Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Nowe Safety Cary i Medical Cary w F1. Poznaj bliżej sportowe Mercedesy

Sezon 2022 to sezon wielkich zmian. Te nie ominęły także samochodu bezpieczeństwa i samochodu medycznego. W tym tekście przedstawimy wam sylwetki dwóch Mercedesów, które już podczas GP Bahrajnu zaliczą swój debiut w tych zaszczytnych rolach. Poznajcie Mercedesa AMG GT Black Series i Mercedesa AMG GT 63S.

Nowe safety cary i medical cary f1 2022 mercedes
Fot. Mercedes

Nowe wcielenie samochodu bezpieczeństwa

Zdążyliśmy przyzwyczaić się do tego, że samochody bezpieczeństwa w Formule 1 to zawsze sportowe samochody Mercedesa. Marka ze Stuttgartu dostarcza je już bowiem od 1996 r. Jedynym wyjątkiem jest Aston Martin, chociaż ta marka również w dużej części należy do Daimlera. Sam model Vantage także korzysta z niemieckiej V8-emki. Safety Car był też zawsze utożsamiany z  topowym modelem w gamie swojego producenta. Czy były to kultowe CLK 55 AMG, SL 63 AMG czy nawet sam SLS, samochód bezpieczeństwa oznaczał absolutny szczyt techniki sportowych samochodów drogowych. Widok Mercedesów w F1 stanowił idealną promocję dla marki i dawał szersze światło na jej ofertę.

Modele te pojawiające się na torach królowej motorsportu pokazywały, że Mercedes-Benz to nie tylko luksus i elegancka, niemiecka precyzja, ale także ostry i sportowy charakter. Tak ma być i tym razem. Pod względem osiągów i sportowego zacięcia AMG GT R został brutalnie zrzucony z królewskiego tronu najszybszego Mercedesa oferowanego przez Niemców. Musiał on bowiem ustąpić swojemu młodszemu bratu, bezkompromisowej maszynie stworzonej z myślą o torach wyścigowych. Kiedy AMG GT Black Series pojawił się na rynku wzbudził wiele emocji. W końcu po raz pierwszy od lat doczekaliśmy się „czarnej” wersji jednej z maszyn sygnowanych logiem AMG. 

Mercedes wykorzystał sytuację i postanowił w sezonie 2022 podmienić dotychczasowego Safety Cara na tego nowszego i mocniejszego. Zestaw został także zmodernizowany o nowy samochód medyczny. Skoro AMG GT R i topowa C klasa udają się na zasłużoną emeryturę, przyjrzymy się ich następcom, a zdecydowanie jest się czemu przyglądać. Zarówno na zewnątrz aut jak i pod ich maskami.

ZOBACZ TAKŻE
Mercedes-AMG GT Black Series od Wheelsandmore - więcej niż tylko koła

Mercedes AMG GT Black Series – nowy samochód bezpieczeństwa w F1

Black Series to nie przelewki. Jeśli widzimy ten dodatek w nazwie wiemy, że mamy do czynienia z prawdziwym potworem. Kiedy myślimy że AMG to kompletny top mercedesowskiej technologii, to właśnie te, specjalne edycje pokazują, że da się pójść z nią o krok dalej. Więcej mocy, więcej docisku oraz lepsze osiągi. Konstruktorzy z Affaltenbach poszli właśnie tą drogą. Brak kompromisów, tylko sportowe wrażenia. Udało się, warto wspomnieć, bowiem, że AMG GT Black Series dzierży rekord Nurburgringu wśród samochodów drogowych wynoszący 6:43.616. Wśród aut produkcyjnych pobiło go jedynie Porsche 911 GT2 RS, jednak zastosowano w nim niefabryczny pakiet ulepszeń.

nowy samochód bezpieczeństwa f1 2022

Fot. Mercedes / Mercedeas AMG GT Black Series

Silnik – takiej mocy jeszcze nie było

Jak na AMG GT przystało, silnik to V8-emka, tak jak w niższych wersjach o pojemności 4 litrów. Mimo tego moc niebotycznie poszybowała w górę, wynosi ona bowiem aż 730 KM przy 6700 obr./min. Względem 577 KM w modelu AMG GT R jest to ogromna przepaść. Wszystko za sprawą gruntownych modyfikacji silnika. Jednym z najciekawszych elementów jednostki napędowej jest zastosowany w niej płaski wał korbowy z niecodzienną, zmodyfikowaną kolejnością zapłonu. Dzięki takiemu rozwiązaniu reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest natychmiastowa, auto zachowuje się też lepiej w zakrętach.

Na uwagę zasługują także dwie turbosprężarki, w których zwiększono wirnik kompresora i  poprawiono chłodzenie doładowującego je powietrza. Dzięki temu są one bardziej efektywne przy wysokim obciążeniu. Mogą one dostarczać nawet do 1100 kg powietrza na godzinę, to o 200 kg więcej niż w przypadku modelu GT R. W połączeniu ze sportowym układem wydechowym ze stali nierdzewnej i siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów silnik wykazuje się ogromną wydajnością i świetnym brzmieniem.

Aerodynamika na miarę wyścigowej klasy GT3

Nadwozie Mercedesa AMG GT Black Series również zostało zmodyfikowane. Starano się zadbać o odwzorowanie kształtu oraz elementów aerodynamicznych, tak aby przypominały te zastosowane w modelach torowych GT3 i GT4. Najbardziej w oczy rzuca się chyba powiększony względem GT R-a grill wyglądający jak rodem wyjęty z samochodu startującego w serii DTM. Powiększono także dyfuzor i przedni splitter. Funkcjonalnymi i efektownymi dodatkami są dokładki z włókna węglowego prowadzące powietrze w odpowiedni sposób. Szczególnie widać to w okolicy tylnych kół gdzie odpowiednio wyprofilowane elementy kierują strumień powietrza kanałem aż do hamulców w celach chłodzenia. 

Mercedes AMG GT Black Series tył

Fot. Mercedes / Mercedeas AMG GT Black Series

Drugą z najbardziej widocznych zmian jest olbrzymi, dwustopniowy tylny spoiler, regulowany w zależności od ustawień. AMG GT Black Series oferuje kilka różnych programów aktywacji spoilera AMG DYNAMICS. Tutaj warto uważnie przyglądać się samochodowi bezpieczeństwa podczas różnych rund sezonu 2022. Ze względu na możliwość regulacji być może tak, że jak w przypadku samych bolidów zauważalne będą zmiany w ułożeniu skrzydła. Rozwiązanie to jest podobne do dobrze znanego systemu DRS. Do tego wszystkiego dochodzą olbrzymie wloty powietrza na masce oraz dodatkowe otwory nad kołami auta.

Nadwozie i zawieszenie

W modelu GT Black Series zastosowano zawieszenie na podwójnych wahaczach rodem z motorsportu. Powoduje to wysoką stabilność w zakrętach a kierowca czuje nawierzchnię tak jak w żadnym innym modelu Mercedesa. Zaimplementowano również adaptacyjne amortyzatory AMG Ride Control, których charakterystyka tłumienia zmienia się w zależności od stanu toru i stylu jazdy. Podwójnie regulowany, przedni stabilizator wykonano z włókna węglowego, tylny zrobiono ze stali i ma on konstrukcję rurową.

Prowadzenie dodatkowo poprawia zastosowanie karbonowej płyty w podwoziu, w tylnej części auta. Wewnątrz możemy zaobserwować lekką, tytanową klatkę bezpieczeństwa, która dodatkowo usztywnia nadwozie. Hamulce to węglowo ceramiczna, wyścigowa konstrukcja Mercedesa. Opony opracowano natomiast specjalnie we współpracy z firmą Michelin.

Osiągi

Wszystkie te detale przekładają się na zestaw osiągów czyniących z Mercedesa AMG GT Black Series najszybszy model drogowy w historii marki. Przyśpieszenie do 100 km/h wynosi 3,2 sekundy. Do 200 km/h około 9 sekund. Prędkość maksymalna to 325 km/h. 

Mercedes AMG GT 63 S, czyli nowy samochód medyczny w F1

Doczekaliśmy się także nowego samochodu medycznego. Mimo że to samochód bezpieczeństwa jest tym bardziej ”medialnym” autem to nie należy zapominać o nieocenionej roli Medical Cara. Tak jak można było się tego spodziewać, postawiono na nieco bardziej praktyczny model. W związku z tym omówimy również czterodrzwiową wersję Mercedesa AMG GT.

Silnik

W kwestii silnika nie było niespodzianek, Mercedes postawił na klasyczne V8 z dwiema turbosprężarkami. Jego moc wyniosła 639 KM w zakresie od 2500 do 4500 RPM. Moment obrotowy wynosi ogromne 900 Nm. Taką olbrzymią moc na koła przenosi skrzynia AMG SPEEDSHIFT, która operuje dziewięcioma przełożeniami. W osiąganiu wciskającego w fotel przyśpieszenia pomaga elektrycznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi. Zastosowano także zaprojektowany specjalnie dla tego modelu układ wydechowy.

ZOBACZ TAKŻE
Samochody kierowców F1. Sprawdzamy ich służbowe i prywatne garaże

Aerodynamika

Podczas projektowania Mercedesa AMG GT 63 S najwięcej osiągnięto w zakresie aerodynamiki. Godziny testów w tunelu aerodynamicznym opłaciły się szczególnie przy tworzeniu systemów aktywnie sterujących przepływem powietrza. Wiele rozwiązań jest podobnych do tych zastosowanych w modelu AMG GT R. Są to między innymi pionowe żaluzje w okolicach przedniego zderzaka. Kontrolowane są elektrycznie i dostosowują się do sytuacji, dając kierowcy optymalne ustawienia aerodynamiki auta.

medical car f1 2022 mercedes amg gt 63s

Fot. Mercedes / Mercedes AMG GT 63S

Sporo ciekawych rozwiązań widzimy też w tylnej części pojazdu. Duży spoiler z włókna węglowego jest regulowany w zależności od potrzeb i warunków. Zwraca on na siebie uwagę niecodziennym wyprofilowaniem, jego boczne płaty lekko opadają do dołu. Pod pojazdem znajduje się duży dyfuzor a całość uzupełniają karbonowe prowadnice powietrza.

Zawieszenie i nadwozie

Pneumatyczne, aktywne zawieszenie również kryje w sobie ciekawe detale. Wykorzystane zostały wielokomorowe amortyzatory, inżynieryjny popis niemieckiej marki. Wiele elementów, również nadwozia jest wykonanych z włókna węglowego. Dach, owiewki lusterek, wykończenie wnętrza i części aerodynamicznych. To wszystko z karbonu, oczywiście dla zmniejszenia wagi. Precyzyjną kontrolę hamowania zapewnia wydajny, ceramiczny układ  hamulcowy.

Osiągi

Obsadzenie Mercedesa AMG GT 63 S w roli samochodu medycznego sprawi, że stanie się to najszybszym, z jakiego kiedykolwiek korzystała Formuła 1. Jakie są osiągi tej maszyny? Pierwszą setkę model ten osiąga w czasie 3,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.

nowy samochód medyczny 2022 f1 tył

Fot. Mercedes / Mercedes AMG GT 63S

ZOBACZ TAKŻE
Samochód bezpieczeństwa w F1. Niedoceniony bohater sportu?

Ku uciesze fanów

Takie posunięcie Mercedesa jest zdecydowanie na plus. Może i nie ma co oczekiwać, że Lewis Hamilton przestanie narzekać na tempo samochodu bezpieczeństwa, ale na pewno jest to odświeżenie wyglądu dobrze nam znanych Mercedesa AMG GT R i sportowej E klasy w kombi. Wielu fanów Formuły 1 ze świadomością, że wersja Black Series jest już na rynku z niecierpliwością czekało na zmianę modelu pełniącego tak zaszczytną rolę w królowej motorsportu. Zastosowanie 4-drzwiowego coupé nada natomiast dodatkowo sportowego charakteru samochodowi medycznemu.

4.7/5 (liczba głosów: 4)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama