Connect with us

Czego szukasz?

FRECA

Roman Biliński przed sezonem 2023. „Włożyliśmy sporo pracy w testy” | WYWIAD

Mieliśmy nie tak dawno okazję spotkać się z Romanem Bilińskim podczas jego pobytu w Polsce. Zawodnik ekipy Trident we FRECA opowiedział nam o swoich przygotowaniach do sezonu 2023 oraz nadziejach wynikowych i nie tylko. Nie przedłużajmy więc i przenieśmy się do treści wywiadu.

Roman Biliński wywiad 2023
Fot. Dutch Photo Agency

Roman Biliński był w Polsce

Na początku może wyjaśnijmy w jaki sposób przeprowadziliśmy wywiad z 19-latkiem. Kilka dni temu Roman Biliński zawitał do Warszawy i zostaliśmy przez niego zaproszeni do udziału w spotkaniu medialnym. To właśnie tam zadaliśmy kilka pytań naszemu reprezentantowi, który szykuje się do startu w mistrzostwach FRECA. 

Powrót do czasów GB3

Cofnijmy się na chwilę do 2021 roku, bo mamy do uzupełnienia kilka rzeczy. Jak wspominasz start w Oulton Park, gdzie jeszcze przed 1. zakrętem awansowałeś z 4. na 1. miejsce?

Tamte zawody rozgrywane były na strasznie mokrym torze. Z brudnej części toru miałem bardzo dobry start i już po 1. zakręcie znalazłem się w takiej pozycji, że wyszedłem na prowadzenie. To był chyba najlepszy mój start w życiu! Po cichu liczę, że we FRECA ponownie stanę na najwyższym stopniu podium.

W 2. wyścigu tam miałeś znakomitą walkę koło w koło z Sebastianem Fernandezem. Jak ją wspominasz?

To była znakomita walka, która trwała kilkaset metrów. W 1. zakręcie wyjechałem minimalnie poza linię i sędziowie nałożyli na mnie karę za wyprzedzenie go poza obrębem toru. Takich potyczek chcemy jednak więcej, zwłaszcza że była to czysta rywalizacja.

ZOBACZ TAKŻE
Roman Biliński o celach i planach. "Chcę startować jako Polak" | WYWIAD

W tym roku w GB3 Championship będzie ścigał się Tymek Kucharczyk. Czego on musi się nauczyć, aby być konkurencyjnym w tej serii, jak w Hiszpańskiej F4?

Bolidy GB3 należą do tych z gatunku przyjemnych do jazdy. Samochód ma sporo docisku i nie „zjada” opon, ale należy je dobrze rozgrzać. Trzeba się jednak przyzwyczaić do kilku aspektów takich jak przyśpieszenie. Kolejną rzeczą są tory, których nie znajdziemy w wielu seriach wyścigowych. Osobiście myślę, że Tymek poradzi sobie znakomicie, bo w Douglas Motorsport zapewne postawią na niego, aby był liderem ekipy.

Pierwsze podium i nowi koledzy z zespołu

Przejdźmy teraz do właściwego tematu rozmowy. Rok temu jako jedyny zdobyłeś podium z Tridentem we FRECA. Jak smakowało podium na Węgrzech?

To było jedno z najlepszych uczuć w mojej karierze. Tamtego weekendu bardzo mocno pracowaliśmy nad tempem i to się opłaciło. Cieszyłem się, że na międzynarodowym poziomie mogę osiągać takie wyniki.

W tym sezonie we FRECA będzie startowało kilku twoich dobrych znajomych z czasów GB3 Championship. Między innymi Tom Lebbon, który podpisał kontrakt z Ardenem. Jak on może się spisać?

Szczerze mówiąc nie wiem. Tom w Wielkiej Brytanii był bardzo szybki – nawet zderzyliśmy się walcząc o wygraną na Silverstone. On będzie musiał poznać tory, aby w pełni przystosować się do nowych dla niego warunków. Liczę, że jako kolejny absolwent GB3 pokaże się z dobrej strony.

ZOBACZ TAKŻE
FRECA: Rywal Bilińskiego z czasów GB3 w Ardenie

Twoimi kolegami z zespołami będą Nikhil Bohra i Oven Tangavelou. Jak idzie integracja z nimi?

Oni są bardzo szybcy i naciskamy na siebie. To bardzo dobrze, bo będziemy dawać z siebie 100%. Zaliczyliśmy integrację i mieliśmy okazję się lepiej poznać także teraz czekamy na pierwszy wyścig w sezonie. 

Roman Biliński zdradza kulisy testów

Jak Luca Zerbini sprawdza się w roli szefa zespołu?

On jest niesamowity. Luca to jeden z najlepszych szefów, jakich miałem podczas mojej kariery. Jest zabawny, bardzo dobrze prowadzi zespół i jest bardzo odpowiedzialny. Dzięki niemu i mechanikom już rok temu walczyliśmy o punkty, a Trident  przecież debiutował na tym poziomie.

F1 nie ściga się w Niemczech od 2019 roku, ale za to FRECA zadebiutuje na Hockenheimringu w tym sezonie. Jak nastawiasz się na tą rundę?

Hockenheim wygląda na bardzo dobry obiekt. Mogą tam być problemy z limitami toru, a zwłaszcza w 1. zakręcie, gdzie łatwo jest wynieść się za szeroko. Nie mogę się doczekać widoku 36 kierowców, którzy będą razem wchodzili w nawrót. Zapowiada się dobra zabawa.

ZOBACZ TAKŻE
FRECA: Biliński w czołówce na testach w Barcelonie | Analiza

Jak to było z tymi testami przedsezonowymi? Miałeś bardzo wysokie prędkości na prostych w Barcelonie.

Pracowaliśmy z zespołem nad aerodynamiką i zmniejszeniem oporu powietrza. Małe rzeczy robią tu ogromną różnicę, ale to tak naprawdę wiadomo już od F4. Wyższe prędkości na prostej pomagają, gdy kogoś się goni. Widzimy w tym naszą szansę, ale to zweryfikuje sezon.

Roman Biliński testy Hiszpania 2023

Fot. Dutch Photo Agency.

Na koniec, co możesz powiedzieć o Twojej sytuacji ze sponsorami? FRECA to seria, która już pochłania ogromny budżet.

Wiadomo, że chciałbym być wspieranym przez sponsorów, bo to pomaga awansować do kolejnych serii. W Polsce firmą która najbardziej wspiera młode talenty jest Orlen. Bardzo chciałbym być częścią ich Orlen Team. Wiem jednak, że najpierw muszą przyjść dobre wyniki. Powiedzmy, że takie jak miałem w GB3 Championship, aby ktoś się zainteresował i mnie wsparł. Motorsport jest drogi i bez pieniędzy nie można zajść daleko.

 

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama