Connect with us

Czego szukasz?

ELMS i AsLMS

Niezbędnik Le Mans Cup 2023. Co musisz wiedzieć o LMC?

W sezonie 2023 na starcie do mistrzostw Le Mans Cup zobaczymy polski zespół Inter Europol Competition. Zapraszamy do zapoznania się z zasadami, których znajomość pomoże wam w lepszym śledzeniu tej kategorii.

Inter Europol Competition Le Mans Cup 2023
Fot. Michelin Le Mans Cup

Czym jest Le Mans Cup?

Le Mans Cup powstało w 2016 roku jako seria zorientowana głównie na samochody GT3 oraz kierowców półprofesjonalnych. Z czasem jednak ta seria wzbogaciła się o kategorię LMP3, która w ostatnich latach stanowi 85% stawki. Aktualnie w każdym wyścigu na starcie pojawia się około czterdziestu załóg na przestrzeni obydwu klas. Zaś same mistrzostwa stanowią istotny element w drabince rozwojowej w drodze do WEC i 24h Le Mans zarówno dla zawodników, jak i zespołów. Pora na przedstawienie niezbędnych informacji dot. Le Mans Cup 2023.

ZOBACZ TAKŻE
43 samochody na 2021 w ELMS. Lista startowa z polskimi akcentami

Jakie samochody można zobaczyć na torze w Le Mans Cup 2023?

Stawka Le Mans Cup w 2023 dzieli się na dwie klasy: LMP3 i GT3. LMP3 poza LMC możemy zobaczyć chociażby w IMSA Sportscar, Prototype Challenge czy DTM Endurance. Zaś GT3 w IMSA Sportscar (jako GTD Pro i GTD) czy DTM. Jak w każdym innym multiklasowym wyścigu, wszystkie klasy walczą o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Jednak oprócz tego każda klasa ma swój wewnętrzny wyścig o wygraną. Najszybszy samochód z każdej klasy jest uznawany za zwycięzcę wyścigu i staje na szczycie podium w swojej kategorii. Dlatego pozycja samochodu niższej klasy w klasyfikacji generalnej jest mniej ważna od pozycji w klasie.

Oprócz tych dwóch klas zobaczymy także trzecią klasę „innowacyjna”. Jest to kategoria stworzona wyłącznie z myślą o prototypie wodorowym, który powstał z inicjatywy ACO oraz producenta podwozi do LMP3, firmy Adess. Sam pojazd nie walczy o punkty, ale rywalizuje w celu rozwoju technologii wodorowej w wyścigach długodystansowych. Promotor mistrzostw wiąże ogromne nadzieje z tą technologią, która w drugiej połowie tej dekady ma zostać dopuszczona do użytku w klasie Hypercar.

Klasa: LMP3 (prototypy)

Le Mans Prototype 3 jest klasą stworzoną przez ACO w 2015 roku jako juniorska kategoria prototypów, skierowana do młodzików i amatorów. Od 2020 roku homologowane są samochody nowej generacji, stanowiącej ewolucję poprzednich prototypów. Pierwotnie LMP3 zastąpiły w stawce ELMS starą klasę LMPC, używającą Oreki FLM09. Ich głównym założeniem jest danie zespołom i kierowcom możliwości taniego i konkurencyjnego ścigania na międzynarodowym poziomie.

Klasa P3, podobnie jak P2, oferuje prywatnym zespołom cztery modele samochodów. Dwa z nich – Ligier JSP320 i Duqueine D08 – pojawią się w rundach ELMS. Dwa pozostałe, czyli Ginetta G61-LT-P3 i ADESS 03 Evo, nie mają tym razem swojej reprezentacji w klasie. LMP3 napędza identyczny dla wszystkich, pięcioipółlitrowy seryjny silnik VK56DE V8 produkcji Nissana. VK56DE w specyfikacji LMP3 2020 rozwija 455KM mocy. Samochody posiadają wspomaganie kierownicy i kontrolę trakcji, dla ułatwienia obsługi przez gentleman driverów.

Załogi w LMP3 mogą mieć dwóch kierowców. Obecność kierowców z rangą Platinum jest zabroniona. Duety mogą się składać z:

  • Dwóch brązowych;
  • Brązowy, wraz ze srebrnym, lub złotym.

Le Mans Cup 2023. Klasa: GT3 (grand tourery)

GT3 jako klasa powstały dzięki Stephane Ratelowi w 2006 roku jako trzeci poziom Grand Torerów. Wtedy jeszcze istniały klasy GT1 i GT2, ale nie były one w najlepszej kondycji z przyczyn finansowych. Mówiąc krótko były one zbyt drogie dla niefabrycznych zespołów. Wtedy też Stephane Ratel Organisation opracowało plan klasy, która osiągami będzie wolniejsza od GT1 i GT2, ale będzie oparta na modelu komercyjnym, który jest korzystniejszy dla prywatnych ekip.

Na czym on polega? Przede wszystkim rozwój jest zamrożony z racji kilkuletniego cyklu homologacyjnego. Dodatkowo zabroniony jest udział oficjalnych ekip fabrycznych, które mogłyby swoim poziomem przygotowania „zamęczyć” ekipy prywatne. Trzecim filarem klasy GT3 jest BoP, czyli system balansowania osiągów (Balance of Performance). Ten system pozwala zbliżyć do siebie osiągi samochodów, które różnią się od siebie specyfikacją co pozwala zbliżyć do siebie stawkę. To z kolei utrudnia zdominowanie serii i wyścigu i przyczynia się do bardziej zaciętej rywalizacji.

Jeśli chodzi o kierowców to w sezonie 2023 w Le Mans Cup w każdej załodze GT3  przynajmniej jeden z nich musi być brązem, zaś drugi – brąze, srebrnym lub złotym. Jeśli chodzi o „pomoce” to w tych samochodach spotkamy na przykład ABS czy kontrolę trakcji. Trzeba jednak wspomnieć,  że te asysty nie mają zbyt wiele wspólnego z tym, który znamy z pojazdów drogowych. To nadal wymagające maszyny!, które bardzo trudno jest opanować

Jakie przepisy są charakterystyczne dla Le Mans Cup 2023?

Balance of Performance

BoP jest systemem balansującym klasę w sportscarach. Ogólną ideą przyświecającą BoP jest umożliwienie samochodom z całkowicie różnymi napędami, wydajnością aerodynamiki, i bazowymi osiągami kręcenie porównywalnych czasów okrążeń. Szczegółowe omówienie tego, czym jest i jak działa BoP, poświęciliśmy osobny artykuł, który można przeczytać poniżej.

ZOBACZ TAKŻE
Balance of Performance: Szatan czy zbawca świata sportscarów?

Procedura Full Course Yellow i Safety Car

Fani F1 mogą być zaznajomieni z procedurą VSC (Virtual Safety Car). W LMC i innych seriach ACO, VSC jest nazywane Full Course Yellow (FCY). FCY oznacza wprowadzenie stanu żółtej flagi na całym torze i ogranicza prędkość maksymalną do 80km/h. Pit lane pozostaje otwarte, a postój może się odbywać bez zakłóceń. FCY jest preferowane względem Safety Cara ze względu na brak bezpośredniego wpływu kontroli wyścigu na jego przebieg. Oprócz FCY stosuje się także lokalną żółtą flagę w obrębie danego posterunku obsługi toru.

Safety Car (SC) wyjeżdża na tor w sytuacji, kiedy dalsza jazda jest zbyt niebezpieczna nawet w rygorze FCY. Na tor po komendzie SC wyjeżdża specjalnie oznakowany samochód bezpieczeństwa z lampami na dachu. SC ustawia się przed pierwszym napotkanym samochodem i prowadzi całą stawkę z ograniczoną prędkością do czasu rozwiązania problemu na torze.

Ważnym szczegółem tej procedury jest fakt, że pit lane pozostaje zamknięte przez trzy pełne okrążenia przejechane za SC, po czym zostaje otwarta. Zjeżdżanie na postój przy zamkniętym pit lane jest karane, z wyjątkiem sytuacji awaryjnego postoju.

ZOBACZ TAKŻE
ACO pokazało kalendarz ELMS na sezon 2022. Są powroty

Safety Car używa pomarańczowych świateł do sygnalizowania neutralizacji – ich zgaśnięcie oznacza, że na kolejnym okrążeniu wyścig powróci do zielonej flagi. Dodatkowo, SC może użyć zielonego światła dopuszczającego tzw. pass around.

Działa to tak: jeżeli Twój samochód jest w kolejce za safety carem, ale przed liderem Twojej klasy, możesz wyprzedzić safety cara, okrążyć tor i ustawić się z powrotem w kolejce, już za liderem klasy. Odpowiedzialność za decyzję o skorzystaniu z tej możliwości ciąży jednak na kierowcy biorącym udział w wyścigu. Zaś nadużycia podlegają karze.

Kwalifikacje

Format kwalifikacji LMC jest identyczny względem tego stosowanego w innych seriach ACO, w tym World Endurance Championship. Każda klasa ma osobną, dziesięciominutową sesję. W jej trakcie jeden brązowy kierowca z każdej załogi walczy o uzyskanie jak najlepszego czasu okrążenia. Warunkiem zakwalifikowania się do wyścigu jest wykręcenie czasu szybszego niż 110% czasu lidera klasy. Tankowanie w trakcie sesji jest zabronione. Załoga zdobywająca pole position w każdej klasie otrzymuje dodatkowy punkt do klasyfikacji załóg i kierowców.

Pit lane i naprawy

Procedura postoju w LMC jest podobna do innych serii sportscarowych. Główną zasadą jest four man rule. To przepis ograniczający ilość personelu pracującego przy samochodzie do sześciu osób. W tej liczbie znajduje się czterech mechaników zmieniających opony i tankujących samochód (stąd nazwa „four man rule”), mechanik z gaśnicą oraz asystent kierowcy pomagający przy zmianie kierowców czy podający butelkę z napojem. W seriach ACO nie można jednocześnie zmieniać opon i tankować samochodu – należy najpierw zmienić opony, i dopiero potem rozpocząć tankowanie. Dodatkowo, ruszanie z boksu z uślizgiem kół jest surowo zabronione.

Sportscary, zwłaszcza na długim dystansie, umożliwiają naprawę szwankującego samochodu i powrót do rywalizacji. Nawet samochód uszkodzony w połowie okrążenia może powrócić do boksu i po naprawach ścigać się dalej. Musi to jednak zrobić o własnych siłach, a mechanicy i pracownicy toru nie mogą pchać samochodu poza granicami pit lane. Naprawy polowe, czyli poza pit lane, muszą się odbyć tylko za pomocą narzędzi wożonych na pokładzie samochodu, i wykonywać je fizycznie może tylko kierowca.

W trakcie neutralizacji SC każdej załodze przysługuje awaryjny postój. Warunkiem jest zaistnienie bezwzględnej konieczności zjazdu do zamkniętych boksów. W takim przypadku zespół może lać paliwo do baku przez nie więcej niż pięć sekund, i wymienić co najwyżej jedno koło – ale tylko po przebiciu opony. Po wykonaniu postoju awaryjnego samochód wraca na tor, i ma obowiązek zjechać ponownie do boksu na pełny serwis niezwłocznie po powrocie do zielonej flagi.

Niebieskie flagi i dublowanie

Jedną z uniwersalnych zasad panujących w sportscarach, także w LMC, jest specyficzne podejście do niebieskiej flagi. O ile w F1 niebieska flaga oznacza: za tobą jest szybszy samochód, zjedź mu z drogi, to w sportscarach jest inaczej.

Tu niebieska flaga jest tylko informacją o zbliżającym się szybszym samochodzie. Ponadto, odpowiedzialność za bezpieczne dublowanie spoczywa na szybszym samochodzie. Wymijany wolniejszy samochód ma za zadanie trzymać się bezpiecznej linii i nie utrudniać zdania dublującemu samochodowi. W trakcie wyścigu powoduje to konieczność zarządzania tempem na okrążeniu w taki sposób, aby nie utknąć w swoistym korku za wolniejszymi samochodami i wymijać je możliwie efektywnie.

Co należy osiągnąć, aby zostać sklasyfikowanym?

Aby zostać sklasyfikowanym na mecie wyścigu LMC i zdobyć punkty, samochód musi:

  • Przejechać linię start-meta na nitce toru po wywieszeniu szachownicy, z wyjątkiem jednostkowych decyzji sędziów wyścigu. Samochód nie może zatrzymać się na torze w oczekiwaniu na szachownicę;
  • Przejechać co najmniej 70% dystansu przejechanego przez samochód sklasyfikowany na pierwszym miejscu w generalce wyścigu, przy czym dystans samochodu w okrążeniach jest zaokrąglany w dół do najbliższej liczby całkowitej;
  • Warunek obowiązujący załogi zdobywające punkty: Samochód musi być zgłoszony do uczestnictwa w pełnym sezonie LMC 2023. Samochody ścigające się gościnnie są niewidoczne w klasyfikacji swoich klas. To oznacza, że w sytuacji, gdy wyścig w klasie wygrywa samochód gościnny. Natomiast samochody jeżdżące w pełnym sezonie zajmują miejsca od P3 w dół, to na podium stają P1, P2 i P3 w klasie. Ale tymczasem P3 jako najwyżej klasyfikowany uczestnik LMC dostaje punkty jak za P1; P4 dostaje punkty jak za P2; i tak dalej.

Ten niezbędnik powinien wyczerpać twoje pytania o Le Mans Cup 2023. Jeśli chcesz o coś zapytać, zapraszamy do komentowania poniżej lub w naszych social mediach.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama