Connect with us

Czego szukasz?

Motorsport

Najszybsze McLareny nie są bolidami F1? | Historia motorsportu

McLaren w Can-Am odnosił ogromne sukcesy, a kluczem do nich poza umiejętnościami kierowców była maszyna. Mowa o McLarenie M8, a wcześniej również M6. O tych dwóch konstrukcjach opowiemy wam tak, aby zarazem udowodnić, że nie samą F1 McLaren stoi. Oto historyczna podróż po dziejach ekipy w Canadian American Challenge Cup – ówczesnej najszybszej serii wyścigowej świata.

McLaren Can Am 1970
Fot. McLaren

O Can-Am już pisaliśmy na łamach MotoHigh.pl jakiś czas temu. Superszybka seria wyścigowa rozgrywana w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie, która osiągami przewyższała F1 i miała na gridzie najszybsze prototypy świata. W kontekście dominacji w tych mistrzostwach można mówić o dwóch konstrukcjach. Pierwsza to oczywiście Porsche 917, o którym tekst znajdziecie poniżej. Samochód absurdalnie potężny z prędkością maksymalną ponad 400 km/h i mocą… Z resztą zachęcam, żebyście po przeczytaniu tego tekstu przekonali się sami. Tylko usiądźcie, bo dzisiejsza F1 przy tym prototypie to nic. 

ZOBACZ TAKŻE
Porsche 917: Legenda Le Mans i najmocniejszy prototyp w historii

Jeśli chodzi o drugi dominujący samochód to nie sposób nie wspomnieć tu o McLarenie M8. Prototyp stanowiący wersję rozwojową McLarena M6 skonstruowaną specjalnie do ścigania się w Canadian-American Challenge Cup. Przez lata to właśnie ten samochód w bogatym wachlarzu swoich wersji nie miał sobie równych za oceanem i poprowadził McLarena do 4 tytułów mistrzowskich z rzędu. O tej konstrukcji niedocenianej przez fakt, że o Can-Am mówi się rzadko opowiemy w tym artykule. Powiemy też McLarenie M6, a więc w praktyce prześledzimy historię każdej mistrzowskiej konstrukcji McLarena w amerykańskiej serii. Pora na przegląd jednych z najszybszych samochodów w historii marki.

Od tego wszystko się zaczęło – McLaren M6

M6 został zaprojektowany na potrzeby McLarena w Can-Am przez zespół projektantów pod przewodnictwem Bruce’a McLarena i Robina Herda. Konstrukcja była dość prosta i opierała się o sprawdzone rozwiązania. Stanowił ją swojego rodzaju monokok z aluminiowych paneli. Jeśli chodzi o silnik, było to potężne V8 od Chevroleta o pojemności 6 litrów. Jednostka produkowała 525 KM, a w przeniesieniu mocy pomogła 5-stopniowa skrzynia od Hewlanda. 

McLaren M6A Can-Am

Fot. McLaren / McLaren M6A

Samochód przetestowany został na torze w Goodwood pokonując ponad 2000 mil. Swój debiut M6 zaliczył na torze Road America i już w kwalifikacjach zespół pokazał na co go stać. McLaren zdobył pole position, a tuż za nim w pierwszym rzędzie ustawił się Denny Hulme. Jeśli myślicie, że dwa McLareny na czele to dowód dominacji to warto jeszcze dodać, że Bruce pobił rekord toru. I to o ponad 10 sekund. Chyba nie trzeba tu nic wyjaśniać i nawet, pomimo że M6 był dopiero drugą konstrukcją McLarena w Can-Am, to okazał się naprawdę udaną konstrukcją.

ZOBACZ TAKŻE
Bruce McLaren - życie mierzy się osiągnięciami, a nie latami | Legendy motorsportu

W kolejnych wyścigach passa trwała dalej. Hulme wygrał następne dwa wyścigi, w rundach czwartej i piątej triumfował natomiast sam McLaren. Właśnie tymi zwycięstwami w Riverside i Laguna Seca Nowozelandczyk przypieczętował swoje pierwsze mistrzostwo Can-Am. Ostatecznie zespół McLarena wygrał każdy wyścig tamtego sezonu z wyjątkiem ostatniego, który odbył się w Las Vegas. Był to początek dominacji ekipy, a zarazem ery ochrzczonej przez fanów jako „Bruce and Denny show”.

Jak powstał McLaren M8? Historia prototypu

Tak jak już wspomniałem, McLaren M8 to rozwojowa wersja modelu M6, który w 1967 r. zdobył jedno mistrzostwo serii. Żeby pozostać ekipą konkurencyjną trzeba się jednak rozwijać i właśnie tą drogą poszedł Bruce. Tak powstał McLaren M8, samochód, który w kolejnych pięciu latach wygra cztery mistrzostwa z rzędu. To wszystko mimo faktu, że nie doszło do jakiejś wielkiej rewolucji. To była bardziej ewolucja pojazdu, po prostu niezwykle trafiona. 

McLaren M8A

McLaren M8A

Fot. Petersen Automotive Museum / McLaren M8A

Jakie zaszły zmiany? Przede wszystkim projekt prowadzili już inni ludzie. Na głównym stanowisku zamiast Herda pojawił się kolejny inżynier współpracujący z McLarenem – Gordon Coppuck. Pomagał mu Jo Marquardt, który w przeszłości pracował już dla Lotusa. Pierwszy z panów miał się skupić na tylnej sekcji pojazdu, w odpowiedzialności drugiego leżało zaprojektowanie przodu. Jeśli chodzi o konstrukcję to silnik wciąż był dziełem Chevroleta, mowa o modelu ZL1 block 427 z suchą miską olejową. Jednostka generowała ok. 620 KM i ważyła niewiele ponad 160 kg. McLaren stworzył dwa pełne egzemplarze tego samochodu, a niech dodatkową ciekawostką będzie fakt o liczbie mil testowych przed sezonem. Zespół wykonał ich ok. 4 razy mniej. Nie przeszkodziło to w zdobyciu mistrzostwa przez Hulme’a w 1968 r. 

Jaka była kolejna wersja? McLaren M8B

 

 

McLaren M8B był wersją rozwijaną już na sezon 1969. Zaszło kilka zauważalnych zmian w nadwoziu. Przede wszystkim w oczy rzuca się duży spoiler w stylu serii Can-Am lat 60-tych, bo tam takie pomysły były powszechne. Do tego McLaren zmienił lekko konstrukcję przechodzących przez nadwozie błotników, ale najważniejszym detalem jest lekkie poszerzenie samochodu. Powodem tego zabiegu było zwiększenie szerokości opon o 1 cal. Pomijając te niuanse McLaren bazował na M8A, aby nie wykosztować się zbytnio na nowym samochodzie. Silnik również pozostał ten sam, zmniejszono tylko skok i powiększono średnicę tłoków. Zespół w dłuższym sezonie liczącym 11 wyścigów poradził sobie… chyba najlepiej jak tylko się dało. 11 wygranych kwalifikacji i 11 zwycięstw w wyścigach. Mistrzem drugi raz w karierze został McLaren. Trzeba coś wyjaśniać?

McLaren M8D – zwycięski dla Hulme’a i czarna karta w historii zespołu

McLaren Can Am norris

Fot. McLaren / Lando Norris za kierownicą McLarena M8D w Goodwood

Samochód na 1970 r. przyniósł trochę więcej bardziej istotnych zmian, szczególnie w kwestii silnika, ale najpierw o nadwoziu. W Can-Am lekko zmieniły się regulacje odnośnie tylnej sekcji pojazdu (tak, o dziwo ktoś tam przejmował się jakimiś regulacjami) i z tego powodu tę część samochodu delikatnie przeprojektowano. Teraz o tym silniku. Ma tu miejsce ciekawa historia z wątkiem rodem z samej Formuły 1. Frank Williams, założyciel zespołu sygnowanego własnym nazwiskiem negocjował wtedy umowę sponsorską z Williamem G. Reynoldsem. Był on prezesem Reynolds Aluminium company – wielkiej firmy z branży metalowej. Podczas tych rozmów Williams dowiedział się o zupełnie nowym silniku nad, którym pracowała firma Reynoldsa. Frank wiedział, że nie wykorzysta tego w F1, ale może zaczerpać prowizji z transakcji między potrzebującym silnika McLarenem, a sprzedawcą. Williams skontaktował ze sobą obu panów i właśnie tak nowy silnik V8 znalazł się pod maską McLarena. 

ZOBACZ TAKŻE
Can-Am - zapomniana seria wyścigowa szybsza od F1 | Historia motorsportu

Jednostka generowała 670 KM. Pojemność tego silnika wynosiła 7,6 litra. McLaren M8D dał ekipie kolejny tytuł mistrzowski, który wywalczył Denny Hulme wygrywając 6 z 10 rund tamtego sezonu. Niestety konstrukcja jest też związana z tragedią, jedną z największych w historii zespołu. Właśnie za kierownicą M8D podczas testów tylnego skrzydła na torze w Goodwood Bruce McLaren rozbił się, w wyniku czego zginął na miejscu. 

McLaren M8F – mistrzowski samochód Revsona

 

W roku 1971 nie doszło już do większych zmian. Ważna jest właściwie tylko kwestia silnika, bo pojemność zwiększona została do 8 litrów i moc wzrosła o kolejne 70 koni. 740 KM generowane przez ten silnik spowodowało, że M8F był pierwszym samochodem w Canadian-American Challenge Cup, który osiągnął barierę 1000 KM na tonę. Niebywały stosunek. W trwającym 10 wyścigów sezonie 1971 Peter Revson pięciokrotnie wygrał i ostatecznie zdobył mistrzostwo. Amerykanin był ostatnim mistrzem McLarena w Can-Am i swoim zwycięstwem domknął trwającą 5 lat mistrzowską passę zespołu.  

ZOBACZ TAKŻE
Peter Revson: Gwiazdor z McLarena | Legendy motorsportu

5/5 (liczba głosów: 4)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama