
W klasyfikacji producentów Toyota jest już o krok od zdobycia tytułu mając 47 punktów przewagi nad Hyundaiem. Koreański zespół może jeszcze obronić tytuł, ale jego szanse są czysto matematyczne. Trzecie miejsce zajmuje M-Sport.
Oficjalnie wyniki Rajdu Katalonii znajdziecie tutaj.
Rajd Katalonii: Inne klasy i starty Polaków
W klasie WRC 2 zwyciężył Eric Camilli, drugie miejsce zajął Teemu Suninen, a na trzecim był Erik Cais. Mads Østberg zajął czwarte miejsce, dzięki czemu mistrzem WRC 2 już teraz został Andreas Mikkelsen na jeden rajd przed końcem sezonu.
W klasie WRC 3 najlepszy okazał się Emil Lindholm. Drugie miejsce zajął Kajetan Kajetanowicz, który dzięki temu objął fotel lidera w klasie WRC 3. Jego główny rywal Yohan Rossel nie wystartował w tym rajdzie dodatkowo Francuz złożył apelację w sprawie werdyktu o jego dyskwalifikacji w Rajdzie Akropolu, więc na ostateczne rozstrzygnięcia należy jeszcze trochę poczekać.
🔴 BREAKING: @AMikkelsenRally is #WRC2 2021 Drivers’ Champion 🏆 🙌#WRC | #RallyRACC | @toksportwrt | #WRCLive
— WRC – FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) October 17, 2021
Następny przystanek: Rajd Monzy, czyli finał sezonu
Podobnie jak rok temu areną ostatnich zmagań i finałowych rozstrzygnięć będzie Rajd Monzy, który odbędzie się w dniach 19-21 listopada. Czy Sebastian Ogier sięgnie po 8. tytuł? A może Elfyn Evans będzie w stanie go powstrzymać? Czy Toyota przypieczętuje swój kolejny tytuł w klasyfikacji producentów? O tym przekonamy się już za kilka tygodni.