Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

F4

Lukas Malek o Słowacji. „Ludzie nie wiedzą nawet co to karting” | WYWIAD

Podczas gdy Polacy i Czesi mają powody do zadowolenia dzięki juniorom, tak Słowacy dopiero po raz pierwszy od 2016 roku mogą obserwować w seriach prowadzących ku F1 swojego rodaka. Stało się tak za sprawą Lukasa Malka, który podobnie jak Tymoteusz Kucharczyk rywalizuje w Hiszpańskiej F4. 16-latek zgodził się z nami na rozmowę korzystając z miesięcznej przerwy w startach.

Lukas Malek
Fot. Fotocar13

Lukas Malek: Krótka sylwetka

Słowacy od wielu lat nie ścigali się w seriach juniorskich, prowadzących ku F1. Powrócili oni jednak do nich w 2021 roku. Stało się tak, gdyż Lukas Malek zadebiutował w kilku ostatnich wyścigach Hiszpańskiej F4, po tym jak przez kilka lat rywalizował w kartingu. Reprezentant naszych południowo-wschodnich sąsiadów reprezentował wówczas ekipę Drivex School. Słowak następnie na sezon 2022 przeniósł się do zespołu GRS Racing. Pomiędzy rundami w Portimao i Jerez, 16-latek zgodził się na rozmowę z nami. 

ZOBACZ TAKŻE
Roman Stanek o sezonie 2022. "Nie wiedziałem, czy dostanę kontrakt na starty" | WYWIAD

Jedyny taki Słowak

Gdybyś mógł wybrać jedną serię F4, w której mógłbyś rywalizować, którą byś wybrał i dlaczego?

Nadal wybrałbym Hiszpańską F4. Moim zdaniem w tym roku to najbardziej ciekawe mistrzostwa w F4 i miejsce, w którym mogę się najwięcej nauczyć.

Jak się czujesz z tym, że od czasu Richarda Gondy,  który w 2016 roku rywalizował w GP3, jesteś pierwszym Słowakiem, który wystartował w juniorskiej serii prowadzącej do F1?

To zaszczyt być jedynym Słowakiem reprezentującym mój kraj w tego typu mistrzostwach i jestem wdzięczny wszystkim słowackim kibicom, ale w końcu wszyscy byli, że tak to ujmę tylko „skórą i kośćmi” i ważne jest, co się dzieje na torze, a nie skąd jesteś.

Lukas Malek Portimao

Fot. GRS Racing

Hiszpańska F4 używa systemu czasowego, a nie systemu okrążeń. Podczas ostatniego wyścigu w Portimao na torze było więcej samochodu bezpieczeństwa niż  rzeczywistego ścigania. Twoim zdaniem byłoby lepiej, gdyby Hiszpańska F4 zastosowała system okrążeniowy jak w F3 czy F2?

Zgadzam się, że samochód bezpieczeństwa w ostatnim wyścigu pierwszej rundy był zbyt długo na torze i nie pozwalał na tak długi czas wyścigu, dlatego zgadzam się, że system okrążeń byłby lepszy, aby uniknąć takich rzeczy.

W przeciwieństwie do F1, kierowcy Hiszpańskiej F4 mają do dyspozycji kilka testów w trakcie sezonu. Co sądzisz o tym rozwiązaniu?

Myślę, że jest to dobra okazja dla kierowców, aby poprawić się w trakcie sezonu. Zwłaszcza po to, aby  zbudować pewność siebie, nie musząc robić wszystkiego tak szybko w ciągu zaledwie jednego dnia testów w testach zbiorowych, FP1 i FP2.

Lukas Malek o ARC Bratislavie

Co sądzisz o tym, że w ostatnich latach motorsport na Słowacji gości coraz więcej znanych imprez. Przez wiele lat mieliścy WTCR/WTCC na Slovakiaringu, a rok temu w Żarnowicy eliminacje do FIM Speedway Grand Prix. Czy to dobry znak dla twojego kraju, jeśli chodzi o sporty motorowe?

To świetny sposób na promocję naszego kraju w świecie wyścigów i zwiększenie zainteresowania nim innych. Szczególnie dla kierowców takich jak ja lub innych ze Słowacji to dobry sposób na marketing.

W WEC mamy słowacki zespół ARC Bratislava. Co sądzisz o tym wieloletnim projekcie?

Właściciel ekipy ARC Bratislava, czyli Miro Konopka, jest bardzo dobrym przyjacielem mojego taty. Myślę, że radzi sobie całkiem nieźle, biorąc pod uwagę jego nie wyścigową przeszłość.

ZOBACZ TAKŻE
"Alonso inspiruje Hiszpanię". Quique Bordas o F4 i Alonsomanii | WYWIAD

W tym sezonie WEC, ARC Bratsilava zatrudniło do rywalizacji byłego świetnego kierowcę F3 i F2, Holendra Benta Viscaala. Czy uważasz, że to czyni zespół sławniejszym?

Zatrudnienie Benta Viscaala, który był świetnym kierowcą F3 i F2, to znakomity sposób na poszerzenie horyzontu zespołu. Może sprawić, że zespół będzie bardziej sławny, mając w składzie kogoś znanego z czołówki tzw. drabiny do F1, ale zdecydowanie bardziej chodzi o same wyniki, które sprawiają, że jesteś rozpoznawalny.

Jakie problemy napotykają Słowacy?

Dlaczego twoim zdaniem nigdy nie mieliśmy Słowaka w F1? Najbliżej tego był znany polityk Jirko Malcharek, który w 2002 roku był kierowcą testowym Minardi.

Na Słowacji wyścigi nie są tak popularne i promowane jak inne sporty, takie jak hokej na lodzie. Wiele osób nawet nie wie, czym jest karting lub F4, dlatego nie ma tak dużego zainteresowania. I jeszcze jest jeden powód – wielu kierowców nie ma sponsorów i ma trudności z dostaniem się na najwyższy poziom wyścigów.

Na którą rundę tego sezonu czekasz najbardziej?

Nie ma takiej rundy, której najbardziej nie mogę się doczekać. Staram się skoncentrować na jednym wyścigu na raz, aby uniknąć stresu i oczekiwań, a potem po prostu wykonuję swoją pracę. Każde okrążenie na torze jest równie ekscytujące.

Lukas Malek przed wyścigiem

Fot. GRS Racing

Mając na uwadze harmonogram aktywności podczas weekendu wyścigowego, można zobaczyć, jak wyraźnie wszystko jest skoncentrowane na np. DTM lub innych wyścigach GT3. Czy w takim razie czegoś ci brakuje? Co to jest?

Myślę, że jest wszystko dobrze zorganizowana, jedyne co można byłoby  zmienić, to dostęp do boksów, które ułatwiają wiele rzeczy podczas treningów.

Jakie cele wyznaczyłeś sobie przed sezonem 2022?

Chcę osiągnąć to, co najlepsze, i po prostu cieszyć się tym, co robię. Kiedy to zrobię, rezultaty przyjdą same.

Lukas Malek i jego największe marzenie

GRS jest prawdopodobnie najmniejszym zespołem w stawce. Czy myślisz, że możecie walczyć z Camposem i MP Motorsport?

GRS to naprawdę ciężko pracujący zespół, a biorąc pod uwagę pracę, którą wykonują, nie sądzę, aby rozmiar nas ograniczał. Z drugiej strony myślę, że może to sprawić, że atmosfera w zespole będzie mniej nerwowa i bardziej precyzyjna, dzięki czemu każdy kierowca będzie miał więcej czasu i skupienia.

W kalendarzu Hiszpańskiej F4 mamy tory, na których dawno temu rywalizowały takie legendy jak Ayrton Senna, Alain Prost i Nigel Mansell. Co dla ciebie oznacza, że ​​możesz ścigać się na tych samych torach, co najlepsi kierowcy w historii?

To zaszczyt jeździć po tym samym torze, którym wiele lat temu jeździły takie legendy jak Senna czy Prost. To po prostu dodaje dodatkowej motywacji, aby dobrze wystąpić, wiedząc, że twój idol ścigał się tutaj i wygrał tutaj w przeszłości.

Słowak w bolidzie

Fot. GRS Racing

Powiedzmy, że możesz wybrać jedną z tych rzeczy: – zwycięstwo w całym wyścigu Le Mans 24h z ARC Bratislavą, Mistrzostwo Świata F1 oraz Potrójną Koronę Motorsportu. Co byś wybrał?

Szczerze mówiąc, moim największym celem byłoby zdobycie Potrójnej Korony Motorsportu. Najtrudniej jest wygrać w trzech różnych kategorie, ale także to musi być najbardziej satysfakcjonujące uczucie, mając na uwadze fakt, iż tylko Graham Hill tego dokonał.

Ostatnie pytanie. Co chciałbyś powiedzieć fanom Hiszpańskiej F4 z Polski?

Mam nadzieję, że wyścigi Hiszpańskiej F4 dostarczą wam wiele emocji!  Obyście mieli z nich wielką frajdę. 

Jak idzie Słowakowi?

Lukas Malek do tej pory nie zdołał zdobyć ani jednego punktu w Hiszpańskiej F4. 16-latek jednak co pokazały ostatnie testy ma potencjał, aby pokazać pełnię swoich umiejętności. Słowak aktualnie zajmuje 23. miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. 

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz Hiszpańskiej F4 2022. Gdzie i kiedy startuje Kucharczyk?

Zachęcamy do zaobserwowania Instagrama naszego rozmówcy. Wystarczy kliknąć w ten odnośnik.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama