Connect with us

Czego szukasz?

F3

Guia Circuit: Najbardziej wymagający tor uliczny na świecie?

Guia Circuit liczy nieco ponad 6 kilometrów i choć F1 nigdy się tam nie ścigała, to obiekt ten dorównuje popularności Monako czy Nordschleife. Jak wygląda historia toru, który gości różne zawody od 1954 roku? Czas się o tym przekonać.

Guia Circuit
Fot. Red Bull Content Pool

Okrążenie po Guia Circuit z Charlesem Leclerkiem

Tor w Makau ma dwie części. Jedną szybką z długimi prostymi, gdzie obiekt jest szeroki, a drugą o wiele dłuższą, za to o wiele bardziej techniczną i krętą. Okrążenie po Guia Circuit zaczynamy od prostej startowej. Następnie przez 2 zakręty wciskamy gaz do podłogi i bez odjęcia gazu jedziemy aż do 3. zakrętu. Przy zakręcie Lisboa, który jest najlepszą opcką do manewru wyprzedzania, rozpoczyna się techniczna część nitki. W niej kierowcy raz po raz wspinają się do góry, by potem zjechać na dół.

Gdy pokonamy sekcję Maternity, przy charakterystycznym murkiem, czeka nas szybsza sekcja. Hamowanie po pokonaniu znacznego odcinka nastąpi w okolicach zakrętu Police. Po kolejnym skręcie w prawo i przejechaniu sekcji Dona Maria jesteśmy w najciaśniejszym punkcie toru. Znajdujemy się bowiem tuż przed agrafką Melco, gdzie szerokość toru wynosi zaledwie około 7 metrów. Kierowcy F3 pokonują ten nawrót przekładając ręce na kierownicy. Po agrafce i lekkim skręcie w lewo ponownie wjechaliśmy na szybką i szeroką część toru. Do pokonania zostały 2 zakręty i w ten oto sposób pokonaliśmy okrążenie po torze w Makau. Co ciekawe różnica wysokości między najwyższym a najniższym miejscem na torze wynosi nieco ponad 30 metrów. To kolejne wyzwanie związane z tym torem.

 

 

Początki, które przebiły oczekiwania 

Pierwszy wyścig w Makau rozegrany został w 1954 roku. Jak można przeczytać na stronie muzem GP Makau pomysł ten wyszedł od 3 ludzi. Fernando Macedo Pinto, Carlos Silva i Paulo Antasa byli fanami sportów motorowych. Tak się złożyło, że wszyscy byli bardzo blisko związani z Makau. W końcu w ich głowach zrodził się pomysł na to, aby urządzić tam wyścig. Problemem było to, że w tamtym czasie na półwyspie było tylko około 300 samochodów, zaczęli się rozglądać za kimś, kto pomoże im to wszystko zorganizować.

Sojusznika znaleźli bardzo szybko. Paul Dutoit, a więc założyciel klubu motorsportowego w Hong Kongu zdecydował się wesprzeć ten projekt. Dość szybko okazało się, że nitka potencjalnego toru przypomina tą w Monako. To jeszcze bardziej podsyciło apetyt, a władze Makau dość szybko poparły ten projekt. Pierwsze zawody na Guia Circuit odbyły się 30 i 31 października 1954 roku, a inauguracyjne zwycięstwo odniósł Eddie Carvalho z Portugalii za kierownicą Triumpha TR2. Start wyścigu odbywał się w stylu Le Mans – podbiegali do swoich samochodów, a następnie rywalizowali kto pokona jak największy dystans w wyznaczonym czasie. To był pierwszy i ostatni taki przypadek.

ZOBACZ TAKŻE
Tajemnice California Speedway. Dlaczego przestanie istnieć?

Impreza odbiła się szerokim echem i stopniowo zyskiwała na prestiżu. Z czasem w Makau zaczęły pojawiać się wyścigi motocyklowe, GT, samochodów turystycznych, a w 1961 roku sports cary zostały zastąpione przez Formułę Libre. Pierwszym kierowcą w historii, który zszedł poniżej bariery 3 minut był Mauro Bianchi. Dziadek Julesa dokonał tego w sezonie 1966. Więcej o bohaterach GP Makau powiemy przy okazji skarbu kibica, który ukaże się na łamach MotoHigh.pl już za kilka dni.

Poprawa infrastruktury na Guia Circuit

Po inauguracyjnej edycji stało się jasne, że trzeba poprawić zaplecze. I tak wybudowano kilka garaży, zainstalowano nowe oświetlenie, a także zainstalowano kładkę nad prostą startową, którą otwarto w sezonie 1956.

ZOBACZ TAKŻE
Sportsland Sugo: Fenomenalny japoński tor wyścigowy, który gościł Polaka

Guia Circuit podobnie jak inne obiekty musiał przejść rewolucję bezpieczeństwa. Impreza w Makau zaczęła bowiem przyciągać zawodników znanych z Europy. Aby wyścigi mogły się dalej odbywać należało jeszcze bardziej zabezpieczyć trasę. W 1967 roku Arsenio Laurel został pierwsza ofiarą tego toru, gdy tracąc kontrolę nad swoim pojazdem uderzył w ścianę portu. Świadkowie później powiedzieli, że Filipńczyk nie chciał wpaść w widzów i wybrał poświęcenie samego siebie.

Kultowe miejsca

Guia Circuit posiada kilka charakterystycznych miejsc. Pierwszym takim jest zakręt Lisboa. To właśnie tu często dochodzi do spektakularnych manewrów wyprzedzania, a ponadto od tego łuku rozpoczyna się wjazd na węższą strefę. Nie jest tajemnicą, że najdroższe bilety można kupić właśnie na tę sekcję toru. Charakterystyczny murek w środkowej sekcji toru jest chociażby miniaturką tego obiektu w grze RaceRoom Racing Experiance. Jednak chyba najbardziej znanym zakrętem jest agrafka ze zdjęcia głównego. Zawodnicy muszą się sporo natrudzić, aby odpowiednio ją pokonać. To miejsce, w którym można sporo stracić, jak i zyskać. Co ciekawe twórcy filmu „Auta 2” wzorowali się częściowo na Guia Circuit, wraz z tą z Monako, aby stworzyć tor Porto Corsa.

Guia Circuit murek

Fot. Race Room Racing Experiance Game / Murek stał się jednym z najbardziej charakterystycznych miejsc na torze w Makau. Szwedzi wykorzystali go jako miniaturka toru w swojej grze

Kosmetyczne zmiany nitki

Aż trudno w to uwierzyć, ale od 1954 roku zmiany na tym torze były bardzo niewielkie. W 1958 roku zmodyfikowano agrafkę. Głównie zmniejszono dojazd do niej. Zaś po sezonie 1993 doszło do remotu infrastruktury, padoku, a także przeniesiono linię startu/mety w obecne miejsce. Wcześniej znajdowała się ona tuż przy obecnym zakręcie numer 2. To właśnie też wtedy zrobiono nowy dojazd do alei serwisowej. W wyniku tego usunięto pułapkę żwirową, która się tam znajdowała. Tego typu przeszkody są rzadkością na torach ulicznych. 

Guia Circuit mapa tor

Fot. FIA / Tak wygląda obecna nitka obiektu zlokalizowanego w Makau

Serie juniorskie na Guia Circuit

GP Makau to coś, co chce wygrać każdy młody kierowca. Ci mieli wiele okazji, aby rywalizować w Makau. Wśród serii wyścigowych tego poziomu, które rywalizowały na Guia Circuit można wymienić F3, Formułę Renault 2.0, F4, a także Formułę BMW i Azjatycką Formułę 2000. To właśnie rywalizacja F3 dla wielu jest głównym daniem podczas weekendu. FIA nagradza zwycięzcę GP Makau 5 dodatkowymi punktami do superlicencji. A to na przykładzie Dana Ticktuma idealnie pokazuje, że może ono zbliżyć się do dokumentu. Brytyjczyk bowiem dzięki swoim występom tutaj, zbliżył się bardzo mocno do tego, aby ją uzyskać. Zabrakło mu jednak do tego 5 punktów, a resztę historii już znamy. Warto zaznaczyć, że ówczesnemu podopiecznemu Red Bullowi pomagali mechanicy z Polski.

ZOBACZ TAKŻE
Paweł Tomkowiak: Polski mechanik o przejściu „z żużla do F3” | WYWIAD

W sezonie 2023 w końcu ujrzymy kierowców F3 na tym torze, gdyż od 2020 roku z wiadomych powodów nie było to możliwe. Ostatnią edycję tego wyścigu wygrał Richard Verschoor. Holender wykorzystał problemy Juriego Vipsa z systemem DRS. Podium uzupełnił zaś obecny kierowca Williamsa w F1, a więc Logan Sargeant, który reprezentował ekipę Carlin i z sesji na sesji się poprawiał. 

GP Makau do tej pory wygrywali tacy zawodnicy jak Ayrton Senna, Ralf Schumacher, Michael Schumacher, Ralph Firman, czy też Lucas di Grassi. W latach 90. małą dominację zrobili tam Niemcy, którzy od 1990 do 2000 roku wygrali 4 edycje zmagań. Na początku XXI wieku serię trzech zwycięstw z rzędu mieli Francuzi. Powszechnie uważa się, że największa niespodziankę w historii zrobił Keisuke Kunimoto. Starszy brat Yujiego okazał się najlepszy w tych zawodach w 2008 roku. To otworzyło mu potem drogę do ścigania w Europie.

Podia Roberta Kubicy

Polski kierowca wyścigowy 3-krotnie startował w GP Makau. W szczególności 2 starty przyniosły dobry wynik. Zarówno w 2004, jak i 2005 roku krakowianin stanął na podium w tych zawodach. Konkretnie mówiąc zajął w obu edycjach 2. miejsce. Lepsi od niego byli tylko Alexander Premat i Lucas di Grassi. Ponadto w sezonie 2004 Kubica stał się pierwszym Polakiem, który wywalczył pole position do tego wyścigu. Szczegółowa historia poczynań krakowianina to materiał jednak na zupełnie oddzielny materiał. Zwłaszcza że za kulisami działo się naprawdę sporo. 

 

Motocykle w Makau

Tory uliczne w tego typu wyścigach są rzadkością. Głównie z powodów bezpieczeństwa, gdyż każdy upadek może zakończyć się tragicznie. Niemniej zawody International Isle of Man TT Race są znane na całym świecie i co roku wielu próbuje swoich sił na Wyspie Mann. Wielkie wyzwanie sprawia również motocyklowe GP Makau. Rozgrywa się je (z wyłączeniem pandemii) nieprzerwanie od 1967 roku. Sił na Guia Circuit próbowało wielu wybitnych zawodników. Można tu wymienić chociażby mistrza świata MotoGP z sezonu 1993, a więc Kevina Schwantza, który zresztą odniósł tu efektowną wygraną. Niestety 9 z nich straciło swoje życie. Ostatni śmiertelny wypadek w tego typu wyścigu miał miejsce w 2017 roku. Wówczas w wyniku obrażeń po upadku zmarł Daniel Hegarty. 

 

WTCC również tu się ścigało

W 2005 roku reaktywowano po 18 latach przerwy mistrzostwa świata samochodów turystycznych. Również wtedy dołączono rundę w Makau do kalendarza tej serii wyścigowej. Weekend na Guia Circuit szybko stał się bardzo kultowy. Kierowcy w wielu wywiadach podkreślali, że czekają na zmagania właśnie na tym obiekcie. Gdy w 2016 roku wyścig wypadł z kalendarza, to wielu ubolewało nad tym. Powrót nastąpił jednak bardzo szybko. W wyścigu w Makau zazwyczaj startowało kilku zawodników gościnnie startujących akurat wtedy. W 2017 roku swoje jedyne podium na tym poziomie wywalczył Ryo Michigami. Warto jednak zaznaczyć, że miało to miejsce tuż przed tym, jak seria ta straciła rangę mistrzostw świata. WTCC/WTCR, które rok temu upadło, a swego rodzajem kontynuatorem mistrzostw jest TCR World Tour.

 

 

Także w Makau oglądamy zawody GT3. Od 2008 roku rozegrano 15 edycji. I to nawet w czasie pandemii koronawirusa. W tej kategorii zdecydowanym królem Guia Circuit jest Edoardo Mortara. Szwajcar 4-krotnie odnosił tu triumf, z czego w sezonach 2011-2013 wygrywał z rzędu te zmagania. 

ZOBACZ TAKŻE
GP Makau 1983 w F3: Jak Ayrton Senna zaczarował świat motorsportu?

Co mówią zawodnicy na temat tego toru?

Guia Circuit uwielbia wielu zawodników. Jednym z nich jest Robert Kubica, który w wielu wywiadach wspominał, że bardzo mocno ten obiekt. Wiele lat po wygraniu GP Makau, już jako mistrz świata F1, Michael Schumacher wypowiedział te słowa.

Dla mnie Makau z pewnością jest jednym z najbardziej wyjątkowych wydarzeń w światowym kalendarzu wyścigów, dlatego postrzegam jego rolę nie tylko jako wsparcie dla wyścigów w regionie azjatyckim. Wszyscy kierowcy uwielbiali tam jeździć, ponieważ było to prawdziwe wyzwanie. GP Makau wyraźnie pomogło zwiększyć popularność wyścigów w Azji i nadal to robi – zauważał kierowca Ferrari.

Nie trzeba być jednak aż tak utytułowanym zawodnikiem, aby mieć podobną opinię. W 2021 roku Sena Sakaguchi na naszych łamach powiedział, że GP Makau to coś, czego trzeba spróbować.

Start w Makau był również moim wielkim marzeniem. Uważam, iż jeśli jest się kierowcą wyścigowym, trzeba tam wystartować przynajmniej raz. Mieliśmy kilka problemów z zapisami, ale dzięki pomocy wielu osób udało mi się wziąć udział w tym wyścigu – wspominał Japończyk, któremu dane było zaprezentować się na Guia Circuit w 2018 roku.

ZOBACZ TAKŻE
Sena Sakaguchi o pasji. "Dostałem imię na cześć A. Senny" | WYWIAD

Jak już zostało wspomniane na sezon 2016 runda w Makau wypadła z kalendarza WTCC. Powrót tych zmagań ucieszył wiele osób. W tym zawodników.

Uważam, że to świetna wiadomość. Makau to perła w koronie kalendarza WTCC. Guia Circuit to ogromne wyzwanie dla nas. Nie mogę się doczekać, aby tam powrócić – mówił Tom Coronel.

Najbardziej znane zdarzenia na Guia Circuit z ostatnich lat

Tory uliczne generują zazwyczaj wiele akcji. W WTCC/WTCR wielokrotnie zdarzało się, że po wypadku cały tor był zablokowany. W 2013 roku zdarzyło się to 2-krotnie… w jednym wyścigu. Takie sytuacje występowały też w sezonach 2005, 2017 i 2018. 

 

Rożne incydenty działy się również w zawodach GT. W 2017 roku hitem internetu stało się pewne nagranie. Podczas wyścigu kwalifikacyjnego doszło do potężnego karambolu w środkowej części toru. Wideo ze zdarzenia do tej pory obejrzano ponad 28 milionów razy.

 

 

Również i w Formule 3 Guia Circuit była świadkiem wielu dziwnych zdarzeń. W 2017 roku o zwycięstwo bili się Sergio Sette Camara i Ferdinand Habsburg. Na ostatnim zakręcie, ostatniego okrążenia Austriak wyprzedził Brazylijczyka. To paradoksalnie sprawiło, że obydwaj zawodnicy… rozbili się! Całe zamieszanie z czystym sumieniem wykorzystał Dan Ticktum. Brytyjczyk zwyciężył również kolejną edycję GP Makau. Wówczas doszło do poważnego wypadku Sophii Floersch, która wyszła cało z czegoś, co wyglądało dramatycznie. Niemka po kolizji z Jehanem Daruvalem i Sho Tsuboim dosłownie wyleciała z toru. Zdołała jednak bardzo szybko powrócić do sportu.

 

 

Tor w Makau w grach

Z racji swojej legendarności Guia Circuit znalazła się w wielu grach wideo. Szwedzkie studio SimBin Studios umieściło ten obiekt w takich grach jak Race – The Official WTCC Game, Race 07, czy też RaceRoom Racing Experiance. Posiadacze konsol PS2 mogli ścigać się po tym torze w produkcji TT Superbikes Real Road Racing. Moderzy również postanowili umieścić ten tor w grach. IndyCar, GP2 i WEC na Guia Circuit w F1 Challenge 99-02? Czemu nie! To samo można powiedzieć o rFactorach, a także Assetto Corsie.

 

Jak widzimy Guia Circuit znane jest na całym świecie. Wyzwania, które rzuca zawodnikom sprawiają, że każdy kierowca chciałby tam wystartować. Najbliższe GP Makau, które zacznie się 16 listopada i potrwa do 19 listopada, będziemy relacjonować na naszej stronie.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama